8 055 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Bärlina i fasad, fördelar - nackdelar ??
Hejsan,
Har planer på att nu till våren/sommaren bygga en altan. Altanen kommer gå längs med långsidan av huset (ca 10m) och ut ca 3,5 m, höjden kommer vara ca 1,2 m. Så vad finns det för för- och nackdelar med att fästa bärlina i fasaden (betong) ?
Enligt hörsägen så står huset på 14 meter blålera om det har någon betydelse.
/ Mikael
Har planer på att nu till våren/sommaren bygga en altan. Altanen kommer gå längs med långsidan av huset (ca 10m) och ut ca 3,5 m, höjden kommer vara ca 1,2 m. Så vad finns det för för- och nackdelar med att fästa bärlina i fasaden (betong) ?
Enligt hörsägen så står huset på 14 meter blålera om det har någon betydelse.
/ Mikael
Hos mig har inga fästen satts i fasaden just pga risk för sprickbildningar. Trädäck och stolpar/plintar ligger helt separerade från fasaden med ngn cm emellan och underlaget är välgjort - har ingen lerjord utan sand/stenmark. Det är dyrt att reparera putsfasad.
Jag har fäst min altan i husgrunden. 24 st 50 cm M12 rostfri gängstav med injektionsmassa (8m altan). Motivet till detta är främst att jag inte ville gräva ur nära huset för att strula med dräneringen eller underminera grunden. För att undvika tjällossning och sättningar grävde jag ner plintarna ca 100 cm sulade 75 x 75cm och isolerade med 1 dm cellplast.