D09
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ju platt ur på bilden, då är den väl inte gammal?
Ha ha Från 2004 om jag inte minns fel.
 
"Gammal" så tänker jag mig en Philips K9 eller liknande.😉
 
  • Haha
D09
  • Laddar…
betsat och waxat 3 sorters socklar. Trodde man aldrig. Å andra sidan har dom inte kommit upp ännu ock kanske bara buntas ihop och lagras till huset säljs. Tre sorters betsade och vaxade socklar ligger uppradade på ett bord med pappskydd i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även sista garderobsdörrarna fick sista lagret wax på sig så det transit även där. Snart kanske det även kommer på handtag 🤞 Betsade och vaxade träytor av socklar och garderobsdörrar, placerade i en ljus arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
betsat och waxat 3 sorters socklar. Trodde man aldrig. Å andra sidan har dom inte kommit upp ännu ock kanske bara buntas ihop och lagras till huset säljs. [bild]

Även sista garderobsdörrarna fick sista lagret wax på sig så det transit även där. Snart kanske det även kommer på handtag 🤞[bild]
Varför olika socklar?
 
H Hans G2 skrev:
Varför olika socklar?
Vitbetsad Askgolv med ljusa väggar i ett rum. Brunbetsad ek i ett annat (dock samma golv men snickerierna är brunbetsade och annan väggfärg) och Ek naturell i ett annat där det är gråa betong golv.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
På plats...
Utedusch installerad på nysnickrad altan med rött plank runt, solsken och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Så gott som färdigmålat nu, en tredje strykning på 3 sidor kvar bara så är det klart för i år.
Nästa år blir det nya vindskivor, dörrfoder och rännor.

Mycket arbete lagt på renoveringen men så värt det.
Husets bruna träpaneler blir samma lila om något år.
 
  • Halvmålat skjul med bruna trädörrar och grå träpaneler. Ett trillebår står till vänster och blå tunna bakom. Grön gräsmatta omger skjulet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nästan färdigmålat vitt skjul på en gräsmatta med träd och en blå tunna i bakgrunden. En skottkärra står vid sidan av skjulet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad bod med dörr och vindskivor i kontrasterande färg, omgiven av grönska på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Byggt markställning för 26 solpaneler som ska monteras den här veckan.

Markställning byggd för solpaneler på en gruslagd markyta, omgiven av grönska och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 6 till
  • Laddar…
Har semester och började titta på hur fasaden egentligen ser ut. Det är hög tid för en översyn. Började med en fasadtvätt och sedan var det dags att börja skrapa. Ett par ställen på fasaden har fått en del vatten på sig då hängrännan läcker.

Fasaden är fjällpanel från 1967. I garaget låg lite panelvirke i reserv. Men frågan är om det räcker. Åkte till lokala brädgården och som tur är hade man i stort samma fjällpanel på lager. Vi bröt loss allt skadat.

Hade köpt Bestå grundolja och grundfärg. Kapade till ny panel och ställde alla ändträn i grundolja.

Grundmålade allt trärent virke och sedan var det dags för slutstrykning. Valet på fasadfärg blev Bestå diamant. Nu hoppas jag att det här håller 10-15 år till.

Tillbaka till hängmattan en stund innan det är dags att ta tag i nästa projekt
 
  • Nymålad fasad med vit fjällpanel, utskjutande svart hängränna och öppet fönster. Fasaden är renoverad, målad med Bestå diamant efter fasadtvätt och skrapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av vitmålad fasad där gamla plankor har bytts ut mot nya. En person i grönt står böjd över arbetet och golvet är täckt av spån och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av vit fjällpanel på fasad, några brädor har bytts ut under fönstren. På marken ligger rött sprayverktyg, hammare och nya brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadskiva med delvis bortskrapad färg som visar skadad träpanel under, med färgflagor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad fjällpanel på ett hus med svarta takrännor och ett träbord med fyra stolar på verandan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.

