Enligt Elbutik.se gäller följande för Aceflex:
Draka Aceflex Jordkabel RV-K är en mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark. Draka Aceflex Jordkabel RV-K har en mantel av Blyfri PVC och en isolering av PEX.
Alternativ beteckning: ES-N1XV-K 1 kV
Temperaturområde: I kontinuerlig drift max ledartemp: 90°C. Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -10°C, under 0°C skall försiktighet iakttagas.
Det står alltså inte att den är godkänd för lös förläggning.
Draka Aceflex Jordkabel RV-K är en mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark. Draka Aceflex Jordkabel RV-K har en mantel av Blyfri PVC och en isolering av PEX.
Temperaturområde: I kontinuerlig drift max ledartemp: 90°C. Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -10°C, under 0°C skall försiktighet iakttagas.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Den marknadsförs av Draka att den även går att använda som anslutningskabel.J Josth skrev:Enligt Elbutik.se gäller följande för Aceflex:
I detta fall var det väl fråga om att dra den i rör?
I så fall borde Draka vara tydligare i sin marknadsföring om den även är godkänd som anslutningskabel och lös förläggning.
Stickpropp och löst skarvuttag är inte fast förläggning även om en del av kabeln ligger i rör.
Stickpropp och löst skarvuttag är inte fast förläggning även om en del av kabeln ligger i rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
ACEFLEX (RV-K) är visserligen flexibel men det är ingen anslutningskabel. Detta forum kan inte "medge" någon att sätta stickpropp på en kraftkabel även om det praktiskt skulle gå med denna kabel. Men är det rätt kabel för den slutliga lösningen?
Det du beskriver är en skarvsladd som Josth länkar till i #8.
Men det är för tillfälligt bruk.
En riktig installation misstänker jag innefattar trefas?
Vad är det för utekök (märkeffekt, anslutningsalternativ)?
Hur lång tid är "tids nog"?Ä Äpplesnö skrev:
Nja jag ska mest ha elen till grilltändaren och någon högtalare, så det är inga värre grejor.Bo.Siltberg skrev:ACEFLEX (RV-K) är visserligen flexibel men det är ingen anslutningskabel. Detta forum kan inte "medge" någon att sätta stickpropp på en kraftkabel även om det praktiskt skulle gå med denna kabel. Men är det rätt kabel för den slutliga lösningen?
Hur lång tid är "tids nog"?
Medlem
· Blekinge
· 10 417 inlägg
Jag är ganska trött på "jag ska inte koppla själv, men jag vill bara veta". Snälla, sluta med det. Det är väl ganska uppenbart att TS vill göra en stickproppslösning och sedan kommer aldrig någon elektriker.
Om han drar sin skarvsladd genom röret är det i alla fall säkrare än om den ligger på marken.
Om han drar sin skarvsladd genom röret är det i alla fall säkrare än om den ligger på marken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Är det svårt att få igenom skarvsladden kan en dragfjäder vara till hjälp.
Tex: https://www.kjell.com/se/produkter/...ing-dosor-lister/dragfjader-nylon-25-m-p37626
Tex: https://www.kjell.com/se/produkter/...ing-dosor-lister/dragfjader-nylon-25-m-p37626