I intrestin skrev:
Bara lite jobb kvar... men då behöver du nog en spade och ett spett!
Ajjemän, det var receptet 💪🏻😅
 
  • En skottkärra fylld med en stor uppgrävd trädrot på en trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd trädgård med uppochnervända jordhögar, en spade och uppgrävda rötter framför ett bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
P PatrikBr skrev:
Bara komma förbi oss, vi ska fälla 6st tallar som du gärna får putta omkull ;D
Datum och tid så dyker jag upp :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Nu är alla rötter borta :)
 
  • Uppgrävd jord framför en glasveranda, borttagna rötter syns med spade och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
19A108kvm och 8 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Du gör inget halvdant! De flesta hade nöjt sig med att ta bort stubben och låta resten vara, men du gör det rejält. Jag lyfter min hatt!
 
  • Gilla
19A108kvm och 1 till
  • Laddar…
P
Det beror lite på vad det är för slags träd. För vissa träd måste man gräva bort alla rötter för att det inte ska komma nya skott som till slut blir ett nytt träd om man inte håller efter.
 
Godkväll :)

Badrummet hamnade på vänt en stund så det skedde lite ändringar i planerna. Vi ska bli med utespa vilket gjorde att jag fick snilleblixten att slänga in en altandörr i badrummet så slipper man springa genom hela huset när man ska ut och bada.

Så efter X antal veckors leveranstid så ringer fraktbolaget och meddelar att dörren är fraktskadad och undrar om jag fortfarande vill ha den. Tackade nej och kontaktade leverantören som skötte reklamationen galant.

Blev ytterligare några veckors väntetid, men fick den ändå en månad innan preliminär leveransvecka :)

Fraktskadad altandörr i dess emballage i ett lager, synlig skada på hörnet av lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny altandörr insvept i skyddsplast på pall, redo för installation vid ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väggen är förberedd så blir det montering i nästa vecka :)
Altandörrsöppning i badrumsvägg med utsikt till uterum, förarbete för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även lite svalka med dold kabeldragning kom på plats i förra veckan. Lite rörelse på luften de dagar när det är vindstilla :)
Utsikt av ett ljust uterum med genomskinligt tak och en takfläkt, solstrålar som skiner genom fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag påbörjat altan också:
Uppbyggnaden av en ny altan vid ett hus med uterum och verktyg spridda över gräsmattan under en solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy genom altandörr av en nybyggd träaltan med trädgård och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående altanbygge med träbjälkar monterade på stödblock vid en husvägg och en uterumskonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa 2 altaner ska sys ihop också så man kan gå runt uterummet utan att behöva kliva ner på gräset :)


Känns otroligt skönt att saker och ting börjar komma på plats. Vi har varit utan altan på
Baksidan sedan 2018.
Här kommer en tillbakablick från 2019 samt rampen jag byggde 2020 för att vi skulle kunna gå ut utan att behöva gå i leran.

Väntade med att bygga då för att marken skulle få sätta sig efter dräneringen.

Vy över trädgård med altandörr i vit husfasad, påbörjad altanbygge, och ojämn gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående konstruktion av en trädäck med verktyg och träplankor framför ett hus med altandörr och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träaltan under konstruktion utanför ett vitt hus med svart tak och altandörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har hänt lite sen vi flyttade in i alla fall 😅kul att jämföra lite :)

Luftvy över en villa med vit fasad omgiven av en grönskande trädgård, altaner och en trampolin, i en lugn bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med pågående altanbygge och uterum, trädgården i skymningen, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Sundqvist och 10 till
  • Laddar…
Tadaaaa

Nu ska det bara kläs in på något snyggt vis :)

Nyinstallerat fönster med isolering synlig runt kanterna, redo för slutlig inklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 7 till
  • Laddar…
Ursäkta röran, vi bygger om 😁

Nu börjar man se var altanen börjar landa :)

Insåg även idag att det nog är dags att ta en tur till tippen i helgen igen, var några veckor sen nu 😇
Renoveringsarbete pågår hemma med halvfärdig altanbyggnad och verktyg utspridda på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det nästan en heldag på hojen, men lyckades till slut ta mig i kragen och bygga en ramp inför morgondagens inhandling av makadam. Hade tidigare en barnvagnsramp på vänster sida, men efter viktnedgången har jag inte riktigt alla kilon som behövs lägga bakom skottkärran 😂

Började leta efter en aluminiumramp som behövde vara 5 meter lång och 50cm bred, men samtidigt portabel. Fanns inte mycket till alternativ då ramper i det utförande kostade mellan 20-30k.

