Vad antyder att det skulle vara undermåligt?

Att ha avtal som man lägger hundratusentals kr på för uthyrning av en enstaka attefallare däremot, det vore dumt.

Med sådans insatser kan man ju lika gärna chansa och riva hela kåken och bygga upp en ny om någon trashar den.

Din syn på vad som är rimligt och bra är synnerligen skev.
 
underm
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad antyder att det skulle vara undermåligt?

Att ha avtal som man lägger hundratusentals kr på för uthyrning av en enstaka attefallare däremot, det vore dumt.

Med sådans insatser kan man ju lika gärna chansa och riva hela kåken och bygga upp en ny om någon trashar den.

Din syn på vad som är rimligt och bra är synnerligen skev.
undermåligt då det genererar en tvist,
hitintills är det bara muntligt för vi har inte sett det
 
Det har väl varit rätt vanligt att en hyresvärd har svårt att få ersättning för stulna inventarier. Hyresgästen påstår att han fått, eller fått köpa inventarierna. Då verkar det som domstolen väljer att fria. Finessen med en deposition, är att du som hyresvärd kan ta depostionen, tycker hyresgästen att du har tagit för mycket, så skall hyresgästen bevisa det.

Vill du som hyresvärd ha mer ersättning än vad som täcks av depositionen så måste DU bevisa att skadan är värd mer än depositionsbeloppet. Och motbevisa hyresgästens olika undanflykter.
 
A Avenger skrev:
Just det här fallet är ju inte jättekomplicerat så jag har svårt att se hur en jurist, skicklig eller ej, ska kunna vrida det här så att jag förlorar målet. Att jag troligtvis inte får full ersättning på mitt krav är jag medveten om men att jag skulle helt förlora känns väldigt märkligt och då är det något allvarligt fel på vårat rättssamhälle.
problemet är att era avtal måste vara 100% vattentäta där du stipulerar dina ev krav in i minsta detalj. Sen måste man ha bevis på allt. Hårda konkreta bevis på vad som hänt och vad som är borta. Egna tyckanden och vad man menar på är borta räcker inte. Lekmannen faller liksom platt i en sånt fall.............
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
underm

undermåligt då det genererar en tvist,
hitintills är det bara muntligt för vi har inte sett det
I så fall är nog alla hyresavtal undermåliga. Som hyresvärd blir du alltid drabbad om du får in en riktigt dålig hyresgäst. Enda sättet att gardera sig fullt ut är att ta typ 2 årshyror + 500 000 i deposition. Men då lär du inte hitta någonm som vill hyra av dig.

Utan som hyresvärd måste man ha järnkoll på vem man har som hyresgäst. Och även då kan dte bli problem.

Har en släkting som äger ett mindre hyreshus, där han även bor själv. En av hyresgästerna fungerade bra i 8 år. Sedan blev han av med arbetet, började supa. Lyckades orsaka brand i lägenheten 2 ggr (sängrökning på fyllan, stekpanna på spisen sovande på fyllan). sporadisk hyresbetalning. Och allmänt stökig som alkoholister ofta är. Men det tog 7 år att bli av med hyresgästen. Trots att brandtillbuden orsakade svår stress hos de boende. Till saken hör att huset är återuppbyggt efter en stor brand för typ 20 år sedan, där några hyresgäster fick hoppa från andra våningen.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I så fall är nog alla hyresavtal undermåliga. Som hyresvärd blir du alltid drabbad om du får in en riktigt dålig hyresgäst. Enda sättet att gardera sig fullt ut är att ta typ 2 årshyror + 500 000 i deposition. Men då lär du inte hitta någonm som vill hyra av dig.

Utan som hyresvärd måste man ha järnkoll på vem man har som hyresgäst. Och även då kan dte bli problem.

Har en släkting som äger ett mindre hyreshus, där han även bor själv. En av hyresgästerna fungerade bra i 8 år. Sedan blev han av med arbetet, började supa. Lyckades orsaka brand i lägenheten 2 ggr (sängrökning på fyllan, stekpanna på spisen sovande på fyllan). sporadisk hyresbetalning. Och allmänt stökig som alkoholister ofta är. Men det tog 7 år att bli av med hyresgästen. Trots att brandtillbuden orsakade svår stress hos de boende. Till saken hör att huset är återuppbyggt efter en stor brand för typ 20 år sedan, där några hyresgäster fick hoppa från andra våningen.
precis det som TS har drabbats av
 
H hempularen skrev:
I så fall är nog alla hyresavtal undermåliga. Som hyresvärd blir du alltid drabbad om du får in en riktigt dålig hyresgäst. Enda sättet att gardera sig fullt ut är att ta typ 2 årshyror + 500 000 i deposition. Men då lär du inte hitta någonm som vill hyra av dig.

