P paralun skrev:
Jo men oavsett vilken Sparbank eller Swedbank det handlar om så är det ju samma regler.

Citat:
"Vad är penningtvätt och terrorismfinansiering?

Penningtvätt går ut på att försöka få pengar som kommer från brottslig verksamhet att förvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det är en internationell företeelse och sker ofta över nationsgränserna. Det handlar om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, rån, bedrägerier, vapenhandel, mutbrott med mera. Genom att utnyttja banksystemet kan den som vill tvätta pengar göra det svårare att spåra pengarnas brottsliga ursprung. Uppläggen för penningtvätt kan vara mer eller mindre komplicerade."

Ska pengarna flöda fritt? En bank har ju ingen aning om pengarnas ursprung och måste fråga.

[länk]
Visst är det samma regler som gäller, men det görs olika tolkningar och tillämpningar på de olika bankerna om hur man uppnår regelefterlevnad.

Vidare i diskussionen.

Bostadsaffärer används av förklarliga skäl ofta för penningtvätt och de interna reglerna kring frågor om var pengar till den egna insatsen kommer ifrån har skärpts successivt de senaste åren. Hur kontrollen och frågorna ser ut skiljer mellan de olika bankerna. Så hur det såg ut vid en affär några år sen och på någon annan bank är rätt oväsentligt då det skett stora förändringar de senaste åren i de interna reglerna.

Till TS så kan jag tillägga att den bör fråga vidare hos banken, min spontana känsla är att handläggaren över/feltolkar reglerna och det nog lönar sig att få prata med någon högre upp i beslutskedjan, privatmarknadschef, kreditchef, kontorschef etc.
 
  • Gilla
Shineastar
  • Laddar…
K Kegry skrev:
Byt till SBAB!
SBAB är om möjligt ännu mer detaljstyrda och oflexibla.

Däremot är de superbra att ha att göra med om det är noll komplikationer, buts ifs or whats.

De är till för gemene man som gärna ligger under 60% i belåningsgrad. Har en stabil inkomst och är tillsvidareanställd och inte har några mysko familjeförhallanden eller bilsamlingar.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Ni som inte har koll på hur vårt finansiella system egentligen fungerar och är intresserade av att ta reda på det kan kolla på Mike Maloneys serie på YT "Hiden secrest of money".
Många tror t.ex. att den valuta som banker lånar ut är valuta som någon annan har sparat. Så funkar det inte alls.
Ett ännu bättre tips är att inte få din ekonomiska skoling från YT.

Det är dumt hamna i träsket bland folk som är *"vakna" och "kan sanningar"
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men för att ge råd till TS:

Ge din syster pengarna så hon har dem på ett konto.
Se till att hon söker lånelöftet i en annan bank.

Byt även bank.
 
  • Gilla
Shineastar och 1 till
  • Laddar…
Det blev fler kommentarer än jag räknat med och för dem som inte vill lösa genom hela tråden eller har missförstått så ska jag förtydliga

1 Jag vill ge pengarna till min syster inte låna ut eller något annat. Det med att köpa bilen var bara en nödlösning för att banken kanske skulle se det annorlunda.

2 Både jag och min syster har stabila ekonomier och vi har båda varit fast anställda på våra nuvarande arbetsplatser i 10+ år.

3 Vi båda har Sparbanken och har haft det sen vi var gamla nog att öppna bankkonto. Så att ”spåra” pengarna blir inte så svårt för dem.

4 Hon har inga andra lån eller krediter. Egentligen onödigt för mig att ta upp eftersom det inte var det banken hade invändningar mot men hennes privatekonomi skulle klara en lägenhet för minst det trippla priset.

5 Från igår så finns kontantinsatsen på hennes konto och hon gjorde en ansökan hos SBAB som ringde upp idag och sa att det är bara skriva kontrakt.

Jag bara tillägga att även om det här gjorde mig en aning irriterad på Sparbanken så kommer jag inte att byta bank. Jag har en jätte bra kontakt där och har aldrig upplevt något strul (innan detta).

Slutet gott allting gott och bäst av allt det är fredag idag. Trevlig helg på er allihopa
 
  • Gilla
Klass0n och 15 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Visst är det samma regler som gäller, men det görs olika tolkningar och tillämpningar på de olika bankerna om hur man uppnår regelefterlevnad.

Vidare i diskussionen.

