Isakare Isakare skrev:
100 spänn är väl standardpriset för en bondkatt, egentligen gratis, men finns nån oskriven lag att man ska alltid ska betala nått.
Går dock inte jämföra en bondkatt med en raskatt med stamtavla.... Vi har precis parat vår Sibbe-hona, stamtavla o enligt konstens alla regler. Vi har nog utgifter på 7-8k för DNA, ultraljud o div testning av henne, 3k för att komma in i sverak o avels-loopen, o sen typ 42-4500 per kattunge i parnings-avgift o veterinär kostnader (chip, bes, vaccinering). Plus mat, sand o dyl som väl blir ett par hundra under de 14 veckorna tills de får byta ägare. Svårt o sälja billigt då.
Men som sagt för en bondkatt kan man väl tycka att id-märkning o vaccin åtminstone kan vara rimligt, så typ 1500.
 
  • Gilla
Misse och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Går dock inte jämföra en bondkatt med en raskatt med stamtavla.... Vi har precis parat vår Sibbe-hona, stamtavla o enligt konstens alla regler. Vi har nog utgifter på 7-8k för DNA, ultraljud o div testning av henne, 3k för att komma in i sverak o avels-loopen, o sen typ 42-4500 per kattunge i parnings-avgift o veterinär kostnader (chip, bes, vaccinering). Plus mat, sand o dyl som väl blir ett par hundra under de 14 veckorna tills de får byta ägare. Svårt o sälja billigt då.
Men som sagt för en bondkatt kan man väl tycka att id-märkning o vaccin åtminstone kan vara rimligt, så typ 1500.
Gissar utan att veta vad som är standard, men en bondkatt hämtar man och fixar dessa saker själv, det fick iaf vi göra förra sommaren.
Och jo, jag vet, man ska inte jämföra en raskatt med en bondkatt, lika lite som en Skoda med en Rolls Royce även om båda löser samma problem, att förflytta sig.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Misse Misse skrev:
Mycket dyrare🙈 Ryssland kan man inte köpa från då man inte kan registrera en rysk katt numera i Sverak (men vi köpte vår Ochi innan Putin invaderade Ukraina och då var det inget problem). Skall man inte använda för avel så rekommenderar jag att köpa från en seriös uppfödare i Sverige (tanken med Lotus är att han skall lånas ut till ett fåtal kullar förutsatt att han inte strilar, då kastrerar vi direkt oavsett om det blivit kattungar eller inte).

PS. Dyraste katten jag blivit erbjuden var från Estland tror jag... vad sägs om 6500 EUR?!
Självklart skulle jag köpa från iprincip vart som helst i världen utom Ryssland (även fast det inte är katternas fel) . 6500 euro!!!! Och vad var det för superavelshingst? Eller Donna?

Vår Malte var född med en stamtavla av Champions men vi ville bara ha honom som katt. Har för mig att avelsnamnet var Leos King Blue Charlie 😀. Därav Malte hahaha
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
100 spänn är väl standardpriset för en bondkatt, egentligen gratis, men finns nån oskriven lag att man ska alltid ska betala nått.
100 lappen är till katthemmet för deras utlägg med vaccination och vård. För billigt tycker jag. Vore bättre om katthemmet tog mer för att hjälpa till att höja bondkattens/huskattens status i det svenska samhället.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Maria T
För några år sen, säg 2020 när pandemin rasade och alla skulle ha husdjur (fast kanske främst hund) så fanns det hur-många-som-helst annonser på Blocket om kattförsäljning - Sibirier, Maine Coon (plus mix), Britter, Siameser och andra populära kattraser. Alla från Ryssland, men det skulle finnas en person i Sverige (fan tro´t) som skulle sköta alla papper, besiktningar osv. Minns inte om det ens skulle gå att se kattungen innan köp, men med tanke på de vackra fotona så tror jag nog många gick på det.

Att jag kollade var för att jag var i akut behov av att "knarka" foton på vackra katter, och drömma om att köpa, då jag sörjde (fortfarande gör, p g a aldrig fått veta varför hon dog) min vackra Skogis-perser Kajsa.
Blocket-annonser kan vara väldigt förföriska så undrar hur många som blev lurade, gällande temperament, stamtavla och veterinärintyg.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
En orange katt ligger i gräset intill ett staket i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, först är gammelmatte och -husse på ena sidan här i sex veckor, och när man väl accepterat dem så kommer den andra gammelmatten med en jävla hund!

