Jag har också flera tjänster, Netflix, max, prime, sky... Netflix är dyr men fortfarande bra.

Problemet nu tycker jag är att om jag vill se någon film, jag brukar titta på imdb efter filmer, ofta lite äldre men med högre betyg och bra skådisar, så får jag först leta igenom alla tjänster för att ofta konstatera att filmen inte finns på NÅGON av tjänsterna i det som ingår men går att hyra för 39 kr.

I vissa fall finns filmen inte ens att köpa.

Bolagen har en usel modell på att sälja content. Risken är att många tröttnar och säger upp skiten.

Jag har full förståelse för de som försökt betala för sig men pga orimliga priser eller nedbantat innehåll inte längre kan se det som de från början köpte och därför piratar istället.

Jag tror man göder mindre brottslighet genom att ladda hem torrents mot pirat-iptv men för sport kanske det inte finns något alternativ...
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Jag tror att en stor andel av dessa hushåll finns i utanförskapsområden. Där man gör det för att få kanaler från hemlandet. Att man sedan får alla andra kanaler/streaming på köpet betyder ju inte att man tittar på det och än mindre att man skulle betala för det.
Min dotter har några gånger använt sig av gratisalternativ (inte lagliga) på nätet när någon serie hon vill se inte alls finns via de lagliga vägarna. Men utöver det har jag inte någonsin hört talas om att någon skulle ha pirattjänster. Inte sedan piratboxarna försvann. Jag kollade med bägge ungdomarna hemma och de kände inte heller någon, trots att de gått i klasser med mycket ungdomar från förorterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allt beror ju på vad man vill ha och betalar idag 99kr för 16 kanaler, de vanligaste skulle jag gissa, via IPTV/box och fiber. Men det ingår också Play så man kan se dem via mobil uppkoppling.
Vill man ha en tjänst så får man betala eller avstå, min "moralkaka".
Har väl tittat på något för 20-25 år sedan när man skaffade ADSL, men det var bara av nyfikenhet och det mesta videofilmat på biograf, allt var dåligt både ljud och bild, glöm textning.😉
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min dotter har några gånger använt sig av gratisalternativ (inte lagliga) på nätet när någon serie hon vill se inte alls finns via de lagliga vägarna. Men utöver det har jag inte någonsin hört talas om att någon skulle ha pirattjänster. Inte sedan piratboxarna försvann. Jag kollade med bägge ungdomarna hemma och de kände inte heller någon, trots att de gått i klasser med mycket ungdomar från förorterna.
Jag hörde det från en person i ett sådant område och den personen sade att alla där använde dessa tjänster. Och någonstans finns ju dessa "en miljon hushåll".
 
M MWHN skrev:
Jag hörde det från en person i ett sådant område och den personen sade att alla där använde dessa tjänster. Och någonstans finns ju dessa "en miljon hushåll".
Då är det ju som redan sagts inte möjligt att nå dessa personer med de lagliga alternativen. Det de vill ha finns inte i de offererade paketen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har Allente för TV / internet .
Kollade inte på TV på 3-3,5 år , nu sänds exakt samma serier / filmer mm. som för 3 år sedan 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F FdW skrev:
Jag är en sådan tittare med. Har Viaplay för att kunna se f1. Tittar inte på något annat, har lyckats få det till halva priset de senaste åren men lär bli svårt framöver när de har höjt priserna så.
Någon som provat f1 egna kanal? Den är ju betydligt billigare. Men är det kommentatorer och sånt? (Behöver inte vara på svenska)
f1tv är helt outstanding! Jag gick över från Viaplay till f1tv förra året.

De har helt överlägsna resurser; kommentatorer, intervjuer, teknikgenomgångar etc.

