Hej, kan någon hjälpa mig att räkna på lönsamheten amortering/sparande.

Utan att veta statistiken har jag utgått från ett bolån på 2 mkr, 4% ränta och ett sparande på 500 tkr, 10% avkastning.

Så räntekostnader blir 80 000, och avkastning på 50 000. Kapitalförlust 30 000.

Slänger jag in 500 000 på lånet blir räntan 60 000 = kapitalförlust

Så är det värt att riskera 500 000 för att spara 30 000?

Kan ha räknat fel och kan även ha antagit fel om typiska lån och sparförhållanden
 
D
L leecher skrev:
Hej, kan någon hjälpa mig att räkna på lönsamheten amortering/sparande.

Utan att veta statistiken har jag utgått från ett bolån på 2 mkr, 4% ränta och ett sparande på 500 tkr, 10% avkastning.

Så räntekostnader blir 80 000, och avkastning på 50 000. Kapitalförlust 30 000.

Slänger jag in 500 000 på lånet blir räntan 60 000 = kapitalförlust

Så är det värt att riskera 500 000 för att spara 30 000?

Kan ha räknat fel och kan även ha antagit fel om typiska lån och sparförhållanden
Du har ränteavdrag också, eller tänker du bolåneräntesatsen inkluderar den?

Risken är det tyvärr bara du som kan avgöra vad den är värd. Men det tråkiga svaret är som alltid: sprid riskerna. Amortera lite, spara lite.
 
B
L leecher skrev:
Hej, kan någon hjälpa mig att räkna på lönsamheten amortering/sparande.

Utan att veta statistiken har jag utgått från ett bolån på 2 mkr, 4% ränta och ett sparande på 500 tkr, 10% avkastning.

Så räntekostnader blir 80 000, och avkastning på 50 000. Kapitalförlust 30 000.

Slänger jag in 500 000 på lånet blir räntan 60 000 = kapitalförlust

Så är det värt att riskera 500 000 för att spara 30 000?

Kan ha räknat fel och kan även ha antagit fel om typiska lån och sparförhållanden
Se inlägg 507, där finns en räknesnurra. Ränteavdrag är inte medräknat.
 
B
V Voxan skrev:
Skillnaden är att du köpte ditt hus för 1,5 miljon. Den summan är möjlig att amortera av. Den som i sin tur köper ditt hus för 10 miljoner kommer ha betydligt större svårigheter att välja just ”din metod”.
Däri ligger skillnaden att hus förut gick att ”tjäna” på. Det går fortfarande men du måste ha en betydligt större summa pengar att stoppa in och förtjänsten blir därför inte lika stor. (Om man inte har flera miljoner att direkt investera med utan lån).
De flesta unga idag kämpar ihop en insats till ett hus eller lägenhet under flera år och den summan dom får ihop är ofta på flera hundra tusentals kronor.
Så det går inte att jämföra äpplen och päron.
Vi lever i en annan tid som är och blir betydligt svårare för våra ungdomar som ska ut i bostadsmarknaden
🍀 Jag visste att det ”argumentet” skulle komma…. MEN varför utgår du från ett hus på 10 miljoner? Mitt husvärde är inget som tillhör de flesta hus i vårt land. Dessa priser är i regel mest i storstadsregionerna och där bor inte alla.
🍀 Fortfarande kan man med dagens löner köpa och amortera av ett hus i större delen av landet.
🍀 Vi köpte ett gammalt hus, med stora renoveringsbehov som vi tog tag i pö om pö. Renoverade det nödvändigaste först. Köpte begagnat. Sparade pengar till nytt virke och färg.
🍀 Problemet är väl snarare att många vill ha ALLT och gärna NU. Att spara är väldigt få som lär sig som barn. När jag var liten fick man en bankbok med en liten slant och så gick man till banken och satte in fler slantar
🍀 Inte så att det blev någon större summa, utan mer känslan för att spara först och handla sedan.
🍀 Idag vill man förverkliga allt omgående och därför sitter många (med rätta) i Lyxfällan-greppet. Samma idioter som vecka efter vecka tror att det fungerar som min femåring sa när hon ville ha en docka; ”- Mamma, du kan väl hämta ut pengar genom hålet i väggen”.
🍀 Alltför många tror att det fungerar just så. De önskar sig inte bara ett hus, utan parallellt anser de att det är en mänsklig rättighet att åka på flera utlandsresor varje år, äta på krogen (matlåda? Vad är det?) ha en Tesla eller annan ny bil, senare mobilen, snygga moderna kläder, coola möbler osv.
🍀 Att spara, drömma och längta - det vet de flesta inte vad det är. Alla vill ha NU NU NU
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
robhol och 2 till
  • Laddar…
R
B Byggahus48 skrev:
Vi köpte ett gammalt hus, med stora renoveringsbehov som vi tog tag i pö om pö. Renoverade det nödvändigaste först. Köpte begagnat. Sparade pengar till nytt virke och färg.
Då blir dina argument lite konstigare. Ni köpte ett ruckel, och renoverade det. Nu är det värt mycket mer. På vilket vis talar det för att amortera skulle vara bättre än att investera i fonder?

