K
P Pysslarn skrev:
Underlättar kolossalt, tycker jag.

Dina bekanta har verkligen tur som inte bara känner dig utan att du också har en svarv! 👍
//Ronnie
Det har varit på jobbet efter arbetstid då vi får låna maskinerna. Har en mindre fräs men ingen svarv än. Men du löste det ju bra med grejerna du har ! 👍🏻 kanske skulle göra en åt sig själv med då!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har en 800, 1080 och tre 1400 och håller väl med om att 1400 inte känns optimal till 1200 skivor och det blir ju samma med 800-skenan för 600 skivor. Så kör 900 om du nu ska sätta sågen i den.

Jag brukar ta den mellersta till bänkskivor :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Blind date i verkstaden, då kan det bli såhär och nu behöver jag lite input…

[bild]

Att Festools TS55:a går att köra på Makitas styrskenor är ju ingen nyhet. Idag plockade jag upp en 1500 mm skena på Jula för 699 kr som ska ersätta min 1400 Festoolskena som jag tycker är lite kort bland annat när jag kapar helskivor på bredden. Överhänget när jag börjar och slutar kapet är lite snålt tycker jag.
En decimeter skena till kommer att göra skillnad.

Och här uppstår mitt bryderi; Festool har en kort skena på 800 mm som jag längtat efter många gånger för kortare kap och nu tänker jag såga av min FS 1400 för att få en liten skena.
Men nu är frågan: är 800 mm optimalt?

Hur tänker ni som har den korta skenan, hade det varit bra om den var 900 mm istället? Eller rent av metern jämnt?
Och hur tänker ni som inte har den korta skenan men vill ha en kort skena — är det priset eller längden på 800 mm som gjort att ni inte slagit till?

Jag känner mig extremt velig och funderar på att ta ner skenan till 1000 mm till att börja med.
Korta av den ytterligare går ju alltid men det är väl jobbigare att förlänga den…

Tacksam för alla synpunkter och tips!
//Ronnie
Jag tycker runt 80 cm är en bra längd jag använder rätt ofta. Passar av en händelse i KSS60-lådan också Kapsåg placerad i en KSS60-låda med ett verktyg på framsidan och ett mått på sidan, som används för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Den första av fyra är klar — nu är det dags att presentera mitt ”mysterieprojekt”…

Jenny har semester och jag har tagit mycket ledigt tillsammans med henne vilket inneburit att jag knappt satt min fot i verkstaden på flera veckor. Abstinensen är svår och projekten blir lidande men det är ändå lätt att göra prioriteringen.

Men nu har jag åtminstone fått ihop den första av fyra stycken:

En bordsbreddare tillverkad av MDF och plywood med justerbar höjd och flera hål, monterad på en arbetsbänk. Flera verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsbreddare gjord av MDF och plywood, med justerbar fot och tio hål på toppskivan, placerad i en verkstad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsbreddare till arbetsbänk, tillverkad av mdf och plywood, med justerbar fot och låsmutter. Brett träverktyg med hål, monterat på en arbetsbänk i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på justerbar fot monterad på en mdf- och plywoodkonstruktion, med trähandtag och låsmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mdf- och plywoodkonstruktion, 16 respektive 12 mm, med en justerbar fot med vred och en låsmutter.
Ja, alla kan väl se att detta är en bordsbreddare till min arbetsbänk!

Bordsbreddare till en arbetsbänk, tillverkad av MDF och plywood, med hål för MFT-system och monterad på bänksidan i ett hobbyrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänken är bara 745 x 1800 mm och ibland är det knöligt att hantera stora föremål på den; till exempel hela skivor. Så nu gör jag bordsbreddare till den som ökar den totala bredden till 1250 mm.

Breddaren fäst i T-spåret på sidan av bänken (funkar såklart i kortändarna också) med två åtta mm T-skruvar och hemgjorda vred. Slitsar gör att jag kan justera höjden i infästningen om jag vill.

Närbild på trähandtag med metallskruvar monterade på en MDF- och plywoodkonstruktion, och elverktyg placeras under den arbetsbänksbreddare som är under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsbreddare fastsatt på arbetsbänken med T-skruvar, justerbar fot och en tving; verktyg och material synliga i bakgrunden av verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toppskivan på breddaren har tio stycken 20 mm hål med korrekt MFT-avstånd i två rader som förlänger hålraderna i bänken ut i breddaren. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att behålla avståndet på 96 mm mellan hålen vid skarven mellan bänk och bordsbreddare men jag tror knappt att det kommer att ställa till det.

