Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tvekar att det blir några reaktorer. Troligen krockar vi med verkligheten inom ett par år. Pengarna finns helt enkelt inte. Och om MP och dess stödparti S tar makten i nästa val införs klimat diktatur. Stämningarna i samhället just nu går i auktoritär riktning.
Jag tvivlar också, det verkar klent med investeringsvilja helt enkelt.
Ärligt talat, när jag grunnat på detta sedan tråden startats, så har jag nog till sist ramlat ner i att det faktiskt borde bli vattenfall som låter bygga ny kärnkraft "för skattepengar", diskussionen mellan nötegårdaren och krfsm för några dagar sen gjorde detta tydligare för mig.
De enda två problemen är att:
1. Det statliga (offentliga) brukar vara dåliga upphandlare, då det ser pengar som en icke ändlig resurs, det är ju bara att ta mer av oss alla.
2. Blir det ingen bra lönsam investering så blir det vi alla som får betala för kalaset, bara för att vi ska kunna skicka ännu mer el utomlands.

Och S+MP kan ta makten nästa val..., ja absolut en stor risk, vilket ännu mer sänker investeringsviljan hos dem som kan skrapa ihop pengarna.
Men sen tycker jag du var lite onödigt pessimistisk, även om jag fattar hur du tänker.
A Anders_Nilsson skrev:
Mitt tips är att elbilarna fortsätter öka i omfattning. Kineserna etablerar produktion i EU:s lågkostnadsländer och därmed är det ridå för de europeiska märkena.
Elbilarna ökar i omfattning - ja.
Men vi kommer istället få se alltmer samarbeten mellan företag ifrån olika länder och kontinenter. Den trenden är ju tydlig nu, och kommer ju förstås fortsätta, så det kommer troligen börja bli alltmer kinesiskt med i sådana joint venture projekt.
Men visst kan märken gå under, liksom bilmärken i USA, som tappade enorma internationella marknadsandelar när de slutade vara de bästa bilarna.
A Anders_Nilsson skrev:
Det blir ytterst lite ny kärnkraft och den gröna omställningen går i stå, följt av kaskader med ursäkter från S. Northvolt, Hybrit, H2S och annat blir historiska paranteser som det forskas på i decennier. Vätgasen kommer väl i någon pilotanläggning I Tyskland som inte tillför något.
Den gröna omställningen tror jag kommer tuffa på, vare sig med eller utan kärnkraft.
Men om tio år kommer det börja bli kämpigt, när den lågt hängande frukten är plockad, och man ska börja få bort det CO2genererande verksamheten som är svårast att få bort. Ja vi får väl se.
A Anders_Nilsson skrev:
Och en politisk rättvisedebatt blossar upp om att vissa som har råd med solceller och elbil med V2G har elektricitet 24/7 medans andra får leva med blackouter.
Det kommer inte vara någon större orättvisa här än vad det redan är i samhället.
Det är massor idag som inte har råd med någon bil alls.
Om några år kommer alla som har råd med någon slags bil ha råd med en elbil också, det gäller bara att begagnatmarknaden blir fylld.
Mest orättvisa kommer det vara lite halvvägs, då de som har råd med bränslebil kör dyrt för att de inte än har råd med elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Aaaaaaahhhh, äkta cancel culture! Men när du pratar om fjun på överläppen är det inte epitet?

Dessutom säger den svenska förtalslsgstiftningen att som offentlig person i ledande ställning får man tåla en hel del.

Får jag föreslå att vi uppmuntrar varandra till ett vårdat språk i stället för att springa till moderatorerna? Jag skrev ovan att politiken idag utvecklas i en auktoritär riktning och det här är vad jag menar.

Om inte de mindre vältaliga får komma till tals kommer inte någon att tjäna på det.

Edit: jag föreslår alltså att vi i första hand uppmanar folk till att vårda språket och först efter att det misslyckats kontaktar moderator.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Well played.
 
Hittade en extra spade i förrådet.
Uffe! Om du saknar tillgång till en, så kan du få låna den!
 
  • Gilla
  • Haha
lop3r och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hittade en extra spade i förrådet.
Uffe! Om du saknar tillgång till en, så kan du få låna den!
Troligen är både Ulf och Ebba pinsamt medvetna om realiteterna.

