Hade en elektriker hos mig i veckan:
- montera vägguttag utomhus (kort dragning från bef ytterlampa)
- dra in el i ett förråd inomhus (ca 2 m från bef takkontakt)
- sätter in dimmer i en strömbrytare
- sätta in ljusrelä på en utomhuslampa
- byte av strömbrytare utomhus

Tid 3,5 tim á 400 kr

Tycker att totalproset 6300 ink moms var dyrt!?

Rimligt pris tycker jag. I överkant men ändock rimligt. Vill man veta vad det kostar frågar man innan inte efter.

Ingick det material så var det inte orimligt dyrt tycker jag, även om det knappast kan kallas billigt. Beror lite vart i landet det är - nära en storstad så får man vara glad om man hittar ngn som gör ett bra jobb ens
/K

Ok, tack då vet jag, hade trott och hoppats på 3000, utan att ha en aning. Ville bara dubbelkolla.
Det var i Falun.

Ingick det material? För isf kan du tänka på att bara den billigaste dimmern kostar ca 300kr med rabbater (om man inte köper lågprisprodukter).
Men köper du en tjänst så får man nog räkna med minst 300kr/timmen plus moms, oavsett tjänst.
Och så får du nog vara nöjd att han tog betalt för havltimme och inte avrundar uppåt som nog är mer en regel än undantag.
Men visst blir det dyrt när man ska ta in en entreprenör att göra småsaker! Så det är bra att ha släktingar som är händiga (läs: elektriker, snickare etc).

Dimmer 300w: 580 kr
Utomhusuttag med jordfelsbr: 1800 kr

Jag tycker inte att totalpriset var speciellt högt, däremot så tycker jag att han var väldigt snabb, och blir lite frågande inför vad det var som kostade igentligen.

Ok utomhusuttaget med inbyggd jfb förklarar en en del men inte allt. De uttagen är dyra, du får ge typ 1300:- även om du handlar dem billigt på nätet. Elektriker liggr oftast 100 - 300% högre på materiel.

Troligen hade du kunnat få jordfelsbrytare på hela huset för ungefär samma pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.