S star_daddy skrev:
Tyvärr är många offer för propagandan om elbilar; risken för bränder ökar med batteriets ålder, det brinner i ca fyra timmar med hög temperatur och mycket stora mängder giftig rökgas. Två andetag räcker för att ta död på en person. Om det börjar pysa ut rök under en elbil har man ca 15 sekunder på sig att utrymma bilen, sedan är det försent...
Vissa batterifabrikat är sämre, vissa är bättre.
Varför bygger inte bostadsrättföreningar laddstationer överallt? Jo, för de får avslag av myndigheterna.
Du får nog komma med lite källor till de där påståendena.

23 elbilar brann i Sverige 2023, i de flesta fallen var högvoltsbatteriet inte påverkat alls, och ett gäng började av helt andra (utomstående) orsaker, exempelvis en kvarglömd kolgrill i bilen.

Släckningsmetoderna går även de framåt, ca 10 min för att släcka en elbil (där batteriet brinner).
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis, det finns bland annat nytto- och effektivitetskrav i 6 och 8 §§ AL som rimligen gör vissa utformningar av en GA sämre än andra.
Visst är det så men Lantmäteriet behöver inte jämföra med andra hypotetiska GA som ingen har ansökt om att inrätta. Kraven i lagen gäller ju den anläggning som ansökan omfattar och är det tydligt att det finns en effektivare utformning som tar mindre mark i anspråk eller är billigare så beslutar Lantmäteriet om den lösningen efter att ha samrått med de sökande.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ostridigt. Frågan är hur den kan göra det på ett effektivt sätt. Är det exempelvis gemensamma parkeringsplatser påverkas den befintliga ga:n på ett helt annat sätt än om det ligger ett avloppsrör under marken. Då ska en ordning för vem som får stå på laddplatserna lösas. Och är det numrerade platser ska en ekonomiskt rimlig dragning av el ske till de platser som har ladd-ga-medlemskap.
Det är ju inget större problem eftersom fastigheterna som är delägarfastigheter i laddinfrastrukturen också är det i övriga GA som påverkas. Det är alltså samma personer som är delägare. Bpåda GA kan också förvaltas av samma samfällighetsförening om det finns en majoritet för detta i grannskapet.
 
N nissebrun skrev:
..och jag skulle inte vilja ha dig till granne. Jag gör vad jag vill och det ska alla andra slita i, typ. Finns regler i ett område så ska man följa dem och inte leka anarkist.
Själv bor jag på landet, har långt till grannarna har valt att bo så. För att inte drabbas av gnällspikar som dig och TS
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Blomlådan höll han tidigt med om att var ett dåligt förslag, mer menat som en debattkatalysator.
Om alla 20 kontaktade grannar håller med om att daglig trafik till och från tomten är olämpligt är väl inte detta att ”skapa osämja”.

Jag håller också med om problematiken.
Finns många bostadsområden skapade runt om i Sverige på 60-70talet som förutsatte parkering utanför de smala gång å cykelstigarna mellan husen.

Det var ditt påstående om TS, att han försvann för att han inte fick svaren han ville ha, jag vände mig emot.
Det stämmer alltför ofta i andra trådar men tycker inte det stämmer här.
Då tycker vi olika. Men det kan man ju göra 😀
Ska jag breda ut mig i svaret så anser jag att om TS ville hitta en lösning på problemet borde hen kanske stanna kvar och höra hur diskussionen går. Eventuellt kommer det upp något matnyttigt i ämnet? Men visst, ska vi nagelfara det så har du rätt i att hen frågade "jag vill jävlas med någon på det här specifika viset - och jag har 20 stycken med mig - funkar det? Nähä, nä då skiter jag i den här diskussionen". Ett "gilla" till dig.

Om man sedan tycker det är osämja eller ej är väl en smaksak. Men jag blir lite nyfiken på hur du definierar osämja? Bara för att det är "alla mot en" så innebär det ju inte att det inte är osämja. Mobbing? Sedan kan det ju vara högst befogat att skapa osämja i en del saker, men visst fasen är TS ute efter skapa osämja. Hen går ju till och med ut på ett forum och frågar om råd i saken.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hej igen. Eftersom detta ämne verkar vara så intressant för så pass många så kan jag berätta hela historien.