Kostar ca 200 kr/mån om jag minns det hela rätt. Och när säsongen tar slut så stoppar man prenumerationen och fortsätter igen vid säsongsstarten. Så sparar man ytterligare några hundringar.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Byggahus.se artikeln bygger på DN som källa, som baserar sina uppgifter på "Mediavision" som påstår att "Mer än en halv miljon svenska hushåll använder sig av olagliga IPTV-tjänster,". Med "mediavision" avses troligen är Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) som skall bedriva "konsulttjänster inom media" där en Bellander är styrelseledamot och denne person är också ordförande och styrelseledamot för Marginalen (556128-4349) en bank med 1,6 miljarder SEK i omsättning per år samt Sveriges Utbildningsradio (SR). Om "Mediavision" istället avser Mediavision Instant Insights AB (559252-1099) så sitter ändå en Borelius som styrelseledamot både där och i Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) och de bolagen representerar därmed samma sfär. Att artikeln representerar ett egenintresse föreligger låter inte osannolikt.
DN själva har publicerat minst sagt tveksamma artiklar så redan där uppstår funderingar. Om inte annat ägs tidningen av Bonniersfären som definitivt har egna intressen i mediabranschen.

Nordic Content Protection (516409-5159) spåstår att "De som står för innehållet får inte lön för mödan," detta bolag är av typen filial och har bara en verkställande direktör utan styrelse samt är i tillägg listade inom branschen "Djur, Husdjur, Sällskapsdjur" förutom sin huvudsakliga "94990 - Verksamhet i andra intresseorganisationer"

Lutar åt att det hela är en partsinlaga som skall fungera som underlag för opinionsbildning och framtida drakoniska åtgärder. Som någon sade.. följ pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SkruvadVision och 28 till
  • Laddar…
Att de skulle förlora miljarder pga IPTV som inte betalas till tv-bolagen är ju bara nonsens.
Visst får man tillgång till tusentals kanaler men bara en bråkdel tittas på. Jag har det enbart för att se F1 med svenska kommentatorer, allt annat har jag aldrig använt. Viaplay ska ha över 700 kr/mån för detta vilket är helt orimligt.

Vad det handlar om är att deras prissättning och tjänster inte ligger på en rimlig nivå. Hade det legat på en rimlig nivå hade inte folk använt nämnda IPTV tjänster.
Det var samma med Piratebay innan streamingtjänster kom, samma med Napster innan Spotify lanserades. Så problemet är snarare att de behöver anpassa sig till marknaden, inte vi efter dem.
 
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Det var samma med Piratebay innan streamingtjänster kom, samma med Napster innan Spotify lanserades
Fast är Spotify ett så bra exempel? I dess begynnelse piratkopierade de musiken de hade på tjänsten...
 
spikplanka spikplanka skrev:
Byggahus.se artikeln bygger på DN som källa, som baserar sina uppgifter på "Mediavision" som påstår att "Mer än en halv miljon svenska hushåll använder sig av olagliga IPTV-tjänster,". Med "mediavision" avses troligen är Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) som skall bedriva "konsulttjänster inom media" där en Bellander är styrelseledamot och denne person är också ordförande och styrelseledamot för Marginalen (556128-4349) en bank med 1,6 miljarder SEK i omsättning per år samt Sveriges Utbildningsradio (SR). Om "Mediavision" istället avser Mediavision Instant Insights AB (559252-1099) så sitter ändå en Borelius som styrelseledamot både där och i Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) och de bolagen representerar därmed samma sfär. Att artikeln representerar ett egenintresse föreligger låter inte osannolikt.
DN själva har publicerat minst sagt tveksamma artiklar så redan där uppstår funderingar. Om inte annat ägs tidningen av Bonniersfären som definitivt har egna intressen i mediabranschen.

Nordic Content Protection (516409-5159) spåstår att "De som står för innehållet får inte lön för mödan," detta bolag är av typen filial och har bara en verkställande direktör utan styrelse samt är i tillägg listade inom branschen "Djur, Husdjur, Sällskapsdjur" förutom sin huvudsakliga "94990 - Verksamhet i andra intresseorganisationer"

Lutar åt att det hela är en partsinlaga som skall fungera som underlag för opinionsbildning och framtida drakoniska åtgärder. Som någon sade.. följ pengarna.
Jo vem vet? sen är ju IPTV-streaming en stor global världomspännande verksamhet och mycket svårstoppad.