Bostadsaffärer används av förklarliga skäl ofta för penningtvätt och de interna reglerna kring frågor om var pengar till den egna insatsen kommer ifrån har skärpts successivt de senaste åren. Hur kontrollen och frågorna ser ut skiljer mellan de olika bankerna. Så hur det såg ut vid en affär några år sen och på någon annan bank är rätt oväsentligt då det skett stora förändringar de senaste åren i de interna reglerna.

Till TS så kan jag tillägga att den bör fråga vidare hos banken, min spontana känsla är att handläggaren över/feltolkar reglerna och det nog lönar sig att få prata med någon högre upp i beslutskedjan, privatmarknadschef, kreditchef, kontorschef etc.
Nej jag tror inte det skiljer så mycket mellan olika handläggare, bankerna har jobbat med det här i flera år nu och har nog en tydlig "manual/checklista" som varje anställd ska följa. Sen handlar det ju om "kundkännedom" och har man ingen så blir det en massa frågor.
 
P paralun skrev:
Nej jag tror inte det skiljer så mycket mellan olika handläggare,
Det skiljer definitivt mycket. Inte snack om nåt annat.

Behöver inte gå längre än till detta forum där skribenter hela tiden påpekar om man blir behandlad olika.

Alla kunder är olika, därför spelar det mindre roll om man slaviskt följer en ”statisk manual”.

90% är mainstream kunder utan issues å innebär inga problem.

Det är de sista 10% unika särfallen som får helt olika behandling beroende på vilken banktjänsteman de möter.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Det blev fler kommentarer än jag räknat med och för dem som inte vill lösa genom hela tråden eller har missförstått så ska jag förtydliga

1 Jag vill ge pengarna till min syster inte låna ut eller något annat. Det med att köpa bilen var bara en nödlösning för att banken kanske skulle se det annorlunda.

2 Både jag och min syster har stabila ekonomier och vi har båda varit fast anställda på våra nuvarande arbetsplatser i 10+ år.

3 Vi båda har Sparbanken och har haft det sen vi var gamla nog att öppna bankkonto. Så att ”spåra” pengarna blir inte så svårt för dem.

4 Hon har inga andra lån eller krediter. Egentligen onödigt för mig att ta upp eftersom det inte var det banken hade invändningar mot men hennes privatekonomi skulle klara en lägenhet för minst det trippla priset.

5 Från igår så finns kontantinsatsen på hennes konto och hon gjorde en ansökan hos SBAB som ringde upp idag och sa att det är bara skriva kontrakt.

Jag bara tillägga att även om det här gjorde mig en aning irriterad på Sparbanken så kommer jag inte att byta bank. Jag har en jätte bra kontakt där och har aldrig upplevt något strul (innan detta).

Slutet gott allting gott och bäst av allt det är fredag idag. Trevlig helg på er allihopa
Många banker frågar hur många bilar man har, har man en bil så får man låna mindre även om bilen är fullt betald och oavsett om den är värd 5000kr eller 500.000kr och har man två eller fler så sjunker beloppet man får låna ju fler bilar man har.

Det bästa är om in syster bara skriver över bilen på dig. Sen kan hån låna pengar av dig privat eller om du skänker dom och sedan söker hon lånelöfte på en annan bank, alternativt väntar någon månad och söker igen på nuvarande bank.

Detsamma gäller med barn och banken frågar hur många barn man har och så sjunker beloppet man får låna därefter, men skillnaden är att man inte kan skriva över barn på någon annan.

Därför tvingade jag frugan att vi skulle spara stenhårt flera år så vi kunde köpa hus innan vi skaffade första barnet, annars hade vi aldrig fått låna så mycket då.

Men rätt konstiga regler för man kan kanske låna 5 miljoner och sedan skaffa två barn och två bilar och det är helt ok att ha dom lånen kvar, men hade man skaffat barn och bilar först så får man kanske bara låna 4 mille.
 
  • Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det skiljer definitivt mycket. Inte snack om nåt annat.

Behöver inte gå längre än till detta forum där skribenter hela tiden påpekar om man blir behandlad olika.

Alla kunder är olika, därför spelar det mindre roll om man slaviskt följer en ”statisk manual”.

90% är mainstream kunder utan issues å innebär inga problem.

Det är de sista 10% unika särfallen som får helt olika behandling beroende på vilken banktjänsteman de möter.
Nej jag tror inte det numera eftersom man har jobbat med det här en längre tid. Jag är ganska säker på att det är mycket tydliga instruktioner till en anställd inkl vad som ska kollas så att banken inte riskerar åtal.
 