Info; Gatorna är byggda med många svängar runt förråd, farthinder placerade var 20 meter för att hålla ner hastighet.
En lastbil som kör in har oftast problem att ta sig ut utan att backa på något.
Ett hörn till ett förråd är felprojekterat i detaljplanen så det är väldigt trångt och leveransbilar kör med jämna mellanrum in i detta förråd då de inte tar ut kurvan. För att flytta förrådet behövs ändring i detaljplan.
Bilar som kör in i området är mini-postenbilar, men ibland även större leveransbilar.
Vi som bor är får även köra in för på-och avlastning, men inte parkera. Medlemmar respekterar ändå detta och kör alltsom oftast bara in när de har väldigt mycket att lasta på eller av. Tyvärr hålls hastigheten inte som den borde, av varken leveransbilar eller medlemmar.

Eftersom jag fått ett nytt smeknamn här, Ove, så kallar jag mig själv det i min förklaring. Paret som byggt parkeringen och elbilsladdaren kallar vi Hans och Greta.

Hans och Greta frågade för ca 4 år sedan muntligt ordföranden i samfälligheten om Hans och Greta fick bygga en P-plats på sin framsida och sätta in en elbilsladdare. Hans och Greta fick ett muntligt nej till detta förslag.

För några år sedan tog styrelsen hit en elektriker för att se om det var möjligt att sätta in elbilsladdare. Elektrikern kom fram till att ett nytt elskåp behövdes för att det behövdes mer effekt till garagen tror jag ? Inget mer hände då iaf.

De senaste åren så har ett flertal yngre förmågor flyttat in i området som ser fördelarna med elbilsladdare i garagen. Ett förslag om en bom in till området togs även upp under ett årsmöte men det förslaget lades senare ner eftersom vi inte fick göra det enligt anläggningsbeslutet och detaljplanen.

För ca 1 år sedan så skickades en motion in till samfälligheten om att sätta in elbilsladdare till våra garage som ligger i utkanten av området. En intressekoll skickades ut skriftligt
för att se efter om intresset fanns. I denna intressekoll så klargjordes för och nackdelar med elbilsladdare, (värdehöjning, statligt stöd just nu osv).
Intresset var tyvärr ändå svagt men en arbetsgrupp skapades ändå och fick en begränsad budget att arbeta med för detta. I somras talade Ove med en i arbetesgruppen och nu efter sommaren skulle det vara dags att ta hit elektriker för att se sig om och ge offerter. Arbetsgruppen menar också på att man förmodligen måste ändra anläggningsbeslutet vilket kommer vara en stor kostnad, och det behöver inte ens bli godkänt att få elbilsladdare i garaget. En elektriker ska ändå komma hit.

Hans och Greta
Hans och greta har bott i huset i ca 10 år och totalrenoverat i princip hela huset. De har sagt att de vill flytta till villa. Hans och Greta får tyvärr inte det de vill ha för sitt radhus. Ove tror personligen att de vill få upp värdet genom att bygga denna p-plats med elbilsladdare. Ove tror detta eftersom Hans och Greta inte ens har en elbil än och de har yttrat sig att de vill sälja. Hans och greta har även två barn under 7 års-ålder och nyttjar dessa gator på samma sätt som oss andra med barn.

Hans och Greta byggde P-platsen och satte in laddare samma dag. Många i samfälligheten blev väldigt förvånade och arga, precis som Ove. Ove och andra boenden vill att sin 4-åring ska kunna leka och cykla utanför på gatan, innebandymålet som står bredvid något förråd och match spelas där alla får vara med, 1-åringar som 15 åringar. Ove vill inte skicka ner sin 4-åring till parken 300 meter bort för att spela bandy eller lära sig att cykla. Ove vill ha den spontana leken mellan en 4-åring och en 9 åring, om så bara är 5 minuters lek tills 9-åringen tröttnar. Ove vill inte sätta sig i en villa och planera varenda lekstund som Oves barn ska ha med andra barn. Ove vill att sina egna barn ska ha samma typ av uppväxt som Ove själv hade, där vi barn faktist lekte ute med varandra och inte satt framför datorn. Det är därför Ove, som så många andra barnfamiljer, har flyttat till den här typen av område.

