Norrlandsås... Jag menar Hallandsåsen ska vara ett av de brantare motorvägspartierna och tydligen ha 6-7%, 10% på påfarten från rastplatsen i norrgående riktning, men då är det utför.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
B bakterie skrev:
Tydligen så beräknas dragvikten som standard utifrån att ekipaget ska klara 12% lutning. Dispensen handlar om att de istället räknar på 8% lutning, vilket jag tycker är rimligt i Sverige. Jag kan inte komma på något ställe där det är mer än 8% lutning där jag skulle ha behov av att köra med fullastat släp. Jag tror det är försvinnande få ställen med sådan lutning i Sverige. Men iom dispensen så måste man själv ha koll, antar jag.

Det skulle vara intressant att veta var 12%-kravet kommer ifrån. Jag gissar på EU. Det är nog mer relevant i Alperna än i Sverige.

Brudfjällsvägen i Dalsland men på den krokigaste/ brantaste delen är det släpvagnsförbud. Rena rama bergochdalbanan.

@Patrik440 har nog bättre koll.

Varningsskylt för 21% nedförsbacke på Brudfjällsvägen i Dalsland, med en sträcka på 9,4 km, omgiven av höstlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Det pressade laddbolaget Eways ansöker om rekonstruktion efter att ha misslyckats med att ta in nytt kapital. Bolaget har över hundra miljoner i skulder.

För nio år sedan grundade Niclas och Petra Sahlgren företaget Eways som förser kunderna med laddstationer för elbilar. Hittills har de etablerat runt 45 000 ladduttag i Norden.

Förra året omsatte bolaget 294 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på 90 miljoner. Företaget har fått allt svårare att betala räkningarna och ansökte i veckan om rekonstruktion vid Attunda tingsrätt.

Vd Niclas Sahlgren pekar på en kombination av orsaker som lett till att affärerna bromsat in.

– Räntehöjningarna gjorde att många avvaktade med bilköp samtidigt som regeringen tog bort bonus på elbilar. Och många kunder, fastighetsägarna, pressas när räntorna går upp och får problem och saknar investeringsvilja, säger han.

Listan på aktörer som vill ha betalt är omfattande. De totala skulderna uppgår till runt 156 miljoner kronor varav 145 miljoner kronor utgörs av oprioriterade borgenärer.

https://www.dn.se/ekonomi/pressat-laddbolag-ansoker-om-rekonstruktion/
 
En affärsidé som är beroende av subventioner är dömd att misslyckas och borde aldrig ha varit möjlig. En del av den gröna bubblan som nu har fått en rejäl pyspunka.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Lite synd dock eftersom en del av problemet med övergång är tillgången på laddmöjligheter…

Men visst, subventioner går ju inte hålla på med i all evighet. Dock taskig timing ihop med räntehöjningarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Med nollränta och statliga bidrag är det en toppen affärsidé.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
En affärsidé som är beroende av subventioner är dömd att misslyckas och borde aldrig ha varit möjlig. En del av den gröna bubblan som nu har fått en rejäl pyspunka.
De satsade för hårt med för hög skuldsättning. Förhoppningsvis finns andra mer välskötta bolag kvar som kan bygga nya laddstationer.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Konstigt att ingen tagit upp Tesla lastbilen som brinner i Californien och stoppat motorvägen i ett dygn eller så. I80 mellan San Francisco och Reno.

Näe, jag är väl inte emot elbilar, men när de brinner så blir det ett jävla problem. När brinner en sådanhär stor batteriholk i tätbebyggt område och hur många ska evakueras då? Hela stan eller några kvarter bara? Beror väl på vindstyrkan antar jag. Eller blir det standard med andningsmasker i hemmet?

 
Tokslut Tokslut skrev:
Konstigt att ingen tagit upp Tesla lastbilen som brinner i Californien och stoppat motorvägen i ett dygn eller så. I80 mellan San Francisco och Reno.

Näe, jag är väl inte emot elbilar, men när de brinner så blir det ett jävla problem. När brinner en sådanhär stor batteriholk i tätbebyggt område och hur många ska evakueras då? Hela stan eller några kvarter bara? Beror väl på vindstyrkan antar jag. Eller blir det standard med andningsmasker i hemmet?

[media]
Den körde ju in i skogen och sannolikt skadat batteriet,

Det är som med andra bränder med giftiga rökgaser, ett VMA går ut som säger att man ska hålla sig inomhus med stängda fönster och dörrar och avstängd ventilation om det går. Sådana bränder med VMA händer ju stup i kvarten.
 
Logad Logad skrev:
Den körde ju in i skogen och sannolikt skadat batteriet,

Det är som med andra bränder med giftiga rökgaser, ett VMA går ut som säger att man ska hålla sig inomhus med stängda fönster och dörrar och avstängd ventilation om det går. Sådana bränder med VMA händer ju stup i kvarten.
Vi vet ju inte varför lastbilen hamnade där den nu står, problemen kan ju börjat under färd "The cause of the fire remains unknown"
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vi vet ju inte varför lastbilen hamnade där den nu står, problemen kan ju börjat under färd "The cause of the fire remains unknown"
Jag spekulerar inte utan går på det som verkar mest sannolikt.
 
Microkatten
Det är förstås inte trevligt när elfordon börjar brinna. Risken för brand i elbil är dock väldigt liten, enligt en ny rapport. och bara drygt 500 bränder i hela världen har registrerats, varav en stor majoritet har berott på olyckor. Rapporten anger också att risken för brand i ett bränsledrivet fordon är ca hundra gånger högre än för ett laddbart fordon.

Risken för att en elbil skall börja brinna på parkeringen hemmavid verkar alltså vara försvinnande liten.

Dessutom utvecklas släckningstekniken och man t.ex. har kunnat släcka branden i en elbil på kort tid med vanligt vatten.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det är förstås inte trevligt när elfordon börjar brinna. Risken för brand i elbil är dock väldigt liten, enligt en ny rapport. och bara drygt 500 bränder i hela världen har registrerats, varav en stor majoritet har berott på olyckor. Rapporten anger också att risken för brand i ett bränsledrivet fordon är ca hundra gånger högre än för ett laddbart fordon.

Risken för att en elbil skall börja brinna på parkeringen hemmavid verkar alltså vara försvinnande liten.

Dessutom utvecklas släckningstekniken och man t.ex. har kunnat släcka branden i en elbil på kort tid med vanligt vatten.
Intressant! Finns det nån video på deras släckning?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Microkatten
Vet inte, jag har inte letat efter video.
 
Efter jäkligt mycket funderande så kommer vi bli eldrivna igen. Har haft funderingar på att byta ut "storbilen" till el ett tag men tänkt vänta ett par år. Nu kom dock besked från jobbet att man kommer dra in alla parkingsplatser om man inte har personalbil (förmånsbil med bruttolöneavdrag). Då kom en extra kostnad på 1600:-/månad för parkering in i "kalkylen" samtidigt som jag fick ett j**ligt bra pris på en lagerbil. Återstår att se när jag kan hämta den. Vad det är får ni gissa ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.