P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är väldigt oklart vad som avses när någon säger iptv och ser inte att det finns någon allmänt vedertagen definition.
Eftersom jag tycka ha petat till ett getingbo genom att fråga vad IPTV är så kände jag mig tvungen att googla lite.

Tydligen har Cisco varumärkesrättigheten till "IP/TV" efter att ha köpt bolaget Precept Software 1998. Preceot hade utvecklat ett program för att skicka video över internet genom att använda IP-protokollen RTP och RTCP. Det tycks vara första gången termen "iptv" dök upp.

VI får väl fråga Cisco, helt enkelt.

(Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_television)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Trots att den kommer till TVn via en antennsladd/koaxialkabel?
För några minuter sedan var det via fiber och nu är koax...
 
D Dilato skrev:
Det får du utveckla, hur kommer svt in till din tv via fiber utan Internet?
Se #233
 
D Dilato skrev:
För några minuter sedan var det via fiber och nu är koax...
Det kommer en fiber till huset. Inom huset är det ett vanligt kabeltvnät med koaxialkabel till lägenheterna.
 
P
spikplanka spikplanka skrev:
Bredband kommer från radiovärlden där det är en signalväg som kan överföra ett brett frekvensspektra.
Termen användes även för signaler som överförs via kabel, företrädesvis koaxialkablar om jag inte minns fel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kommer en fiber till huset. Inom huset är det ett vanligt kabeltvnät med koaxialkabel till lägenheterna.
Men då finns det ändå en iptvbox som tar emot och sedan vidaresänder modulerar på koax.
 
P
P paralun skrev:
Jo nu är väl all fiber optisk.....
Njae, många (kanske de flesta) av mina kläder består av fibrer. Dock ej glasfiber.
Mycket (men förmodligen för lite) av det jag äter innehåller fibrer, vilket är bra för magen.

Det är lätt hänt att i dataöverföringssammanhang glömma bort den generella betydelsen av ordet fiber, och att glömma bort att det vi använder för snabb dataöverföring är en mineralfiber, närmare bestämt en glasfiber.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt den definitionen "IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television distribuerad över IP-nätverk", skulle även mitt grundutbud av traditionell linjär-TV vara iptv då den kommer till huset via en fiber. Jag håller nog inte riktigt med. Gör du?
Att signalen kommer via en optisk fiber gör inte automatiskt att det handlar om IPTV. Det krävs lite mer information om hur signaleringen går till för att avgöra den saken.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Men då finns det ändå en iptvbox som tar emot och sedan vidaresänder modulerar på koax.
Tro't eller ej så går det faktiskt utmärkt att skicka "analoga" signaler i en fiber, vilket är vanligt förekommande i kabel-TV-nät. Även kallat hybrid fiber-coaxial.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Termen användes även för signaler som överförs via kabel, företrädesvis koaxialkablar om jag inte minns fel.
Koaxialkablar är ett utmärkt exempel på bredbandig förbindelse.
Fiberkabel med en SFP modul i varje ända är det inte. ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men då finns det ändå en iptvbox som tar emot och sedan vidaresänder modulerar på koax.
Ja Tele2 har naturligtvis en del teknisk utrustning i huset och visst kan den kanske med lite god vilja kallas iptvbox, men den liknar inte på något sätt det man normalt associerar med ordet iptvbox.
 
D Dilato skrev:
Jodå, det är den.
D Dilato skrev:
Det får du utveckla, hur kommer svt in till din tv via fiber utan Internet?
Är följande IP-TV?
En CATV-modul monterad på en vägg, med fiberindata och utgående kabel-tv-anslutningar samt tillhörande kablage och splitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen nätverksmodul märkt Inteno CATV-102-v1 installerad på en vägg, med fiberkablar och anslutningar för kabel-tv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CATV-modul med anslutningar för fiberkabel in och kabel-tv ut, märkt med serienummer och röd indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den där modulen är en CATV-modul, den har fiber in i sig och kabel-tv ut.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att signalen kommer via en optisk fiber gör inte automatiskt att det handlar om IPTV. Det krävs lite mer information om hur signaleringen går till för att avgöra den saken.
Här får jag passa. Har ingen aning om hur detta funkar hos Tele2 (Comhem). Intill nyligen matades även huset av en koaxialkabel men för några år sedan grävde de ner en fiber istället.
 
P
D Dilato skrev:
Men då finns det ändå en iptvbox som tar emot och sedan vidaresänder modulerar på koax.
Sålunda IPTV fram till huset, och sen inte IPTV till lägenheterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser ut som att systemet använder två separata fiber vilket möjliggör att man överför rent analoga signaler över fibern genom att pulsbreddsmodulera dessa. I det fallet är det inte IPTV i boxen. Om det är IP paket med videoblock som överförs till CATV modulen så är det IPTV i boxen iaf.

För övrigt så är sådana boxar ett exempel på vad man skall undvika för om t.ex mediaomvandlaren till höger packar ihop pga åska t.ex så måste man in och rota i den fiberoptiska pigtail:en. Går den sönder så är det lätt 4000 .. 10 000 SEK att lägga upp.
Samma om man vill uppgradera till 10 Gbit/s osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.