A AndersS skrev:
Inteno delar inte ut några IP-adresser, den avslutar fiberdelen och beroende av operatör så används portarna i switchen för olika tjänster, men för ts så finns en port vanligtvis port 1 som en router ansluts till,
Så Inteno:n är en switch med VLAN funktion rakt av? Kan Jimpalimpa83 pluggat i sin kontakt i fel port med tanke på att det är "LAN2" som lyser ?
Antar att det är en SFP som sticker ut ovanpå Inteno:n.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Koppla in datorn direkt till den där vita enheten aka "switchen" i skåpets vänstra sida. Som för övrigt är en switch vad jag kan bedöma.
Inteno 6846 är precis just en switch med en SFP port (andra modeller i samma formfaktor är lite oklart vad man ska kalla).
 
M merbanan skrev:
WAN slocknar om fibersignalen försvinner men det låter långsökt att det är det som är felet.
Någon kanske har ställt något tungt ovanpå fibern..
Men bra att veta vad WAN indikatorn står för. Blinkar den vid aktivitet? båda riktingarna?

Manual för vad som verkar vara Inteno 6846:
https://www.dna.fi/documents/753910...RevE.pdf/bc4ab8b7-b2f6-463c-08a6-d0ff6ec05e00 - Configuration Manual XG6846 Revision E (2017-03-24)
 
Redigerat:
Unikt namn
J Jimpalimpa83 skrev:
[bild] min har liknande värden (pendlar mellan 20 och 50), men plötsligt bryts uppkopplingen och PING blir 9999
Är dessa siffror med kabel instoppad eller trådlöst?

Testet blr göras kabelansluten. Om google puckarna har två portar bör du kunna koppla in dig i den google-puck som är ansluten till Intenton. Annars kopplar du dig rakt in i intenton.
 
  • Gilla
Svein H och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Men bra att veta vad WAN indikatorn står för. Blinkar den vid aktivitet? båda riktingarna?
Tror inte den blinkar. Även fast manualen kanske säger det. Om fiberlänken går ner så bör man kunna se det på wan-leden. Men allt wifi är en mycket mer trolig felkälla.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad är en bredbandsdelare om det inte är en router?
En bredbandsdelare är en WLAN-switch, där man får ut internet otaggat på en port, IP-TV otaggat på en annan port och IP-telefoni otaggat på en tredje port.
 
  • Gilla
Zumpan och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Tror inte den blinkar. Även fast manualen kanske säger det. Om fiberlänken går ner så bör man kunna se det på wan-leden. Men allt wifi är en mycket mer trolig felkälla.
Både WAN & LAN indikeringarna blinkar vid trafik åt bägge håll.
 
TS bild på Inteno.
Normalt ansluts port LAN1 och den blinkar grönt utifrån att det pågår trafik åtminstone hos operatörer jag känner till. TS har något anslutet till LAN2 men ts får svara på vad det är.
Till LAN1 finns inget anslutet, varför inte fråga till ts.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Både WAN & LAN indikeringarna blinkar vid trafik åt bägge håll.
Är du säker på att att WAN blinkar, har inte sett det bara att den lyser fast.
Men kanske operatörsberoende, jag kör Telia.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade liknande problem med min Google WiFi soon jag aldrig lyckades lösa. Fick ny router med Telia som helt enkelt eliminerade problemet.
En galet enkel felsökning är att köpa en lååång Cat6 kabel dit du behöver den. 25-50 meter, koppla in direkt mot fiber och kör så någon dag. Om det funkar perfekt vet du att själva internetuppkopplingen är bra. Sen kopplar du in en enhet i taget. Sist Google WiFi... Tror att du kommer att upptäcka då till slut att Google WiFi suger...
 
  • Gilla
Jonasdzm och 6 till
  • Laddar…
Sedan är det ju det där med Goolag och spionprogramvara.
 
  • Gilla
cZuLLLL och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
J Jimpalimpa83 skrev:
Okey tack. Blir lite förvirrad av alla förslag :)
Vilket av följande fungerar? Har fått förslag på samtliga
1) fiber -> bredbandsdelare -> router -> switch -> dator
2) fiber -> bredbandsdelare -> router -> dator
3) fiber -> bredbandsdelare -> dator
4) fiber -> dator

Nu kör jag alternativ 2)
Börja med 4:an. Fungerar det så är det fel i någon/några av övriga komponenter. Fungerar det inte är det antingen uppkopplingen (ISP eller fiberoperatören) eller mediaomvandlaren (fiberboxen).
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är du säker på att att WAN blinkar, har inte sett det bara att den lyser fast.
Men kanske operatörsberoende, jag kör Telia.
Min WAN på fiberboxen blinkar inte heller, den är mer en "link ok" indikator.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Viktigast är att "Varning Felia (x)" inte lyser rött. :p
 
spikplanka spikplanka skrev:
@Jimpalimpa83
Om du har kopplat datorn direkt till mediaomvandlaren så kan du I MS-Windows kommandoprompt ("cmd.exe") kan du skriva "tracert 37.156.192.50" och posta vad du får ut?
(info)

Innehåller switchen fiber-till-trådat omvandlingen?

Har mediaomvandlaren några lysdioder så att du kan se status?
 
  • Traceroute resultat i kommandoprompten som visar fördröjningstider mellan dator och sunet.se i två hopp, inklusive IP-adresser.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.