Utan som hyresvärd måste man ha järnkoll på vem man har som hyresgäst. Och även då kan dte bli problem.

Har en släkting som äger ett mindre hyreshus, där han även bor själv. En av hyresgästerna fungerade bra i 8 år. Sedan blev han av med arbetet, började supa. Lyckades orsaka brand i lägenheten 2 ggr (sängrökning på fyllan, stekpanna på spisen sovande på fyllan). sporadisk hyresbetalning. Och allmänt stökig som alkoholister ofta är. Men det tog 7 år att bli av med hyresgästen. Trots att brandtillbuden orsakade svår stress hos de boende. Till saken hör att huset är återuppbyggt efter en stor brand för typ 20 år sedan, där några hyresgäster fick hoppa från andra våningen.
det är nog många hyresvärdar som är smärtsamt medvetna om detta..........Skillnaden är bara att de flesta är jättestora bolag som hanterar stora mängder pengar. Då är det lättare att hantera en och annan plump. Hyr man ut en lägenhet så blir det lite tuffare.........
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
K
A Avenger skrev:
Såklart det är svårt att bevisa att inventarierna verkligen fanns där även om man som vi har massor med bilder och videofilm på det mesta...
Ingen invetarielista som bilaga till avtalet?
 
Kör man stöld-spåret måste det dessutom bevisas att det är OC som stulit sakerna och ingen annan. Dvs mer eller mindre bildbevis behövs
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Ingen invetarielista som bilaga till avtalet?
Fast blir det rättsak av det med slipade advokater så är en inventarielista inget bevis. Den ska ju isåfall vara kontrollerad av utomstående part och vidimerad och bevittnad och allt vad man nu kan tänka. Nästan så oberoende organ ska inventera och skriva lista.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast blir det rättsak av det med slipade advokater så är en inventarielista inget bevis. Den ska ju isåfall vara kontrollerad av utomstående part och vidimerad och bevittnad och allt vad man nu kan tänka. Nästan så oberoende organ ska inventera och skriva lista.
åtminstone båda parter
 
Fast en slipad advokat kan ju hävda att det signerades under tvång eller nåt om det var nån alkoholiserad hyresgäst........Eller så hävdar nån att nä de där är inte min namnteckning och så är cirkusen igång och fallet blir nerlagt pga bristande bevis.....
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast en slipad advokat kan ju hävda att det signerades under tvång eller nåt om det var nån alkoholiserad hyresgäst........Eller så hävdar nån att nä de där är inte min namnteckning och så är cirkusen igång och fallet blir nerlagt pga bristande bevis.....
men som sagt TS har ju inte gett oss korrekt information så alla snart 100 inläggen är rena spekulationer
 
returen returen skrev:
men som sagt TS har ju inte gett oss korrekt information så alla snart 100 inläggen är rena spekulationer
Jo jag har uppgett korrekt information, däremot har jag inte uppgett all information. Stor skillnad 😉

Hyreskontraktet är av standardformat inklusive bilaga med en förteckning över alla inventarier, signerat elektroniskt.

Tyvärr står det inte att förstörda eller bortforslade inventarier ska ersättas med exakt likadana inventarier eller att de ska ersättas med motsvarande belopp för införskaffande av liknande inventarier.
Det kommer vi lägga till nästa gång. Dessutom antar jag att man i samma veva bör skriva att vitvaror, golv, lister, fönsterbrädor, toalett mm också ska ersättas om de förstörs eller bortforslas…

Kul att du är så engagerad i den här tråden. Du kanske ska kolla upp mer angående ”förenklat tvistemål” och utgå från det?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Kör man stöld-spåret måste det dessutom bevisas att det är OC som stulit sakerna och ingen annan. Dvs mer eller mindre bildbevis behövs
Inget om stöld (ja förutom Moccamastern då) utan det är städarna som har slängt nerkissade inventarier och vi har slängt ytterligare nerkissade möbler (typ soffa och sängstomme).
Det mesta kretsar således om förbjudna husdjur (innekatter och deras kattungar).

Vi har på mejl att de har kört med ozonmaskin bla.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.