Jag har sökt men inte funnit råd och tips om asfaltering och underlag för asfaltering. Ska till våren/sommaren asfaltera en garageuppfart ca 5x5 m, dvs. 25 kvm. En grävmaskin har gjort "grovjobbet" förra sommaren och grävt bort den gamla stenbeläggningen med grus och jord, lagt markduk i botten, lite singel och sedan ca. 20 cm väggrus 0-16 och paddat hjälpligt. Jag tänkte sedan göra klart så att asfaltsmänniskorna i princip bara kan komma och lägga. Jag tänkte alltså plana ut med en rätskiva, vattna, padda osv så det blir ett så bra underlag som möjligt. Vill alltså undvika att få en ful, sprucken, försjunken asfalterad garageupfart med sättningar och skit (som jag har noterat att många har) om nåt år.

Vad kan jag göra för att asfalteringen ska bli så bra och hållbar som möjligt? Handlar det om hur bra man packar/paddar? Hur mycket ska man padda? Storlek på padda? Ska jag lägga nåt mer, eller nåt annat, material direkt under asfalten? Ska det vara nån särskild kvalitet på asfalten? Hur tjock asfalt?
 
Hej!
Vi håller på med projektering för markarbeten.
Den här överbyggnaden har använder vi generellt. Beror ju lite på hur tjälfarligt material du har, dvs lera och silt.

KA Körbar asfalt

Förstärkningslager 310 mm
Bärlager 150 mm
Ag 110 50 mm
100 ABT 11 40 mm
550 mm
 
Detta är dock för gator, man kan nog minska lite på tjocklekarna. Beror på om en du vill kunna köra upp med tyngre fordon.
 
Jag ska parkera bilen där.

Ursäkte en lekman, men vad betyder: "Ag 110 50 mm" och "100 ABT 11 40 mm"?

TFSBGM*



* = tack för svaret, berätta gärna mer
 
Kan denna pdf hjälpa:
http://www.ballastsverige.se/upload/1258/lathundar/garageinfart.pdf


HIttade lite förkortningar från ncc:
Tät asfaltbetong (ABT)
Har relativt god nötningsbeständighet och god stabilitet. Kan användas som bind-, bär- och slitlager på alla typer av vägar.

Stenrik asfaltbetong (ABS)
Tät med utmärkt slitstyrka och goda stabilitetsegenskaper. Används som slitlager på alla typer av vägar.

Dränerad asfaltbetong (ABD)
Ger god stabilitet. Används som slitlager där risk för vattenplaning kan uppstå och där krav på låg bullernivå finns.

Asfaltbundet bindlager (ABb)
Används för att reducera sprickbildning och för att ge ett jämnare underlag för nästa beläggningslager.

Asfaltgrus (AG)
En blandning av stenmaterial och låg halt av bitumen. Används som bärlager och ger god stabilitet.

källa:
http://www.ncc.se/Material-och-service/Asfalt-och-belaggning/Asfaltsproduktion/
 
T
Angående paddning. Paddan slår 10 cm djupt per 100 kilo padda. 8 överfarter åt olika håll rekommenderas.
Har man en vanlig rundpadda som väger 100 kilo, skall man följaktligen varva sig upp med 10 cm kross åt gången.
När jag lägger asfalt brukar jag se till att lägga grovt material i botten, fint upptill. Padda enligt ovan och lägg mellan fem och sju centimeter asfalt av en typ som kallas anläggarmassa. Raka den heta asfalten med en asfaltsraka så att den sticker upp ca en och en halv centimeter ovanför färdig yta och padda sedan med vattenkyld asfaltspadda. Padda i jämna försiktiga överfarter. Undvik att vända paddan på asfalten om du kan gå utanför. Kommer du in i ett hörn så kan du med ett snabbt ryck dra tillbaka paddan så att du kan göra en försiktig vändning där du har mer utrymme.
 
  • Gilla
Rakfalu
  • Laddar…
Sen kommer jag med ta det lugnt. Gör gärna underarbetet ett år och asfaltera året efter. På sätt hinner det sätta sig utan att det påverkar asfalten
 
Tack för bra tips. Själva asfaltsläggningen får proffs sköta. Jag ska försöka fixa till underlaget. Grävning, fyllning, grovplanering, packat) gjordes förra sommaren så det får sätta sig. I vår ska jag fixa det sista (jämna ut, padda osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.