Köpte en rejäl jävla stege begagnad för en tusenlapp och en slitskyddskiva till släpvagn.

Slutade på 2650:- och invigning sker imorgon :)
En hemmagjord ramp av en stege och slitskyddskiva placerad på en trappa utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EdSu och 11 till
  • Laddar…
Idag har det varit lite mer grävning på agendan och uppfyllning av dränerande material.

Först breddade jag ”hålet” och placerade markduk.
Uppfyllningsarbete i trädgård med markduk, skottkärra och utlagt dränerande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan meddela att rampen var en succé :) den har varit till stor hjälp idag när jag skottkärrade upp 1,8 ton makadam för trappan runt till baksidan :)
Grävd grop i trädgård med markduk och hög av makadam, verktyg och träramar i bakgrunden nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrävt hål med markduk och uppfyllning av makadam, omgivet av gräsmatta och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara lista ut var jag kan få tag på växellådsolja till markvibratorn över disk i helgen…
 
  • Gilla
Andreas Sundqvist och 3 till
  • Laddar…
Slow ’n’ steady wins the race… 😅

Tycker att det här bör hålla för ett utespa…

Plattformen för spabadet sitter inte skruvat i den trallen som är mot uterummet då jag är lite nojig att ljudet från pumparna ska fortplanta sig in i huset. Så det blir en löst byggd plattform istället :)

Träramverk monterad på plattform av grus och upphöjda plintar, för konstruktion av ett spabad utomhus vid ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
19A108kvm och 3 till
  • Laddar…
Har plöjt hela tråden och måste bara få säga att jisses så imponerad jag är (o lite avundsjuk på din fru som har en man där tummarna verkligen sitter på rätt plats 🤣)
 
  • Älska
  • Gilla
Andjul och 1 till
  • Laddar…
Idag kom ett stycke avkoppling på burk med kranbil. Så här långt nådde kranen så ska försöka baxa den på plats på lördag :)
Ett stort spabad står på träplankor bredvid ett hus med terrass under byggnation. Gröna lyftslingor ligger på gräsmattan bredvid spabadet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
19A108kvm och 2 till
  • Laddar…
Med hjälp av grannar, familj och kollega så står nu dunderklumpen på plats :)

Åsikterna har varit delad gällande om det ska fällas ner i golvet eller ej. Vi tog beslutet att inte göra det ur servicesynpunkt :)

Som ni vet tycker jag om att göra saker ordentligt och vill även ha det lätt att sköta om så man slipper känna onödig stress om något skulle hända :)

För om en motor pajar eller ett rör spricker så kan jag ge mig fan på att det sker när det är -22 och 50cm snö ute 😂

Överbliven isolering ska skäras bort och kläs in med en liten bräda :)
Utespa på plats vid inglasad uteplats, färdig att installeras. Spaet är placerat på en trästomme och ska isoleras samt kläs in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
minitoy och 12 till
  • Laddar…
Godkväll :)

Ledsen för sega uppdateringar, men jag har varit så otroligt seg på semestern… var iväg till Spanien och hade högt flygande planera för att göra färdigt både altan och badrum, men det tog stopp och jag slappnade av och tog det lugnt resten av semestern istället :)

Altanen är löst så pass att det går att använda den, men saknas fris och ska byggas till lite mer, men tror det får vänta till nästa vår istället :) det går i alla fall att öppna spabadet utan att behöva kliva ner på gräset :)

Bild på en villa med en halvfärdig altan och ett spabad. Altanen är omgiven av gräs och saknar fris. Vacker himmel och lugn omgivning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet har äntligen fått golvvärme på plats och siktar på flytspackling i helgen :)
Golvvärme installerad i ett badrum med en väggmonterad vattenanslutning, osynligt element till vänster, samt en takmonterad rektangulär fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.