Arbetsbänk med en fastsatt bordsbreddare gjord av MDF och plywood, försedd med olika verktyg och tillbehör placerade runtomkring i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här känns bra!

Framtill på benet hålade jag förstyvningsskivan med två förskjutna hålrader som borrades i pelarborren med hjälp av 96 mm distanser; brydde mig inte om att fräsa dem med MFT-mallen. Räknar inte med att behöva någon precision där om jag behöver spänna fast något vertikalt.

MDF- och plywoodkonstruktion med justerbar fot med vred och låsmutter, monterat horisontellt på en arbetsbänk, med hål i rader och röda handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mellanrummet mellan breddarens bord och ben ryms en tving så jag kan spänna fast ämnen även på den höjden.

Bordsbreddare av MDF och plywood på arbetsbänk i verkstaden, monterad med röd tving och justerbara vred för att öka arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser lovande ut, nu ska jag bara göra resterande tre stycken bordsbreddare. 😃

Förra veckan var vi på en liten turné i småland och bodde bland annat i Växjö och där ligger Swedendro Tools butik och HK.
För en massa år sedan köpte jag en liten Holzmann träsvarv för att lära mig svarva men förstod inte vad jag köpte så det blev bara maskinen utan de extra anordningar som behövs för att svarven ska vara användbar.
I torsdags kom jag äntligen till skott och kompletterade mitt inköp — cirka 15 år senare…

Nova G3 PRO-TEK chuck set med tillbehör i en låda. Verktygen är packade i skum med en röd T-handtag nyckel, samt extra backar och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chuck med backar, drivdubb samt motdubb; skiva att skruva fast ämnen på följde faktiskt med svarven liksom kort och långt svarvstöd.
Nu blir det provkörning vilket år som helst…

Ha en riktigt bra kväll!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 21 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Den första av fyra är klar — nu är det dags att presentera mitt ”mysterieprojekt”…

Jenny har semester och jag har tagit mycket ledigt tillsammans med henne vilket inneburit att jag knappt satt min fot i verkstaden på flera veckor. Abstinensen är svår och projekten blir lidande men det är ändå lätt att göra prioriteringen.

Men nu har jag åtminstone fått ihop den första av fyra stycken:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

En mdf- och plywoodkonstruktion, 16 respektive 12 mm, med en justerbar fot med vred och en låsmutter.
Ja, alla kan väl se att detta är en bordsbreddare till min arbetsbänk!

[bild]

Bänken är bara 745 x 1800 mm och ibland är det knöligt att hantera stora föremål på den; till exempel hela skivor. Så nu gör jag bordsbreddare till den som ökar den totala bredden till 1250 mm.

Breddaren fäst i T-spåret på sidan av bänken (funkar såklart i kortändarna också) med två åtta mm T-skruvar och hemgjorda vred. Slitsar gör att jag kan justera höjden i infästningen om jag vill.

[bild]

[bild]

Toppskivan på breddaren har tio stycken 20 mm hål med korrekt MFT-avstånd i två rader som förlänger hålraderna i bänken ut i breddaren. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att behålla avståndet på 96 mm mellan hålen vid skarven mellan bänk och bordsbreddare men jag tror knappt att det kommer att ställa till det.

[bild]

Det här känns bra!

Framtill på benet hålade jag förstyvningsskivan med två förskjutna hålrader som borrades i pelarborren med hjälp av 96 mm distanser; brydde mig inte om att fräsa dem med MFT-mallen. Räknar inte med att behöva någon precision där om jag behöver spänna fast något vertikalt.

[bild]

I mellanrummet mellan breddarens bord och ben ryms en tving så jag kan spänna fast ämnen även på den höjden.

[bild]

Ser lovande ut, nu ska jag bara göra resterande tre stycken bordsbreddare. 😃

Förra veckan var vi på en liten turné i småland och bodde bland annat i Växjö och där ligger Swedendro Tools butik och HK.
För en massa år sedan köpte jag en liten Holzmann träsvarv för att lära mig svarva men förstod inte vad jag köpte så det blev bara maskinen utan de extra anordningar som behövs för att svarven ska vara användbar.
I torsdags kom jag äntligen till skott och kompletterade mitt inköp — cirka 15 år senare…

[bild]

Chuck med backar, drivdubb samt motdubb; skiva att skruva fast ämnen på följde faktiskt med svarven liksom kort och långt svarvstöd.
Nu blir det provkörning vilket år som helst…

