Sitter och nördar lite.
Har någon testat att höja PH-värdet i äppelkomposten?
Tänker så här:
Bikarbonat är billigt och har PH 11,7
Äggskal är av kalk och är också basiskt.
Har nu testat att hålla ner en dl bikarbonat och typ 24 äggskal i komposten för att se vad som händer. Har tre komposter att jämföra med.

Men nu vill jag veta om någon har erfarenhet så jag slipper experimentera i blindo?
Den sura geggan torde vara ganska oätligt för tex daggmaskar. Att få upp geggans pH-värde måste skapa en bättre matlåda för de små krypen.

Min teori låter ju toppen men jag kanske mördar varenda mask i lådan eller nåt annat oväntat?

(Jag har gott om flis och drar i några spadar ”levande” jord varje laddning)

Claes Sörmland
Jag är inte säker. Visst är frukten sur och blir ännu surare när jästen fermenterar sockret. Men efter sockret tar slut rätt snart kommer jäst och andra mikrober att respirera syrorna och alkoholen och det är en reaktion som ger basöverskott. Komposten lär inte blir utpräglat sur.

• Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Det är en gammal myt att man inte skall kompostera vissa saker för att marken då blir sur. Själva komposteringsprocessen tar hand om det så pHt på den färdiga komposten blir tämligen samma oavsett vad du lagt i. Så folk borde sluta köra iväg Ekblad etc av rädsla för att försura marken.

Att du har en dyblöta massa är ett större problem än pHt. Fuktigt men inte blött är att eftersträva.

• Gilla
Spiken i kistan och 6 till
  • Laddar…
Kan inget om komposter, men om 10 år kommer du hitta äggskalen precis som du la i de.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det beror helt på vilken pH komposten jobbar med - är det över pH 7 så blir skalen kvar länge, under 7 så löses de upp.

Krossa skalen så fint som praktiskt möjligt innan de strös ut, så kommer ev. synliga bitar av skalet i den förmultnade kompostjorden senare inte störa speciellt mycket och det blir också en alkali-buffert för senare ganska sura regnet (kolsyran i luften i balans med vattnet ger pH ca 5,3 - är det lägre än så, så beror det på sulfater och nitrater både från naturliga utsläpp (som vulkaner) och från mänsklig verksamhet.

• Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Frukt i en sluten behållare kräver nästan något som som skapar hålrum för luft samt gärna en hel del kväve för att inte bli en jäst sörja. Flis och stallgödsel (gärna färsk) funkar.
Annars sprider man bara ut det över landet, i rabatter, under häckar etc så försvinner det till våren och jorden under får ett tillskott.

Äggskal försvinner med tiden även om man inte krossar dem. Ser man dem på ytan i ett land kan man alltid krossa dem för att skynda på det hela. Om det inte skulle ske vet jag land som efter 45 år skulle bestå av äggskal.
Tycker man de ör ett problem så lägg dem med benen i en separat behållare (med mindre mängder annat) och gräv sedan ner den komposteni i rosrabatten.

Förr hade jag gammal fruktträdgård med problematiskt mycket fallfrukt när säsongen var slut. Samlade dessa i en kubikmeter stor hög (bakom en häck). Högen surnade till och blev en hög äcklig massa - men detta höll vinterfåglarna vid liv. Rubbet var borta när våren kom.

• Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kan inget om komposter, men om 10 år kommer du hitta äggskalen precis som du la i de.
Knappast. Jag käkar ofta 4 ägg till frukost och får hinkvis med äggskal. Jag brukar krossa dem för att få plats men också för att det inte är skitsnyggt med halva ägg utspridda på tomten. Brukar hälla krosset på tex rabarberna och det försvinner på ganska fort tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.