Nu är snart all panel uppe
Fick frugan att brun tjära vindskivor och knutbrädor
 
  • Bruntjärade vindskivor och knutbrädor ligger på bockar utomhus, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdig huset panel, brun tjärade vindskivor och knutbrädor syns, sett från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trävägg med färskt ljus träpanel i överdelen och mörkare brunmålad panel i nederdelen, under ett svart tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vindskivor och knutbrädor på ett hus, som har blivit behandlade med brun tjära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunbetsade vindskivor och knutbrädor på nybygge, delvis täckta av panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt paneltäckt hus med en stege lutad mot taket. Vindskivor och knutbrädor syns i träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Storsockret
Satte en kant på altanen. Var lite osäker på stående trall men hade mycket korta bitar över och ingen lust att köpa mer virke. Så jag testade och det blev helt ok tycker jag, det är inte som att resten av altanen är något mästerverk. Vi ska ändå plantera buskar framför ”nästa år” :)

Nybyggd altan med träkant och en trappa, en brun hund står på gräsmattan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Slipade till fyrkantsnyckel från insex 8
Skruvar till liebladet som jag ville slipa hade fyrkantiga hål, storlek strax under 1/4 tum.
Fick till hyfsad egg och började slå en yta som varit gräsmatta men i år fick växa (det är inte min mark utan kommunens).
Varit mycket fjärilar och insekter där i sommar.
Dock jobbigt slå med lie för en otränad, så jag använde häcksaxen som slåtterbalk. Nyslipad fyrkantsnyckel från insex 8 ligger på ett träbord, slipmaskin från Ryobi synlig i bakgrunden redo att användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en modifierad insexnyckel som används för att justera fyrkantsnyckelskruvar på ett handtag till en lie på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En åker med nyklippta högt gräs, en lie med ett rött skaft ligger på marken och en grön häcksax syns i bakgrunden nära träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Slipade till fyrkantsnyckel från insex 8
Skruvar till liebladet som jag ville slipa hade fyrkantiga hål, storlek strax under 1/4 tum.
Fick till hyfsad egg och började slå en yta som varit gräsmatta men i år fick växa (det är inte min mark utan kommunens).
Varit mycket fjärilar och insekter där i sommar.
Dock jobbigt slå med lie för en otränad, så jag använde häcksaxen som slåtterbalk. [bild][bild][bild]
Precis det här behöver jag också göra. Borde egentligen köpa en ny lie, men pallar inte med att köpa en vettigare än den jag har för 30 kvm om året.
 
Hôl i vägga, bôrra på, bôrra på!

Källarmuren uppmurad igen och huset står på nya syllen, nu ska bara de sista plankorna bytas innan det är dags för isolering och panel 👍💪.

Pågående renovering av ett hus med blå plast som täcker väggarna, ett fönster, och en uppmurad källarvägg. Plankorna är delvis utbytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 12 till
  • Laddar…
Inte på mitt men på mina föräldrars nya attefallare. Monterat ett skärmtak ovan dörren
 
  • Attefallshus med svart fasad, vitt dörrparti och skärmtak ovanför en vit dörr. På marken framför dörren syns en kartong och en stor vit påse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inte på mitt men på mina föräldrars nya attefallare. Monterat ett skärmtak ovan dörren
Det där såg ju ganska stilrent ut, är det från designtak?
 
J JonasJN skrev:
Det där såg ju ganska stilrent ut, är det från designtak?
Japp. Det ska dit undertaksplattor med spottar med men det blev kväll väldigt snabbt :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Japp. Det ska dit undertaksplattor med spottar med men det blev kväll väldigt snabbt :)
Hur fäster man upp en sån pjäs, är det dolda konsoler så man bara hänger upp taket på eller är allt i ett enda stycke?
Vi har funderat på något liknande men har tegelfasad så det krävs lite extra tänkande gällande infästningen.
 
Z
Vitt hus med dörr och garageport, tidigare sopskåp till vänster om dörren har tagits bort och väggen blivit panelad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagit bort sopskåpet som satt till vänster om dörren och satt upp panel/vägg.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Hur fäster man upp en sån pjäs, är det dolda konsoler så man bara hänger upp taket på eller är allt i ett enda stycke?
Vi har funderat på något liknande men har tegelfasad så det krävs lite extra tänkande gällande infästningen.
Man fäster en skena i väggen, typ som metod-kök. Sen var där 5st hål efter man hängt upp den för att låsa. Så skenan kan man fästa i läkt eller reglar och de andra blir bara i panelen. Taket är inte så tungt som det ser ut, kanske 20 kg

På mitt eget hus köpte jag ett svart tak från Designtak som är mer slimmat.
 
  • Entré till ett tegelhus med vitt ytterdörr och svart tak med skena för fäste i trästommen och reglerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Stanley-vinkel placerad ovanpå en svart takskena som är monterad på en tegelvägg, med en stenlagd uteplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Man fäster en skena i väggen, typ som metod-kök. Sen var där 5st hål efter man hängt upp den för att låsa. Så skenan kan man fästa i läkt eller reglar och de andra blir bara i panelen. Taket är inte så tungt som det ser ut, kanske 20 kg

På mitt eget hus köpte jag ett svart tak från Designtak som är mer slimmat.
Ser kanon ut, de har kampanj 20% nu såg jag så beställer nog likadant i eftermiddag förutsatt att 800mm djup räcker där hemma 👍
 
Kämpar hos morsan, skottat grus och ramat in gången.
Grusgång kantad med stenar leder fram till ett träd framför en träbyggnad med arbetsredskap och verktyg. En grön och gul boll ligger bredvid gången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad gång och inramade grusytor vid ett hus med träd, skottkärra och trädgårdsredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång vid ett hus med trädäck och utemöbler, omgiven av träd och sjö i bakgrunden. En trädgårdsspade står lutad mot ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grusgång inramad med stenar framför ett hus med en träveranda, stolar och ett träd i förgrunden, med utsikt mot vatten och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusgång med kantade stenar och stockar framför ett grått hus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 22 till
  • Laddar…
Tekniklåda / bord / bänk till badtunnan.
Byggprojekt med en tekniklåda, bord och bänk placerade bredvid en badtunna på en nybyggd altan; solig dag på landet med åkrar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplattform vid en badtunna med en tekniklåda/bänk bredvid, placerad i en grön trädgård nära ett rött staket och omgiven av landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 7 till
  • Laddar…
Reparerat betong

Närbild på en lagad och reparerad betongvägg med skyddsplast och dräneringsrör vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad betongvägg nära ett hus med synliga dräneringsrör och presenning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.