Hej, har nyligen fått taket omlagt.
Skulle vilja få lite inspel från kunniga kring några funderingar jag har huruvida delar av arbetet är korrekt utfört.
1. Vindskiva och vattbräda. Är detta verkligen korrekt monterat och varför blev det så här, enligt mig är vindskivorna alldeles för utsatta:
2. Avloppsavluftning, ser ut att glipa? Godkänt?
3. Ventilation, även här har vi en relativt stor glipa, går det att göra annorlunda eller bättre?
En hel del pannor drygt 20-talet har också gått sönder, när hantverkarna varit uppe och jobbat. Vad kan det vara som gör att pannorna (Benders) går sönder och är det vanligt, eller är det något man behöver kika vidare på?
Tankar? Synpunkter?
Skulle vilja få lite inspel från kunniga kring några funderingar jag har huruvida delar av arbetet är korrekt utfört.
1. Vindskiva och vattbräda. Är detta verkligen korrekt monterat och varför blev det så här, enligt mig är vindskivorna alldeles för utsatta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Avloppsavluftning, ser ut att glipa? Godkänt?
Logga in
Skapa konto
3. Ventilation, även här har vi en relativt stor glipa, går det att göra annorlunda eller bättre?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En hel del pannor drygt 20-talet har också gått sönder, när hantverkarna varit uppe och jobbat. Vad kan det vara som gör att pannorna (Benders) går sönder och är det vanligt, eller är det något man behöver kika vidare på?
Tankar? Synpunkter?
1: Ja det ser ut på bild nr 2 som vindskivan är väl högt över takteglet, det blir såhär när man trär under nockpannan..
Bör åtgärdas..
2: plåten ligger inte rätt det ser man i vågorna att plåtframkanten inte ansluter mot teglet, samt att pannorna ligger lite dåligt även runt omkring man ser att dom lyfter..
Måste åtgärdas enligt mig..
3: Här så går det att få ner pannorna genom att kapa klacken på undersidan så att dom ansluter bättre mot plåten i ovankant ventilations huven..
Ska åtgärdas..
Sedan har du rätt att kräva att dom byter ut alla spruckna och trasiga pannor mot nya det är inte ok att lämna så många trasiga..
Bör åtgärdas..
2: plåten ligger inte rätt det ser man i vågorna att plåtframkanten inte ansluter mot teglet, samt att pannorna ligger lite dåligt även runt omkring man ser att dom lyfter..
3: Här så går det att få ner pannorna genom att kapa klacken på undersidan så att dom ansluter bättre mot plåten i ovankant ventilations huven..
Ska åtgärdas..
Sedan har du rätt att kräva att dom byter ut alla spruckna och trasiga pannor mot nya det är inte ok att lämna så många trasiga..
Viss menar du trär över nockpannan, borde den ha monterats under? Kikade på grannars hus och det fanns lite olika varianter, såg dock ingen som hade samma avstånd mellan plåt och panna. Räcker det att bocka plåten nedåt/inåt eller måste man göra något mer?R Rejäl skrev:1: Ja det ser ut på bild nr 2 som vindskivan är väl högt över takteglet, det blir såhär när man trär under nockpannan..
Bör åtgärdas..
Ska åtgärdas..
Kan bara säga att jag la ett Benderstak för 10 år sen och ett för 5. Inte en panna har spruckit av sig själv än. Mina takläggare fasade ur nockpannan på 2/3 av höjden så den sista biten vilar ovanpå vindskivan.
Nja att knäcka ned vindskivan snyggt är inte lätt, bättre ha vindskiveplåtarna tajt mot tegeltaket och skära ur nockpannan kan jag tycka..A abrovink skrev:
Trasiga pannor? Det är väl ett nytt tak? Det ska väl vara noll trasiga pannor? Om man lägger tak och en panna går sönder byter man den väl bara?
Liknande trådar
-
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Kök -
Vad tycker ni om utdragbar pip & utrymme i skåpet?
Vatten & Avlopp -
Vad tycker ni ockulärt om denna krypgrund/torpargrund?
Grund & Markarbeten -
Vad tycker ni om detta förslag till tillbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad tycker ni om IVT?
Värmepumpar