6 220 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Koppla in avfuktare på avlopp?
Hej.JesperKn skrev:Vet att detta är en jättegammal tråd - hoppas någon av er är här fortfarande.
Anticimex va här för försäkringsbesiktning idag - åsikt på min krypgrundsavfuktare som bara släpper ut vatten med slang under plasten, som inte är 100% tät. Dom anser att avfuktaren kör ganska mycket i onödan för att den står i "sina egna ångor"... 20 cm från avfuktaren har jag avloppröret från tvättstugan.
Funderar på att koppla mig på detta avlopp med sadelslangnippel (som @stuve) och någon kulbackventil - hittade ni något som passade? Den @jonaserik länkar till ska tyvärr va vertikal, och jag har inte så mycket fallhöjd.
Jag har inte kommit till skott än.
Min fundering nu är att gräva ned en spann
Under plasten och sätta en länspump som man har i småbåtar. Då får man tryck i slangen och kan hitta bättre kulventiler. Eller så drar man upp en slang genom en ventil.
Tänkte samma, men det kommer bli plan B - vill inte gärna ha ytterligare en pryl som kan gå sönder och drar ström. Får se om jag inte kan hitta en lämplig ventil.lvan skrev:
Varför inte ett vanligt vattenlås?
Om det bliver stopp i avloppet är krypgrunden lägsta punkt, och då räcker det nog inte med ett vattenlås. Är inte i krypgrunden varje dag precis, så om det är stopp och överflödet rinner ut i krypgrunden finns risken att jag först upptäcker det när det börjar lukta illa - och då kan skadorna redan va omfattande.D Daniel 109 skrev:
Tanken är att göra ett vattenlås som @stuve gjort (se bild ovan), men komplettera med en backventil.
Bliver en specifik lösning för mitt behov, vet inte om det hjälper någon annan. Jag har en woods avfuktare, som utöver att köra med dräneringsslang kan använda en vattentank. Woods har gjort en pumpmodul som kan sättas in där vattentanken sitter som tömmer med tryck.Vet dock inte hur mycket, men ventilen jag hittat öppnar vid 0.02 bar.JesperKn skrev:Om det bliver stopp i avloppet är krypgrunden lägsta punkt, och då räcker det nog inte med ett vattenlås. Är inte i krypgrunden varje dag precis, så om det är stopp och överflödet rinner ut i krypgrunden finns risken att jag först upptäcker det när det börjar lukta illa - och då kan skadorna redan va omfattande.
Tanken är att göra ett vattenlås som @stuve gjort (se bild ovan), men komplettera med en backventil.
Inköpslistan är:
Woods pumpekit til affugter WDP-01 (elvvs.dk) (1095 DKK, ca. 1450 SEK)
Backventil TruDesign Non-Return Valve, 1" (25 mm) slang - Moory (149 SEK)
78710 Faluplast Sadelslangnippel för 32-50 mm disk/tvättmaskinsavlopp | Proffsmagasinet (180 SEK)
+ lite passande dräneringsslang, slangklämmor & silikon.
Hej!
Jag hitta denna nu.
https://www.elgiganten.se/product/h...ondensvattenpump-placeras-i-vattentank/110432
En liten pump som du sätter ned i vattentanken. tänker dra ut slangen via en ventil och leda ned vattnet i stupröret.
Blir en enklare och säkrare lösning för mig iallafall.
Jag hitta denna nu.
https://www.elgiganten.se/product/h...ondensvattenpump-placeras-i-vattentank/110432
En liten pump som du sätter ned i vattentanken. tänker dra ut slangen via en ventil och leda ned vattnet i stupröret.
Blir en enklare och säkrare lösning för mig iallafall.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur koppla loss värmeslingor pool 🤔
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar man bort vattenförsörjningen till ett hus?
Vatten & Avlopp -
Hur kan en woods avfuktare tas in genom trång lucka
Grund & Markarbeten -
"Ändavslutning" oinkopplad kabel under mark.
El -
Koppla in luftavfuktare till avlopp i badrum
Vatten & Avlopp