Mediabolagen med Hollywood i spetsen får helt enkelt prissätta sina tjänster med en rimligt prissättning.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mediabolagen med Hollywood i spetsen får helt enkelt prissätta sina tjänster med en rimligt prissättning.
Kommer bara att ske där verkligheten sätter gränsen. De lär försöka mjölka folk med lagstiftning aka "regulatory capture".

Utgör man också den grupp som bestämmer vilka film och TV projekt som får finansiering till exklusionen av andra samt äger mediabolagen så att man kan kontrollera vilka produktioner som får visas så kan man styra "marknaden" rätt effektivt.

Med denna kontroll kan man också styra handlingen i film och TV, möjligheterna med detta begränsas nästan bara av fantasin.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Låter rimligt.

Jaha, så du vill titta på Al Jazeera? Då behöver du Global+ Elite-paketet med tillägget Sport Platinum för bara 1899,- i månaden, med över 300 kanaler på 60 språk!
Det är det som är det fina med att ha en parabol (eller som jag flera) som INTE är riktade mot Thorsatelliterna där Allente sänder sitt kodade utbud.
Al Jazeera, CNN, BBC News och många fler nyhetskanaler (som Allente tar bra betalt för) precis som t.ex. massor av bra musikkanaler sänds okodade över andra satelliter.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Byggahus.se artikeln bygger på DN som källa, som baserar sina uppgifter på "Mediavision" som påstår att "Mer än en halv miljon svenska hushåll använder sig av olagliga IPTV-tjänster,". Med "mediavision" avses troligen är Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) som skall bedriva "konsulttjänster inom media" där en Bellander är styrelseledamot och denne person är också ordförande och styrelseledamot för Marginalen (556128-4349) en bank med 1,6 miljarder SEK i omsättning per år samt Sveriges Utbildningsradio (SR). Om "Mediavision" istället avser Mediavision Instant Insights AB (559252-1099) så sitter ändå en Borelius som styrelseledamot både där och i Media Vision Marie Nilsson AB (556530-9605) och de bolagen representerar därmed samma sfär. Att artikeln representerar ett egenintresse föreligger låter inte osannolikt.
DN själva har publicerat minst sagt tveksamma artiklar så redan där uppstår funderingar. Om inte annat ägs tidningen av Bonniersfären som definitivt har egna intressen i mediabranschen.

Nordic Content Protection (516409-5159) spåstår att "De som står för innehållet får inte lön för mödan," detta bolag är av typen filial och har bara en verkställande direktör utan styrelse samt är i tillägg listade inom branschen "Djur, Husdjur, Sällskapsdjur" förutom sin huvudsakliga "94990 - Verksamhet i andra intresseorganisationer"

Lutar åt att det hela är en partsinlaga som skall fungera som underlag för opinionsbildning och framtida drakoniska åtgärder. Som någon sade.. följ pengarna.
Påminner om hysterin om tvätt av bilar på gatan eller uppfarten som skulle generera sådana mängder skadliga utsläpp.
Vem påstår detta?
Jo en branschorganisation för biltvättar som lobbar för ett förbud för privat biltvätt.
Undrar hur regn påverkar den smuts som ligger på bilar ?
Alla skulle naturligtvis tvingar att ha bilen i garage eller carport, och naturligtvis körförbud vid regnväder. 😴
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 7 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Undrar hur regn påverkar den smuts som ligger på bilar ?
Nja, skillnaden är väl att man använder lösningsmedel (tensider?) så att gifterna och lösningsmedlet självt rinner ut i markerna. Så kan gott tänka mig att det gör skillnad.

Fast redogjorde de för vilka ämnen som lösgjordes med lösningsmedel i jämförelse med regn? ;)

Och problemet kan lösas med en liten badrumsmatta som svetsas ihop så den får upphöjda kanter runtom eller ev presenning. Därefter tvättar man fordonet på denna. Men det kanske inte vart den förändring man vill få till....

Eftersom mängden partsinlagor som får styra vad som gäller ökar med tiden så kommer folk för eller senare att bli tvungna att lösa problemen utan välsignelse.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.