Men ny kärnkraft kräver i praktiken subventioner I någon form och detta kräver förhandling med EU. Samt att någon måste garantera investeringen.
 
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hittade en extra spade i förrådet.
Uffe! Om du saknar tillgång till en, så kan du få låna den!
Vad erbjuder du Daniel Helldén ochAmanda Lind om du är så generös mot Uffe?
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tvekar att det blir några reaktorer. Troligen krockar vi med verkligheten inom ett par år. Pengarna finns helt enkelt inte. Och om MP och dess stödparti S tar makten i nästa val införs klimat diktatur. Stämningarna i samhället just nu går i auktoritär riktning.

Mitt tips är att elbilarna fortsätter öka i omfattning. Kineserna etablerar produktion i EU:s lågkostnadsländer och därmed är det ridå för de europeiska märkena. Det blir ytterst lite ny kärnkraft och den gröna omställningen går i stå, följt av kaskader med ursäkter från S. Northvolt, Hybrit, H2S och annat blir historiska paranteser som det forskas på i decennier. Vätgasen kommer väl i någon pilotanläggning I Tyskland som inte tillför något.

Och en politisk rättvisedebatt blossar upp om att vissa som har råd med solceller och elbil med V2G har elektricitet 24/7 medans andra får leva med blackouter.
Rörande rättviseaspekterna så är snart elbilar billigare att köpa än bensinbilar också (med eller utan Kina), men bägge biltyperna har hamnat på en ny högre prisnivå. En del av detta ligger också i att EU ställer en massa nya krav på bilarna hela tiden, dessa krav kostar pengar och syns i bilarnas prissättning. Det går inte att bygga en bil som de bilar som byggdes för 15 år sedan, kraven på elektroniken (övervakning av hastighet, automatisk bromsning mm) gör att en bil per definition måste vara mycket dyrare idag.

Så all argumentation om att en övergång till en elektrifierad bilflotta skulle öka klyftorna i samhället, den köper jag inte alls. Och delen rörande solpaneler och blackouter är ju ointressant då solpanelerna inte fungerar när elen behövs som mest.
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Vad erbjuder du Daniel Helldén ochAmanda Lind om du är så generös mot Uffe?
Ifall att jag nedlåter mig till att vara lite barnslig ... ;)
En hand håller en röd och blå pappersvindflöjel mot en vit vägg.
 
  • Haha
STB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande rättviseaspekterna så är snart elbilar billigare att köpa än bensinbilar också (med eller utan Kina), men bägge biltyperna har hamnat på en ny högre prisnivå. En del av detta ligger också i att EU ställer en massa nya krav på bilarna hela tiden, dessa krav kostar pengar och syns i bilarnas prissättning. Det går inte att bygga en bil som de bilar som byggdes för 15 år sedan, kraven på elektroniken (övervakning av hastighet, automatisk bromsning mm) gör att en bil per definition måste vara mycket dyrare idag.

Så all argumentation om att en övergång till en elektrifierad bilflotta skulle öka klyftorna i samhället, den köper jag inte alls. Och delen rörande solpaneler och blackouter är ju ointressant då solpanelerna inte fungerar när elen behövs som mest.
Och orättvisan kommer mest synas mellan de som bor i villa resp i olika ägandeformer av lägenheter, så den orättvisan finns redan idag. Den blir kanske ytterligare lite förstärkt.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Troligen är både Ulf och Ebba pinsamt medvetna om realiteterna.

Men ny kärnkraft kräver i praktiken subventioner I någon form och detta kräver förhandling med EU. Samt att någon måste garantera investeringen.
Jovisst är det så men vill väl ta åt sig äran för något som beslutas i EU-Bryssel?

Man har ju förhandlat en längre tid utan att komma någon vart med revidering av elhandelsavtal, EIB's roll för utlåning och viktigast hela Net Zero Industry Act som då ger tydliga signaler till investerare vad som gäller.

Är väl enbart korkat om vi ger oss iväg på något "eget" pengaäventyr?

