Hej.
Behöver hjälp med att förstå ett par saker på elritningen över huset.
På bilden ses ett utsnitt från hela huset. Det finns till vänster i bild något som jag inte kan tyda.
"Vp 22,5 " samt "18,6 "under med en streckad gaffel bredvid. Inringat i rött.
Det vertikal strecket är ju att det rittekniskt bara är sammandraget in mot centralen.
Så vad menas med detta Vp 22,5 och 18,6?
Tacksam för svar.
Mvh, Lars
Behöver hjälp med att förstå ett par saker på elritningen över huset.
På bilden ses ett utsnitt från hela huset. Det finns till vänster i bild något som jag inte kan tyda.
"Vp 22,5 " samt "18,6 "under med en streckad gaffel bredvid. Inringat i rött.
Det vertikal strecket är ju att det rittekniskt bara är sammandraget in mot centralen.
Så vad menas med detta Vp 22,5 och 18,6?
Tacksam för svar.
Mvh, Lars
Bästa svaret
Det är storleken på rören, gammal standard 22,5 resp 18,6 mm.
(Numer blir det 25 resp 20 mm, har för mig man bytte standard 1983.)
(Numer blir det 25 resp 20 mm, har för mig man bytte standard 1983.)
För att de ska vara tillräckligt stora.😉
Ok. Förstår.
I centralen så kommer det massa vp rör.
Alla rör utom två är 15mm diameter.
Den ena som är ca 18mm är tomt och det som är 22mm är inkommande servisledning från mätarskåpet. 4x6mm²
Min förhoppning är att det röret som är tomt på ca 18mm mynnar ut i garaget och är tänkt för en ev. Bastu .
Jag vill använda det för en ny undercentral i garaget då jag avser att bygga en liten verkstad och vill ha 3fas fram för div maskiner.
I centralen så kommer det massa vp rör.
Alla rör utom två är 15mm diameter.
Den ena som är ca 18mm är tomt och det som är 22mm är inkommande servisledning från mätarskåpet. 4x6mm²
Min förhoppning är att det röret som är tomt på ca 18mm mynnar ut i garaget och är tänkt för en ev. Bastu .
Jag vill använda det för en ny undercentral i garaget då jag avser att bygga en liten verkstad och vill ha 3fas fram för div maskiner.