Bygger om källaren och inreder med bl.a. toa, dusch och bastu.

Vår gaspanna står mitt i huset och har tidigare haft friskluft från en ventil i samma rum. Ombyggnaden innebär att det kommer en vägg emellan friskluftsventilen (som dessutom blir mindre) och pannan. Den mellankommande väggen hade jag tänkt att förse med öppningar, bl.a. under dörren.

Vidare tycker vår hantverkare att man kan bygga in pannan och bygga en ventil nedtill och en upptill. Som alltså mynnar ut i en "korridor". Jag börjar dock undra om pannan kommer att få tillräckligt med friskluft med en sådan konstruktion.

Alternativet är att lägga in en friskluftskanal i innertaket som går direkt till utrymmet med den inbyggda pannan. Hur stor ska i sådana fall den vara?

Undrande

/M,
 
Det beror lite på vad du har för panna. Vissa gaspannor tar in luften via skorstenen, alltså skorstenen är utformad som ett "rör i rör".
Men jag rekommenderar ändå inte att man bygger in pannan. Man behöver full åtkomst för service och underhåll. Sen kanske pannan behöver bytas ut nån gång framöver, och då vill man ju slippa riva halva huset för att få ut den.
Har du en panna som tar luften ur rummet, så har jag för mig att det är krav på att det ska vara ett friskluftsintag utifrån. Storleken på denna tror jag nån ventilations-kille (eller tjej) kan svara på bättre, men jag antar att det har, med hur mycket luft pannan förbrukar, att göra.
 
Tack för svaret. Jag har kommit fram till ungefär detsamma efter att konsulterat tillverkaren av pannan (NIBE) och har nu byggt en friskluftskanal som går i innertaket till utrymme där pannan står. Dessutom kommer jag ha öppningar i "dörren" till pannrummet. Det senare är dessutom ett krav vid gasinstallationer.

Storleken på friskluftsintaget ska vara detsamma som öppningen i skorsten, är det besked jag har fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.