Enligt Elbutik.se gäller följande för Aceflex:

Draka Aceflex Jordkabel RV-K är en mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark. Draka Aceflex Jordkabel RV-K har en mantel av Blyfri PVC och en isolering av PEX.

Alternativ beteckning: ES-N1XV-K 1 kV

Temperaturområde: I kontinuerlig drift max ledartemp: 90°C. Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -10°C, under 0°C skall försiktighet iakttagas.

Det står alltså inte att den är godkänd för lös förläggning.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag blir lika förvånad varje gång, folk ställer en fråga och får korrekta svar MEN då svaret inte är det TS vill så fortsätter frågan att ställas i hopp om att någon ska ge det svar som önskas.

• Gilla
Davidbagare och 6 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt Elbutik.se gäller följande för Aceflex:

Draka Aceflex Jordkabel RV-K är en mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark. Draka Aceflex Jordkabel RV-K har en mantel av Blyfri PVC och en isolering av PEX.

Alternativ beteckning: ES-N1XV-K 1 kV

Temperaturområde: I kontinuerlig drift max ledartemp: 90°C. Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -10°C, under 0°C skall försiktighet iakttagas.

Det står alltså inte att den är godkänd för lös förläggning.
Den marknadsförs av Draka att den även går att använda som anslutningskabel.

I detta fall var det väl fråga om att dra den i rör?

I så fall borde Draka vara tydligare i sin marknadsföring om den även är godkänd som anslutningskabel och lös förläggning.

Stickpropp och löst skarvuttag är inte fast förläggning även om en del av kabeln ligger i rör.

ACEFLEX (RV-K) är visserligen flexibel men det är ingen anslutningskabel. Detta forum kan inte "medge" någon att sätta stickpropp på en kraftkabel även om det praktiskt skulle gå med denna kabel. Men är det rätt kabel för den slutliga lösningen?
Ä Äpplesnö skrev:
Ska dra el till uteköket, har nedgrävd slang så kabeln kommer tids nog bli fast installerad men för stunden så blir den bara att fungera som skarvsladd tills elektrikern kommer.
Hur lång tid är "tids nog"?
Det du beskriver är en skarvsladd som Josth länkar till i #8.
Men det är för tillfälligt bruk.
En riktig installation misstänker jag innefattar trefas?
Vad är det för utekök (märkeffekt, anslutningsalternativ)?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ACEFLEX (RV-K) är visserligen flexibel men det är ingen anslutningskabel. Detta forum kan inte "medge" någon att sätta stickpropp på en kraftkabel även om det praktiskt skulle gå med denna kabel. Men är det rätt kabel för den slutliga lösningen?

Hur lång tid är "tids nog"?
Det du beskriver är en skarvsladd som Josth länkar till i #8.
Men det är för tillfälligt bruk.
En riktig installation misstänker jag innefattar trefas?
Vad är det för utekök (märkeffekt, anslutningsalternativ)?
Nja jag ska mest ha elen till grilltändaren och någon högtalare, så det är inga värre grejor.

E elmont skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång, folk ställer en fråga och får korrekta svar MEN då svaret inte är det TS vill så fortsätter frågan att ställas i hopp om att någon ska ge det svar som önskas.
👍

Men då funkar väl skarvsladden från Jula som länkades till alldeles utmärkt så länge.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du bara ska ha en skarvsladd till max 10 A eller kanske 13 A kan du köpa t.ex. [länk]
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men då funkar väl skarvsladden från Jula som länkades till alldeles utmärkt så länge.
Vad heter den typ av kabel som används på denna skarvsladd?

A
RDO H05RN-F 3G1,5mm²

A avh67f skrev:
RDO H05RN-F 3G1,5mm²
Då skulle denna funka: Länk

Jag är ganska trött på "jag ska inte koppla själv, men jag vill bara veta". Snälla, sluta med det. Det är väl ganska uppenbart att TS vill göra en stickproppslösning och sedan kommer aldrig någon elektriker.
Om han drar sin skarvsladd genom röret är det i alla fall säkrare än om den ligger på marken.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Då skulle denna funka: Länk
Den saknar stickpropp... Ett litet tips i denna situation är att stickproppen går att få igenom en 50-slang så du kan köpa en färdig skarvsladd. Kom ihåg att det är en tillfällig lösning.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det verkar enklare med en vanlig fast installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.