4774
Misse Misse skrev:
Alla är britter, tre brittiska korthår (far, dotter och "kattungen") och så då Cookie som snart blir 17 år är ett brittiskt långhår.
Hur får ni 4 britter att samsas? Har själv haft en britt och han gick inte ihop med någon förutom oss i familjen.
 
B
Frasse har råkat ut får något igen. Kom hem och var svullen vid vänster öga.

Sonen var hemma medan jag var ute med husvagn. Som värst var det så man knappt kunde skymten ögat i springan.

Svart katt liggande i en kartong med ett svullet vänster öga, omgiven av verktyg och en träbit, i ett garage eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter någon dag blir det var och sonen kan klämma ut en del då och då. Nu ser ögat bättre ut men lite läkning återstår.

Svart katt med en svullnad och ett sår vid vänster öga står på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte första gången han kommer hem svullen, brukar vara efter att han tar en långtur och är borta några dagar.
 
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Frasse har råkat ut får något igen. Kom hem och var svullen vid vänster öga.

Sonen var hemma medan jag var ute med husvagn. Som värst var det så man knappt kunde skymten ögat i springan.

[bild]

Efter någon dag blir det var och sonen kan klämma ut en del då och då. Nu ser ögat bättre ut men lite läkning återstår.

[bild]

Inte första gången han kommer hem svullen, brukar vara efter att han tar en långtur och är borta några dagar.
Verkar som att han råkat ut för något som stuckit i ögat, igelkott, piggsvin, kattslagsmål och infekterat....
 
4774 4774 skrev:
Hur får ni 4 britter att samsas? Har själv haft en britt och han gick inte ihop med någon förutom oss i familjen.
Det går bra tycker jag! Enda "problemet" nu är "kattungen" som är lite väl lekfull för de andra. De uppskattar inte att han tycker deras svansar är hans leksaker och inte heller då han springer efter dem. Men det blir nog bättre då han blir något äldre. Vår äldsta katt håller sig mest för sig själv men det har hon alltid gjort. Övriga verkar ändå uppskatta sällskap av varandra.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774
Misse Misse skrev:
Det går bra tycker jag! Enda "problemet" nu är "kattungen" som är lite väl lekfull för de andra. De uppskattar inte att han tycker deras svansar är hans leksaker och inte heller då han springer efter dem. Men det blir nog bättre då han blir något äldre. Vår äldsta katt håller sig mest för sig själv men det har hon alltid gjort. Övriga verkar ändå uppskatta sällskap av varandra.
Helt otroligt 😀. Ni måste verkligen vara harmoniska ♥️
 
4774
B breakman skrev:
Frasse har råkat ut får något igen. Kom hem och var svullen vid vänster öga.

Sonen var hemma medan jag var ute med husvagn. Som värst var det så man knappt kunde skymten ögat i springan.

[bild]

Efter någon dag blir det var och sonen kan klämma ut en del då och då. Nu ser ögat bättre ut men lite läkning återstår.

[bild]

Inte första gången han kommer hem svullen, brukar vara efter att han tar en långtur och är borta några dagar.
Men stackars liten. Han ser iofs rätt sur ut så jag tror att hämden kommer bli ljuv för hans del 😄
 
4774 4774 skrev:
Helt otroligt 😀. Ni måste verkligen vara harmoniska ♥️
Två är väldigt bra kompisar- de "klickade" direkt då de träffades (far & dotter). Lotus, vår nya familjemedlem, charmar precis alla (frånsett då möjligen Cookie och även Ochi kan tycka att han blir lite väl intensiv men Flora har han till och med lekt med). Jag har lagt ner rätt mycket tid på att hitta bra uppfödare och får väl erkänna att jag letade över hela världen🙈. Ochi som är 8 år är från Ryssland (går inte köpa därifrån längre pga Putins invasion av Ukraina annars hade jag köpt en till från samma uppfödare) och Lotus hämtade jag från Bulgarien och från en uppfödare som brukar låna ut sina katter till diverse reklamuppdrag etc.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
4774
Misse Misse skrev:
Två är väldigt bra kompisar- de "klickade" direkt då de träffades (far & dotter). Lotus, vår nya familjemedlem, charmar precis alla (frånsett då möjligen Cookie och även Ochi kan tycka att han blir lite väl intensiv men Flora har han till och med lekt med). Jag har lagt ner rätt mycket tid på att hitta bra uppfödare och får väl erkänna att jag letade över hela världen🙈. Ochi som är 8 år är från Ryssland (går inte köpa därifrån längre pga Putins invasion av Ukraina annars hade jag köpt en till från samma uppfödare) och Lotus hämtade jag från Bulgarien och från en uppfödare som brukar låna ut sina katter till diverse reklamuppdrag etc.
Vad kostar en britt i Ryssland eller Bulgarien? Eller är det samma som här?
 
