Det är kanske det 13:e marinmannen gjort och då sprack passdelen?

Detta är hemma hos min käre far som lyckades dra huvudsäkringen när han klippte av förlängningssladden med sin häcktrimmer.

Han pratade om att han hade 20A-huvudsäkringar, men passdelen ser ut att vara en 16A, så jag vet inte om han lyckats spräcka av den anledningen.

Ska se om jag kan få en bättre bild så jag kan avgöra om skruven är rund eller hexagonal.
En sån här skulle eventuellt lösa problemet:
Isolerad skruvmejsel från Wiha med röd och gul design, användbar för att fixa huvudsäkringar och andra elektriska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tag en dammsugare med plaströr och sug ut porslinrester.
Sen är det mer vanskligt men om du slår ifrån huvudbrytaren som sitter före elmätaren så leder det ingen ström dock är det spänning satt så verktyg måste vara isolerade handtag.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Gammal tråd, [länk]
Yup, jag länkade till den nyckeln i inlägg #11
Det är bara Onninen som säljer den, och inte till privatpersoner.

A
Jag har ännu inte misslyckats med att skruva ut trasiga passdelars bottenskruv med en spetstång eller plattång. Har tagit ut väldigt många så utan problem.

Men man måste givetvis slå av spänningen först.

A avh67f skrev:
Jag har ännu inte misslyckats med att skruva ut trasiga passdelars bottenskruv med en spetstång eller plattång. Har tagit ut väldigt många så utan problem.

Men man måste givetvis slå av spänningen först.
Att som privatperson/"icke elinstallatör" lyckas få ut nätägaren till att bryta servissäkringarna så att man kan byta trasig passdel för huvudsäkring är föga troligt.
Det lär vara lättare att vinna jackpotten på lotta tre gånger irad.

Demmpa Demmpa skrev:
Att som privatperson/"icke elinstallatör" lyckas få ut nätägaren till att bryta servissäkringarna så att man kan byta trasig passdel för huvudsäkring är föga troligt.
Det lär vara lättare att vinna jackpotten på lotta tre gånger irad.
Håller inte med. Både Eon och Vattenfall löser det inom 24h, gjordes senast i våras när mina säkringselement hade smält.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fick svar från IFÖ på grundfrågan, tyvärr är hylsan avsedd för DIII och är därmed för stor.

E elmont skrev:
Den här PASSAR till GII och GIII.
[länk]
Ja, jag vet, har länkat till den själv.
Men jag kan inte köpa den som privatperson tyvärr.

Annars en isolerad spetstång. Att du kommer åt gängan för säkringshållaren är inte så kritiskt då det är samma fas. Däremot plåten runt om är inte bra att nudda samtidigt som bottenbiten.

Finns även helt isolerade spetsttänger där även käftarna är isolerade.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, jag vet, har länkat till den själv.
Men jag kan inte köpa den som privatperson tyvärr.
Känner du ingen som har företag och kan köpa ut en till dig? VVSare, Elektriker, markfirmor mm brukar ha konto hos onnien.
Alternativt be en elfirma komma och byta, det kostar minst en timma + resa, fördelen är att dom enkelt löser ev kontakt med nätägare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Känner du ingen som har företag och kan köpa ut en till dig? VVSare, Elektriker, markfirmor mm brukar ha konto hos onnien.
Alternativt be en elfirma komma och byta, det kostar minst en timma + resa, fördelen är att dom enkelt löser ev kontakt med nätägare.
Dessvärre är det helt tomt på den fronten, finns något enstaka konto på bygghandeln men inte mer än så.

Elfirma är givetvis en utväg om det inte går att lösa säkert själv.

R Robert-san01 skrev:
Annars en isolerad spetstång. Att du kommer åt gängan för säkringshållaren är inte så kritiskt då det är samma fas. Däremot plåten runt om är inte bra att nudda samtidigt som bottenbiten.

Finns även helt isolerade spetsttänger där även käftarna är isolerade.
Kan vara en lösning 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.