D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast det stämmer ju inte.
Vi minskar ju hela tiden fossileldning, jag tar Tyskland här som exempel, då Sverige är ett ganska värdelöst exempel på minskad elproduktion från fossila bränslen, det avskaffade vi ju redan på 70-talet.
[bild]

Sen kan man ju lätt se att med lite kärnkraft kvar så skulle de nästan helt kunnat sluta elda fossilt - om det nu inte var för det där med reglerkraft ... Vilket blir nästa huvudvärk, som inte direkt löses med dagens kärnreaktorer.
Jag tänker mer i globala termer. Globalt sett ökar utsläppen ännu, verkar det som. Covid bromsade tillfälligt men nu är vi i full gång igen.

Behövs reglerkraft egentligen, om vi producerar så lite överkapacitet vi törs och har en reglerförbrukare istället? Hybrit eller vätgasproduktion eller koka vatten vad det nu kan vara.
 
Mikael_L
Såhär såg Kinas egna prognos ut för några år sedan.
Graf över Kinas årliga elproduktion 1990-2040 med prognos från IEO2017 som visar olika energikällor som kol, naturgas, kärnkraft, vattenkraft, vind och solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på ännu längre sikt
Graf över Kinas elproduktion mellan 2000 och 2060 som visar prognoser för olika energikällor såsom solkraft, kol, naturgas, kärnkraft och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än så länge kan vi nog inte bedöma om de kommer lyckas, även om kurvorna just nu ser någorlunda rätt ut (fast dåliga ändå).
Diagram över Kinas elproduktion från olika källor (1985-2022). Kol dominerar, men övriga källor som sol, vind och vattenkraft ökar stadigt. Källa: Our World in Data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag tror att Kina installerar mest solkraft av alla länder i världen idag, men de är ju så många där, att det ser ändå lite fjuttigt ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
Globalt ser det ut så här. Ska erkänna jag inte är bekant med källan sedan innan. Min uppfattning är att den här trenden behöver stoppas nära nog omgående och utsläppen minska markant.
 
  • Graf över årliga globala CO2-utsläpp från fossila bränslen och industri mellan 1960 och 2022, som visar en kontinuerlig ökning till över 35 miljarder ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders_Nilsson skrev:
Nej du har fel. Jag har läst reklam från 40-talet som visar hur en traktor kostar som två hästar, gör mer jobb och aldrig blir sjuk. Det var då bönderna gick över.
Bara en liten kommentar där. Min pappa berättade att en skolkamrat till honom var först i byn med att köpa traktor. Givet ålder så kan detta inte ha inträffat förrän på 50-talet tidigast. Och han bör då ha varit den yngste bonden i byn. Äldre bönder var troligen helt ointresserade av kasta stora belopp på nymodigheter.

Att en produkt förekommer är en sak. Att den deployas brett en annan. Mina föräldrar hade t ex inte el när dom var unga. Däremot hade el funnits i landet länge.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär såg Kinas egna prognos ut för några år sedan.
Såg mer ut som det var Goldman som låg bakom dessa.

DNV har gjort en omfattande analys av kinas framtida behov och produktion. Man har gått igenom olika sektorer och estimerat deras "behov".
Diagram över den primära energitillförseln per källa från 1990 till 2050, med kol, olja och förnybara energikällor som sol och vind i olika färger. Källa: IEA 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi ENERGI per år beroende på källa. Dvs total energiförbrukning minskar med åren. Troligen beroende på energieffektivisering och minskande folkmängd.
Graf över elproduktion per energikälla 1990-2050, med minskande kolkraft och ökande sol- och vindkraft. Kategorier: flytande havsbaserad vind, fast havsbaserad vind, landbaserad vind, solceller, solenergi med lagring, vattenkraft, bioenergi, geotermisk energi, kärnkraft, gas, olja, kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan har vi PRODUCERAD el per typ och år. Dvs el som kommer produceras. Den ökar. Och här ser man att kol för elproduktion minskar ganska drastiskt. Kolkraftverken kommer inte användas så mycket.
Sol och vind ökar. Solar+storage finns med som en egen färg. Jag antar att det är solel som lagras och levereras adaptivt. Så den lite oranga färgen är el som levereras adaptivt, som hydro. Så ungefär 30% kan levereras on-demand.

Kärnkraft finns med, men är ju ingen dominerande elkälla. Mindre än hälften av hydro.
Diagram som visar nätansluten kapacitet efter kraftverksklass från 1990 till 2050; vind, sol, vatten, bioenergi, geotermisk, kärnkraft, gas, olja och kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan ser vi installerad KAPACITET. Och då ser det annorlunda ut. Men kapacitet är en sak och faktiskt levererad el en annan. Här är kol kvar med ganska hög kapacitet. Men kommer mest bara vara "reservkraft".
Även sol är något större än levererad sol-el, vilket är väntat.

