Hur låser man upp inifrån efter att man har låst med #? Störande när man går ut för att hämta posten på morgonen och dörren är låst när man kommer tbx.
 
MrJay
T Thomas1972 skrev:
Svarar mig själv!

Bytte till den nya "modulen" igår och den kopplade upp direkt så nu fungerar det som det ska! 👍
Äe det någon som helst skillnad på nya och gamla du fick med eller var det måndagsexemplar bara du fick? Tänker på mjukvaruversion eller fysisk skillnad? Har också en med Zigbee modul som jag köpt på Black Friday på Bauhaus men inte installerat ännu då huset inte är klart.
 
MrJay MrJay skrev:
Äe det någon som helst skillnad på nya och gamla du fick med eller var det måndagsexemplar bara du fick? Tänker på mjukvaruversion eller fysisk skillnad? Har också en med Zigbee modul som jag köpt på Black Friday på Bauhaus men inte installerat ännu då huset inte är klart.
Ingen aning, bara bytte till den nya modulen och den hittades omedelbart av gatewayen och allt fungerade.


Tips!

Det är att ha gatewayens "ovansida" riktad mot låset för bästa kontakt med modulen i låset.
Det verkar som om det är extremt känsligt hur den är placerad, hade den liggande först (led-symbolerna mot taket) och då tappades kontakten?
Nu har jag den på en vägg med led-symbolerna riktade mot låset och det fungerar klockrent!
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Hej, lägger in mitt problem i den här tråden också.

Har en Nimly pro touch på en förrådsdörr, inte nåt som är kopplat till app eller online, men fingeravtrycket har funkat bra. Nån enstaka gång i ösregn har jag behövt knappa kod.

Nu får jag helt sonika inte upp den. Den blinkar rött nån enstaka gång när jag sätter dit fingret. Batterier är bytta till kartongnya. Jag kan inte få den att lysa upp och ta emot pinkod etc. Säkerhetsnyckel måste användas varje gång.

Finns det idéer? Är det lönt att återställa eller luktar det garantiärende?

Med vänlig hälsning, Pontus
 
Sedan ett par dagar kan jag inte styra låset eller skicka nya koder/användare till det på distans.

Allt ser grönt och uppkopplat ut i appen. Jag har testat med fruns konto/app samt ominstallerat appen men samma fel ändå. Får två felmeddelanden när jag försöker låsa upp låset, Se bilder.

Låset sitter i en stuga långt borta så jag hoppas på en lösning som inte involverar att åka dit...
 
  • Skärmbild av låsstyrningsapp som visar gateway online och låset "Touch Pro" låst, med felmeddelandet "Temporary connection issues.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en app som visar status för ett gateway (Online) och ett lås (Locked). En felmeddelanderuta längst ner säger "Something went wrong".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sir_erken sir_erken skrev:
Sedan ett par dagar kan jag inte styra låset eller skicka nya koder/användare till det på distans.

Allt ser grönt och uppkopplat ut i appen. Jag har testat med fruns konto/app samt ominstallerat appen men samma fel ändå. Får två felmeddelanden när jag försöker låsa upp låset, Se bilder.

Låset sitter i en stuga långt borta så jag hoppas på en lösning som inte involverar att åka dit...
Hur har du gatewayen monterad, stående på ett skåp/hylla?
Jag har min monterad på vägg med ledsymbolerna/ovansidan riktad mot låset.
Hade liknande symtom när min stod på hyllan, låset tappade kontakten.
Sedan väggmonteringen, inga problem, hoppas det håller i sig?
 
S Snarkologen skrev:
Hej, lägger in mitt problem i den här tråden också.

Har en Nimly pro touch på en förrådsdörr, inte nåt som är kopplat till app eller online, men fingeravtrycket har funkat bra. Nån enstaka gång i ösregn har jag behövt knappa kod.