Ove och andra är rädda för att fler kommer bygga parkeringsplats och barnen får svårare att leka när trafiken ökar. Ove har talat med styrelsen som säger sig inte kunna göra något.
Ove talade sedan med många han träffade på gatan och fick medhåll från vissa om sitt förslag att bygga en blomlåda framför parkeringen, då vi redan har blomlådor / bord / sandlådor osv som blockerar en hel del hushåll från att kunna bygga en parkering. Några av dessa blomlådor har byggts de senaste åren. Det Ove och övriga medlemmar inte visste var att det finns beslut i anläggningsbeslutet
om vart blomlådor / bord / sandlådor ska stå, och samfälligheten har placerat dessa objekt precis där de ska vara enligt anläggsningsbeslutet. Det Ove är orolig för är att intresset för elbilsladdare i garagen kommer bli ännu mindre nu, när det faktist kommit fram att vissa kan bygga P-plats med laddare precis framför sitt hus.

Ove har ursäktat sig till styrselsen för sitt uppror och omogna förslag att ställa en blomlåda framför parkeringen.

Ove har genom förslag härifrån kommit fram till att Hans och Greta faktist har en skymd parkeringsplats, och kanske därmed inte får använda denna pga säkerhet. Det här kommer Ove inte gå vidare med då det bara påverkar Hans och Greta. Övriga medlemmar har ju fått nys om att de faktist får bygga och det vore
orättvist mot Hans och Greta att förstöra just deras möjlighet när många andra kommer få möjlighet nu.

Och nej, Ove är ingen sur Ove som i filmen som inte vill ha P-platser i området bara för att han själv inte kan ha det. Ove bor faktist i ett av de husen där parkering och elbilsladdare kan anläggas utan större problem, egentligen bara riva bort en buske och lägga marksten där busken varit. Värdet på Oves hus borde således öka och Ove borde inte vara arg över detta? Fast det är Ove, pga av att han bryr sig om barnen i området som leker ute varje dag. Ove tänker i varje fall inte bygga P-plats..

Slutord; Är bilar nära husen verkligen så viktiga att vi ska offra våra barns lekstunder utomhus?
 
  • En äldre man i keps pekar med handen. Han står utanför ett tegelhus med rött tak och en vit husvägg med ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
JensRos och 13 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Hej igen. Eftersom detta ämne verkar vara så intressant för så pass många så kan jag berätta hela historien.

Info; Gatorna är byggda med många svängar runt förråd, farthinder placerade var 20 meter för att hålla ner hastighet.
En lastbil som kör in har oftast problem att ta sig ut utan att backa på något.
Ett hörn till ett förråd är felprojekterat i detaljplanen så det är väldigt trångt och leveransbilar kör med jämna mellanrum in i detta förråd då de inte tar ut kurvan. För att flytta förrådet behövs ändring i detaljplan.
Bilar som kör in i området är mini-postenbilar, men ibland även större leveransbilar.
Vi som bor är får även köra in för på-och avlastning, men inte parkera. Medlemmar respekterar ändå detta och kör alltsom oftast bara in när de har väldigt mycket att lasta på eller av. Tyvärr hålls hastigheten inte som den borde, av varken leveransbilar eller medlemmar.

Eftersom jag fått ett nytt smeknamn här, Ove, så kallar jag mig själv det i min förklaring. Paret som byggt parkeringen och elbilsladdaren kallar vi Hans och Greta.

Hans och Greta frågade för ca 4 år sedan muntligt ordföranden i samfälligheten om Hans och Greta fick bygga en P-plats på sin framsida och sätta in en elbilsladdare. Hans och Greta fick ett muntligt nej till detta förslag.

För några år sedan tog styrelsen hit en elektriker för att se om det var möjligt att sätta in elbilsladdare. Elektrikern kom fram till att ett nytt elskåp behövdes för att det behövdes mer effekt till garagen tror jag ? Inget mer hände då iaf.