Jag har funderat på vad jag borde göra, och har tänkt att det nog är dags för en modern dörr. Men kan man fixa en "förstörd" teakdörr? Kunde inte låta bli att skrapa lite i den torkade dörren... Men sedär! Det ser ganska fint ut under allt elände.

Nu var det försent att avbryta så 2 dagar med hemskt arbete tog vid. Pågrund av rutmönstret så var jag tvungen att skrapa varje kvadrats fyra faser med en liten skruvmejsel. De flata ytorna gick utmärkt att slipa med slipmaskin.

Sidoljuset och listverk gick snabbt att putsa till med slipmaskin. Beställde nya fönsterkassetter till sidoljuset (2glas energi)

Oljade hela klabbet med Nitor teakolja. Blev otroligt nöjd med resultatet, om två veckor kommer glaset och sen är det klart.
 
  • Brun entrédörr i trä med kvadratiskt mönster, snett glasfönster till vänster och rund dörrknackare. Vitt panelhus med vitrappat tak ovan dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakdörr från 60-talet med rutmönster, nyligen restaurerad, på en husfasad med sidoljus och vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen restaurerad teakdörr från 60-talet med rutmönster, ljussidofönster och omgivande vita väggar, samt en vit plaststol och en 8 kg kettlebell på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ytterdörr av teak med ett rutmönster, ursprungligen lasyrad nästan svart, som nu har börjat skrapas för att visa träets naturliga färg undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svartmålad ytterdörr i teak med rutmönster, där en liten yta har skrapats för att visa träet under. Rustik dörrknackare och handtag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal skrapad teakdörr med skador och svart lasyr, rutmönster och dörrknackare. Hantag, lås och nyckelhål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Porsibygg och 47 till
  • Laddar…
Vackert!!
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Vår dörr är inte riktigt lika illa, men det ger ju inspiration att kanske snart ta tag i det 😀
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
E erland79 skrev:
Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.

Jag har funderat på vad jag borde göra, och har tänkt att det nog är dags för en modern dörr. Men kan man fixa en "förstörd" teakdörr? Kunde inte låta bli att skrapa lite i den torkade dörren... Men sedär! Det ser ganska fint ut under allt elände.

Nu var det försent att avbryta så 2 dagar med hemskt arbete tog vid. Pågrund av rutmönstret så var jag tvungen att skrapa varje kvadrats fyra faser med en liten skruvmejsel. De flata ytorna gick utmärkt att slipa med slipmaskin.

Sidoljuset och listverk gick snabbt att putsa till med slipmaskin. Beställde nya fönsterkassetter till sidoljuset (2glas energi)

Oljade hela klabbet med Nitor teakolja. Blev otroligt nöjd med resultatet, om två veckor kommer glaset och sen är det klart.
Vilket lyft! Det hårda jobbet är bortglömt snart. Men det vackra resultatet du fick kommer bestå.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
E erland79 skrev:
Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.

Jag har funderat på vad jag borde göra, och har tänkt att det nog är dags för en modern dörr. Men kan man fixa en "förstörd" teakdörr? Kunde inte låta bli att skrapa lite i den torkade dörren... Men sedär! Det ser ganska fint ut under allt elände.

Nu var det försent att avbryta så 2 dagar med hemskt arbete tog vid. Pågrund av rutmönstret så var jag tvungen att skrapa varje kvadrats fyra faser med en liten skruvmejsel. De flata ytorna gick utmärkt att slipa med slipmaskin.

Sidoljuset och listverk gick snabbt att putsa till med slipmaskin. Beställde nya fönsterkassetter till sidoljuset (2glas energi)

Oljade hela klabbet med Nitor teakolja. Blev otroligt nöjd med resultatet, om två veckor kommer glaset och sen är det klart.
Fantastiskt vad lite nyfikenhet och "ska bara skrapa lite" kan åstadkomma ✌️
 
  • Gilla
erland79 och 1 till
  • Laddar…
Ångat och dragit ner extremt ful tapet ❤️ En hand använder en tapetångare för att ta bort gamla tapetrester från en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.