N Niq skrev:
Köpte du ?
Nä😎 Jag vill ha lätta sågar och med sådana svärd blir jag dessutom inkompetent för att kunna använda. Håller mig under 50 cm i diameter vid rot. Skulle möjligtvis kunnat köpa 180cm svärdet som kuriosa och ljuga ihop historier om när jag kapade gran i alaska.😉
 
  • Gilla
Rönnerdahl och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ändå har regnet varit i prognosen typ en vecka…
Det var fint väder på morgonen och jag drog igång när lite annat var klart. Att det det teoretiskt hade gått att veta vad det skulle bli för väder på eftermiddagen är inte detsamma som att jag visste.

Att de skulle ha gissat rätt en vecka innan ger jag inte mycket för, men på förmiddagen var nog prognosen korrekt. Men vad gjorde det, det hade möjligen bara fått mig att inte börja – vilket ju hade varit sämre. Nu blev jag överraskad istället.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä😎 Jag vill ha lätta sågar och med sådana svärd blir jag dessutom inkompetent för att kunna använda. Håller mig under 50 cm i diameter vid rot. Skulle möjligtvis kunnat köpa 180cm svärdet som kuriosa och ljuga ihop historier om när jag kapade gran i alaska.😉
Hittade annonsen och det verkar ju vara ett bra pris för sågen med dom svärden och ett alaskan sågverk till.
 
Klöv upp lite kubbar som stått sen förra sommaren, hann med det som stog utanför pallkragarna innan solen kröp runt hörnan. När det händer blir det varmt och då är man inte så sugen på att stå med yxa. Staplar av uppkluvna och osågade kubbar och stockar ligger mot en plåtvägg med en bakgrund av grönskande träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med nyligen huggen ved ligger utanför en byggnad med gröna väggar, omgiven av småsten. En yxa står lutad mot ett vedträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Vi satte gles panel på nya vedskjulet, nu är det redo för lite ved.
Nytt vedskjul med gles panel under byggnation, omgiven av träd och byggmaterial, redo att fyllas med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
Jag satte vedhögen på tillväxt. Vad tror ni man kan räkna med för årligt tillskott?
Det skjuter nya skott hela tiden! 😄
En stapel av vedträn med ny växtlighet som skjuter upp mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev ett litet ryck med klyvande och staplande i veckan...bättre sent än aldrig.
Vedhög vid ett träskjul med huggna vedträn och en vedklyv samt andra verktyg för vedklyvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Veden är fin än i alla fall...fälldes typ denna tid förra året.
 
  • Gilla
  • Haha
Mattias_Edeslatt och 4 till
  • Laddar…
Idag blev det (bak)ved och nya vindskivor till huset. De vi sågade senast visade sig vara för korta. De nya är på 6.40m.

Blev även rejäla bitar av ask, som ska bli bordsskivor. Traktor med släp lastat med långa träplankor på en gräsbevuxen tomt, en man står i närheten och skymtar i bildens vänstra hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gul lastkärra fylld med plankor av trä står på en gräsmatta, plankorna är till för vindskivor och bordsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Idag blev det (bak)ved och nya vindskivor till huset. De vi sågade senast visade sig vara för korta. De nya är på 6.40m.

Blev även rejäla bitar av ask, som ska bli bordsskivor.[bild][bild]
Du glömde bilder på sågverket och filmer när ni sågar
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Blev tyvärr inte särskilt många bilder, men hann iaf ta en när sågmästaren klev upp på matarbordet.

Sågverket drivs av en gammal Scania. Tidigare av en tändkulemotor från -35, fortfarande fungerande.

Asken blev fin! Sågmästare kliver upp på matarbordet vid ett sågverk som drivs av en gammal Scania, med en stor stock i mitten och en ladugårdsliknande struktur runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysågade plankor av askträ med tydliga ådringar, liggande parallellt på ett matarbord i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Fint arbete, nu ska det väl läggas på slutlig torkning innan det blir bordsskivor?
 
Tyvärr inte mina askbitar eller jag som ska bygga, men ser fram emot att få se resultatet när det är färdigt. Jag fick dock några rejäla bitar bakved av ask, kanske blir det något av dem en vacker dag.

Men det ska torkas nu ja! Liksom mina vindskivor och brädor.

Det ska få ligga ute ett tag nu och få lite regn på sig, sedan flyttas det in under tak.

Här ligger virket upplagt, ändträet förseglade jag med trälim i hopp om att minska sprickbildning. Hög med torkande virke och ved i röda träställningar på en gräsmatta, med träd och skog i bakgrunden under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Prodigys skrev:
Klöv upp lite kubbar som stått sen förra sommaren, hann med det som stog utanför pallkragarna innan solen kröp runt hörnan. När det händer blir det varmt och då är man inte så sugen på att stå med yxa. [bild][bild]
Idag blev det fortsättning, nu är allt sågat och det mesta klyvt. Sen ska jag bara få in det sista som ligger ute, efter det behöver jag inte bry mig på vedproduktion på många år. Bild av sågade och kluvna vedträn, omgivna av sågspån. En motorsåg står på en stor trästubbe, och en vedklyvare syns i närheten på gårdsplanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen undrar jag om någon vet vad detta är för träslag? Någon form av förväxt taggbuske såg det ut som när det fälldes men satan vad hårt det var att både såga och klyva. Bild på en stor, kapad vedkubbe med grov, mörk bark och grova sprickor. Kubben står på ett kapat träd, synlig yta av trä inom ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsågad trästock med synlig årringstruktur och barkkanter placerad utomhus nära en byggnad och omgiven av sågade trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Idag blev det fortsättning, nu är allt sågat och det mesta klyvt. Sen ska jag bara få in det sista som ligger ute, efter det behöver jag inte bry mig på vedproduktion på många år. [bild]

Sen undrar jag om någon vet vad detta är för träslag? Någon form av förväxt taggbuske såg det ut som när det fälldes men satan vad hårt det var att både såga och klyva. [bild][bild]
Tycker det påminner om mina Almbitar jag har på vedbacken här och de är hårda som tusan, å andra sidan är det svårt att förväxla Alm med förvuxen taggbuske....
 
N Niq skrev:
Du glömde bilder på sågverket och filmer när ni sågar
Du har alltså sågat till vindskivor av trän som du fällt själv? Hur är det med torkningen?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Du har alltså sågat till vindskivor av trän som du fällt själv? Hur är det med torkningen?
Text som säger "IN MY DREAMS" över ett mönster av blått rök på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du citerade fel person
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.