đŸŽ‰đŸŽ‰đŸđŸđŸđŸïžđŸđŸđŸđŸŽ‰đŸŽ‰
A-kortet taget idag 😁
 
  • Gilla
  • Älska
nino och 14 till
  • Laddar…
T TypRĂ€tt skrev:
đŸŽ‰đŸŽ‰đŸđŸđŸđŸïžđŸđŸđŸđŸŽ‰đŸŽ‰
A-kortet taget idag 😁
Stort grattis!
Njut nu av kvarvarande sÀsong
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Stort grattis!
Njut nu av kvarvarande sÀsong
Tackar, ska ut pĂ„ en liten vĂ€nda ikvĂ€ll tĂ€nkte jag. Sedan fĂ„r det firas med lite dricka, gĂ€ller att göra det dĂ€r i rĂ€tt ordning 😆
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T TypRĂ€tt skrev:
Tackar, ska ut pĂ„ en liten vĂ€nda ikvĂ€ll tĂ€nkte jag. Sedan fĂ„r det firas med lite dricka, gĂ€ller att göra det dĂ€r i rĂ€tt ordning 😆
Helt rĂ€tt! Du har ju haft risk1an sĂ„ du vet riskerna 😂
 
S Styrman_jansson skrev:
NĂ€stan, ST2. Typ samma motor lite uppborrad.
Ser att du stĂ„r frĂ„n Östergötland, Torbjörn kom dĂ€rifrĂ„n innan han flyttade söderut. Och han har en bror kvar i Motala/Mjölby som ocksĂ„ ska vara ett stort Ducatifan.
HÀr en annan cykel som Torbjörn pysslat med och i kontakt med Dr. Fabio Taglioni
https://silodrome.com/ducati-750-sport/
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
U
T TypRĂ€tt skrev:
Tackar, ska ut pĂ„ en liten vĂ€nda ikvĂ€ll tĂ€nkte jag. Sedan fĂ„r det firas med lite dricka, gĂ€ller att göra det dĂ€r i rĂ€tt ordning 😆
ApropÄ de med körkort och dricka.
NÀr jag var 16 och tog mitt lÀtta mc-kort sÄ stÀllde farsan fram en lÄngburk starköl pÄ bordet till mig nÀr vi skulle Àta, med orden:
”Nu nĂ€r du skaffat körkort grabben fĂ„r du sjĂ€lvklart Ă€ven dricka”

Undrar Àn idag logiken bakom det
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
ApropÄ de med körkort och dricka.
NÀr jag var 16 och tog mitt lÀtta mc-kort sÄ stÀllde farsan fram en lÄngburk starköl pÄ bordet till mig nÀr vi skulle Àta, med orden:
”Nu nĂ€r du skaffat körkort grabben fĂ„r du sjĂ€lvklart Ă€ven dricka”

Undrar Àn idag logiken bakom det
Finns ingen. Kom en i ungdomen med en nyinköpt och hÀmtad HD Elektra och passerat affÀren pÄ vÀgen till klubbstugan. Efter nÄgra burkar mellanöl skulle han Äka hem och det kommenterades "ska du köra" dÀr svaret blev " det Àr ju sÄna vanliga man köper i affÀren" (tidigt 70-tal i och liten ort pÄ landsbygd).
 
U
A AndersS skrev:
Finns ingen. Kom en i ungdomen med en nyinköpt och hÀmtad HD Elektra och passerat affÀren pÄ vÀgen till klubbstugan. Efter nÄgra burkar mellanöl skulle han Äka hem och det kommenterades "ska du köra" dÀr svaret blev " det Àr ju sÄna vanliga man köper i affÀren" (tidigt 70-tal i och liten ort pÄ landsbygd).
Jo men farsan va ju ÀndÄ totalt emot att köra rattfull.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men farsan va ju ÀndÄ totalt emot att köra rattfull.
Det var andra tider och Àven jag handlade mellanöl i butik, senare fick man inte sÀlja efter vissa tider och dÄ tÀcktes ölen över.
Och pÄ den tiden kunde man Äka ut till en lanthandlare och knacka pÄ. Men nykter körde mc/bil. En annan, troligtvis skröna, var en handlare som mÄnade om sin katt och man hotade med att ta med sig katten om han inte sÄlde öl. Det var nog en skröna för varje öre var viktigt för de smÄ lanthandlarna.
Inte OT för man Äkte motorcykel oftast.
 
U
A AndersS skrev:
Det var andra tider och Àven jag handlade mellanöl i butik, senare fick man inte sÀlja efter vissa tider och dÄ tÀcktes ölen över.
Och pÄ den tiden kunde man Äka ut till en lanthandlare och knacka pÄ. Men nykter körde mc/bil. En annan, troligtvis skröna, var en handlare som mÄnade om sin katt och man hotade med att ta med sig katten om han inte sÄlde öl. Det var nog en skröna för varje öre var viktigt för de smÄ lanthandlarna.
Inte OT för man Äkte motorcykel oftast.
Nja kÀnner jag min far rÀtt skulle han inte ens kört moppe efter nÄgra folköl.
Han Àr glad i flaskan men han skulle aldrig köra berusad.