De senaste åren så har ett flertal yngre förmågor flyttat in i området som ser fördelarna med elbilsladdare i garagen. Ett förslag om en bom in till området togs även upp under ett årsmöte men det förslaget lades senare ner eftersom vi inte fick göra det enligt anläggningsbeslutet och detaljplanen.

För ca 1 år sedan så skickades en motion in till samfälligheten om att sätta in elbilsladdare till våra garage som ligger i utkanten av området. En intressekoll skickades ut skriftligt
för att se efter om intresset fanns. I denna intressekoll så klargjordes för och nackdelar med elbilsladdare, (värdehöjning, statligt stöd just nu osv).
Intresset var tyvärr ändå svagt men en arbetsgrupp skapades ändå och fick en begränsad budget att arbeta med för detta. I somras talade Ove med en i arbetesgruppen och nu efter sommaren skulle det vara dags att ta hit elektriker för att se sig om och ge offerter. Arbetsgruppen menar också på att man förmodligen måste ändra anläggningsbeslutet vilket kommer vara en stor kostnad, och det behöver inte ens bli godkänt att få elbilsladdare i garaget. En elektriker ska ändå komma hit.

Hans och Greta
Hans och greta har bott i huset i ca 10 år och totalrenoverat i princip hela huset. De har sagt att de vill flytta till villa. Hans och Greta får tyvärr inte det de vill ha för sitt radhus. Ove tror personligen att de vill få upp värdet genom att bygga denna p-plats med elbilsladdare. Ove tror detta eftersom Hans och Greta inte ens har en elbil än och de har yttrat sig att de vill sälja. Hans och greta har även två barn under 7 års-ålder och nyttjar dessa gator på samma sätt som oss andra med barn.

Hans och Greta byggde P-platsen och satte in laddare samma dag. Många i samfälligheten blev väldigt förvånade och arga, precis som Ove. Ove och andra boenden vill att sin 4-åring ska kunna leka och cykla utanför på gatan, innebandymålet som står bredvid något förråd och match spelas där alla får vara med, 1-åringar som 15 åringar. Ove vill inte skicka ner sin 4-åring till parken 300 meter bort för att spela bandy eller lära sig att cykla. Ove vill ha den spontana leken mellan en 4-åring och en 9 åring, om så bara är 5 minuters lek tills 9-åringen tröttnar. Ove vill inte sätta sig i en villa och planera varenda lekstund som Oves barn ska ha med andra barn. Ove vill att sina egna barn ska ha samma typ av uppväxt som Ove själv hade, där vi barn faktist lekte ute med varandra och inte satt framför datorn. Det är därför Ove, som så många andra barnfamiljer, har flyttat till den här typen av område.

Ove och andra är rädda för att fler kommer bygga parkeringsplats och barnen får svårare att leka när trafiken ökar. Ove har talat med styrelsen som säger sig inte kunna göra något.
Ove talade sedan med många han träffade på gatan och fick medhåll från vissa om sitt förslag att bygga en blomlåda framför parkeringen, då vi redan har blomlådor / bord / sandlådor osv som blockerar en hel del hushåll från att kunna bygga en parkering. Några av dessa blomlådor har byggts de senaste åren. Det Ove och övriga medlemmar inte visste var att det finns beslut i anläggningsbeslutet
om vart blomlådor / bord / sandlådor ska stå, och samfälligheten har placerat dessa objekt precis där de ska vara enligt anläggsningsbeslutet. Det Ove är orolig för är att intresset för elbilsladdare i garagen kommer bli ännu mindre nu, när det faktist kommit fram att vissa kan bygga P-plats med laddare precis framför sitt hus.

Ove har ursäktat sig till styrselsen för sitt uppror och omogna förslag att ställa en blomlåda framför parkeringen.

Ove har genom förslag härifrån kommit fram till att Hans och Greta faktist har en skymd parkeringsplats, och kanske därmed inte får använda denna pga säkerhet. Det här kommer Ove inte gå vidare med då det bara påverkar Hans och Greta. Övriga medlemmar har ju fått nys om att de faktist får bygga och det vore
orättvist mot Hans och Greta att förstöra just deras möjlighet när många andra kommer få möjlighet nu.