Ha en riktigt bra kväll!
//Ronnie
Du gör som jag. Växer på bredden. Man gör det av en konstig anledning när man blir äldre?
Men fint blir det som vanligt! 👍
 
  • Älska
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Snygg breddare! Jag har inte kommit till skott att borra hål i min arbetsbänk, eller ens kommit till beslut om det bör vara det eller inte. Men en breddare med MFT-hål såg ju riktigt smart ut! Går den dessutom sätta ordentligt i bänken inbillar jag mig nästan att det skulle kunna räcka "för det mesta" ska nog stjäla din idé, vilket år som helst jag får lite till över att driva i garaget... Och befintligt kaos är åtminstone hanterbart.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Den första av fyra är klar — nu är det dags att presentera mitt ”mysterieprojekt”…

Jenny har semester och jag har tagit mycket ledigt tillsammans med henne vilket inneburit att jag knappt satt min fot i verkstaden på flera veckor. Abstinensen är svår och projekten blir lidande men det är ändå lätt att göra prioriteringen.

Men nu har jag åtminstone fått ihop den första av fyra stycken:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

En mdf- och plywoodkonstruktion, 16 respektive 12 mm, med en justerbar fot med vred och en låsmutter.
Ja, alla kan väl se att detta är en bordsbreddare till min arbetsbänk!

[bild]

Bänken är bara 745 x 1800 mm och ibland är det knöligt att hantera stora föremål på den; till exempel hela skivor. Så nu gör jag bordsbreddare till den som ökar den totala bredden till 1250 mm.

Breddaren fäst i T-spåret på sidan av bänken (funkar såklart i kortändarna också) med två åtta mm T-skruvar och hemgjorda vred. Slitsar gör att jag kan justera höjden i infästningen om jag vill.

[bild]

[bild]

Toppskivan på breddaren har tio stycken 20 mm hål med korrekt MFT-avstånd i två rader som förlänger hålraderna i bänken ut i breddaren. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att behålla avståndet på 96 mm mellan hålen vid skarven mellan bänk och bordsbreddare men jag tror knappt att det kommer att ställa till det.

[bild]

Det här känns bra!

Framtill på benet hålade jag förstyvningsskivan med två förskjutna hålrader som borrades i pelarborren med hjälp av 96 mm distanser; brydde mig inte om att fräsa dem med MFT-mallen. Räknar inte med att behöva någon precision där om jag behöver spänna fast något vertikalt.

[bild]

I mellanrummet mellan breddarens bord och ben ryms en tving så jag kan spänna fast ämnen även på den höjden.

[bild]

Ser lovande ut, nu ska jag bara göra resterande tre stycken bordsbreddare. 😃

Förra veckan var vi på en liten turné i småland och bodde bland annat i Växjö och där ligger Swedendro Tools butik och HK.
För en massa år sedan köpte jag en liten Holzmann träsvarv för att lära mig svarva men förstod inte vad jag köpte så det blev bara maskinen utan de extra anordningar som behövs för att svarven ska vara användbar.
I torsdags kom jag äntligen till skott och kompletterade mitt inköp — cirka 15 år senare…

[bild]

Chuck med backar, drivdubb samt motdubb; skiva att skruva fast ämnen på följde faktiskt med svarven liksom kort och långt svarvstöd.
Nu blir det provkörning vilket år som helst…

Ha en riktigt bra kväll!
//Ronnie
3 till?!? nä, skippa det o in m hyveln istället!
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Tydligen har man varit snäll; det känns som julafton…

…men det är bara en helt vanlig födelsedag!
Japp, fyllde år förra helgen och fick bland annat ett presentkort på Fine-Tools!
Slängde mig i stort sett omgående på iPaden och beställde det här:

En Juuma putshyvel No 4,5 i hög finish ligger på en arbetsbänk av trä med hål. Bakom hyveln syns en orange hållare och ett verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En putshyvel No 4,5 från Juuma. Hög finish på kropp, alla lösa delar och handtag — vi ska nog bli kompisar. Har sedan tidigare en blockhyvel från samma tillverkare och den är jag mycket nöjd med.

