T Thomas_Blekinge skrev:
Ser dom ut sådär:
[bild]

Finns en liten skala där man kan ställa in skyddsnivå:
[bild][bild]
Den där varianten är nog ännu äldre än de jag pysslade med på 60-talet - ser lite mer "ingenjörsmässig" ut än de vi producerade. Motorskyddsbrytarens uppgift är att termiskt skydda motorns lindningar mot överström, vid ex vis överlast, eller bryta om en av faserna fallit bort (så att inte motorn kommer igång - utan tre faser vet inte rotorn åt vilket håll den skall gå).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Den där varianten är nog ännu äldre än de jag pysslade med på 60-talet - ser lite mer "ingenjörsmässig" ut än de vi producerade. Motorskyddsbrytarens uppgift är att termiskt skydda motorns lindningar mot överström, vid ex vis överlast, eller bryta om en av faserna fallit bort (så att inte motorn kommer igång - utan tre faser vet inte rotorn åt vilket håll den skall gå).
Den på bilden är en CEWE och fanns in i 70-talet även som ren brytare utan bimetall i samma utförande. Översatt till samtida ASEA ligger modellen DAMD väl till med lite senare typ DAG som hängde med något decennie till.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har ett sådant motorskydd samma funktion som en säkring fast på en annan strömnivå? Vad gör en motorstartare?
De äldre som på bilden är bara för delen termiskt överströmsskydd och även avpassat för motorns egenskaper så det speglar uppvärmningen någorlunda i den. Korstlutningsslydd var här vanliga smältsäkringar före och avpassade så inte bimetalldelen skadades vid fel. Det är en anledning till att det i gamla hus ibland finns säkringar 2-4-6 A till cirkpump, brännare, hydrofor osv.

Längre fram kom sk säkringsfri teknik dvs smältsäkringen behövs inte per grupp och både överström och kortslutning hanteras av samma komponent. Det är vad man normalt får numera om man köper ett kapslat motorskydd manuellt med två knappar.

Säkringsfri plus en eller flera kontaktorer gav möjlighet till enklare kompaktare uppbyggnad vid många grupper i tec apparatskåp eller ställverkstyper sk MCC för motordrift industriellt. Steget efter det är där dina motorstarters kommer in dvs allt integrerat i en komponent med standardiserade anslutningar för kraft och manöver/indikering. Dessa har sen utvecklats vidare med anslutning mot oöika fältbussar ofta numera ethernetbaserade. Dvs en mängd olika mät, styr och övervakningsfunktioner i samma enhet.

Alltså en lång kedja i tid och utveckling där de senare inte är arleologiska än på ett tag.
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Säkringsfri plus en eller flera kontaktorer gav möjlighet till enklare kompaktare uppbyggnad vid många grupper i tec apparatskåp
Jodå, jag har varit med om ombyggnad av skåp, där vi bytt monteringsplåten mot en ny, med modern teknik, medan skåpet har haft kvar sina plintrader med utgående anslutningar - dvs exakt samma yttre funktionalitet.

Och den gamla plåten är fullständigt full, bl.a med säkringar för varje motorgrupp, en massa hjälpreläer, åtskilda kontaktorer och överströmsskydd osv.
Och prylarna på den nya plåten tar inte ens hälften så mycket plats.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den på bilden är en CEWE och fanns in i 70-talet även som ren brytare utan bimetall i samma utförande. Översatt till samtida ASEA ligger modellen DAMD väl till med lite senare typ DAG som hängde med något decennie till.
Som denna:
Oanvänd ASEA motorstarter modell DAMD 6 med originalförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oanvänt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Nomogram:
Nomogram med olika skalor och grafiska linjer för flera parametrar inklusive mätvärden i Hz och V/A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom var rätt enkla att använda med bara linjal.
Vissa är veritabla konstverk.