Nu får jag helt sonika inte upp den. Den blinkar rött nån enstaka gång när jag sätter dit fingret. Batterier är bytta till kartongnya. Jag kan inte få den att lysa upp och ta emot pinkod etc. Säkerhetsnyckel måste användas varje gång.

Finns det idéer? Är det lönt att återställa eller luktar det garantiärende?

Med vänlig hälsning, Pontus
Kontakta den du köpt låset av eller nimly direkt.
Om den ska sitta i ett förråd så ska det vara ett uppvärmt förråd, produkten är inte avsedd att sitta i ouppvärmda utrymmen.
 
J
Fungerar det att lägga in och ta bort tillfälliga koder via Home Assistent? Vilka fler funktioner fungerar/fungerar inte genom HA?
 
  • Gilla
elolo
  • Laddar…
Walle85
J Jonas! skrev:
Fungerar det att lägga in och ta bort tillfälliga koder via Home Assistent? Vilka fler funktioner fungerar/fungerar inte genom HA?
Via Homey kan man se status på batteri samt om det är låst eller inte, man kan låsa och låsa upp samt slå av och på autolås. Man kan även lägga till och ta bort koder. Så med ett flöde/script och timer kan man få till temporära koder.
Antar att motsvarande finns till HA.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
J
Går det att få in alla sensorer etc. via ZHA i Home Assistant med senaste fw på modulen? Kör ZHA idag och det är stabilt, men tänkte kolla med er som använder integrationen idag ifall det är så att ZigBee2mqtt exponerar mer än ZHA.
 
Hej,

har Nimly lås och Wifi-modul som idag är kopplat till en Smart Home Hub (Aeotec/Smartthings). I SmartThings-appen kan jag låsa upp/låsa och i övrigt fungerar bara låset lokalt (via panelen).

Jag kan inte koppla upp Nimly-appen till låset för att styra och hantera koder.
Jag antar att jag behöver Nimly Connect Gateway för att detta ska fungera, eller går det via något annat sätt?
 
M matnor skrev:
Hej,

har Nimly lås och Wifi-modul som idag är kopplat till en Smart Home Hub (Aeotec/Smartthings). I SmartThings-appen kan jag låsa upp/låsa och i övrigt fungerar bara låset lokalt (via panelen).

Jag kan inte koppla upp Nimly-appen till låset för att styra och hantera koder.
Jag antar att jag behöver Nimly Connect Gateway för att detta ska fungera, eller går det via något annat sätt?
What? Hur fick du till det? Försökte i våras, pratade till och med via kundservice och de hade ingen aning.
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
What? Hur fick du till det? Försökte i våras, pratade till och med via kundservice och de hade ingen aning.
Minns inte hur jag gjorde, men den dyker upp som ett generiskt Zigbee Lock.

Användargränssnitt för ett Zigbee-lås med etiketten "Ytterdörr", som visar låstillstånd "Låst" och en ikon på ett hänglås.
 
  • Gilla
elolo och 1 till
  • Laddar…
Walle85
M matnor skrev:
Hej,

har Nimly lås och Wifi-modul som idag är kopplat till en Smart Home Hub (Aeotec/Smartthings). I SmartThings-appen kan jag låsa upp/låsa och i övrigt fungerar bara låset lokalt (via panelen).

Jag kan inte koppla upp Nimly-appen till låset för att styra och hantera koder.
Jag antar att jag behöver Nimly Connect Gateway för att detta ska fungera, eller går det via något annat sätt?
Jag antar att du menar zigbee modulen, och så vitt jag vet kan den bara paras ihop med en gateway i taget.
 
J
tippz tippz skrev:
Den är inte riktigt hundra, men jag kan dela med mig utav det jag har. Återkommer :)
Hakar på denna fråga om kod till HA. Har du fått till något bra? Jag funderar på hur man kan lägga in gästkoder från Dashboarden, men har inte förstått hur man gör med MQTT osv. eftersom det bara fungerar att lägga in koder via Z2M.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.