B breakman skrev:
Frasse har råkat ut får något igen. Kom hem och var svullen vid vänster öga.

Sonen var hemma medan jag var ute med husvagn. Som värst var det så man knappt kunde skymten ögat i springan.

[bild]

Efter någon dag blir det var och sonen kan klämma ut en del då och då. Nu ser ögat bättre ut men lite läkning återstår.

[bild]

Inte första gången han kommer hem svullen, brukar vara efter att han tar en långtur och är borta några dagar.
1986 fick vi hem 2 identiska svarta kattungar, Frasse och Helge.
Helge blev överkörd första sommaren.
Frasse var en riktig knäkatt, men även slagskämpe och kom hem ofta sårig som er Frasse, grannarnas katter hölls på avstånd.
Fanns ett knä att ligga i låg han där, vems knä brydde han sig inte om.
Var man flera och slutade klia bakom öronen bytte han till ett annat knä.
Maken till katt o spinna har jag heller aldrig stött på, det räckte att titta på han och prata så började han spinna.
På ålderns höst flyttade han hem till mina föräldrar tvärs över vägen, men kom hem en gång om dagen för att kolla läget, vi hade skaffat hund som inte brydde sig om katten, men Frasse gillade inte hunden.
Efter 22 år hade han sett bäst före och avlivades.
 
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad kostar en britt i Ryssland eller Bulgarien? Eller är det samma som här?
Mycket dyrare🙈 Ryssland kan man inte köpa från då man inte kan registrera en rysk katt numera i Sverak (men vi köpte vår Ochi innan Putin invaderade Ukraina och då var det inget problem). Skall man inte använda för avel så rekommenderar jag att köpa från en seriös uppfödare i Sverige (tanken med Lotus är att han skall lånas ut till ett fåtal kullar förutsatt att han inte strilar, då kastrerar vi direkt oavsett om det blivit kattungar eller inte).

PS. Dyraste katten jag blivit erbjuden var från Estland tror jag... vad sägs om 6500 EUR?!
 
  • Wow
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
vad sägs om 6500 EUR?!
Tack, men nej tack! 😀
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tack, men nej tack! 😀
Precis (men det finns katter som säljs dyrare än så också - det är faktiskt helt sjukt)! Min bild är att det är "billigt" i Sverige. Dock så verkar katter till avel kosta dubbelt så mycket utomlands så skall man ha en sällskapskatt kan det eventuellt gå att hitta billigare än här (har själv blivit erbjuden ett par katter gratis faktiskt och även en avelskatt till "sällskapspris" men det har varit från uppfödare som jag "känner".
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
100 spänn är väl standardpriset för en bondkatt, egentligen gratis, men finns nån oskriven lag att man ska alltid ska betala nått.
 
Mikael_L
För Frasse, då 8-9 månader gammal, betalade vi bara vad förra ägaren hade gett för kastreringen (ja kanske något lite över).
Ett fynd helt klart.
Men Frasses förra människa ville bara att han skulle få ett bra hem, och det har han fått tycker jag.
Flera betjänter som avgudar han.

Isakare Isakare skrev:
100 spänn är väl standardpriset för en bondkatt, egentligen gratis, men finns nån oskriven lag att man ska alltid ska betala nått.
Jag tycker det är klokt att man numera knappt kan få en kattunge gratis, det har gjort en del för kattens status, och ger nog färre vildkatter osv.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vår Pelle har det senaste året valt att dricka nästan enbart ur rinnande kranar direkt, helst handfatet. Ska någon av våra två dricka så är det nypåfullt kallt vatten som gäller. Men dricka ur en vattenpöl ser ingen av dem som något hinder.

Så jag tror inte att du egentligen behöver dl måttet, utan han kan lapa direkt från kran. Obs! Anpassa strålen
Nej, han dricker ur bunken eller strålen från litermåttet. 😸 Eller möjligen ett glas på bänken.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.