Ja men om det bara handlar om överlevnad så räcker det ju med att glida förbi två bilar eller så. Många gör det nog för att man kan och tar säkerheten som en ursäkt. Min körlärare drar förbi varje form av kö på sidan om det så enbart handlar om 10 fordon som väntar på sin tur vid rondell. Personligen kommer jag nog stå snyggt o vänta på min tur i dessa lägen när jag har mitt kort därför att jag anser det helt klart vara att tränga sig och skapar anarki i trafiken.
Vid långa köer som man ska färdas/stå still i evigheter på, som motorväg i midsommartrafiken lär även jag försöka glida förbi enbart för det går, där är det inte att tränga sig på samma vis då där vill man ju bara få undan så många fordon som möjligt och en MC kan ju ofta passera hinder utan att ta upp mer plats. Ser även till att lägga mig åt sidan på filen så att motorcyklar enkelt kan komma förbi utan risk för min eller deras lack vid kö. Dock tror jag många som far fram mellan filerna kollat på för många amerikanska youtube clip, där filbrädden på motorväg alltid är 3,7m i EU kan brädden var betydligt mindre. Speciellt när det är fler än 2 filer.
 
S Sernando skrev:
Överleva? Det var då jäklar till att överdriva verkligheten.
Hur menar du då? Tyckte du inte att exemplet ovan var tydligt nog? SMC är också tydliga i sin rekommendation runt köslut.
 
Att köra förbi en stillastående bilkö är inte att tränga sig. Ingen bil blir hindrad eller fördröjd av att en MC utnyttjar sin fördel och tar sig fram smidigt. Det gäller såklart att vara snabb iväg när det slår om till grönt. Jag brukar vara flera 100 meter bort innan de första bilarna har passerat korsningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.

Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.

[video]
Måste vara fel på min telefon, tycker det låter tamt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Måste vara fel på min telefon, tycker det låter tamt.
Tänkte exakt samma sak.. 😂

Uppenbarligen har vi människor väldigt olika tolerans för ljud...
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Många gör det nog för att man kan
En gång stod jag tillsammans med 5-6 bilar och väntade på grönt ljus på ett ställe där det bara är ett enkelriktat körfält med gångbana på båda sidorna. Tror ni inte det kommer en "biker" som är så j-kla k*t på att komma först att han med stor möda börjar paddla fram bågen kors och tvärs mellan bilarna i kön, vinkelrätt mot färdriktningen med typ 10 cm tillgodo. Hade han tappat balansen hade han legat på motorhuven.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.

Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.

[video]
Tyvärr döds ljuden en hel del även på Byggahus. Låter mycket bättre irl. Drog min db förra veckan, kört med den i ca 4v. Vilken skillnad på ljud mycket högre utan db extrem stor skillnad. Så den får vara ute för gott:)
 
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Fyfan. Men det visar på vikten av att aldrig vara sist i ett köslut där hastighetsskillnaderna kan bli stora. De som kör bil kommer alltid tro att man kör förbi för att tränga sig fram och förstår inte att det handlar om att överleva.
Ja detta var väldigt ledsamt , tänker ofta på Patrik och Monika . Sen kan man ju
fråga sej om det inte borde vara mer hälsokontroller på förare som kommit upp
i ålder. Är ju gubbe själv men har varit nära att bli rammad själv med mc,n av äldre
bilförare. Ett skräckexempel i trakten var en man som såg så dåligt att hustrun fick
sitta bredvid och hjälpa honom "se" genom att berätta hur det såg ut på vägen.

Vi lyckades övertala en släkting att sälja bilen innan nån olycka hände då synen var
nedsatt. Men läkarna hade ingen koll på detta fast personen hade andra sjukdomar och åt mediciner.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Måste vara fel på min telefon, tycker det låter tamt.
Japp, hur det låter är förstås subjektivt men tamt låter det inte i verkligheten iaf….:)
 
B berne88 skrev:
Tyvärr döds ljuden en hel del även på Byggahus. Låter mycket bättre irl. Drog min db förra veckan, kört med den i ca 4v. Vilken skillnad på ljud mycket högre utan db extrem stor skillnad. Så den får vara ute för gott:)
Detta är med insatsen/db-killer kvar i röret.
 
galento galento skrev:
Ja detta var väldigt ledsamt , tänker ofta på Patrik och Monika . Sen kan man ju
fråga sej om det inte borde vara mer hälsokontroller på förare som kommit upp
i ålder. Är ju gubbe själv men har varit nära att bli rammad själv med mc,n av äldre
bilförare. Ett skräckexempel i trakten var en man som såg så dåligt att hustrun fick
sitta bredvid och hjälpa honom "se" genom att berätta hur det såg ut på vägen.

