j.f.s j.f.s skrev:
Jag kör min med en gammal mobilladdare. Funkar alldeles utmärkt så länge den levererar 5v och minst 1A.
Kan vi döda den diskussionen nu?

För att få igång mätaren på en Kamstrup så måste nätägaren ändra följande:
Detta skickade jag till Dala Energi när jag skulle ha igång min:

Hej

Jag har fått HAN-porten aktiverad men skulle vilja använda en Kamstrup-modul HAN-P1 med RJ12 interface istället.

Jag har en sådan modul som har artikelnummer 6840005.1. Som jag förstått det så kräver den någon av dessa firmware
• 50981173 rev. AK1
• 50981165 rev. AK1
• 50981251 rev. AA1

enligt dokumentationen här: [länk]

Det krävs också att dessa parametrar ändras tror jag:
HAN-push enabled: Aktiv
Encryption enabled: Ej aktiv
HAN-push list: HAN-P1
Ja det var den infon dom fick när jag var upp, hur hittar man Artikelnr på modulen?
 
nino nino skrev:
Ja det var den infon dom fick när jag var upp, hur hittar man Artikelnr på modulen?
Dra loss HAN-modulen rakt ut från mätaren. Sen har du en etikett på sidan.
Närbild på en Kamstrup HAN P1-modul med en etikett som visar serienumret 6840005.1, två QR-koder och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nätägaren ser att porten är öppen = den får ström genom dongeln
Men dongeln får inga värden
 
I appen ska väl lokalt API var på?

Skärmdump av en app som visar status för en P1-mätare, inklusive eluttag, gas, Wi-Fi-signalstyrka och inställningen för Lokalt API.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.f.s
nino nino skrev:
Ja det var den infon dom fick när jag var upp, hur hittar man Artikelnr på modulen?
Jag fick tjata ett tag men till slut fick jag kontakt med teknikern direkt och så löste det sig snabbt. Be dem trippelkolla inställningarna 🙂
Det här skickade han på SMS:
Hej, ber om ursäkt för den orimligt långa väntetiden på ditt ärende att uppgradera din elmätare till AK1. Jag har precis nu startat uppgraderingen som tar ett par timmar och efter det behöver jag ändra ett par parametrar och sedan ska det fungera att använda RJ12 modulen. Jag smsar när jag är klar.


Dala Energi
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Jo jag pratade med en i kundtjänst men hon hämtade direkt en som håller på med mätare så rätt person har jag nog kontakt med, hoppas jag 🙂
Jobbar kväll så får rycka ut porten imorgon och kontrollera Artikelnr, sen bör ju dom se fw version
 
pdov
nino nino skrev:
I appen ska väl lokalt API var på?

[bild]
Som jag förstått det så ska du ha lokalt api på om du vill koppla upp HomeWizard mot till exempel HomeAssistant eller något annat egenbyggt. Vill du bara använda HomeWizards egen app och ekosystem så behöver du inte ha det påslaget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Som jag förstått det så ska du ha lokalt api på om du vill koppla upp HomeWizard mot till exempel HomeAssistant eller något annat egenbyggt. Vill du bara använda HomeWizards egen app och ekosystem så behöver du inte ha det påslaget.
Ok spelar ingen roll med andra ord om jag bara kör appen
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Dra loss HAN-modulen rakt ut från mätaren. Sen har du en etikett på sidan.
[bild]
Jag har samma modul och nr
Är det då firmware dom ska kolla?
 
nino nino skrev:
Jag har samma modul och nr
Är det då firmware dom ska kolla?
Ja och ev annat. Jag hade inga problem med HAN-modulen ihop med Homewizard annat än att Homewizard krävde extern strömförsörjning vilket jag inte hade förstått i förväg.

Din elnätsägare måste göra klart på sin sida. Hade du Dala Energi? Det finns isf specat i tråden vad som gäller för dem.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja och ev annat. Jag hade inga problem med HAN-modulen ihop med Homewizard annat än att Homewizard krävde extern strömförsörjning vilket jag inte hade förstått i förväg.

Din elnätsägare måste göra klart på sin sida. Hade du Dala Energi? Det finns isf specat i tråden vad som gäller för dem.
Nej har ett annat bolag men dom samarbetar nog endel.
Dom har öppnat porten på en annan mätare jag också har för tillfället, ska prova flytta dongeln till den ifall det är knas på han porten.

Har även kontakt med Homewizard nu och har skickat bilder och info, skulle ju kunna vara fel på dongeln också iof
Men då den syns i appen och är online så borde den väl vara ok

Bad nätägaren att kontrollera firmware, för det är väl inget man kan göra själv.
Ska även prova byta hanport, har 3 mätare i skåpet alla med hanport
 
För min del med SEOM (nätbolag] så var det inga problem med att få HAN-modulen med posten och de hade aktiverat den också.

De förvarnade att det fanns en risk att de skulle behöva byta ut hela elmätaren till en nyare version av Kamstrup Omnipower, som var restad, men jag klarade mig.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
För min del med SEOM (nätbolag] så var det inga problem med att få HAN-modulen med posten och de hade aktiverat den också.

De förvarnade att det fanns en risk att de skulle behöva byta ut hela elmätaren till en nyare version av Kamstrup Omnipower, som var restad, men jag klarade mig.
Som sagt min nätägare levererar samtliga mätare med hanport installerad, man begär bara öppning av porten om man vill börja mäta
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
nino nino skrev:
Som sagt min nätägare levererar samtliga mätare med hanport installerad, man begär bara öppning av porten om man vill börja mäta
Jo men är det Dala Energi så enligt dom själva så stödjer dom HAN-NVE dvs den norska standarden med RJ45 eller är de yra i huvudet? Eller vilken nätägare är det?

"Viktigt att veta! Porten som finns på din elmätare följer HAN-NVE-protokollet och utrustning ansluts med en RJ45-kontakt. För att fungera korrekt behöver den utrustning du köper därmed vara kompatibel med protokollet och RJ-45-uttaget samt matas med extern spänning."

https://dalaenergi.se/el/elmatare/

Om
https://hanporten.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.