S Sernando skrev:
Ja om du tror att det blir dödsolyckor bara och pga att det är en motorcykel längst bak i en bilkö, så...

I exemplet du refererar till, skulle alla ha dött, oavsett fordon.

Nej att ligga sist i en bilkö, är inte lika med dödsriket.
Inte med på vad du anmärker på här, påkörningsolyckor vid plötslig köbildning är ju väldigt vanliga men skillnaden på att sitta i en bil är ju att man antagligen kommer undan med whiplash och en intryckt baklucka. Samma upplevelse på en MC innebär att du är mosad mellan två fordon och antagligen har både krossad höft och ben o ligger o förblöder i någons baklucka. Kan man undvika en extra farlig situation ska man givetvis göra det men det är inte samma sak som att man måste passera alla fordon i varje form av kö.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bara det att stå så man inte blir klämd löser det problemet, oavsett om man pekar ut vid sidan eller mellan raderna
 
Kör själv MC och då en BMW GS med orginal dämpare och är grymt nöjd.
Jag har förståelse för argumentet att det blir "härligare" ljud och skönare känsla med annan ljudburk.
Men argumentet att man ska höras bättre gillar jag inte då vi då även kan tycka det är OK att åka runt med tutan på hela tiden eller dessa cycklister och gångare som bländar allt med sina starka LED lampor med samma argument att de måste synas.
Var hamnar vi till slut då? Vem överröstar vem i ljud eller ljus?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja om du tror att det blir dödsolyckor bara och pga att det är en motorcykel längst bak i en bilkö, så...

I exemplet du refererar till, skulle alla ha dött, oavsett fordon.

Nej att ligga sist i en bilkö, är inte lika med dödsriket.
Vem har sagt att man dör bara för att man står sist? Det handlar om att reducera riskerna och då är detta en sak man kan och bör göra.

I exemplet jag hänvisade till skulle ingen ha dött om motorcykel utnyttjade möjligheten att köra framåt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
MC tråd vore kul, uppkörning för A-kort om några dagar. Ja… passerat 40 med några år. Vet inte om det är genetiskt betingat att 50% av alla män tycker att MC är svaret på alla saknade bitar i livspusslet eller om det bara är youtube som tycker att jag verkar gilla sånt som 40+ uppskattar och därför matat mig med sånt content tills det känns som det naturliga svaret.
Klarade kortet för någon vecka sedan. Försök vara så lugn du bara kan. Det var inte jag...
Är i samma ålder som du. Egentid är viktigt inser jag. Så skönt att åka helt själv och bara tänka på var man ska åka.

Lycka till!!
 
  • Gilla
TypRätt och 6 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Klarade kortet för någon vecka sedan. Försök vara så lugn du bara kan. Det var inte jag...
Är i samma ålder som du. Egentid är viktigt inser jag. Så skönt att åka helt själv och bara tänka på var man ska åka.

Lycka till!!
Grattis!
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento
fgo fgo skrev:
Klarade kortet för någon vecka sedan. Försök vara så lugn du bara kan. Det var inte jag...
Är i samma ålder som du. Egentid är viktigt inser jag. Så skönt att åka helt själv och bara tänka på var man ska åka.

Lycka till!!
Ja man får gratulera 😀 man kommer ihåg när man väntade efter provet och
de sa att man får en bokstav till på körkortet. Det var andra tider -78 då vi körde
en Yamaha 125 som övningshoj 😎
 
galento galento skrev:
Ja man får gratulera 😀 man kommer ihåg när man väntade efter provet och
de sa att man får en bokstav till på körkortet. Det var andra tider -78 då vi körde
en Yamaha 125 som övningshoj 😎
Jag körde en DT125a när jag övningskörde till LättMC, den var slö som attan, jag tror aldrig den lyckades komma upp i 100 när man skulle göra bromsprovet på uppkörningen.

Sen hade jag en Kawa KDX125, den gjorde 110 i medvind och nedförsbacke.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Allmänt tips: Dieselspill på nylagd asfalt (speciellt tät asfalt med mycket bitumen) kan bli löjligt halt.

Var på MC-semester på väg till Norge, och kom till Mockfjärd. Höll kanske 40 km/h, bilen framför saktade ner lite, och jag bara precis touchade bakbromsen för att anpassa hastigheten, och hjulen bra försvann under mig. Det var så löjligt halt att jag nästan drattade på ändan när jag gick där efteråt.

Lyckligtvis så klarade sig hojen bra, kraschbågen och väskorna tog smällen, så det var ett extralyse och en backspegel som rök.

Lyckligtvis så kom det en snubbe springande innan jag ens rest upp hojen som var biker och pensionerad sadelmakare. Han bjöd på kaffe, och lånade ut lite verktyg så att jag kunde räta ut krashbågen, medan han fixade nya remmar så att väskorna höll sig på plats. Mindre än en timme, så var vi på väg igen. Alla hjältar har inte mantel.

Video från incidenten, incidenten är i början (skruva ner ljudet!):

När vi fortsatte så kände man diesel-doft och såg "regnbågar" i vattenpölarna ungefär en kilometer framåt. Så, antagligen hade det hänt något i korsningen som läckt en hel del eftersom han väntat där, sedan hade bilen/traktorn fortsatt framåt.