B Byggahus48 skrev:
Problemet är väl snarare att många vill ha ALLT och gärna NU. Att spara är väldigt få som lär sig som barn. När jag var liten fick man en bankbok med en liten slant och så gick man till banken och satte in fler slantar
Och nu är det vanligare att man "sätter in slantarna" i fonder. På vilket sätt är det att vilja "ha ALLT och gärna NU"?

B Byggahus48 skrev:
Idag vill man förverkliga allt omgående och därför sitter många (med rätta) i Lyxfällan-greppet. Samma idioter som vecka efter vecka tror att det fungerar som min femåring sa när hon ville ha en docka; ”- Mamma, du kan väl hämta ut pengar genom hålet i väggen”.
🍀 Alltför många tror att det fungerar just så. De önskar sig inte bara ett hus, utan parallellt anser de att det är en mänsklig rättighet att åka på flera utlandsresor varje år, äta på krogen (matlåda? Vad är det?) ha en Tesla eller annan ny bil, senare mobilen, snygga moderna kläder, coola möbler osv.
🍀 Att spara, drömma och längta - det vet de flesta inte vad det är. Alla vill ha NU NU NU
Det börjar mer och mer kännas som om du projicerar något. Har du ett torftigt liv som du försöker hitta mening med genom att klanka ner på de som (enligt dig) spekulerat på börsen och nu har mer pengar att röra sig med än dig? För ditt (ökade) värde på huset är ju till ingen nytta för dig om du inte tänker sälja det eller låna med det som säkerhet (och lån ska vi ju inte ha).

Var det inte du som skrev att du hade 250.000:- i faktiska medel(fonder) tidigare? Då har du ju en väldigt liten summa pengar du faktiskt kan använda jämfört med de värden du påstår att du har när du pratar om värdet på huset.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D
B Byggahus48 skrev:
🍀 Jag visste att det ”argumentet” skulle komma…. MEN varför utgår du från ett hus på 10 miljoner? Mitt husvärde är inget som tillhör de flesta hus i vårt land. Dessa priser är i regel mest i storstadsregionerna och där bor inte alla.
🍀 Fortfarande kan man med dagens löner köpa och amortera av ett hus i större delen av landet.
🍀 Vi köpte ett gammalt hus, med stora renoveringsbehov som vi tog tag i pö om pö. Renoverade det nödvändigaste först. Köpte begagnat. Sparade pengar till nytt virke och färg.
🍀 Problemet är väl snarare att många vill ha ALLT och gärna NU. Att spara är väldigt få som lär sig som barn. När jag var liten fick man en bankbok med en liten slant och så gick man till banken och satte in fler slantar
🍀 Inte så att det blev någon större summa, utan mer känslan för att spara först och handla sedan.
🍀 Idag vill man förverkliga allt omgående och därför sitter många (med rätta) i Lyxfällan-greppet. Samma idioter som vecka efter vecka tror att det fungerar som min femåring sa när hon ville ha en docka; ”- Mamma, du kan väl hämta ut pengar genom hålet i väggen”.
🍀 Alltför många tror att det fungerar just så. De önskar sig inte bara ett hus, utan parallellt anser de att det är en mänsklig rättighet att åka på flera utlandsresor varje år, äta på krogen (matlåda? Vad är det?) ha en Tesla eller annan ny bil, senare mobilen, snygga moderna kläder, coola möbler osv.
🍀 Att spara, drömma och längta - det vet de flesta inte vad det är. Alla vill ha NU NU NU
Hittade bror duktig-boomern. Märkligt att avocado-mackor inte nämndes.
 
  • Haha
lop3r och 1 till
  • Laddar…
B
R RoAd skrev:
Då blir dina argument lite konstigare. Ni köpte ett ruckel, och renoverade det. Nu är det värt mycket mer. På vilket vis talar det för att amortera skulle vara bättre än att investera i fonder?


Och nu är det vanligare att man "sätter in slantarna" i fonder. På vilket sätt är det att vilja "ha ALLT och gärna NU"?


Det börjar mer och mer kännas som om du projicerar något. Har du ett torftigt liv som du försöker hitta mening med genom att klanka ner på de som (enligt dig) spekulerat på börsen och nu har mer pengar att röra sig med än dig? För ditt (ökade) värde på huset är ju till ingen nytta för dig om du inte tänker sälja det eller låna med det som säkerhet (och lån ska vi ju inte ha).