Och nej, Ove är ingen sur Ove som i filmen som inte vill ha P-platser i området bara för att han själv inte kan ha det. Ove bor faktist i ett av de husen där parkering och elbilsladdare kan anläggas utan större problem, egentligen bara riva bort en buske och lägga marksten där busken varit. Värdet på Oves hus borde således öka och Ove borde inte vara arg över detta? Fast det är Ove, pga av att han bryr sig om barnen i området som leker ute varje dag. Ove tänker i varje fall inte bygga P-plats..

Slutord; Är bilar nära husen verkligen så viktiga att vi ska offra våra barns lekstunder utomhus?
Behöver lekstunder ställas in pga ett fåtal p-platser som kanske används då och då?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Slutord; Är bilar nära husen verkligen så viktiga att vi ska offra våra barns lekstunder utomhus?
Varför skulle dessa två saker inte kunna samexistera? Det finns mängder av områden där bilar parkerar på garageuppfarten några meter från ytterdörren och där ungarna leker utomhus.

Och ja, har man en elbil är det väldigt viktigt att kunna ladda denna på ett rimligt sätt.
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Den här tråden är för lång för att läsa in sig på/genom, så ursäkta om detta är gammalt.

Vad säger ni om 10 kap. 10 § trafikförordningen? Vägen borde ju räknas som enskild, och ägs av samfälligheten, och det borde därmed gå att förbjuda fordonstrafik helt i området (räddningstrafik undantagen) som en (kanske enda möjliga) lösning om du/ni bestämt vill hindra parkerande på egen tomt/fastighet. Eller trumfar vad det nu står i anläggningsbeslutet (som väl dock ofta bara listar de fysiska sakerna, och inte dess avsedda användning) allt?
 
L Lekmanna skrev:
Hans och greta har bott i huset i ca 10 år och totalrenoverat i princip hela huset. De har sagt att de vill flytta till villa. Hans och Greta får tyvärr inte det de vill ha för sitt radhus. Ove tror personligen att de vill få upp värdet genom att bygga denna p-plats med elbilsladdare. Ove tror detta eftersom Hans och Greta inte ens har en elbil än och de har yttrat sig att de vill sälja.
Söte värld, man har alltså inte ens en elbil?


Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle dessa två saker inte kunna samexistera? Det finns mängder av områden där bilar parkerar på garageuppfarten några meter från ytterdörren och där ungarna leker utomhus.
Jo, men då är det avsett för detta från början.
Den här typen av områden är medvetet planerade för att det inte ska finnas någon daglig trafik till och från husen/lägenheterna, det är trångt, som phan.

Själv vill jag ha bilen intill huset, på tomten, på min tomt. Bor i villa med 930 m2 att ställa bilen på.

Hans och Greta är ju uppenbarligen också på jakt efter nåt annat, gör saker lite i fel ordning bara.
 
  • Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexander HB skrev:
Den här tråden är för lång för att läsa in sig på/genom, så ursäkta om detta är gammalt.

Vad säger ni om 10 kap. 10 § trafikförordningen? Vägen borde ju räknas som enskild, och ägs av samfälligheten, och det borde därmed gå att förbjuda fordonstrafik helt i området (räddningstrafik undantagen) som en (kanske enda möjliga) lösning om du/ni bestämt vill hindra parkerande på egen tomt/fastighet. Eller trumfar vad det nu står i anläggningsbeslutet (som väl dock ofta bara listar de fysiska sakerna, och inte dess avsedda användning) allt?
Anläggningsbeslutet trumfar detta i bemärkelsen att det sätter ramarna för de beslut som samfällighetsföreningen kan ta. Skydd för den enskilde delägaren som drabbas är att stämmobeslut går att överklaga och ledamöterna i styrelsen har skadeståndsansvar. Och utgångspunkten för de allra flesta är ju att man följer lagen och då inte bara när man kan få en sanktion om man bryter mot den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Förstår TS, växte upp i sådant område och vägarna in till husen är cykel och gångväg. En bil bred, man kröp in med bilen in till huset när den skulle fyllas inför semestern eller man köpt ny tv typ. Vet inte om det finns några legala hinder att ta till men en bom som måste öppnas varje gång kan ju vara störande nog men blir ju då också bökigt för andra som vill in ibland. Problemet kanske varit att familjen försökt lyfta frågan om laddstolpar vid parkeringen och föreningen sagt att det inte ligger inom vad de får göra och familjen sett detta som enda lösningen?
Skillnaden idag och på 70talet är respekten och omtanken mot andra, jag bor i ett liknande område och det är otroligt vad många det är som inte visar hänsyn.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hans och Greta är ju uppenbarligen också på jakt efter nåt annat, gör saker lite i fel ordning bara.
Eller rätt ordning om man ser det som att de först ordnar en värdehöjande laddplats innan de säljer. 😉
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Hej igen. Eftersom detta ämne verkar vara så intressant för så pass många så kan jag berätta hela historien.

