B BSOD skrev:
@returen
Förstår inte varför du hävdar att det inte är en elektronisk expansionsventil? Inlägg #33 och #63 visar ju i alla fall dokumentation för elektronisk expansionsventil, av stegmotortyp med 5 kablar.

Jag kan dock tycka att det ser ut som en mekanisk exp ventil på bilderna, men det är ingen toppenbild, ser bara halva.... Men det borde vara väldigt lätt att se på plats.
precis vi har inte sett ventilen bara att det är en option enligt kretsschemat (den är streckad) och det är billigare att ha kapillärrör både för avfrostning och värmedrift egentligen ingen mening att ha en expansionsventil i den sväva driftsenvelopen som det gäller och med en on/off kompressor
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Bättre bilder ska fixas 👍
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
precis vi har inte sett ventilen bara att det är en option enligt kretsschemat (den är streckad) och det är billigare att ha kapillärrör både för avfrostning och värmedrift egentligen ingen mening att ha en expansionsventil i den sväva driftsenvelopen som det gäller och med en on/off kompressor
jag har tittat på bilderna igen och man ser faktiskt såväl en konventionell expventil som fyrvägaren på samma bild i första inlägget
 
B
returen returen skrev:
precis vi har inte sett ventilen bara att det är en option enligt kretsschemat (den är streckad) och det är billigare att ha kapillärrör både för avfrostning och värmedrift egentligen ingen mening att ha en expansionsventil i den sväva driftsenvelopen som det gäller och med en on/off kompressor
Missade den streckade delen på schemat. Håller med om att elektronisk exp ventil känns väldigt mycket överkurs för en sådan här poolvärmepump.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Halloj,

Lite bättre bilder och närbilder på komponenter.

Bild av ett kretskort med olika komponenter. Synliga är bland annat en expansionsventil ZW195 av variant 065877 och en fyrvägsventil märkt Saginomiya STF-H0108.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionsventilen heter ZW195 och är av variant 065877
Närbild på expansionsventil ZW195 av variant 065877, monterad i ett kopparrörsystem med elektriska kablar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.copeland.com/documents/ba-bn-series-en-4858042.pdf

Vet inte om detta är en variant som man kan knacka lite uppfordrande på för att väcka till liv...

Finns även en fyrvägsventil med två tåtar. Har ännu inte mätt resistans för kontakten satt ordentligt på kretskortet och jag ville inte bända för mycket. Har inte pillat eller grejat med magneter eller försökt påverka den på annat sätt heller.
Närbild på en fyrvägsventil Saginomiya STF-H010AH med etikett som visar 220V, 50/60Hz och 6/5W, monterad på ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på komponenten märkt med ”Saginomiya STF-H0108 Z212” i maskinens insida, med kablar och kopparrör synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Saginomiya STF-H0108

Så här ser kretskortet ut. Tempsensorna på plinten till höger har jag mätt och det är iaf inga avbrott. Två är dessutom ersatta med motstånd

Närbild av ett kretskort med kablar och komponenter som expansionsventil och fyrvägsventil, text "ZL6645 2013-05-10" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett kretskort inuti ett elektriskt hölje där olika färgade kablar är anslutna. Komponenter och kablar är tydligt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med anslutna temperatursensorer. Terminalblock markerade med GND, T1, T2, T3, T4, T5 och T6. Fyra temperaturresistorer anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tavla med handskrivna resistansvärden i kilohm för olika temperatursensorer T1–T6, några saknar mätvärden. Ungefärliga värden är T6: 2.808 kΩ, T5: 6.2 kΩ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schema teckning av ett kretskort med olika temperaturavkänning och säkerhetsfunktioner markerade, inklusive kyl- och värmerörstemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In och ut-temp kontrollerade jag inte, men de var ju rimliga värden runt 21 grader på båda.

T5 är den som sitter bakom gallret på baksidan, men enligt schemat heter den Environment temperature. T4 som heter back temperature är i sin tur en av de som ersatts av en motstånd.

Allmän renlighet på baksidan är väl inte katastrofal men en liten städning skulle väl inte skada heller..
Närbild av ett smutsigt ventilationsgaller över en kylare på en kretskortsenhet i en apparat. Gallret har ett sexkantigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en värmeväxlare och ledningar med isolering, del av en värmepump eller luftkonditioneringsenhet, med viss smuts och damm på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är nog att se om den går att få i kylläge, vilket ska vara möjligt i manualen, och se om det resulterar i något intressant.

Det fanns även fler tips i de senaste inläggen som jag ska kika på vid nästa möjliga tillfälle.
 
  • Närbild på komponenter på ett kretskort, där en sensor märkt med "T5" är ansluten bredvid andra ledningar och metallkomponenter, med viss dammansamling synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en expansionsventil märkt ZW195 variant 065877, ansluten med kopparrör och kablar fastsatta med dragkedjor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket sunkigt bygge made in PRC
 
J jahallåja skrev:
Halloj,

Lite bättre bilder och närbilder på komponenter.

[bild]

Expansionsventilen heter ZW195 och är av variant 065877
[bild]
[länk]

Vet inte om detta är en variant som man kan knacka lite uppfordrande på för att väcka till liv...

Finns även en fyrvägsventil med två tåtar. Har ännu inte mätt resistans för kontakten satt ordentligt på kretskortet och jag ville inte bända för mycket. Har inte pillat eller grejat med magneter eller försökt påverka den på annat sätt heller.
[bild][bild]
En Saginomiya STF-H0108

Så här ser kretskortet ut. Tempsensorna på plinten till höger har jag mätt och det är iaf inga avbrott. Två är dessutom ersatta med motstånd

[bild][bild][bild][bild][bild]
In och ut-temp kontrollerade jag inte, men de var ju rimliga värden runt 21 grader på båda.

T5 är den som sitter bakom gallret på baksidan, men enligt schemat heter den Environment temperature. T4 som heter back temperature är i sin tur en av de som ersatts av en motstånd.

Allmän renlighet på baksidan är väl inte katastrofal men en liten städning skulle väl inte skada heller..
[bild][bild]

Nästa steg är nog att se om den går att få i kylläge, vilket ska vara möjligt i manualen, och se om det resulterar i något intressant.

Det fanns även fler tips i de senaste inläggen som jag ska kika på vid nästa möjliga tillfälle.
har du redovisat dina mätningar upp och ner?
T1 är ju högst upp och T6 längst ner på kretskortet!
vattentemp NTC-erna borde ha samma värde dvs T5 & T6
 
den skall gå i kylläge om du tar bort anslutningen till 4-vägaren
alltid kylläge opåverkad
 
T4 heating pipe temp brukar ligga i ett annat mätområde då hetgasen ligger upp mot 100C
 
returen returen skrev:
har du redovisat dina mätningar upp och ner?
T1 är ju högst upp och T6 längst ner på kretskortet!
vattentemp NTC-erna borde ha samma värde dvs T5 & T6
Nej, numreringen börjar nerifrån och går upp.

Närbild av en kopplingsplint på ett kretskort med ledningar anslutna till numrerade portar och några motstånd insatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två nedersta, 1 och 2 pillade jag inte loss för det drog ut på tiden och jag tyckte att vatten in och ut rapporterade rimliga värden vid tidigare körningar. Båda nära 21 grader vilket stämmer rimligt med termometer som flyter i plurret.
 
returen returen skrev:
den skall gå i kylläge om du tar bort anslutningen till 4-vägaren
alltid kylläge opåverkad
Tror att manualen säger att jag kan sätta lågt bör-värde och den ska gå över i kylläge. Får dubbelkolla och prova.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.