Mina regnkläder blev trasor, några sömmar sprack på jackan, skrapade hjälmen lite och fick skitcoola battlescars över knogarna på ena handsken.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja 900cc och 100-120hk räcker otroligt långt, kommer aldrig köpa något med mer fart, för farligt med mig bakom styret…
Instämmer. Själv är jag mer än nöjd med 944cc och runt 85hk. Men det är ju iofs Ducati-hästar ;)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
Allmänt tips: Dieselspill på nylagd asfalt (speciellt tät asfalt med mycket bitumen) kan bli löjligt halt.

Var på MC-semester på väg till Norge, och kom till Mockfjärd. Höll kanske 40 km/h, bilen framför saktade ner lite, och jag bara precis touchade bakbromsen för att anpassa hastigheten, och hjulen bra försvann under mig. Det var så löjligt halt att jag nästan drattade på ändan när jag gick där efteråt.

Lyckligtvis så klarade sig hojen bra, kraschbågen och väskorna tog smällen, så det var ett extralyse och en backspegel som rök.

Lyckligtvis så kom det en snubbe springande innan jag ens rest upp hojen som var biker och pensionerad sadelmakare. Han bjöd på kaffe, och lånade ut lite verktyg så att jag kunde räta ut krashbågen, medan han fixade nya remmar så att väskorna höll sig på plats. Mindre än en timme, så var vi på väg igen. Alla hjältar har inte mantel.

Video från incidenten, incidenten är i början (skruva ner ljudet!): [media]
När vi fortsatte så kände man diesel-doft och såg "regnbågar" i vattenpölarna ungefär en kilometer framåt. Så, antagligen hade det hänt något i korsningen som läckt en hel del eftersom han väntat där, sedan hade bilen/traktorn fortsatt framåt.

Mina regnkläder blev trasor, några sömmar sprack på jackan, skrapade hjälmen lite och fick skitcoola battlescars över knogarna på ena handsken.
Förvånad att det var bak- och inte frambroms du la på.

Varit med om samma sak på nylagd asfalt och ett kylarhaveri på en framförvarande bil. Svinhalt
 
Gammal MC historia.
Ett gäng med sporthojar fick för sig att åka ner i Europa på 80 talet via dåvarande Östeuropa.
De kom inte många meter i Östtyskland innan en polis dök upp.
Det visade sig att de kunde ge polisen lite pengar motsvarande 10 sek så ropade han på radion till nästa polis några mil bort, och sen var det fri fart till nästa polis, betala och gasa vidare till nästa.....
Givetvis regnade det (Var väl alltid grått o regn i östeuropa på den tiden ??)
De träffade en Trabantägare som erbjöd kost o logi för hela gänget hemma hos sin familj, hojarna fick stå i ett stall och vaktades hela natten av Trabantägaren.
Hela byn var där och beundrade hojarna, GSX 1100, Katana, Kawa 900 mfl, de hade aldrig sett nått liknande.
De ville inte ha betalt, men fick äran att fylla tanken full i Trabanten då bensinen var ransonerad med kuponger a 10 liter för invånare.
Min kompis i gänget sa, har aldrig sett en så glad person över att det var bensin ända upp i tanken, för det hade han aldrig sett förut.
 
F fsn skrev:
Förvånad att det var bak- och inte frambroms du la på.

Varit med om samma sak på nylagd asfalt och ett kylarhaveri på en framförvarande bil. Svinhalt
Det var blött, och jag skulle bara sakta ner lite, så använde bakbromsen. Men, som sagt, det var löjligt halt. Tänk dig en gammal stumfilmskomedi där de halkar omkring på ett halt golv, så halt var det.

Det var som om någon sprutat smörjfett över vägen.

Glömde att nämna att jag nästan lade ner hojen vid nästa stopp för att jag fått det där hala gunket under ena kängan, så foten halkade iväg när jag stannade.
 
F
T Troberg skrev:
Det var blött, och jag skulle bara sakta ner lite, så använde bakbromsen. Men, som sagt, det var löjligt halt. Tänk dig en gammal stumfilmskomedi där de halkar omkring på ett halt golv, så halt var det.

Det var som om någon sprutat smörjfett över vägen.

Glömde att nämna att jag nästan lade ner hojen vid nästa stopp för att jag fått det där hala gunket under ena kängan, så foten halkade iväg när jag stannade.
Jag förstår vad du menar. Jag var med em en liknande situation där en bilist stoppade oss. Vi var 4 eller 5 hojar och det var en liten nerförsbacke. Alla stannade vid den vinkande killen och vi gick med hojarna, det var nerför och för att inte hojen skulle rulla ifrån honom så drog han handbromsen och fick en stillastående low sider. Men han räddade hojen genom att lägga sig under. Det var extremt obehagligt faktiskt.
 
F fsn skrev:
Jag förstår vad du menar. Jag var med em en liknande situation där en bilist stoppade oss. Vi var 4 eller 5 hojar och det var en liten nerförsbacke. Alla stannade vid den vinkande killen och vi gick med hojarna, det var nerför och för att inte hojen skulle rulla ifrån honom så drog han handbromsen och fick en stillastående low sider. Men han räddade hojen genom att lägga sig under. Det var extremt obehagligt faktiskt.
Hoppas han inte lade sig under avgasrörssidan...

Har sett en liknande situation med ishalka, där en bil stannade, föraren klev ur, halkade och satte sig på ändan, och bilen kanade från stillastående sidledes ner i diket (eller snarare, två hjul ner i diket)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.