Nomogram för ekvivalenta diametrar av rektangulära kanaler vid lika friktionsförlust och hastigheter, med linjärskalor och kurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nomogram:
[bild]
Dom var rätt enkla att använda med bara linjal.
Vissa är veritabla konstverk.
Har liknande tabeller i en bok men inom elektriska filter mm och där fins diagram med djuptryck på en nivå man inte ser idag (boken tryckt 1969 och kostade hur mycket som helst att köpa) där linjerna samlas och fortsätter mot en punkt klart och tydliga hålls särade även under lupp och går i princip inte att kopiera eller scanna in utan att dessa fina linjer blir en grå blaffa eller med moire-effekter - gamla sortens vektorgrafik gjord med typ tejp och tråd och sedan fotograferats ned i skala för tryckning med plåtar som i princip inte har någon begränsad upplösning.

hela boken trots att det är gjord för hardcore-tekniker och hälften av sidorna bara är olika tabeller och diagram, är så jädra snyggt gjord med typografi och illustrering i absolut högsta klass.

Sedan har man dess motsats inom samma teknikområde med faksimil-kopior sammanställd till en mycket tjock bock som är i princip en bunt beställda rapporter från USA regering och militärmyndigheter och en del av dessa är skrivna på skrivmaskiner med dubbel radframmatning och trasiga fonter och väldigt krystade formler på det sättet man kan göra på skrivmaskin och är rent ut sagt helt vansinnigt jobbiga att läsa.

Ena boken är en skönhet att bläddra i där typografen tillsammans med forskaren har åstadkommit något de kan vara väldigt stolta över och den andre - där man får smärta som vid svetsblänk/solblindhet i ögonen och gnyr i natten av smärta av sandpappret till ögonlocken när man försöker sova efter 4 sidor lästa... det är verkligen natt och dag fast båda är just böcker med text och figurer tryckta på papper...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ska jag ge elektroskandia något att bita i. Ett nytt lysrör önskas.

Först ser det ut som en någorlunda vanlig lysrörsarmatur i tak...
[bild]

Men
[bild]

[bild]

[bild]
Först idag blev det av att utsätta folket på min grossist för denna lysrörsvanart.
Jag knallade in och bad de om e-numret.

Det fanns faktiskt inte någon alls som ens sett ett sådant lysrör.
Inte ens R som jobbat runt 30 år med sånt här och som har ett fördjä*** minne (har jag kunnat konstatera).

Det måste varit en produkt som dog nästan direkt efter att den lanserades.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först idag blev det av att utsätta folket på min grossist för denna lysrörsvanart.
Jag knallade in och bad de om e-numret.

Det fanns faktiskt inte någon alls som ens sett ett sådant lysrör.
Inte ens R som jobbat runt 30 år med sånt här och som har ett fördjä*** minne (har jag kunnat konstatera).

Det måste varit en produkt som dog nästan direkt efter att den lanserades.
Kolla här:
https://www.lysman.com/sv/articles/...GvadaHN_LvXfhv2Xommheojd8m5-mrOoaAqldEALw_wcB
 
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först idag blev det av att utsätta folket på min grossist för denna lysrörsvanart.
Jag knallade in och bad de om e-numret.

Det fanns faktiskt inte någon alls som ens sett ett sådant lysrör.
Inte ens R som jobbat runt 30 år med sånt här och som har ett fördjä*** minne (har jag kunnat konstatera).

Det måste varit en produkt som dog nästan direkt efter att den lanserades.
För €89,50 + frakt är den din.
Finns fyra att köpa.

https://www.ebay.de/itm/353481500204

/Höghus
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Här kommer några godingar:
Svartlackade mässingssignallampor i olika färger från en gammal kontrolltavla, inklusive en blålysande lampa med 10 W 220 V bajonettsocklad glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Signallampor från en kontrolltavla från förr. Lamphusen är i svartlackad mässing. Håldiameter i tavlan är 36.5 mm. Den blålysande är bestyckad med en 10 W 220 V bajonettsocklad glödlampa.
Jämfört med dagens LED kräver dom ju enorm med volym och effekt. Men visst är dom stiliga!
Jag antar att livslängden på dessa är >300 år bortsett från glödlampan.
 
  • Gilla
  • Älska
tensiden och 15 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Som denna:
[bild]
Oanvänt.
Har en sådan på en äldre kompressor med en igenomsklligt glas på är de som en tryckvakt då
 
Transformator för neon-skyltar som ger ut 4 kV ac-spänning, tänkt att användas i ett högspänningslaboratorie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en transformator för neon-skyltar med serietikett, visar specifikationer som 4 kV AC-spänning och 50 p/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söt transformator för neon-skyltar. Ger ut 4 kV ac-spänning för låg belastning. Tänkte använda den till mitt kommande högspänningslaboratorie.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.