Vi lyckades övertala en släkting att sälja bilen innan nån olycka hände då synen var
nedsatt. Men läkarna hade ingen koll på detta fast personen hade andra sjukdomar och åt mediciner.
Det är märkligt att det är högre krav på synskärpa för högre behörigheter. När körkort med högre behörighet ska förnyas, vilket görs vart femte år, krävs läkarintyg. När körkort för personbil ska förnyas, vilket görs vart tionde år, krävs inget läkarintyg. Är det möjligen av hänsyn till den dysfunktionella sjukvården vi har som det inte införs krav på läkarintyg för förnyande av B-behörighet?

Syn​

Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen (binokulärt). Ska du ta körkort för lastbil eller buss måste du ha minst 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat. Du får använda glasögon eller kontaktlinser.

Vid vissa ögonsjukdomar eller andra förhållanden som kan påverka synen, till exempel dubbelseende, synfältsdefekter och nattblindhet, krävs intyg av en specialist i ögonsjukdomar. På sidan Läkarintyg synfunktionerÖppnas i nytt fönster finns i de fall intyg som läkaren kan fylla i.

citatet ovan från https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/medicinska-krav/

Jag har i mitt körkort krav att använda glasögon när jag kör lastbil men inget krav när jag kör bil eller MC. Kan någon förklara logiken bakom detta?

Självklart så använder jag glasögon även när jag kör bil och MC för jag märker såklart skillnaden glasögonen gör även om den inte är så stor.
 
T TommyC skrev:
Det är märkligt att det är högre krav på synskärpa för högre behörigheter. När körkort med högre behörighet ska förnyas, vilket görs vart femte år, krävs läkarintyg. När körkort för personbil ska förnyas, vilket görs vart tionde år, krävs inget läkarintyg. Är det möjligen av hänsyn till den dysfunktionella sjukvården vi har som det inte införs krav på läkarintyg för förnyande av B-behörighet?

Syn​

Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen (binokulärt). Ska du ta körkort för lastbil eller buss måste du ha minst 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat. Du får använda glasögon eller kontaktlinser.

Vid vissa ögonsjukdomar eller andra förhållanden som kan påverka synen, till exempel dubbelseende, synfältsdefekter och nattblindhet, krävs intyg av en specialist i ögonsjukdomar. På sidan Läkarintyg synfunktioner[bild] finns i de fall intyg som läkaren kan fylla i.

citatet ovan från [länk]

Jag har i mitt körkort krav att använda glasögon när jag kör lastbil men inget krav när jag kör bil eller MC. Kan någon förklara logiken bakom detta?

Självklart så använder jag glasögon även när jag kör bil och MC för jag märker såklart skillnaden glasögonen gör även om den inte är så stor.
Det är väl bara att man valt att ställa högre kontroll på yrkesverksamma
 
Ja, det är ju tydligt att det är så men jag undrar över vilka överväganden som ligger bakom detta faktum!?
 
Det går att ställa till betydligt mer elände med ett 60-tonsekipage lastat med svavelsyra, betongbalk eller bensin, än med en personbil.

Sen tror jag ju tyvärr att mobiltelefoner ställer till med fler incidenter än hälsoproblem. Borde vara undersökning av riskbeteende, omdöme och simultankapacitet också.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du då? Tyckte du inte att exemplet ovan var tydligt nog? SMC är också tydliga i sin rekommendation runt köslut.
Ja om du tror att det blir dödsolyckor bara och pga att det är en motorcykel längst bak i en bilkö, så...

I exemplet du refererar till, skulle alla ha dött, oavsett fordon.

Nej att ligga sist i en bilkö, är inte lika med dödsriket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.