nimhed nimhed skrev:
Jag har bestämt för mig att den tidigare har sålts med tillhörande skena/skenor, men jag kanske minns fel?
Tidigare modeller med 85 eller 89mm sågklinga saknar möjlighet till skenstyrning från Parkside
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Edit: Har en fin liten Parkside-hylla här i stugan :D
Synd bara att raaco-lådan förstör helheten, men om du vill kan jag ”offra mig” och byta den mot mina Lidl-lådor🤭
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 1 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Om Du har användning för en liten såg med sänkfunktion (26mm djup men utan skenstyrning) så åk och köp Lidls PTS 20-LI B2 som säljs denna vecka. Bästa köp från Lidl detta år. Jag har köpt en på morgonen och utvärderat. Skall dock åka och serva bilen just nu så återkommer med detaljer i eftermiddag. Jag har jämfört med min Bosch GKS12V-26 cirkelsåg


[bild][bild][bild][bild]
Byggmässigt är Parkside och Bosch sågarna välgjorda. Gjuten basplatta på båda av hög kvalitet. Äldre Parksidemodeller har pressad plåt. Litet glapp i leder på Parkside och inget glapp på Bosch med fixerat djup. Vinkel mellan sågklinga och basplatta samt parallell med längsgående basplatta är väldigt bra på båda sågarna. Basplattan är 88 mm bred på Bosch och 95mm på Parkside. Sågklinga på höger sida för Bosch och vänster sida för Parkside (nackdel för mig som vänsterhänt). Boschen kan köras på skena utan sänkmöjlighet. Sänkbar Parkside med linjaler. Vikt utan batteri 1.2kg Bosch, 1.7kg Parkside. Båda sågarna jobbar tystgående relativt nätdrivna. Medföljande multimaterial sågklinga till Parkside är av låg kvalitet för sågning i trä. Byte till Bosch Standard Wood sågklinga ger mycket bättre prestanda för Parksidesågen. Sänkspärren för Parkside sitter i den röda tvärspärren ovanför avtryckaren. Medföljande insexnyckel till montering av klinga är skräp på Parkside. Skruv för fixering av sågklinga är vänstergängad på Parkside, Högergängad på Bosch. Sågning utan dammsugare kan utgöra ett större problem för Parksiden då sågutrymmet och fast monterad dammsugaradapter är väldigt trånga och kan proppas igen av spånor. Boschens adapter är lätt att demontera om man inte använder dammsugare. Sågning i 22mm panelbräda ger vinkelräta sågsnitt för båda sågarna

Två sågklingor på en träyta: en Parkside-klinga ovanpå och en Bosch-klinga nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 13 till
  • Laddar…
Slagskruvdragaren för 299 verkade vara populär för det fanns bara 2 kvar i min butik. Så en av dem tog jag tillsammans med ett 4 Ah batteri.

Har bara provat att skruva i 10 träskruvar i regel och slagfunktionen verkar fungera bra. Tyst så länge motståndet är litet och högljutt när slaget börjar.

Däremot så behöver en uppsättning långa bits köpas in. De korta lossnar direkt från fästet 7 maskinen och magneten i den medföljande förlängningsadaptern slogs sönder direkt.
 
Tack för informativ och underhållande läsning!
Funderade på att köpa på mig en cirkelsåg och handlveefräs. Just nu kör jag ärvda pjäser från min far, en skil cirkelsåg och hitachi handlverfräs. Båda väger ungefär som ett fullvuxet vildsvin och att byta stål osv är så långt från enkelt man kan komma.
Men skiten funkar. Ganska bra dessutom. Raka snitt, inga protester från motorer hur jag än misshandlar dem.
Men, nog med off topic. Nån som har fräsen från Lidl?
 