Info; Gatorna är byggda med många svängar runt förråd, farthinder placerade var 20 meter för att hålla ner hastighet.
En lastbil som kör in har oftast problem att ta sig ut utan att backa på något.
Ett hörn till ett förråd är felprojekterat i detaljplanen så det är väldigt trångt och leveransbilar kör med jämna mellanrum in i detta förråd då de inte tar ut kurvan. För att flytta förrådet behövs ändring i detaljplan.
Bilar som kör in i området är mini-postenbilar, men ibland även större leveransbilar.
Vi som bor är får även köra in för på-och avlastning, men inte parkera. Medlemmar respekterar ändå detta och kör alltsom oftast bara in när de har väldigt mycket att lasta på eller av. Tyvärr hålls hastigheten inte som den borde, av varken leveransbilar eller medlemmar.

Eftersom jag fått ett nytt smeknamn här, Ove, så kallar jag mig själv det i min förklaring. Paret som byggt parkeringen och elbilsladdaren kallar vi Hans och Greta.

Hans och Greta frågade för ca 4 år sedan muntligt ordföranden i samfälligheten om Hans och Greta fick bygga en P-plats på sin framsida och sätta in en elbilsladdare. Hans och Greta fick ett muntligt nej till detta förslag.

För några år sedan tog styrelsen hit en elektriker för att se om det var möjligt att sätta in elbilsladdare. Elektrikern kom fram till att ett nytt elskåp behövdes för att det behövdes mer effekt till garagen tror jag ? Inget mer hände då iaf.

De senaste åren så har ett flertal yngre förmågor flyttat in i området som ser fördelarna med elbilsladdare i garagen. Ett förslag om en bom in till området togs även upp under ett årsmöte men det förslaget lades senare ner eftersom vi inte fick göra det enligt anläggningsbeslutet och detaljplanen.

För ca 1 år sedan så skickades en motion in till samfälligheten om att sätta in elbilsladdare till våra garage som ligger i utkanten av området. En intressekoll skickades ut skriftligt
för att se efter om intresset fanns. I denna intressekoll så klargjordes för och nackdelar med elbilsladdare, (värdehöjning, statligt stöd just nu osv).
Intresset var tyvärr ändå svagt men en arbetsgrupp skapades ändå och fick en begränsad budget att arbeta med för detta. I somras talade Ove med en i arbetesgruppen och nu efter sommaren skulle det vara dags att ta hit elektriker för att se sig om och ge offerter. Arbetsgruppen menar också på att man förmodligen måste ändra anläggningsbeslutet vilket kommer vara en stor kostnad, och det behöver inte ens bli godkänt att få elbilsladdare i garaget. En elektriker ska ändå komma hit.

Hans och Greta
Hans och greta har bott i huset i ca 10 år och totalrenoverat i princip hela huset. De har sagt att de vill flytta till villa. Hans och Greta får tyvärr inte det de vill ha för sitt radhus. Ove tror personligen att de vill få upp värdet genom att bygga denna p-plats med elbilsladdare. Ove tror detta eftersom Hans och Greta inte ens har en elbil än och de har yttrat sig att de vill sälja. Hans och greta har även två barn under 7 års-ålder och nyttjar dessa gator på samma sätt som oss andra med barn.

