galento
Ja det var trafikskolans hoj , hette zefyr eller nåt liknande. Hennes syster körde också denna när hon tog kortet. Sen köpte sej båda glidarhojar. Men detta var för 25 år sen .
 
galento galento skrev:
Ja grattis 😀 när frugan tog kortet hade de en övningshoj som hon inte räckte ner med fotsulorna i marken riktigt , man ska ju kunna sitta på hojen och kunna ha båda fotsulorna på marken. Att hålla på att balansera på tåspetsarna är ju B på riktigt.
En bekants flickvän fick köpa cykel utifrån höjd, lägsta möjliga sporthoj och ändå tåspetsar i marken och med några tipp. Är man mellan 1,50-1,160 så räcker inte alltid benen till.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
J
Underlättar även med en smal motorcykel när man är kort. Zephyren var väldigt låg, men bred.

När jag tog körkortet körde vi med sänkta suzuki dr700 (uppborrade 650 för att räknas som tung). Var lätt att nå ner trots att det var en lite högre mc från början eftersom de var så smala. Men där var en lite kortare tjej som ändå hade väldigt svårt för det. Tog stövlarna till skomakare och lade på tjockare sulor, sen gick det bra.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
För länge sedan, när vi bodde i lägenhet så åkte vi på en del både långa och korta semestrar inom Europa och USA. Vi var några gånger på kanarieholmarna (innan vi drabbades av den bedrövliga magsjukan som tycks ha blivit ännu vanligare nu). De flesta gångerna på kanarieholmarna hyrde vi MC. Det var svårt att hitta större MC än 650 kubik. Små hojar i bergen med passagerare är inte kul. Det är fantastiskt fint att åka hoj i bergen och beundra naturen på öarna. En gång hittade vi en Africa Twin på 750 kubik. När vi skulle lämna tillbaka Hondan så hade uthyraren en ung kille på gissningsvis 12 år vars uppgift var att köra in och ut hojarna i garaget. Africa Twin är ju ganska hög så det fanns inte en chans för honom att nå ner till marken. Inga problem, han rullade hojen fram till en mur som han lutade hojen emot. Sedan klättrade han upp, satte sig till rätta, startade motorn och körde ner i garaget. Det hela skedde med stor rutin och såg inte det minsta osäkert ut, riktigt imponerande.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
galento
Tänkte kolla om man kan byta insatser till vintern och få ned ljudet lite , de nuvarande är nog ganska sönderbrända .
Skulle väl finnas 5 olika att välja på.
 
Gubbvarning på denna men jag blev tvungen att stoppa in insatsen igen för att det lät mer än vad jag orkar åka runt med….grannarna blir nog lite ledsna också.
Motorcykels bakhjul med blå fälg och bromsskiva, och en nära bild av ett avgassystem i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Har tänkt köpa en hoj nu i höst och ta kort till våren.

Vad bör man satsa på för nybörjar hojj?

Har från jobbet fått tips om mt07 /09

Har ni några tips?

Planen är att köpa en nybörjar hojj så jag och sambon ta kort samtidigt så ska hon behålla den hojjen
 
J
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har tänkt köpa en hoj nu i höst och ta kort till våren.

Vad bör man satsa på för nybörjar hojj?

Har från jobbet fått tips om mt07 /09

Har ni några tips?

Planen är att köpa en nybörjar hojj så jag och sambon ta kort samtidigt så ska hon behålla den hojjen
Finns det någon max budget?
Om ja, så är det tråkiga svaret att lägga krutet på rejäl skyddsutrustning och sen köpa hoj för pengarna som är över.
Roligare att i framtiden byta hoj än mcställ/skydd.
 
J
Annars när det gäller nybörjarhoj, hur långt är ett snöre?
Jag skulle satsat på en så lätt motorcykel som möjligt i 600cc-klassen som ni sitter bra på.
Finns massa kul alternativ idag om det ska vara nytt. Triumph trident, mt-07, ninja 650, cb650r, f900r mfl
Lite mer motor och påkostat chassi om man vill glänsa lite extra vid korvkiosken eller bli snabbast på banan så finns där mt09, street triple 765, cb750, gsx8s mfl.

Begagnat så finns det ännu fler modeller att välja på, som också är lite roligare att försäkra. Välj bara så pass ny att det finns insprutning.

Ducati har jag ingen koll på längre men där finns säkert också roliga hojar. Ktm har lite tråkig reklamationshantering och tveksam kvalite, så även om de har ett intressant modellprogram kan jag inte rekomendera dessa som nybörjarhoj.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har tänkt köpa en hoj nu i höst och ta kort till våren.

Vad bör man satsa på för nybörjar hojj?

Har från jobbet fått tips om mt07 /09

Har ni några tips?

Planen är att köpa en nybörjar hojj så jag och sambon ta kort samtidigt så ska hon behålla den hojjen
Mt07 är antagligen en av de vanligaste maskinerna hos trafikskolorna så den kan ju inte bli fel.

Mt09 går ju det med, men det är ärligt talat ingen nybörjarhoj, alldeles för snabb…..

Vill man ha något åt adventure-hållet så är bmws 750 eller 800gs också rätt vanliga på skolorna. Trevlig typ av maskin som man kan ha länge om man vill. Upprätt körställning gör lågfartmanövern mycket enklare.

Kawasaki er6n är också vanliga som förstamaskin.
 
Det mesta går, gäller mest vad man vill ha för typ/stil.

Vet man inte riktigt skulle jag säga en billig Versys 650. Funkar till det mesta.

Köp typ en 10 år gammal hoj i bra lågmilat skick. En del går och köper ny hoj direkt.. och så kom dom på att sporthoj är inte så kul på grusvägar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Finns det någon max budget?
Om ja, så är det tråkiga svaret att lägga krutet på rejäl skyddsutrustning och sen köpa hoj för pengarna som är över.
Roligare att i framtiden byta hoj än mcställ/skydd.
Tänkte typ 50k

Jobbar tänkt köpa riktig utrustning på en gång, var köper man billigt i Sverige eller typ Tyskland?
 
XL Moto, Handelsboden, SMX sports. Lelles MC etc.

Just nu är det höstrea så billigt i butikerna. Man måste prova oavsett. Och internet är inte billigare egentligen men XL Moto har bra returvillkor

Och.. man får vad man betalar för. Ska det va skinn, mesh eller laminerat?

Lindstrands t.ex. är väldigt prisvärt märke på kläder.


riktpris mellanklassgrejer, ungefär
Hjälm 3'
Byxor 2'
Jacka 3'
Handskar 0,6'
Boots 2'

Och begagnat är typ halva priset direkt om man orkar
 
J
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
XL Moto, Handelsboden, SMX sports. Lelles MC etc.

Just nu är det höstrea så billigt i butikerna. Man måste prova oavsett. Och internet är inte billigare egentligen men XL Moto har bra returvillkor

Och.. man får vad man betalar för. Ska det va skinn, mesh eller laminerat?

Lindstrands t.ex. är väldigt prisvärt märke på kläder.


riktpris mellanklassgrejer, ungefär
Hjälm 3'
Byxor 2'
Jacka 3'
Handskar 0,6'
Boots 2'

Och begagnat är typ halva priset direkt om man orkar
Glöm inte ryggskydd. Viktigast efter hjälmen.
 
J JeLö skrev:
Glöm inte ryggskydd. Viktigast efter hjälmen.
Ryggskydd har man i jackan nu för tiden. Brukar ingå, men bäst att kolla.

Sjukt svettigt med separat ryggskydd, har helt slutat åka med det i
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.