Om NZIA som då är den stora stötestenen för nya EU-kommissionen att lösa.
På engelska men svensk maskinöversättning kan väljas

https://single-market-economy.ec.eu...nability/net-zero-industry-act_en?prefLang=sv
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, vi är ett gäng vuxna personer som diskuterar i detta forum.
Vi är vuxna, så vi diskuterar sakfrågor utan att hålla på med sandlåde-epitet på politiker vi inte tycker om.
Jag gillar inte heller Ebba Bush direkt (fast jo, hon hara väl iofs många bra sidor också, så det är väl nog mer KD's politik jag inte riktigt gillar, även om de också har många bra saker ... ja ja vilken rant ...)
Men jag kan ändå sakligt använda hennes riktiga namn utan barnsliga epitet.

Vidare så vet vi som diskuterar här även att det kommer inte vara "någon Ebba som får till reaktorer", utan hon är en person i en regering som har som mål att få till det.

Och det sista stycket, det var ju det som fick mig att inse att jag måste be dig att återkomma när du har börjat få lite fjun på överläppen.

Jag har förövrigt anmält epitet-delen i ditt inlägg, så om det modereras så vet du vem som anmälde.

Mvh Mikael
Det är väldigt låg nivå i allmänhet på internet, detta forum inkluderat. Det finns en del lysande medlemmar, jag håller dig bland dem, men det är mer undantag än regel. Jag tillåter mig därför att vara så ironisk och barnslig jag vill. Allmän koncensus i tidigare diskussioner om nivå och innehåll är att man inte behöver läsa det man inte vill. Personligen hade jag gärna sett en stenhård moderering och att forumet enbart kretsar kring dess kärnämnen.

För att återgå till det egentliga ämnet, hur tolkar du sista stycket?
 
Mikael_L
D Den ofrivillige klåparen skrev:
För att återgå till det egentliga ämnet, hur tolkar du sista stycket?
Egentligen att du bara var ironisk och raljerande.
Jag hade absolut inte brytt mig om det varit bara det.

Och jag kan hålla med om att jag var ganska stingslig här, men ibland rinner det över för mig.
Våra politiker förtjänar verkligen inte att bli förlöjligade, hotade och allt annat som är deras vardag idag.
Och allt sånt här bidrar faktiskt till att putta det värsta ännu längre.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen att du bara var ironisk och raljerande.
Jag hade absolut inte brytt mig om det varit bara det.

Och jag kan hålla med om att jag var ganska stingslig här, men ibland rinner det över för mig.
Våra politiker förtjänar verkligen inte att bli förlöjligade, hotade och allt annat som är deras vardag idag.
Och allt sånt här bidrar faktiskt till att putta det värsta ännu längre.
Helt riktigt! I brist på annan teknik tycker jag att vi globalt ska säkra energiförsörjningen genom massor och åter massor med kärnkraft. Brunkolen - och alla andra fossila bränslen - ska vi låta vara vara kvar i jorden. Jättebra att komplettera med vind- och sol- och vågkraft, men bara några ägg ska läggas i den korgen. En dag har vi billig och ren teknik för energiförsörjning och då är jag den första att tycka vi ska stänga ner reaktorerna.

Tyvärr är min övertygelse att det inte blir några reaktorer oavsett vad våra riksdagsvalda beslutar om, utan vi kör vidare i beroendet av fossila bränslen och kör vår planet i botten - allt för några årtionden av billigare energi och försvarade investeringar.

Dumt.

Den politiska delen släpper jag helt.
 
Mikael_L
D Den ofrivillige klåparen skrev:
utan vi kör vidare i beroendet av fossila bränslen och kör vår planet i botten - allt för några årtionden av billigare energi och försvarade investeringar.
Fast det stämmer ju inte.
Vi minskar ju hela tiden fossileldning, jag tar Tyskland här som exempel, då Sverige är ett ganska värdelöst exempel på minskad elproduktion från fossila bränslen, det avskaffade vi ju redan på 70-talet.
Diagram som visar Tysklands elproduktion från olika källor mellan 1990 och 2023 i terawattimmar (TWh), inklusive förnybart, kärnkraft, kol, gas och olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan man ju lätt se att med lite kärnkraft kvar så skulle de nästan helt kunnat sluta elda fossilt - om det nu inte var för det där med reglerkraft ... Vilket blir nästa huvudvärk, som inte direkt löses med dagens kärnreaktorer.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.