Davidbagare Davidbagare skrev:
”Här finns 17 kvm sällskapsyta fördelat på kök, matplats och vardagsrum.”

👌🏻
Liiitet stavfel/tankefel. I programmet sades det att nämnd ytor upptog 17 meter (tolkat som längd). Slarvigt uttryckt av Mark Isitt.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Den fina fasaden av cederträ, ursnygg murad sten som kom igen i ”piazzan” och valet att inte ha balkong vilket gjorde utseende väldigt enkelt o stilrent.
Men… som vanligt tänker man på utebliven info som uppvärmning, lösning av vatten/avlopp eller missade jag det?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jadu, vackert kan man väl kanske inte säga att det blev. Ser ut som nån ställt upp ett gäng baracker i lite hipp som happ i skogen.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
S stockholmsamatören skrev:
Jadu, vackert kan man väl kanske inte säga att det blev. Ser ut som nån ställt upp ett gäng baracker i lite hipp som happ i skogen.
Ett av husen här omkring är ursprungligen gamla logementsbaracker som köptes billigt på 60-talet. Numera ser det fint ut men ifall man inte känner till dess ursprung är det nog svårt att ana vad det ursprungligen var. Men huset i Vikingshill är ju inte ett billigt fritidsboende som sedan permanentats.
 
De sade i början att huset egentligen borde kosta 16 miljoner men de hade ett ”knep” för att halvera det till 8, det sades aldrig hur det skulle gå till? Sen kostade det 14 ändå.

Dålig gjutning där formarna inte höll och lättbetongmurningen full med fogskum.

Jättesnyggt resultat dock!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu har jag bara läst här och inte tittat på avsnittet, men min första tanke är: Skitsnack

Tomtpris: 8 miljoner kr
Budget: 8-9 miljoner kr
Utfall: 14 miljoner kr

Har du en budget på 8-9 så köper du inte en tomt för samma pengar.
Det här med ”inklusive” och ”exklusive” är inte riktigt din core business?
 
  • Gilla
  • Haha
Beskow93 och 2 till
  • Laddar…
F
S stockholmsamatören skrev:
Jadu, vackert kan man väl kanske inte säga att det blev. Ser ut som nån ställt upp ett gäng baracker i lite hipp som happ i skogen.
Det kan jag inte hålla med om, tycker nog att det blev rätt smakfullt och väl ”situationsanpassat” till hur familjesituationen ser ut.
 
  • Gilla
Byggare Nisse
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det här med ”inklusive” och ”exklusive” är inte riktigt din core business?
Detta har ändrats i efterhand.

Så mina tankar kan är inte relevanta nu
 
F
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Detta har ändrats i efterhand.

Så mina tankar kan är inte relevanta nu
Du kände inte att det var rätt uppenbart redan innan redigering?
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du kände inte att det var rätt uppenbart redan innan redigering?
3 eller 6 miljoner över budget är väll standard i det där programet. Så helt uppenbart vet jag inte om det är.
 
F
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
3 eller 6 miljoner över budget är väll standard i det där programet. Så helt uppenbart vet jag inte om det är.
Det helt uppenbara jag tänkte på var väl att med en tomt för 8miljoner så är en totalbudget på 8-9miljoner rätt uteslutet, även utan förklaring på vad som var inklusive eller exklusive. Det var alltså självklart redan innan redigering.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Riktigt fint hus.

Däremot undrar jag om syftet med Grand Designs är att avskräcka folk från att bygga? Det är ju alltid problem, glädjekalkyler, tvingas till stora uppoffringar som inte var tänkt osv.
 
T TMatt skrev:
Vore intressant att se hur de klarade av energiberäkningen till bygglovet med så stora fönster mot norr och sedan takfönster på det. Bergvärme och FTX antar jag.
Superfint hus.
Hej

Jag trivs förträffligt i mitt hus utan att jag behöver ha ”havsutsikt” eller ”storslagna glasytor” åt flera håll.

När jag ser dessa och liknande program om boende, saknar jag redovisning av trivsamma bostäder med låg skuldsättning, låga driftskostnader och lågt energibehov i vardagen.

Var finns dessa program som kan ge oss alla bra förebilder?

Är "Grand Designs" bra förebilder?

“Allt fler högavlönade har skulder hos Kronofogden. De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti. Pandemi, inflation, räntehöjningar och elpriskrisen är faktorer som har bidragit till utvecklingen enligt Kronofogdens privatekonomiska talesperson Davor Vuleta. Han säger också till Aftonbladet att myndigheten hanterar allt fler högutbildade och högavlönade personer.” https://omni.se/allt-fler-hogavlonade-hamnar-hos-kronofogden-overbelaning/a/bm8wEe

Man klagar när räntan och elkostnaderna ökar, men har man inte ibland ”bäddat dåligt” för ett långvarigt tryggt och trivsamt boende.
 
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag trivs förträffligt i mitt hus utan att jag behöver ha ”havsutsikt” eller ”storslagna glasytor” åt flera håll.

När jag ser dessa och liknande program om boende, saknar jag redovisning av trivsamma bostäder med låg skuldsättning, låga driftskostnader och lågt energibehov i vardagen.

Var finns dessa program som kan ge oss alla bra förebilder?

Är "Grand Designs" bra förebilder?

“Allt fler högavlönade har skulder hos Kronofogden. De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti. Pandemi, inflation, räntehöjningar och elpriskrisen är faktorer som har bidragit till utvecklingen enligt Kronofogdens privatekonomiska talesperson Davor Vuleta. Han säger också till Aftonbladet att myndigheten hanterar allt fler högutbildade och högavlönade personer.” [länk]

Man klagar när räntan och elkostnaderna ökar, men har man inte ibland ”bäddat dåligt” för ett långvarigt tryggt och trivsamt boende.
Svårt att sälja in till programchefen: vi tänkte göra ett program om de tråkigaste och billigaste villorna i Sverige. Inga extravaganser och absolut inte asfalterad uppfart, endast grus. Sugen?

Att göra ett program om 90% av villorna i Sverige tror jag inte intresserar någon. Då kan man gå till ett visningshus hos Myresjö och låta inspireras.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 8 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Svårt att sälja in till programchefen: vi tänkte göra ett program om de tråkigaste och billigaste villorna i Sverige. Inga extravaganser och absolut inte asfalterad uppfart, endast grus. Sugen?

Att göra ett program om 90% av villorna i Sverige tror jag inte intresserar någon. Då kan man gå till ett visningshus hos Myresjö och låta inspireras.
Jag tror du har fel...

Ett bra program om hur man kan bygga billigt, effektivt och ekonomiskt skulle kunna vara populärt.

/ATW
 
  • Gilla
onaka och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.