E Emil.P skrev:
Synd bara att raaco-lådan förstör helheten, men om du vill kan jag ”offra mig” och byta den mot mina Lidl-lådor🤭
Haha men Parkside-lådorna är grymt bra! Köpte 15st 🤩 3st längre ner på hyllan.
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Kreacon skrev:
Tack för informativ och underhållande läsning!
Funderade på att köpa på mig en cirkelsåg och handlveefräs. Just nu kör jag ärvda pjäser från min far, en skil cirkelsåg och hitachi handlverfräs. Båda väger ungefär som ett fullvuxet vildsvin och att byta stål osv är så långt från enkelt man kan komma.
Men skiten funkar. Ganska bra dessutom. Raka snitt, inga protester från motorer hur jag än misshandlar dem.
Men, nog med off topic. Nån som har fräsen från Lidl?
Jag har både den gröna handöverfräsen och performance kantfräs. Gillar kantfräsen väldigt mycket. Handöverfräsen är ok, gör vad den ska men rappliga tillbehör och glidskenorna går lite trögt numera.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Såg att det var halva priset på nibblern. Hur är utlåtandet på den? Inte för att jag egentligen behöver en då jag har en gammal sladdis liggandes. Det brukar dock inte vara relevant. 😅
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Kort fråga till forumet:

Är Parksides ”Cross Line Laser with Tripod” för 399kr värd besväret?

Eller är det mer värt att spara pengarna och investera i ngt bättre?

Det är för hemmafix endast…

Ngn som vet/har erfarenhet av denna?
 
C
T Tigger skrev:
Är Parksides ”Cross Line Laser with Tripod” för 399kr värd besväret?
Själva lasern är ett bra köp, den funkar utmärkt. Stativet är mer eller mindre värdelöst, det hade de lika gärna kunna strunta i att skicka med.
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
T Tigger skrev:
Kort fråga till forumet:

Är Parksides ”Cross Line Laser with Tripod” för 399kr värd besväret?

Eller är det mer värt att spara pengarna och investera i ngt bättre?

Det är för hemmafix endast…

Ngn som vet/har erfarenhet av denna?
Jag köpte den för något år sedan, mycket nöjd med själva lasern, stativet har jag inte använt. Hyfsat bra ljus i den och funkar fint inomhus. Mätte noggrannheten och med rör-vattenpass kunde jag inte mäta en skillnad över 6 meter. Även lod var exakt över en murlina på 2.5meter. så ja skulle rekommendera. Tror jag gav 300kr.
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
Köpte mina första batteriverktyg från Parkside, 2st Slagdragare för 200kr/st! Skulle egentligen köpa den gröna men dom var slut. Allt landade på ca 2000kr :) Några erfarenheter/tips gällande dessa maskiner? Har för mig att jag sett någon byta chuck på dessa men kan minnas fel.

Edit: @rotbackarn var det som hade gjort det, fungerar den bra än?
rotbackarn rotbackarn skrev:
Då var bitsfästet/städet bytt på slagskruvdragaren. Nu sitter iaf bitsen stilla i fästet utan att ramla fram och tillbaka. Något större skruvande har det inte blivit så det får vi se senare hur det fungerar.
Nytt 1/2 tum fäste och bussning från AliExpress som länkat i tidigare youtube video.

Monterat och klart:
[bild]

Isärplockat med orginal bits-fästet:
[bild]

Det besvärligaste momentet, knacka ut gamla bussningen och få dit den nya. Värmde huven ordentligt med varmluftpistolen men fick hamra på ordentligt för att bussningen skulle komma loss.
[bild]
Nya bussningen på plats:
[bild]
 
  • Förpackningar med olika Parkside batteriverktyg inklusive slagborrmaskin, slagdragare, batteriladdare, batterier och arbetsljus, upplagda på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Köpte mina första batteriverktyg från Parkside, 2st Slagdragare för 200kr/st! Skulle egentligen köpa den gröna men dom var slut. Allt landade på ca 2000kr :) Några erfarenheter/tips gällande dessa maskiner? Har för mig att jag sett någon byta chuck på dessa men kan minnas fel.

Edit: @rotbackarn var det som hade gjort det, fungerar den bra än?
Jodå, både skiftat hjul på bilarna och skruvat ihop en altan 🙂
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Jodå, både skiftat hjul på bilarna och skruvat ihop en altan 🙂
Kul å höra!

Jag är rätt sugen på nibblern och fräsen i Performance-serien, vad tycker ni som har haft dom ett tag?
 
Slog till på slipstenen 1000/6000.
Funderade på bits som någon nämt ovan men hur sälja dem? Såg nått pack med bits och handtag för bitsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.