J Jimpalimpa83 skrev:
tack för hjälpen. vad menar du med fibermodem?

till höger är inkommande fiber (fibermodem?)
den är kopplad till Intenton/Switch/Omvandlaren som är enheten till vänster
dessa sitter ihop via en grå kabel från fiberenheten (fibermodem?) och går in i Intenton i blåa uttaget uppe till höger.
det andra på ovansidan av Intenton är strömkabel
sen ur bild på undersidan av Intenton finns två blå kablar kopplade till LAN1 och LAN2.
LAN1 är kopplad till Kontor medan LAN2 är oinkopplad.

I och med att det bara finns en router bör det inte skapas flera IP adresser, men jag kanske har fel.

Kan det vara Intenton som spökar? den verkar om jag förstått det komma från Telia
Kan vi utesluta att det är problem med datorn? Tex testa med en annan dator?
Jag tror inte att det är ett problem med datorn men det är ändå något supporten kommer att använda som argument.

Om du kör datorn direkt in i LAN1 porten, hur ser det ut då?
Edit: Svårt med lingot. Det är kanske det ni har testat?

Min magkänsla är att det nog är Inteno som är problemet. När du tappar kopplingen, finns det något mönster? Är det någon stor strömförbrukare som sätts igång? Är det speciella tider när det är värre? Hur frekvent är problemet? Bor du nära militäranläggning eller flygplats?
Jag tänker på teorin tidigare om att strömadaptern kunde hjälpte att byta ut och att det kan vara något som spökar på elsidan.
 
Redigerat:
J Jimpalimpa83 skrev:
Kan det vara Intenon som spökar?
Nja, fokusera på att få bort wifi som möjlig felkälla.
 
L Lovan83 skrev:
Min magkänsla är att det nog är Inteno som är problemet.
Inteno:n eller dess nätdel kanske blir överhettad i ett stängt skåp?

Något för en handflata att kolla..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henkesvenke Henkesvenke skrev:
Jag hade liknande problem med min Google WiFi soon jag aldrig lyckades lösa. Fick ny router med Telia som helt enkelt eliminerade problemet.
En galet enkel felsökning är att köpa en lååång Cat6 kabel dit du behöver den. 25-50 meter, koppla in direkt mot fiber och kör så någon dag. Om det funkar perfekt vet du att själva internetuppkopplingen är bra. Sen kopplar du in en enhet i taget. Sist Google WiFi... Tror att du kommer att upptäcka då till slut att Google WiFi suger...
Vi bor i hus och kör
Telia 500/100
Lokal fiber

Fiberboxen -> cat6 -> google nest wifi hub (+ 3st google nest wifi access points) -> switch -> hue .

Har inte haft något bekymmer alls nästan under 4 år med telia. Kanske 1-2 avbrott och 4-5 gånger vi behövt starta om google hub.


Har TS för klent internet ?
 
F
J Jimpalimpa83 skrev:
Okey tack. Blir lite förvirrad av alla förslag :)
Vilket av följande fungerar? Har fått förslag på samtliga
1) fiber -> bredbandsdelare -> router -> switch -> dator
2) fiber -> bredbandsdelare -> router -> dator
3) fiber -> bredbandsdelare -> dator
4) fiber -> dator

Nu kör jag alternativ 2)
Inte konstigt att du blir förvirrad, det är gott om friska förslag men lite mindre gott om vettig felsökning.

Innan du testar något annat ska du testa 3, så du kan utesluta routern ur bilden. Google är kända för att ha problem med sina routers, speciellt efter ett tag, så jag hade inte blivit det minsta förvånad om det är den som är problemet även om den har funkat OK tidigare.

Koppla alltså en dator direkt i LAN1 på Intenon, utan någon router eller switch emellan. Kör ett videomöte, kör en Bredbandskollen eller liknande, se hur det beter sig. Funkar det som det ska då har du konstaterat att problemet ligger i din router och du kan gå vidare med att hitta lösningar på det problemet, som är betydligt mindre och enklare att lösa än övriga glada idéer som tråden kommer med.

Har du samma problem när du är inkopplad direkt på LAN1 är det antingen strul i din dator, eller någonstans i kedjan hos din Internetleverantör. Då tar vi nästa felsökningsomgång när det är konstaterat.
 
  • Gilla
gorcot och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som gav mig ett frågetecken var, om det är en Google Wifi ansluten till Intenon inte sjutton har den ett gammalt 100 Mbit/s interface? Verkar ju sitta en gammal switch med 100 Mbit/s portar mellan Intenon och Google Wifi, eller tänker jag fel? Om så bort med ski...ten.
Citerar mitt eget inlägg då TS inte svarat!!!
Varför visar Intenon att det är en utrustning med 100 Mbit/s interface anslutet, dvs Intenons LAN port lyser med gul färg? En Google Wifi har väl en 1Gbit/s port och då är det något som inte stämmer med vad TS skriver hur det är kopplat?
 
E
L Lovan83 skrev:
Fast nu far du väl med osanning. 150 i ping är inte ett problem för videomöten och är garanterat inte orsaken till hans problem.

Däremot så borde han inte ha så hög ping med en fiber uppkoppling (såvida inte sunet’s koppling till ping servern är riktigt usel men det får vi anta att den inte är).
Det han beskriver låter som packet loss men vad orsaken till det är låter jag vara osagt.
Ja, 158 ms i ping är ett tydligt tecken på packet loss. Nånstans på vägen förloras det paket. Sorry om jag var otydlig.
 