Kapacitet är det som kommer byggas. Och vi kan se att det kommer byggas ganska mycket de kommande 30 åren.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tänker mer i globala termer. Globalt sett ökar utsläppen ännu, verkar det som. Covid bromsade tillfälligt men nu är vi i full gång igen.

Behövs reglerkraft egentligen, om vi producerar så lite överkapacitet vi törs och har en reglerförbrukare istället? Hybrit eller vätgasproduktion eller koka vatten vad det nu kan vara.
Jovisst, men de där mellanlagren skall ju demonstreras i full skala först och jag ser inte att det händer.
 
tommib
Intressanta grafer. Jag är väldigt nyfiken på hur man tänker sig att gå från nära 90% planerbar kraft till 30 %. Dessa 30 % inkluderar ju också solar + battery som du själv påpekar. Har du själv några tankar kring det?

Edit: Efter lite zoom och kalibrering av ögonmåttet så ser det mer ut som ca 85 % till 40 %, men frågan är ändå samma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är klart det går, bara man accepterar effekterna av det. Fråga de gröna i de flesta länder i EU så får du nog höra att det inte bara går, det är den enda vägen!
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Jovisst, men de där mellanlagren skall ju demonstreras i full skala först och jag ser inte att det händer.
Koka vatten är väl välbeprövat? Gör om Vättern till en stor pastagryta. Fast kanske på ett smartare sätt.

Kan även bidra med att värma min oisolerade källare med reglerbar effekt. :)
 
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Det är klart det går, bara man accepterar effekterna av det. Fråga de gröna i de flesta länder i EU så får du nog höra att det inte bara går, det är den enda vägen!
Jo, det går absolut och det görs redan i stor skala på många ställen i världen. Ukraina är det som ligger närmast till hands med en sönderbombad energiinfrastruktur men det finns andra exempel också. Många u-länder t.ex.

Det visar sig att folk inte vill vara utan el bara för att det inte blåser. Det är också svårt att köra tung industri på intermittent kraft.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, det går absolut och det görs redan i stor skala på många ställen i världen. Ukraina är det som ligger närmast till hands med en sönderbombad energiinfrastruktur men det finns andra exempel också. Många u-länder t.ex.

Det visar sig att folk inte vill vara utan el bara för att det inte blåser. Det är också svårt att köra tung industri på intermittent kraft.
När jag arbetade i industrin så stängde vi delar av processen när det åskade, ett strömavbrott på så lite som några sekunder skulle nämligen ställa hela processen i en vecka då delar skulle behöva bytas ut.

Brown-outs och black-outs gör det omöjligt att hantera en sådan process om man inte har lokal reservkraft istället. Här pratar vi inte om kW utan MW dock...
 
tommib
Och sådan reservkraft går påååå......... [trumvirvel]



Diesel!
 
tommib tommib skrev:
Och sådan reservkraft går påååå......... [trumvirvel]



Diesel!
Precis, man kan ha några sekunder i batterier medan man drar igång dieselverket. Så har vi på min nuvarande arbetsplats, även om effekten där är ett par siffror mindre.
 
Tung industri får gå över till satsvis körning när det blåser.

I övrigt tror jag fastighetsägare kommer åläggas installera ett antal kWh batteribackup på egen bekostnad som sedan styrs centralt för samhällets bästa, dvs bara för att du har backup betyder det inte att du får energin.

Kalifornien har väl redan krav på V2G för alla nya bilar? Samma kommer i EU. Du åläggs att alltid ha bilen ipluggad.

Ackumulatortankar är en beprövad lösning men allt färre hus byggs med källare och varje kvadratmeter är dyr. Ok, man kan ha ett uthus för tanken med kulvert.

Vi får acceptera att temperaturen varierar över dygnet i husen. På dagen när inge är hemma kan man sänka. Undantaget föräldralediga med småbarn och kanske de äldre.

Något säger mig att det är vanligt folk som kommer tvingas lösa backupen.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tung industri får gå över till satsvis körning när det blåser.

I övrigt tror jag fastighetsägare kommer åläggas installera ett antal kWh batteribackup på egen bekostnad som sedan styrs centralt för samhällets bästa, dvs bara för att du har backup betyder det inte att du får energin.

Kalifornien har väl redan krav på V2G för alla nya bilar? Samma kommer i EU. Du åläggs att alltid ha bilen ipluggad.

Ackumulatortankar är en beprövad lösning men allt färre hus byggs med källare och varje kvadratmeter är dyr. Ok, man kan ha ett uthus för tanken med kulvert.

Vi får acceptera att temperaturen varierar över dygnet i husen. På dagen när inge är hemma kan man sänka. Undantaget föräldralediga med småbarn och kanske de äldre.

Något säger mig att det är vanligt folk som kommer tvingas lösa backupen.
Skall du tvinga alla att ha solceller på villan också? Eller åtminstone en växelriktare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.