Och Niron var för liten då, eller?
 
Nej, e-Niron fungerade men de tyckte inte den var värd pengarna. 280kkr för en tre år gammal mellanklassbil...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Oväntat. Dels är det väl typ vad de kostar, dels hade jag trott att någon som kört elbil i tre år skulle lärt sig skillnad på inköpspris och totalkostnad.

Men jag vet förstås ingenting om personerna i fråga mer än att de skjutsar barn ofta. Det hade jag antagit innebar många körda mil, men så behöver det förstås inte vara.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, e-Niron fungerade men de tyckte inte den var värd pengarna. 280kkr för en tre år gammal mellanklassbil...
Var nog ett bra val får ju en ny på Hedin bil för "bara" 400k
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oväntat. Dels är det väl typ vad de kostar, dels hade jag trott att någon som kört elbil i tre år skulle lärt sig skillnad på inköpspris och totalkostnad.

Men jag vet förstås ingenting om personerna i fråga mer än att de skjutsar barn ofta. Det hade jag antagit innebar många körda mil, men så behöver det förstås inte vara.
Jag valde också att inte köpa loss en Mini Cooper SE jag haft som bilkontobil över tre år och pendlat med. De skulle ha runt 230k för den och jag köpte en bensinbil för 90k. Den drar ca. 0,58l/mil vilket innebär att jag skulle kunna köpa bensin för typ 13-14 000 mil för mellanskillnaden. Sedan behövde jag inte låna pengar och kunde pytsa in motsvarande slantar i en fond med avkastning.

Så visst gäller det att hålla koll på totalkostnaden ;)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
De skulle ha runt 230k för den och jag köpte en bensinbil för 90k. Den drar ca. 0,58l/mil vilket innebär att jag skulle kunna köpa bensin för typ 13-14 000 mil för mellanskillnaden.
Nja, du har väl rimligen ett restvärde när bilen ska säljas också. Därtill är elbilar generellt billigare att serva.

Men säg att vi bara räknar brändlfkostnaden, och en snittsträcka på 2.000 mil/år. Mer än medel, men långt ifrån orimligt för en elbilist.

Då är alltså hela mellanskillnaden avbetad på ytterligare sju år, varvid man har en tio år gammal bil med ett sannolikt mer än obetydligt restvärde. Jag gissar dock att din 90.000 kronorsbil var lite äldre än tre år, varför restvärdet nog är försumbart om ytterligare sju år.

Kör man mindre försämras kalkylen för elbilen, det är ostridigt. Och föredrar man en avgasbil så är det också ett legitimt val, liksom att investera sina pengar istället för att köpa kapitalvaror (du kan dock inte både påstå att du slipper låna och investerar pengarna; bara en av dessa kan räknas).
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
När vi köpte frugans Fiat 500e så konstaterade vi att den med hennes körvanor hade betalt sig i form av merkostnad (mot liknande bensinbil) på mindre än tio år. Då räknade jag inte ens in lägre kostnader för underhåll av bilen (service mm). Ej heller att bensinpriserna antagligen ökar mer över tid än elpriserna. Inte heller att hon kunde ladda gratis ungefär varannan gång under de två första åren.

Just gratisladdningarna skall man inte underkatta om man ofta står en stund på köpcentret eller vart det nu kan vara. Jag brukar få laddat min laddhybrid när jag är på sjukhuset på mina återbesök där, dessutom slipper jag betala för parkeringen på sjukhuset och får lite motion också. Jag parkerar på köpcentret några hundra meter bort...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, du har väl rimligen ett restvärde när bilen ska säljas också. Därtill är elbilar generellt billigare att serva.

Men säg att vi bara räknar brändlfkostnaden, och en snittsträcka på 2.000 mil/år. Mer än medel, men långt ifrån orimligt för en elbilist.

Då är alltså hela mellanskillnaden avbetad på ytterligare sju år, varvid man har en tio år gammal bil med ett sannolikt mer än obetydligt restvärde. Jag gissar dock att din 90.000 kronorsbil var lite äldre än tre år, varför restvärdet nog är försumbart om ytterligare sju år.
Javisst värdet på en bil sjunker snabbare ju nyare den är, och du har helt rätt i att bensin bilen var äldre. Jag räknar med att bensinbilen är värd typ 30k om 3år = runt 60k i värdetapp. Minin i detta fall lär man inte få 230-60k = 170k för om 3 år... Sedan har det ju varit väldigt skakigt med andrahandsvärdet på elbilar ett tag. Autoplan som skötte våra bilkontobilar räknade med lägre restvärde procentuellt på rena elbilar än på laddhybrider sist jag kollade.

Ang. billigare att serva så var Minin tvärtom rätt dyr att serva. T.ex. Byte av kupéfilter och bromsvätska kostade 7 000:-... Det kändes lite som de försökte ta samma servicekostnad som på fossilbilarna...

Bensinbilen, som förövrigt är en Suzuki Swift, räknar jag med kommer kosta runt 10k/år i snitt för service/däck och reparationer vilket har stämt ganska väl hittills om man bortser från en liten verkstadsmiss som kostade mig några slantar...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kör man mindre försämras kalkylen för elbilen, det är ostridigt. Och föredrar man en avgasbil så är det också ett legitimt val, liksom att investera sina pengar istället för att köpa kapitalvaror (du kan dock inte både påstå att du slipper låna och investerar pengarna; bara en av dessa kan räknas).
Jag kör typ 2000mil om året men fick inte ihop kalkylen inom rimlig tid (3år räknade jag med) ändå. En stor del av detta beror naturligtvis på att jag nöjde mig med en äldre bensinbil så det blir ju lite äpplen och päron. Ny bil, eller motsvarande som Minin, skulle jag aldrig komma mig för att köpa något annat än el som bruksbil. Hade absolut inga problem att köra på el.