  • Gilla
Lovan83
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
exakt så. Men jag har också testat att kopplat kabel direkt mellan router och dator med samma problem.
Ska testa att koppla ur router och köra direkt mellan Switch och dator
Jag skulle föreslå att börja med att koppla direkt från mediaomvandlare till dator. Så lite stuff som möjligt.

Funkar inte det, då är det din internetleverantörs problem. Funkar det, koppla in en grej åt gången tills det inte funkar, och då har du hittat boven. När du har hittat boven, slå sönder den med en stor hammare medan du yttrar nedsättande tillmälen åt den, och byt ut den mot en annan.
 
  • Gilla
Lovan83 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag skulle föreslå att börja med att koppla direkt från mediaomvandlare till dator. Så lite stuff som möjligt.

Funkar inte det, då är det din internetleverantörs problem. Funkar det, koppla in en grej åt gången tills det inte funkar, och då har du hittat boven. När du har hittat boven, slå sönder den med en stor hammare medan du yttrar nedsättande tillmälen åt den, och byt ut den mot en annan.
Instämmer och i kombination med varför Intenon indikerar 100Mbit/s anslutning på LAN-porten.😮
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Blir galen på att min uppkoppling bryts för jämnan. Avbrottet är knappt märkbart när man slösurfar men desto mer kännbart i videomöten. I videomöte tappar jag uppkopplingen 3 till 4 ggr på 30min möte, då jag får vänta 10sekunder att uppkopplingen fungerar och sen hoppa in i mötet.
Liknande vid TV tittande, filmen kan frysa då och då men snabbt komma igång igen.

Fiberoperatör: Ownit (150mbit)
Nätägare: Telia
Placering: Inkommande Fiber och Switch i tvättstugan, Dator i kontoret och TV i vardagsrummet
Koppling Dator: Inkommande Fiber -> Switch -> Lan till Kontor -> Google WiFi -> Dator (samma problem LAN eller WiFi)
Koppling TV : Som ovan men Google Wifi -> Accesspunkt med LAN till TV

Har pratat med Ownit flertalet gånger men får ingen support då de meddelar att allt ser bra ut från deras håll (antar att de bara kan se att internet levereras utan avbrott sett över en längre tid och inte ned på minut)

Har någon förslag på vad jag kan göra?
Router och Switch har startats om flertalet gånger. Routern har fungerar felfritt i år i min andra bostad.

Tacksam för hjälp
Jag gick över till luft - luft fiber. Orkade inte prata mer med firmor som saknar kompetens.

Testa dock me att messa. Fungerar det inte, byt till luft luft. Mitt problem försvann helt efter det.
 
Om det är Google WiFi som spökar, har ni tips
A AndersS skrev:
Citerar mitt eget inlägg då TS inte svarat!!!
Varför visar Intenon att det är en utrustning med 100 Mbit/s interface anslutet, dvs Intenons LAN port lyser med gul färg? En Google Wifi har väl en 1Gbit/s port och då är det något som inte stämmer med vad TS skriver hur det är kopplat?
förlåt missade denna. Bra fråga ska undersöka vad som kan vara felet
Förstår jag dig korrekt att lampan ska byta färg beroende på vad för enhet jag kopplar in? (Givet att de klarar 100mbit eller 1h)
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Om det är Google WiFi som spökar, har ni tips

förlåt missade denna. Bra fråga ska undersöka vad som kan vara felet
Förstår jag dig korrekt att lampan ska byta färg beroende på vad för enhet jag kopplar in? (Givet att de klarar 100mbit eller 1h)
Nja, de ändrar färg utifrån hastighet som ansluten utrustning har på porten/gränssnittet.
Gammal utrustning har 100 Mbit/s och får indikationen gult och lyser det grönt är det 1Gbit/s som ansluten utrustning använder. De senaste 10 åren har 1Gbit/s varit standard, även för fiberanslutningen i Intenoboxen, om jag minns rätt lyser även WAN-indikatorn med gult sken om det är en gammal installation med 100 Mbit/s gränssnitt från stationsswitchen för fiberanslutningen.
 
A AndersS skrev:
Nja, de ändrar färg utifrån hastighet som ansluten utrustning har på porten/gränssnittet.
Gammal utrustning har 100 Mbit/s och får indikationen gult och lyser det grönt är det 1Gbit/s som ansluten utrustning använder. De senaste 10 åren har 1Gbit/s varit standard, även för fiberanslutningen i Intenoboxen, om jag minns rätt lyser även WAN-indikatorn med gult sken om det är en gammal installation med 100 Mbit/s gränssnitt från stationsswitchen för fiberanslutningen.
ah ok. låter lite märkligt om Intenoboxen sattes upp förra året och att den bara klarar 100 Mbit/s. men ska undersöka, kanske de satte upp fel
 
J Jimpalimpa83 skrev:
ah ok. låter lite märkligt om Intenoboxen sattes upp förra året och att den bara klarar 100 Mbit/s. men ska undersöka, kanske de satte upp fel
Det är LAN lampan enligt bilden du posta som lyser med gult sken, men även om du skulle ha en "gammal" hub/switch så är det inte automagiskt kopplat till ditt problem.

Sen att det är jäkligt märkligt det är en helt annan sak, och bör kollas upp i sig men det är inte säkert på något sätt att det är relaterat till ditt ursprungsproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.