P
sysmali sysmali skrev:
Men min poäng är att ISPs inte ska ta sig friheten att blockera (även om det är enkelt att gå runt problemet) siter som de anser är 'problematiska'.
Klaga hos Telia. Någon där kanske förstår vettig argumentation.
 
P pmd skrev:
Kopplingen där är väl inte så stark. Apple Music blir knappast mer attraktivt för att Apple tar en transaktionsavgift för alla betalningar som görs i iPhone-appar.
Jo jag är nog beredd att hålla med Daniel Ek.
Det mesta bakom betalvägg men här är en artikel.
https://feber.se/mobil/spotify-toksagar-apple/461673/
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Parabol. Finns hur många fta-kanaler som helst på tex 19°E och 13°E (Astra/Hotbird)
Har de kanelerna rättigheter för att sända sitt material i Sverige? ( Jag tänker främst på sport, film, tv-serier) där rättigheterna brukar delas upp för olika länder.

Om den som sänder inte innehar rättigheterna för Sverige finns det väl ingen principiell skillnad på att titta vid parabol eller iptv
 
A ajn82 skrev:
Har de kanelerna rättigheter för att sända sitt material i Sverige? ( Jag tänker främst på sport, film, tv-serier) där rättigheterna brukar delas upp för olika länder.

Om den som sänder inte innehar rättigheterna för Sverige finns det väl ingen principiell skillnad på att titta vid parabol eller iptv
Ja
 
P Parkeringsvakten skrev:
Harfunderat på att skaffa IPTV på grund av att man behöver köpa såstora paket, även det minsta paketet är väldigt dyrt för atttitta på reklamfinansierad TV.

Skullevilja har SVT och TV4 dvs gratis kanalerna och sen köpa till streaming tjänst en månad i taget.


Görmig inget om det blir färre svenska produktioner då de mesta är påtemat ”hela kändis sverige bakar”

Skullebara vara positivt om det blev färre program av den typen.
Vi kör det här paketet (fiber och nox) och utifrån att vi även kan kolla på dem via Play och mobilt bredband i fritidshuset. Inga stora pengar.
Sedan finns det streaming att beställa men behöver inte vi, kanalerna täcker vårt behov av tittande. Visst är det på många kanaler reklam, men det är bara att "muta" och göra något annat t.ex. lite Byggahusforum, kvällskaffe, toabesök, etc.
https://www.telia.se/produkt/tv-paket-mini
 
A ajn82 skrev:
Har de kanelerna rättigheter för att sända sitt material i Sverige?
Dom sänder inte i Sverige, rent tekniskt sett sänder dom flesta ifrån någonstans i Afrika.
Dom har rättigheter att skicka innehållet överallt som satelliten strålar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C
spikplanka spikplanka skrev:
Att artikeln representerar ett egenintresse föreligger låter inte osannolikt.
Precis, bara att gratulera till ytterligare en lyckad plantering av "fake news".
 
  • Gilla
nuco och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo jag är nog beredd att hålla med Daniel Ek.
Det mesta bakom betalvägg men här är en artikel.
[länk]
Frågan var: hur gör det Apple Music attraktivare?
 
P pmd skrev:
Med bara fyra kanaler kan du inte zappa runt så mycket och klaga på att inte det är något på TV. :)

[media]
Man tittar aktivt på kanske 4 kanaler. Resterande 100+ bläddrar man bara igenom
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J Jodenmarck skrev:
Man tittar aktivt på kanske 4 kanaler. Resterande 100+ bläddrar man bara igenom
Ja, du ser. Du behöver betydligt fler kanaler än fyra. :)
 
P pmd skrev:
Frågan var: hur gör det Apple Music attraktivare?
Inte direkt men det urholkar ju Spotifys ekonomi och de får höja sitt pris.

Men hursomhelst som jag skrev tidigare, det är ju ett evigt fulspel och lägger till girighet i mediaindustrin.
 
P
Skippa abonnemangen av dyra musiktjänster! Jag har aldrig abonnerat på någon sådan tjänst, om man inte ska räkna gratisvarianten av Spotify som jag använde i några år på 00-talet. Sen tröttnade jag på att blockera reklamen eftersom Spotify brukade komma på sätt att gå förbi reklamblockerare. För mig är det inte värt att tvingas se/lyssna på reklam för att lyssna på musik.

Det finns en hel del lagliga gratistjänster för video och musik, så jag klarar mig bra utan att behöva betala.

Ju äldre jag blir desto mer tenderar jag att lyssna på gamla godingar och dessa har jag ju på CD och LP. CD:arna är till stor del nedladdade till hårddisk så den musiken är lättåtkomlig. LP-skivorna har jag inte digitaliserat, men en hel del av dem har jag även på CD.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Om "Mediavision" istället avser Mediavision Instant Insights AB (559252-1099)
(post)
Några kompletteringar, såg att jag missat verksamhetsbeskrivning för detta bolag vilket kan vara användbart för att förstå sammanhangen och den är för Mediavision Instant Insights AB att "tillhandahålla informationstjänster inom media med hjälp av molnbaserade tjänster, tilläggstjänster".

Marginalen (556128-4349) är involverade i bankverksamhet och kan då sitta med investeringar och lån i det som omskrivs av DN.

Att sitta i styrelsen för Sveriges Utbildningsradio (SR) får väl om något anses vara att man är representant för etablissemanget och då även påverkar andra verksamheter man är involverad i för deras räkning.

Nordic Content Protection (516409-5159) är en väldigt udda fågel, ingen styrelse, ingen koppling, inte huserat i någon känd verksamhet. Men när det gäller lön för mödan så kan det nämnas att t.ex Svenska Filminstutet för år 2018 hade en budget på 72 miljoner SEK för "Lång spelfilm, konsulent".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Det var allt sådant "påbyggnad" utanför själva IP-nivån vi arbetade bort när det "IP-fierades", dvs en massa andra protokoll som kapslades från företagsvärlden och bara var resurskrävande och prestandaförsäm
A AndersS skrev:
Det var allt sådant "påbyggnad" utanför själva IP-nivån vi arbetade bort när det "IP-fierades", dvs en massa andra protokoll som kapslades från företagsvärlden och bara var resurskrävande och prestandaförsämrande.😉
Vilken 'påbyggnad' menar du ?
P paralun skrev:
Jo nu är det en jungel med geoblockeringar mellan olika länder och sändningsrättigheter.
"This content cannot be played in your region".
Då fungerar t.ex. NordVPN och andra, där du kan välja exitnode.
 
P Peter787 skrev:
Då fungerar t.ex. NordVPN och andra, där du kan välja exitnode.
Kommersiella VPN har ofta kända IPn för exit nodes och blockeras titt som tätt så det är lite halvt jobbigt att förlita sig på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.