Sedan räckte pengarna nästan (fick skjuta till lite) till en sådan här också:

Knew Concepts figursåg med röd ram och trähandtag, placerad på en arbetsbänk med hål. Ovanför sågen syns en putshyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har många gånger behövt en figursåg men Bachos sladdriga variant är inte att tänka på och alternativen är inte bättre. Knew Concepts såg har hittills varit en dröm men nu kunde jag förverkliga den drömmen. 😊

Och i ärlighetens namn — för att säkerställa att det skulle bli lite verkstadsrelaterat i anslutning till födelsedagen helgarderade jag veckan innan och beställde lite nyttigheter på egen hand. 😀

En arbetsbänk med en detaljerad centrumvinkel och tre stålskalor från Format på 200, 500 och 1000 mm, samt en blå klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gav mig en Format 150 mm centrumvinkel samt tre flexibla stålskalor, 200, 500 och 1000 mm, också från Format. De är bara 0,5 mm tjocka men den minsta är förvånansvärt styv ändå, inget man sveper runt tunna detaljer direkt.
OTD-Tools levererade snabbt och välpackat.

Annars är jag klar med mina fyra bordsbreddare sedan en tid; gott att ha dem när de behövs!

Två träbordsbreddare med flera perforerade hål och vevmekanismer, stående på varandra på ett perforerat arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver att vara ”hjulande” glad för mina presenter har det också varigt roligt att få använda svärfars gamla plåtsax lite grand. (Vad heter varianten; bänkklipp, bänksax eller förmodligen något helt annat?)

En gammal Peddinghaus plåtsax står på en arbetsbänk i en välorganiserad verkstad med verktyg och förnödenheter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en gammal Peddinghaus och den har med all säkerhet fått bekänna färg i hans arbete men den är fortfarande helt grym trots att jag gissar att den är 40-50 år gammal.
i mina ögon ännu ett argument för att köpa så bra kvalitet som man någonsin har råd med…

Det var det hela, inte så märkvärdigt kanske egentligen men för mig var det det och jag är helt enkelt barnsligt glad!

Ha nu ett bra slut på månaden augusti och en fin helg!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vad heter varianten; bänkklipp, bänksax eller förmodligen något helt annat?
Tror att bänkplåtsax är vanligast.
 
P Pysslarn skrev:
Tydligen har man varit snäll; det känns som julafton…

…men det är bara en helt vanlig födelsedag!
Japp, fyllde år förra helgen och fick bland annat ett presentkort på Fine-Tools!
Slängde mig i stort sett omgående på iPaden och beställde det här:

[bild]

En putshyvel No 4,5 från Juuma. Hög finish på kropp, alla lösa delar och handtag — vi ska nog bli kompisar. Har sedan tidigare en blockhyvel från samma tillverkare och den är jag mycket nöjd med.

Sedan räckte pengarna nästan (fick skjuta till lite) till en sådan här också:

[bild]

Har många gånger behövt en figursåg men Bachos sladdriga variant är inte att tänka på och alternativen är inte bättre. Knew Concepts såg har hittills varit en dröm men nu kunde jag förverkliga den drömmen. 😊

Och i ärlighetens namn — för att säkerställa att det skulle bli lite verkstadsrelaterat i anslutning till födelsedagen helgarderade jag veckan innan och beställde lite nyttigheter på egen hand. 😀

[bild]

Jag gav mig en Format 150 mm centrumvinkel samt tre flexibla stålskalor, 200, 500 och 1000 mm, också från Format. De är bara 0,5 mm tjocka men den minsta är förvånansvärt styv ändå, inget man sveper runt tunna detaljer direkt.
OTD-Tools levererade snabbt och välpackat.

Annars är jag klar med mina fyra bordsbreddare sedan en tid; gott att ha dem när de behövs!

[bild]

Utöver att vara ”hjulande” glad för mina presenter har det också varigt roligt att få använda svärfars gamla plåtsax lite grand. (Vad heter varianten; bänkklipp, bänksax eller förmodligen något helt annat?)

[bild]

Det är en gammal Peddinghaus och den har med all säkerhet fått bekänna färg i hans arbete men den är fortfarande helt grym trots att jag gissar att den är 40-50 år gammal.
i mina ögon ännu ett argument för att köpa så bra kvalitet som man någonsin har råd med…

Det var det hela, inte så märkvärdigt kanske egentligen men för mig var det det och jag är helt enkelt barnsligt glad!

Ha nu ett bra slut på månaden augusti och en fin helg!
//Ronnie
Grattis i efterskott!
Kontrollera att stålskalorn är raka ;)
 
  • Älska
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kontrollera att stålskalorn är raka ;)
Köpte dem ju för att de inte ska vara raka… 🤪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.