Klart man känner sig lite mobbad...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rd 350 och 6 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
För några år sen, säg 2020 när pandemin rasade och alla skulle ha husdjur (fast kanske främst hund) så fanns det hur-många-som-helst annonser på Blocket om kattförsäljning - Sibirier, Maine Coon (plus mix), Britter, Siameser och andra populära kattraser. Alla från Ryssland, men det skulle finnas en person i Sverige (fan tro´t) som skulle sköta alla papper, besiktningar osv. Minns inte om det ens skulle gå att se kattungen innan köp, men med tanke på de vackra fotona så tror jag nog många gick på det.

Att jag kollade var för att jag var i akut behov av att "knarka" foton på vackra katter, och drömma om att köpa, då jag sörjde (fortfarande gör, p g a aldrig fått veta varför hon dog) min vackra Skogis-perser Kajsa.
Blocket-annonser kan vara väldigt förföriska så undrar hur många som blev lurade, gällande temperament, stamtavla och veterinärintyg.
Lider med dig Maria ♥️
 
4774
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Alltså, först är gammelmatte och -husse på ena sidan här i sex veckor, och när man väl accepterat dem så kommer den andra gammelmatten med en jävla hund!

Klart man känner sig lite mobbad...
Vad elakt 😉. Stackars liten
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Lille vaktkatten ligger nedanför mig/mina fötter och spejar på allt som rör sig framför oss..

En grå katt ligger på en mönstrad matta utomhus på en träaltan, och spanar koncentrerat framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket koncentrerad..
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
100 lappen är till katthemmet för deras utlägg med vaccination och vård. För billigt tycker jag.
Min erfarenhet är att katthem brukar debitera ungefär vad kastrering och ”basvaccination” kostar och sedan är det ”fritt” att utföra detta hos den veterinär de samarbetar med. Rätt vettigt tycker jag. Sen finns det säkert andra upplägg.
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Min erfarenhet är att katthem brukar debitera ungefär vad kastrering och ”basvaccination” kostar och sedan är det ”fritt” att utföra detta hos den veterinär de samarbetar med. Rätt vettigt tycker jag. Sen finns det säkert andra upplägg.
Köper du en kattunge så är den inte kastrerad , dock vaccinerad och genomgången av veterinär. Därutöver har den fått kost och logi. Summan överstiger 100kr med råge. En vaccination kostar 1300kr, en kastrering mellan 700-1000kr. Lokalhyra om sådan finns vet jag inte hur mycket det kostar. Mat en 500kr ca (inte för kattungen, utan för mamman). Så är det iaf hos katthemmen i Stockholmsområdet.

Så med det och vetskapen om att katthem inte direkt har några anslag eller bidrag från kommun eller stat så att den 100ingen ska täcka allt ovanstående känns bara fel. Det hedersvärda arbete som de utför är bara i sig värt långt långt över.

Och för att höja kattens status så tror jag att det vore bra om priset höjdes rejält. Därav kanske "sommarkatterna" minskar i bästa fall.
Men det är min rent personliga åsikt
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Köper du en kattunge så är den inte kastrerad
Nej och det var det jag skrev.

Alfredo Alfredo skrev:
sedan är det ”fritt” att utföra detta hos den veterinär de samarbetar med.
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Nej och det var det jag skrev.
???
 
4774 4774 skrev:
???
Jag är alltså fullt medveten om att kattungar från katthem normalt inte är kastrerade då de hämtas. I de två fall vi hämtat kattungar från katthem har det i priset på ungen bland annat ingått att katthemmet betalar den veterinär de samarbetar så att vi sedan utan (ny) kostnad kunnat kastrera kattungen.

Jag har aldrig menat att det skulle handla om en hundralapp i pris för kattungen utan jag tror vi betalade runt tusenlappen och det var för närmare tio år sedan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Skralt sett skulle det behövas fler människor med mod och förståelse, så kanske vi inte behövde så många katthem.
Vi fick flera kullar kattungar under min uppväxt.
Jag o syrran fick välja en, resten nackade farsan bakom vedboden och grävde ner.
Inget konstigt för 50 år sen och helt gratis, det var så man höll ner beståndet då.
 
  • Arg
  • Ledsen
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.