Var det inte du som skrev att du hade 250.000:- i faktiska medel(fonder) tidigare? Då har du ju en väldigt liten summa pengar du faktiskt kan använda jämfört med de värden du påstår att du har när du pratar om värdet på huset.
🍀 ….så blir det när man blandar ihop olika inlägg….. 250.000 det var inte jag. Jag har 125.000 i aktier som jag fått (men inte räknar med).
🍀 Sedan har jag sparade medel pga av att jag fortsatt spara i samma takt som jag tidigare amorterat. Kunde lika gärna fortsätta eftersom jag vant mig. Detta har skett mer än 10 år. Alltså har DU noll koll över hur mycket pengar JAG har att röra mig mig. Tänk om det faktiskt är så att jag både är SKULDFRI OCH HAR PENGAR ATT LEVA MITT LIV SOM JAG VILL? 😉
🍀 Köpte INTE ETT RUCKEL, men väl ett hus med renoveringsbehov….
🍀 Att amortera är ENLIGT MIG ETT SÄTT ATT SPARA och tycker JAG tycker det är ett bra och tryggt sätt att äga sin bostad. När allt runtomkring rasar och livet står på vänt, så har jag iaf TAK ÖVER HUVUDET.
🍀 Om mitt sätt att identifiera TRYGGHET stör dig, så får du bara GILLA LÄGET. Jag har på nära håll sett människor bli arbetslösa, sjuka, separera, som behövt behövt sälja sin överbelånade bostad och flyttat in i andra tredje hand. Dessa kunde inte realisera sina ”investeringar” på börsen till ett optimalt pris för att ha råd med ett eget hem.
🍀 Sällan kommer ju en olycka ensam….
🍀 Jag har aldrig sagt att ERT sätt är fel. Alla gör vad de vill med sina pengar. Jag har sagt vad jag anser jag varit en bra väg för mig. URSPRUNGSFRÅGAN var ju: Borde vi sluta amortera?
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag skulle inte rekommendera att satsa alla dina pengar på 1 aktie om det är vad du menar med ditt exempel med Volvo? Spelar ju liksom inte så mycket roll om om man har Volvoaktier för 50000 kr som gått ned till 25000kr om man samtidigt har nvidiaaktier som gått upp 3000% osv. Gäller alltså även här att sprida sin risk, investera i olika branscher, ha ett antal mer stabila aktier etc. Eller så lägger man allt i fonder och låter nån annan sköta förvaltningen.

Orkar inte förklara ännu en gång. Läs igenom tråden. Den insparade räntekostnaden av amortering är liten, avkastning från ex indexfonder oftast mycket större.
Jag läser igenom tråden, och där är massor av den typ av information som bankerna gärna kommunicerar.

Fundera över hur exponerad mot börsen du redan är med hela ditt pensionskapital, så kanske det inte känns så tufft att stoppa in en bostad i förmögenheten som alternativ. Fundera också över risken att det går riktigt över styr när man de facto investerar på börsen med lånade pengar.
 
  • Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Lånen kommer ju betalas tillbaka, nu eller senare. Om man istället har pengarna på banken kan man när som helst betala tillbaka. eller när man säljer bostaden. Men tänk såhär:
5000 000 kr i lån en ränta på 4,5% ger en årlig kostnad på 225 000. Ensam låntagare. Du får ränteavdrag på 30% upp till 100 000 och 20% för räntekostnader över 100 001 kr. I detta fallet 30 000 +25 000. Verklig räntekostnad blir 225 000-55000=175 000.
amorterar du 5000/i månaden =60 000/år så minskas din räntekostnad med 4,5% *60 000=2700/år. Om du istället lägger 60 000 kr på banken och får ränteintäkt på 4,05 %= 2500 ish Så har du i stor sett samma netto, men du har kvar pengarna om du skulle behöva dem.
när löner kommit i kapp och prisökningarna stagnerat då kan det vara värt att amortera på sina lån igen.
Mitt "svar" fanns också i ett inlägg, innan jag irriterade mig på folk allra mest.. :)
 
Swetrot Swetrot skrev:
Fundera också över risken att det går riktigt över styr när man de facto investerar på börsen med lånade pengar.
Med tanke på hur resonemanget går, verkar det finnas de som inte fattar att de belånar huset för att spela på börsen.
 
  • Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
S
I Intet skrev:
Med tanke på hur resonemanget går, verkar det finnas de som inte fattar att de belånar huset för att spela på börsen.
Är du tillbaka nu igen :)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Är du tillbaka nu igen :)
Ja. Liksom du 😛.
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Uttrycket "spela på börsen" tyder på dålig förståelse, att likna ett osäkert utfall med positivt väntevärde med spel/dobbel där väntevärde är negativt för spelaren är direkt oärligt
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Uttrycket "spela på börsen" tyder på dålig förståelse, att likna ett osäkert utfall med positivt väntevärde med spel/dobbel där väntevärde är negativt för spelaren är direkt oärligt
Jo håller med och indexfonder diskuterades ju tidigare, sen kan man då välja en högre risknivå med fonder.
Drar man ner på amorterandet så måste man ju ha en plan för sitt sparande inkl en buffert om något dyrare brakar ihop.
 
A ajn82 skrev:
Uttrycket "spela på börsen" tyder på dålig förståelse, att likna ett osäkert utfall med positivt väntevärde med spel/dobbel där väntevärde är negativt för spelaren är direkt oärligt
"Väntevärde". Fick Googla det. Ett medelvärde efter ett oändligt antal försök. Tack för det.
Ett medelvärde betyder att det även finns utfall som är mer eller mindre avvikande. Alltså är det per definition ett spel när utgången i varje enskilt fall inte är känd.
Mycket kan hända som vi har olika förmåga att förutse för att lägga in i framtidskalkylen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.