Hans och Greta byggde P-platsen och satte in laddare samma dag. Många i samfälligheten blev väldigt förvånade och arga, precis som Ove. Ove och andra boenden vill att sin 4-åring ska kunna leka och cykla utanför på gatan, innebandymålet som står bredvid något förråd och match spelas där alla får vara med, 1-åringar som 15 åringar. Ove vill inte skicka ner sin 4-åring till parken 300 meter bort för att spela bandy eller lära sig att cykla. Ove vill ha den spontana leken mellan en 4-åring och en 9 åring, om så bara är 5 minuters lek tills 9-åringen tröttnar. Ove vill inte sätta sig i en villa och planera varenda lekstund som Oves barn ska ha med andra barn. Ove vill att sina egna barn ska ha samma typ av uppväxt som Ove själv hade, där vi barn faktist lekte ute med varandra och inte satt framför datorn. Det är därför Ove, som så många andra barnfamiljer, har flyttat till den här typen av område.

Ove och andra är rädda för att fler kommer bygga parkeringsplats och barnen får svårare att leka när trafiken ökar. Ove har talat med styrelsen som säger sig inte kunna göra något.
Ove talade sedan med många han träffade på gatan och fick medhåll från vissa om sitt förslag att bygga en blomlåda framför parkeringen, då vi redan har blomlådor / bord / sandlådor osv som blockerar en hel del hushåll från att kunna bygga en parkering. Några av dessa blomlådor har byggts de senaste åren. Det Ove och övriga medlemmar inte visste var att det finns beslut i anläggningsbeslutet
om vart blomlådor / bord / sandlådor ska stå, och samfälligheten har placerat dessa objekt precis där de ska vara enligt anläggsningsbeslutet. Det Ove är orolig för är att intresset för elbilsladdare i garagen kommer bli ännu mindre nu, när det faktist kommit fram att vissa kan bygga P-plats med laddare precis framför sitt hus.

Ove har ursäktat sig till styrselsen för sitt uppror och omogna förslag att ställa en blomlåda framför parkeringen.

Ove har genom förslag härifrån kommit fram till att Hans och Greta faktist har en skymd parkeringsplats, och kanske därmed inte får använda denna pga säkerhet. Det här kommer Ove inte gå vidare med då det bara påverkar Hans och Greta. Övriga medlemmar har ju fått nys om att de faktist får bygga och det vore
orättvist mot Hans och Greta att förstöra just deras möjlighet när många andra kommer få möjlighet nu.

Och nej, Ove är ingen sur Ove som i filmen som inte vill ha P-platser i området bara för att han själv inte kan ha det. Ove bor faktist i ett av de husen där parkering och elbilsladdare kan anläggas utan större problem, egentligen bara riva bort en buske och lägga marksten där busken varit. Värdet på Oves hus borde således öka och Ove borde inte vara arg över detta? Fast det är Ove, pga av att han bryr sig om barnen i området som leker ute varje dag. Ove tänker i varje fall inte bygga P-plats..

Slutord; Är bilar nära husen verkligen så viktiga att vi ska offra våra barns lekstunder utomhus?
Som sagt tidigare.
Engagera dig i styrelsearbetet, försök bli invald i styrelsen, lobba lite så har du snart majoritet för ditt förslag. Som du skrev: du har 20 av 48 fastigheter på din sida. Saknas 5 st så har du majoritet för ditt förslag. Sen kommer styrelsens prövning om det går att genomföra inom lagens ramverk.
Ni löser detta utan medverkan av detta forum.
Lycka till.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.

Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Om föreningen hindrar mig från att komma in på min tomt, så polisanmäler jag den.
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Lite intressant att andra boende kan lasta av och på saker och postbilar och budbilar kan köra ut paket utan att störa barnens lek i området.
Men grannens elbil med parkering och laddstolpe på tomten den är "döden" för alla barn och deras lek på området..😂🤣😂

Konstigt hur dessa elbilar kan vara så mycket mer påverkande än stressade post och budbils chaufförer
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.