3 720 läst · 84 svar
4k läst
84 svar
Passnyckel PSS - vilken hylsstorlek är det på den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Detta är hemma hos min käre far som lyckades dra huvudsäkringen när han klippte av förlängningssladden med sin häcktrimmer.
Han pratade om att han hade 20A-huvudsäkringar, men passdelen ser ut att vara en 16A, så jag vet inte om han lyckats spräcka av den anledningen.
Ska se om jag kan få en bättre bild så jag kan avgöra om skruven är rund eller hexagonal.
En sån här skulle eventuellt lösa problemet:
Han pratade om att han hade 20A-huvudsäkringar, men passdelen ser ut att vara en 16A, så jag vet inte om han lyckats spräcka av den anledningen.
Ska se om jag kan få en bättre bild så jag kan avgöra om skruven är rund eller hexagonal.
En sån här skulle eventuellt lösa problemet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tag en dammsugare med plaströr och sug ut porslinrester.
Sen är det mer vanskligt men om du slår ifrån huvudbrytaren som sitter före elmätaren så leder det ingen ström dock är det spänning satt så verktyg måste vara isolerade handtag.
Sen är det mer vanskligt men om du slår ifrån huvudbrytaren som sitter före elmätaren så leder det ingen ström dock är det spänning satt så verktyg måste vara isolerade handtag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Att som privatperson/"icke elinstallatör" lyckas få ut nätägaren till att bryta servissäkringarna så att man kan byta trasig passdel för huvudsäkring är föga troligt.A avh67f skrev:
Det lär vara lättare att vinna jackpotten på lotta tre gånger irad.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
Håller inte med. Både Eon och Vattenfall löser det inom 24h, gjordes senast i våras när mina säkringselement hade smält.Demmpa skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Fick svar från IFÖ på grundfrågan, tyvärr är hylsan avsedd för DIII och är därmed för stor.
Den här PASSAR till GII och GIII.13th Marine skrev:
https://www.onninen.se/ifo-electric-passdelsnyckel-aus--/p/AQN994
Det är samma storlek på "skruven" som ska tas bort oavsett GII eller GIII
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Annars en isolerad spetstång. Att du kommer åt gängan för säkringshållaren är inte så kritiskt då det är samma fas. Däremot plåten runt om är inte bra att nudda samtidigt som bottenbiten.
Finns även helt isolerade spetsttänger där även käftarna är isolerade.
Finns även helt isolerade spetsttänger där även käftarna är isolerade.
Känner du ingen som har företag och kan köpa ut en till dig? VVSare, Elektriker, markfirmor mm brukar ha konto hos onnien.13th Marine skrev:
Alternativt be en elfirma komma och byta, det kostar minst en timma + resa, fördelen är att dom enkelt löser ev kontakt med nätägare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Dessvärre är det helt tomt på den fronten, finns något enstaka konto på bygghandeln men inte mer än så.E elmont skrev:
Elfirma är givetvis en utväg om det inte går att lösa säkert själv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Kan vara en lösning 👍R Robert-san01 skrev: