J Jocke Best skrev:
Det är inte konstigt att du blir förvirrad då du får så mycket konstiga kommentarer med felaktiga namn. Man ser ingen i en altantråd som ger tips om att slå med ett spikhandtag eller vridmojängen 😎
Ja, det gissas friskt i tråden utan att man vet vilka enheter det är.😉
Det som gav mig ett frågetecken var, om det är en Google Wifi ansluten till Intenon inte sjutton har den ett gammalt 100 Mbit/s interface? Verkar ju sitta en gammal switch med 100 Mbit/s portar mellan Intenon och Google Wifi, eller tänker jag fel? Om så bort med ski...ten.
 
Är det bara att byta ut eller måste jag först prata med Telia?
 
J Jimpalimpa83 skrev:
så nu har jag kopplat om till LAN1. får se i morgon om det rättar till problemet
nedan finns två Trace tester.

den övre är när jag kopplar in direkt till Intenton.
den undra är via Google Wifi puck
C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50 Tracing route to sunet.se [37.156.192.50] over a maximum of 30 hops: 1 2 ms 2 ms 2 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1] 2 5 ms 6 ms 6 ms sunet.se [37.156.192.50] Trace complete. C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50 Tracing route to sunet.se [37.156.192.50] over a maximum of 30 hops: 1 2 ms 2 ms 1 ms 192.168.86.1 2 4 ms 4 ms 3 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1] 3 8 ms 8 ms 11 ms sunet.se [37.156.192.50] Trace complete.

Förslag öppna två stycken "cmd.exe" fönster där du kör följande konstant:
"ping /T 84.217.141.1"

Och

"ping /T 37.156.192.50"

Observera om, och vilka "ping" som slutar svara när det blir problem. Om det går, observera WAN och LAN1 indikatorerna också vid samma tillfälle. Om 84.217.141.1 fungerar utan problem så ligger troligen problemet hos ISP:n om den däremot slutar fungera så är det alltifrån ISP:ns router, fibernät eller något riktigt lokalt.

För övrigt så är koppling direkt till Inteno:n den konfiguration som har minst sannolikhet för strul. Bortsett från att Microsoft Windows är skit rent säkerhetsmässigt.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
Är det bara att byta ut eller måste jag först prata med Telia?
Nätägaren (Telia?) och tjänsteleverantören (Ownit ie Telenor) lär bara bry sig om Inteno:n och fiberuttaget. Den känsliga ingående fibern verkar sitta säkert bakom plåtgallret.

Skall man byta Inteno:n får man kolla upp VLAN och vilka taggar som skall till i konfiguration.
 
lutorm lutorm skrev:
Är den där vita till höger en ethernetswitch? Jag ser inte hur det är kopplat men det går en vit kabel ur fibermodemet och en blå kabel till "kontor", vad sitter det emellan där?
Den vita enheten till höger är ett rent optiskt fiberuttag vad jag vet. Ingen elektronik där mao. Den vänstra vita enheten med lysdioder är en switch med troligtvis en rund lågspäningskontakt till vänster och en SFP modul som sticker upp höger med inpluggad fiberkontakt.

"Fibermodem" är för övrigt en mediaomvandlare även om den till sin strikta funktion innuti faktiskt är ett modem.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Om det inte löser sig, prova köp en ny strömadapter till mediaomvandlaren jag hade samma problem med min inteon och fick tipset av en kund som är ISP. har för mig jag köpte min på claes ohlsson.

Ownit var super, innan dom vart uppköpta av telenor sen tog dom bokstavligen över 2 månader att svara på frågor om PL och när dom la mig bakom cgnat nät var det droppen och jag bytte leverantör till Axbyte och nu fungerar allt igen.
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
[bild] min har liknande värden (pendlar mellan 20 och 50), men plötsligt bryts uppkopplingen och PING blir 9999
Med tapp med intervaller på 5-10 minuter skulle kunna vara dns-server som inte svarar. Prova spikplankas pingtester och berätta hur det gick.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Med tapp med intervaller på 5-10 minuter skulle kunna vara dns-server som inte svarar. Prova spikplankas pingtester och berätta hur det gick.
nja, om man försöker komma åt något "nytt" annars cache DNS lokalt i datorn, som han beskriver att det försvinner under möten är det således inte DNS.
 
E
J Jimpalimpa83 skrev:
[bild] min har liknande värden (pendlar mellan 20 och 50), men plötsligt bryts uppkopplingen och PING blir 9999
Avg ping 158, där är boven. Speciellt eftersom du pratar om att videomöten är kass. Videomöten kräver bättre ping. Ownit har rätt, det är inget fel hos dom.