C Crank skrev:
Men rätt konstiga regler för man kan kanske låna 5 miljoner och sedan skaffa två barn
Vore det inte ännu konstigare om banken kunde säga upp lånen trots att man sköter sig bara för att man exempelvis råkar få oplanerade tvillingar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag tror inte det numera eftersom man har jobbat med det här en längre tid. Jag är ganska säker på att det är mycket tydliga instruktioner till en anställd inkl vad som ska kollas så att banken inte riskerar åtal.
Så alla som berättar om hur de blir behandlade olika ljuger?

Bankerna är nog tydliga men det är när den enskilde banktjänstemannen ska tolka å utföra bankens instrux med unika kunder som det blir diskrepans.

Detta är en känd problemställning som diskuteras friskt bland de anställda. Sen får du tro (killgissa) motsatsen (vilket du dessvärre alltför ofta gör) utan att det förändrar nåt.

För de som inte stött på dig som killgissare kan jag påminna om att det var DU som var övertygad om att Tesla skulle lämna svenska marknaden omgående efter strejken startade…
 
  • Gilla
Shineastar och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vore det inte ännu konstigare om banken kunde säga upp lånen trots att man sköter sig bara för att man exempelvis råkar få oplanerade tvillingar?
Haha jo det vore rätt konstigt ju, och detsamma om du köper en gammal skrotbil för 5000kr så säger banken upp ditt 5 miljoners lån på ditt hus som är värt 10 mille :).

Ändå rätt tråkigt för dom som gör saker i "fel ordning" för då får dom sämre förutsättningar tyvärr.

Frugan var gravid i 8 månaden när vi äntligen köpte vårt hus, men tänk om hon hade fött för tidigt då hade banken nekat oss vårt lånelöfte i sista stund pga av att vi hade fått ett barn som inte var inräknat i deras kalkyl typ..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har helt rätt här.

Det är klart att det finns regler som alla ska följa. Men sen tolkas de lika av alla banktjänstemän och det finns också en gråzon i regelverken. Nya och osäkra handläggare är ofta mer svartvita i sin bedömning medan andra är lite mer smidiga. Ofta så kan man dessutom motivera undantag från regelverket om man vet hur man gör.

Man ska också ha med sig att Finansinspektionen är väldigt oklar i sina direktiv och det lämnas ett stort tolkningsutrymme till bankerna att leva upp till kraven.


Menat som svar till @Zodde
 
  • Gilla
Shineastar och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Du har helt rätt här.

Det är klart att det finns regler som alla ska följa. Men sen tolkas de lika av alla banktjänstemän och det finns också en gråzon i regelverken. Nya och osäkra handläggare är ofta mer svartvita i sin bedömning medan andra är lite mer smidiga. Ofta så kan man dessutom motivera undantag från regelverket om man vet hur man gör.

Man ska också ha med sig att Finansinspektionen är väldigt oklar i sina direktiv och det lämnas ett stort tolkningsutrymme till bankerna att leva upp till kraven.


Menat som svar till @Zodde
Problemet är att idag så är dessa handläggare f.d. kassa arbetare från gamla nedlagda kontor typ, och när du kommer till banken så matar dom in samma uppgifter som du själv kan göra på deras hemsida och dom har inga mandat att förhandla heller.

Förr så räckte det med att man hade ett långsiktigt sparande allt från några hundringar och upp per månad så fick man träffa en riktig ekonomisk utbildad bankman eller bankkvinna som hade mandat att förhandla beroende på din historik i banken och hur mycket du sparat i hop under lång tid.

På den tiden var det lönsamt att vara trogen banken och att ha ett långsiktigt sparande där så fick man ofta bra hjälp när det var dags att köpa sitt första hus eller lägenhet eller bygga sitt första hus.

Som vanlig IT knegare i början på 20 talet så fick jag grym support från SEB när jag behövde låna nästan 400.000kr till en risk investering, mitt långsiktiga små sparande i banken hjälpte mig då och min bank kvinna hon lyckades övertala sin chef på deras möte så jag fick låna pengarna, tur för mig för det blev riktigt bra utdelning på denna investering lång tid senare.

Min kompis hade väldigt bra hjälp från sin bankman när han efter 10+års sparande valde att bygga ett hus tex. Då var det nästan så att bankmannen peppade han att bygga huset då ca 20 år sedan och gjorde allt för att hjälpa på bästa sätt.

I dag tror jag man måste ha runt 5 mille för att överhuvudtaget få kontakt med en riktig bankman tyvärr, resten är hänvisade till icke ekonomiska utbildade personer som i princip bara fyller i det du själv kan göra på webb sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.