pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkar det dock som att EU håller på att klubba igenom att 4250 kg skall gälla på B-kort framöver, detta för att dels lösa detta problemet, dels för att kunna tillåta större husbilar som går på el.
Håller tummarna, jag lär inte få den bättre hälften att uppgradera körkortet, och det är så skönt att slippa hämta och lämna släpet.
 
Verkar bara gälla husbil?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar bara gälla husbil?
Nja, diskussionen är större än så. Det verkar börja med en husbil och sluta med alla fordon...
...andra länder har samma problem som vi för transportbilar också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, diskussionen är större än så. Det verkar börja med en husbil och sluta med alla fordon...
...andra länder har samma problem som vi för transportbilar också.
En av anledningarna till att det röstades ner här var att man ville undvika särlagstiftning, men man får hoppas att det går vägen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant nog så får man köra fordon som väger 3500 kg med en lätt släp på upp till 750 kg så att totalvikten blir 4250 kg:
- [länk]
Det har ju att göra med att man alltid får dra ett "lätt släp". Och ett släp med max 750kg totalvikt är alltid "lätt".

Viktgränserna kommer sen in för att avgöra om ett tyngre släp kan kvalificera som "lätt"
 
Tyngre tågvikter försvinner inte för att man trixar med gränserna. Jag tycker inte att det är något självändamål att folk ska ta BE om trafiken visar sig vara säker nog om folk kör elbilståg till tippen eller från Ikea på 4,25 istället för 3,5 ton, men om dagens gränser faktiskt motsvarar någon form av verklig risk så tycker jag att det är bra om de av oss som vill få köra tyngre släp alltjämt måste bevisa vår duglighet för det.

Behövs det inte borde BE tas bort oavsett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat i samma banor själv, varför ska man höja gränserna för vissa typer av fordon men inte alla? Är det säkrare att köra en tung husbil än en tung personbil eller tung lätt lastbil?

Jag tänker spontant att gränserna är satta sedan en lång tid tillbaka, googlade lite snabbt men hittade inte hur länge sedan dagens gräns på 3500kg gällt, men jag tänker att bilarna blivit tyngre, både att vi kör med större bilar och att även de i sig blivit tyngre, därmed är folk mer vana vid att framföra tyngre bilar idag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Gränsen är ju lite konstig på så sätt. 3500kg totalvikt för båda. Det hade varit rimligare om det gällde bara bilen största släpvagnsvikt. För kolkar man på t.ex. Tesla så får Model Y dra 1600kg, Model 3 1000kg, men Model 3 får dra 1000kg på B. Eller en max totalvikt för släp om 1500kg på B eller något.

För t.ex. en husvagn på 1400kg är det alltid lättare att dra den med en större bil, tyngre är stabilare. Men en model X aja baja för tung och trygg..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En ID4 1st får dra 1000kg, men bara 840kg med B-kort.
Det går att registrera upp den till 1200kg. Du behöver ny typskylt och dokumentation från VW, och sedan göra en registreringsbesiktning. Jag är själv mitt i processen, och har besiktningen kvar. Det var rackarns svårt att få tid mitt i sommaren.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det går att registrera upp den till 1200kg. Du behöver ny typskylt och dokumentation från VW, och sedan göra en registreringsbesiktning. Jag är själv mitt i processen, och har besiktningen kvar. Det var rackarns svårt att få tid mitt i sommaren.
Ja jo, mitt svar var till att det var 1000kg i grunden eftersom @Johannes Carlsson var osäker =)

Du får återkomma med resultat! Det kanske kan vara värt bekymret.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det går att registrera upp den till 1200kg. Du behöver ny typskylt och dokumentation från VW, och sedan göra en registreringsbesiktning. Jag är själv mitt i processen, och har besiktningen kvar. Det var rackarns svårt att få tid mitt i sommaren.
Borträknat egen tid, vad landar man på för kostnad för en sådan åtgärd? Kostar typskylt och dokumentationen något eller är det bara registreringsbesiktningen och arbetstid som kostar?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Borträknat egen tid, vad landar man på för kostnad för en sådan åtgärd? Kostar typskylt och dokumentationen något eller är det bara registreringsbesiktningen och arbetstid som kostar?
Nu har jag redan glömt vad VW tog för typskylt och dokumentation, men jag tror det var runt 1700:-. Rätt svinigt mycket, kan jag tycka, men de har väl haft lite jobb med att ordna undantaget gentemot transportstyrelsen. Jag får återkomma med var registreringsbesiktningen kostar. Det är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga, men för en så här enkel besiktning borde det vara relativt lågt, kan jag tycka.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Nu har jag redan glömt vad VW tog för typskylt och dokumentation, men jag tror det var runt 1700:-. Rätt svinigt mycket, kan jag tycka, men de har väl haft lite jobb med att ordna undantaget gentemot transportstyrelsen. Jag får återkomma med var registreringsbesiktningen kostar. Det är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga, men för en så här enkel besiktning borde det vara relativt lågt, kan jag tycka.
Konstigt att de inte är reggat så som standard... Hörde att en ID4 4wd får dra 1400... med dispens... Altså, man köper den ny, sen får man söka dispens direkt... :(
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Konstigt att de inte är reggat så som standard... Hörde att en ID4 4wd får dra 1400... med dispens... Altså, man köper den ny, sen får man söka dispens direkt... :(
Tydligen så beräknas dragvikten som standard utifrån att ekipaget ska klara 12% lutning. Dispensen handlar om att de istället räknar på 8% lutning, vilket jag tycker är rimligt i Sverige. Jag kan inte komma på något ställe där det är mer än 8% lutning där jag skulle ha behov av att köra med fullastat släp. Jag tror det är försvinnande få ställen med sådan lutning i Sverige. Men iom dispensen så måste man själv ha koll, antar jag.

Det skulle vara intressant att veta var 12%-kravet kommer ifrån. Jag gissar på EU. Det är nog mer relevant i Alperna än i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.