Sen är frågan vilken enhet som spökar, men eftersom det funkar klockrent till datorn så gissar jag på routern.

Prova resetta den till fabriksinställningar. Kan ju vara DNS... Alternativt dålig firmware.

Jag hade dessutom kopplat direkt från fiberkonverter till router om möjligt och hoppat alla andra steg. Själv kör jag Unifi direkt från konvertern in på WAN, ping på 2 ms.
 
  • Tecknad karaktär med skeptiskt ansiktsuttryck och text ovanför: "IT'S ALWAYS DNS EVEN WHEN ITS NOT DNS".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För mig så ser det ut som TS har det kopplat följande:

-> Inkommande fiber -> Switch ->

Det som kallas Switch här är även en mediakonverterare och den vita boxen som sitter till höger innehåller ingen aktiv teknik utan är bara en liten ask där inkommande fiber är terminerad. Lätt att bli förvirrad om man inte är så värst insatt. :)

Switchen är programmerad med olika VLAN där olika portar används av olika saker. Exempelvis Bredband, IPTV och IPTelefoni. Det är inte en Router.

Mitt råd är att koppla bort Google Wifi och ta den nätverkskabeln och koppla direkt i din dator och se om allt fungerar stabilt då. Kör ett möte med någon, alternativt om du låter packetstats.com ligga igång. Du ska i princip aldrig se över 200ms.

Det är okej att ha någon liten spik ibland men inte på flera tusen! Då är det något fel. Anledningen till att det kan bli en liten spik ibland beror på att ICMP inte är ett prioriterat protokoll och kan ibland bli nedprioriterat vid tung belastning inne i din Internetleverantörsnät.
 
  • Gilla
Jörgen Brandelius
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
För mig så ser det ut som TS har det kopplat följande:

-> Inkommande fiber -> Switch ->

Det som kallas Switch här är även en mediakonverterare och den vita boxen som sitter till höger innehåller ingen aktiv teknik utan är bara en liten ask där inkommande fiber är terminerad. Lätt att bli förvirrad om man inte är så värst insatt. :)

Switchen är programmerad med olika VLAN där olika portar används av olika saker. Exempelvis Bredband, IPTV och IPTelefoni. Det är inte en Router.

Mitt råd är att koppla bort Google Wifi och ta den nätverkskabeln och koppla direkt i din dator och se om allt fungerar stabilt då. Kör ett möte med någon, alternativt om du låter packetstats.com ligga igång. Du ska i princip aldrig se över 200ms.

Det är okej att ha någon liten spik ibland men inte på flera tusen! Då är det något fel. Anledningen till att det kan bli en liten spik ibland beror på att ICMP inte är ett prioriterat protokoll och kan ibland bli nedprioriterat vid tung belastning inne i din Internetleverantörsnät.
Enda med packetstats är att man inte kan se PL (Packet Loss) vilket kan och ofta är bidragande orsak.
 
J Jörgen Brandelius skrev:
Enda med packetstats är att man inte kan se PL (Packet Loss) vilket kan och ofta är bidragande orsak.
Jag tror det räcker med att se om spikarna har försvunnit. Det finns mer avancerade verktyg att använda men det hela ska vara något som är enkelt som TS kan använda sig av utan krav på mer kunskap :)
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag tror det räcker med att se om spikarna har försvunnit. Det finns mer avancerade verktyg att använda men det hela ska vara något som är enkelt som TS kan använda sig av utan krav på mer kunskap :)
Därav min länk ovan :).
 
E enoch85 skrev:
Avg ping 158, där är boven. Speciellt eftersom du pratar om att videomöten är kass. Videomöten kräver bättre ping. Ownit har rätt, det är inget fel hos dom.

Sen är frågan vilken enhet som spökar, men eftersom det funkar klockrent till datorn så gissar jag på routern.

Prova resetta den till fabriksinställningar. Kan ju vara DNS... Alternativt dålig firmware.

Jag hade dessutom kopplat direkt från fiberkonverter till router om möjligt och hoppat alla andra steg. Själv kör jag Unifi direkt från konvertern in på WAN, ping på 2 ms.
Fast nu far du väl med osanning. 150 i ping är inte ett problem för videomöten och är garanterat inte orsaken till hans problem.

Däremot så borde han inte ha så hög ping med en fiber uppkoppling (såvida inte sunet’s koppling till ping servern är riktigt usel men det får vi anta att den inte är).
Det han beskriver låter som packet loss men vad orsaken till det är låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Stenis99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.