Men till historien om att han gav mig öl som 16 Ă„ring. Jag va rĂ€tt mesig och mer intresserad av teknik Ă€n att festa som tonĂ„ring. Hans sĂ€tt att försöka fĂ„ mig vĂ„ga, var vĂ€ll att bjuda mig pĂ„ öl, med den dĂ„liga motiveringen att jag hade fĂ„tt körkort (istĂ€llet för att kalla mig mes och sĂ€ga ”det Ă€r dags”). Dock vĂ€ldigt dĂ„lig logik i att motivera öl med körkort.
 
T TypRĂ€tt skrev:
đŸŽ‰đŸŽ‰đŸđŸđŸđŸïžđŸđŸđŸđŸŽ‰đŸŽ‰
A-kortet taget idag 😁
Hur gick det dÄ? Stor lÀttnad efter avklarade manöverbanor antar jag? DÄ kÀnde iaf jag att saken var biff.
 
Ja allts
MathiasS MathiasS skrev:
Hur gick det dÄ? Stor lÀttnad efter avklarade manöverbanor antar jag? DÄ kÀnde iaf jag att saken var biff.
Blev lite för mycket lut i ena kurvan i kanske 3km/h sÄ fick motorstopp nÀr jag lite för fort behövde lÀtta pÄ kopplingen, sÄ behövde sÀtta ner foten. Körde vidare ÀndÄ o dÄ kÀndes nerverna helt klart, fick köra om den igen efter vi va klara pÄ högfart o inbromsningen. NÀsta försök va jag sjÀlv jÀkligt nöjd med höll jÀmn fart genom hela o fina linjer höll 4km/h. Examinatorn(?) menade att över lag var mitt första försök bÀttre förutom stoppet o att han tyckte detta försöket gick lite fort men att han skulle lÄta mig gÄ vidare till trafiken ÀndÄ.

VĂ€l i trafiken va det lite nervöst först för jag han inte komma lĂ„ngt innan lĂ„nehojen frĂ„n skolan skickade upp meddelande över hela displayen om att sensorn för automatisk uppringning till 112 vid krock var ur funktion. Efter som jag inte ser hastigheten med detta över skĂ€rmen började jag pilla för att fĂ„ bort detta samtidigt som jag kommer till en korsning dĂ€r jag har vĂ€jningsplikt. För första gĂ„ngen nĂ„gonsin de 10gĂ„nger jag varit dĂ€r (körskolan kör pĂ„ samma omrĂ„de som uppkörningen utgĂ„r ifrĂ„n) kommer det en bil sĂ„ det blir en lite mindre snygg kurvtagning o redan dĂ€r kĂ€nner vĂ€l jag att det hĂ€r börjar inte bra. En vĂ€nstersvĂ€ng ut pĂ„ stora vĂ€gen senare sĂ„ kommer det nytt meddelande över skĂ€rmen om att jag nu kör pĂ„ reserven och anmodas ta mig till en bensinmack 😂 nu har jag i alla fall fĂ„tt in snitsen pĂ„ att fĂ„ bort felmeddelanden under körning. Redan innan avfĂ€rd fick jag instruktionen att köra mot Stockholm och vĂ€l uppe pĂ„ motorvĂ€gen inser jag att jag med nöd och nĂ€ppe kan urskilja nĂ„got av vad examinatorn sĂ€ger sĂ„ efter lite missuppfattade instruktioner för en rondell efter att ha Ă„kt av motorvĂ€gen hamnar jag pĂ„ pĂ„farten igen, men det var inte mycket att göra Ă„t mer Ă€n att Ă„ka vidare o vi körde av vid nĂ€sta avfart. NĂ€r vi kom ner i fart sĂ„ hörde jag instruktionerna och resterande del gick helt smĂ€rtfritt. NĂ€r vi körde tillbaka var jag övertygad om att han skulle underkĂ€nna mig men jag tror inte att nervositeten jag kĂ€nde över strulet och att inte höra vad han sa lyste igenom sĂ„ mycket som jag kĂ€nde det sjĂ€lv. Det var bara lovord och han var supernöjd med min körning och menade att det var inte hörsel eller navigering han bedömde.
 
  • Gilla
  • Älska
fgo och 2 till
  • Laddar…
Grattis 👍
 
  • Älska
TypRĂ€tt
  • Laddar…
galento
Ja grattis 😀 nĂ€r frugan tog kortet hade de en övningshoj som hon inte rĂ€ckte ner med fotsulorna i marken riktigt , man ska ju kunna sitta pĂ„ hojen och kunna ha bĂ„da fotsulorna pĂ„ marken. Att hĂ„lla pĂ„ att balansera pĂ„ tĂ„spetsarna Ă€r ju B pĂ„ riktigt.
 
galento galento skrev:
Ja grattis 😀 nĂ€r frugan tog kortet hade de en övningshoj som hon inte rĂ€ckte ner med fotsulorna i marken riktigt , man ska ju kunna sitta pĂ„ hojen och kunna ha bĂ„da fotsulorna pĂ„ marken. Att hĂ„lla pĂ„ att balansera pĂ„ tĂ„spetsarna Ă€r ju B pĂ„ riktigt.
Hyrde ni hoj frÄn trafikskola dÄ eller? Normalt sÄ har man vÀl samma hoj man övningskör med pÄ uppkörningen sÄ man kÀnner sig sÄ bekvÀm som möjligt. Det var tokvarmt igÄr och jag har svalare utrustning jag Àger sjÀlv men plockade ÀndÄ pÄ mig skolans fodrade svarta klÀder för det Àr det jag övat med o svettats i innan och ville inte införa nÄgra nya parametrar nÀr det var som viktigast.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.