Sedan tycker jag inte det känns orimligt att ta med alternativeffekt för pengarna i kalkylen, eller hur menar du?

Nu kan jag lägga undan 4000k varje månad och med ränta-på-ränta effekt så blir det typ 160k efter 3år. Värde kvar i bensinbilen 30k = 190k totalt - 40k i högre bränslekostnader med bensin = 150tsek. Hade man fått ut det för en 7år gammal småbil med kort räckvidd som gått 12 000+ mil? Tveksamt. Jag resonerade nog snarare att det kändes säkrare med pengarna på kontot då.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Sedan tycker jag inte det känns orimligt att ta med alternativeffekt för pengarna i kalkylen, eller hur menar du?
Absolut inte orimligt. Men du skrev att du både slapp låna och kunde investera pengarna. Jag menar bara att du bara kan räkna det ena eller det andra. Antingen hade du pengarna och valde att investera dem istället för att köpa en bil för dem, eller så hade du behövt låna för att köpa bilen.

Det kan förstås vara så att du hade hälften och behövde låna hälften, men det framstod inte så.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut inte orimligt. Men du skrev att du både slapp låna och kunde investera pengarna. Jag menar bara att du bara kan räkna det ena eller det andra. Antingen hade du pengarna och valde att investera dem istället för att köpa en bil för dem, eller så hade du behövt låna för att köpa bilen.

Det kan förstås vara så att du hade hälften och behövde låna hälften, men det framstod inte så.
Då är jag med!

Jag hade inte möjlighet att casha 230k, men däremot 90k. Så för att köpa loss minin hade jag behövt låna till 140k vilket hade inneburit runt 4000k i månaden i ränta och amortering. Dessa pengar lägger jag nu undan istället.

Så hade jag köpt Minin så hade räntan på lånet blivit en extra kostnad. Nu blir avkastningen på investeringen istället en extra intäkt. Pengarna som hade amorteras eller investeras kvittar ju dock då det är samma pengar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Då är jag med!

Jag hade inte möjlighet att casha 230k, men däremot 90k. Så för att köpa loss minin hade jag behövt låna till 140k vilket hade inneburit runt 4000k i månaden i ränta och amortering. Dessa pengar lägger jag nu undan istället.

Så hade jag köpt Minin så hade räntan på lånet blivit en extra kostnad. Nu blir avkastningen på investeringen istället en extra intäkt. Pengarna som hade amorteras eller investeras kvittar ju dock då det är samma pengar.
Hitta ett billigt lån, äta kakan och ha den kvar då avkastning är högre än lånetäntan.

Man får ha med allt i TCO kalkylen. Låneränta och kapitalkostnad. Kapitalkostnad då vad man missar i tillväxt på en normalmix av fonder, sparränta och akteutveckling.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En kollega fick nyss ett erbjudande om att köpa ut sin e-Niro leasingbil efter tre år. De ville ha 280kkr, han tackade nej och köpte en bensinbil istället. Han ville egentligen ha en elbil, men han hittade ingenting som var prisvärt begagnat som fungerade för familjen de kör frekvent flera ungdomar i övre tonåren till träningar och matcher.
Om det är plats för 4+fullvuxna man är ute efter så är ju någon av el-mpv erna lämpliga. Frågan är dock om t.ex. räckvidden på t.ex. Rifter, Pro Ace Verso eller Berlingo räcker.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En kollega fick nyss ett erbjudande om att köpa ut sin e-Niro leasingbil efter tre år. De ville ha 280kkr, han tackade nej och köpte en bensinbil istället. Han ville egentligen ha en elbil, men han hittade ingenting som var prisvärt begagnat som fungerade för familjen de kör frekvent flera ungdomar i övre tonåren till träningar och matcher.
Jag som tycker alla elbilar blivit billiga senaste året.

Vad bytte han till? Var det TCO totalen som avgjorde eller bara det mentalt höga utgångspriset?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag som tycker alla elbilar blivit billiga senaste året.

Vad bytte han till? Var det TCO totalen som avgjorde eller bara det mentalt höga utgångspriset?
Jag har tyvärr inte koll på vad han skaffade, han pratade om både begagnade Skoda och Kia. Det var TCO med osäkra andrahandsvärdet på elbilar i framtiden. Bensinnilen vet han är värdelös om några år, men det vore dåligt om batteribilen tappar relativt mer i värde än bensinaren. Så det blev en bensinare, även om de helst hade tagit en elbil.

I detta fall var det andrabilen, nu funderar han på att byta till elbil på förstabilen istället. Byta bort en gammal Volvo V70 mot något eldrivet. Vi får se hur han får ihop den kalkylen...
 
Idag passade jag på att toppa upp batteriet på en destinationsladdare medans vi ändå skulle bada, det gjorde att vi kom hemma vägen hem igen.
Elbil laddas vid en destinationsladdare utanför en blå- och gråfärgad byggnad i ett soligt väder med mörka moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkade bra bortsett från att jag efteråt inser att EasyPark tar ut en jävla serviceavgift vilket gjorde det dyrare än snabbladdaren bredvid 😡
 
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.