R RoAd skrev:
Ja, de vill nog gärna det, men för att uppnå det så måste de ju först och främst ha en gemensam valuta. Tror du att de är nära att ha det?
Inte alls. Vad har du fått det ifrån? Det räcker att ha en gemensamt BRICS:index för oljehandeln till att börja med. Redan där kommer USA, du och alla andra investerare att få skrämselhicka.
R RoAd skrev:
Sedan måste den dessutom ha större förtroende än USD. Det har jag svårt att se en valuta som garanteras av ett gäng sk. skurkstater och dessutom inte gillar varandra ska kunna få.
Jag är rädd för att du och många andra överskattar USA:s stabilitet. Ett land med en uppenbart förvirrad gammal man som ledare och ett skenande budgetunderskott i klass med vilken bananrepublik som helst. Till och med Fed flaggade nyligen för att deras pengapolitik går åt pipsvängen. Men det nämndes inte på SVT och då har det inte hänt. Eller hur.

Usa har sedan andra världskriget varit inblandade i ca: 40 konflikter, oftast i militärt små nationer med demokratiambitioner. Sedan har vi Hawaii som hotades till underkastelse samt Irakkriget där USA fick ljuga ihop ett hot för att invadera bomba isönder allt förutom (oljedepartementets byggnad) och slakta lokalbefolkningen. Som bonus för deras inkompetens skapades IS. Sedan Afganistankriget och klassikern i dina hjältar korståg för fred, Vietnamkriget. Ja och även där åkte USA ut med huvudet före. Skall jag fortsätta eller räcker dessa för att kallas "skurkstaternas skurkstat"?

Så. TS som funderar på att placera långsiktigt i aktier. Nöj dig inte med SVT:s rapportering.

Ser att jag kom tvåa på lite här.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inte alls. Vad har du fått det ifrån? Det räcker att ha en gemensamt BRICS:index för oljehandeln till att börja med. Redan där kommer USA, du och alla andra investerare att få skrämselhicka.
Jo men det är mer komplicerat än så och numera finns ju både OPEC samt OPEC+
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=56420

Nyckellandet då är SaudiArabien och megabolaget Aramco som balanserar mellan USA/väst och Brics.
Sen hittar man då ett flertal "rövarstater" bland OPEC's medlemmar men det är nog hög tid att börja prata med varandra oavsett höga demokratiska ideal.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Excel
Intet Intet skrev:
okända människor ger nästangarantier om en okänd framtid. Det är lite det jag opponerar mig emot. Inte fonder eller amortering då båda har sina för och nackdelar. Själv har jag såväl global, Nordamerika och Sverigefonder. Index allesammans.
Du kan väl skriva ut ditt personnummer och garantera x% avkastning kommande 30 åren.

Nej trodde väl inte det.
 
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Det beror givetvis på vad ditt alternativ är. Hur tänker du kring sparande, unna dig saker, resor etc. Om vi utgår enbart från sparandet och att du inte tänker använda pengarna på anna5t sätt, så är ju amortering alltd ett bättre alternativ till sparränta. Det alternativa sparandet är ju i såfall aktimarknaden. Många bolag på A-listan har ju en högre utdelning än bankernas utlåningsränta, men med risken att kursen kan sjunka och därmed gör en förlust på aktierna (dock förutsatt att du måste sälja). Aktieutdelningar är kvittningsbara mot utgiftsräntor fullt ut (upp till 10000). Så amortering är ett säkert sparande med hög ränta, vill du ha bättre avkastning är nog aktiemarknaden alternativet om du nu inte vill spendera mera
 
P paralun skrev:
Jo men det är mer komplicerat än så och numera finns ju både OPEC samt OPEC+
[länk]

Nyckellandet då är SaudiArabien och megabolaget Aramco som balanserar mellan USA/väst och Brics.
Sen hittar man då ett flertal "rövarstater" bland OPEC's medlemmar men det är nog hög tid att börja prata med varandra oavsett höga demokratiska ideal.
Såklart. Det jag menade var att BRICS inte behöver en egen "Euro" utan de kan komma överens om en "valuta" endast för olja, till att börja med.
Sedan gammalt vet vi att när pengar är inblandat försvinner moralen. Under ww2 sålde Sverige glatt stål och kullager till båda sidorna 😇. När Ryssland testinvaderade Krim för att se vilka reaktionerna skulle bli, hände nästan ingenting. Vi stoppade lax och ostexporten samtidigt som vi importerade energi som aldrig förr, vilket "galningen" Putin såg som grönt ljus från EU.

Självklart skall vi prata med alla. Det var ju Obamas lovprisande motto. Ni vet. Han som fick Nobels fredspris innan han drog in USA i fyra nya krig. När Orban nyligen försökte "göra en Obama" genom att snacka med Putin. Ja, då var det tydligen inte längre på modet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Du kan väl skriva ut ditt personnummer och garantera x% avkastning kommande 30 åren.

Nej trodde väl inte det.
Nu har du inte bara svarat på din egen fråga. Du har även svarat på fel inlägg.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Såklart. Det jag menade var att BRICS inte behöver en egen "Euro" utan de kan komma överens om en "valuta" endast för olja, till att börja med.
Sedan gammalt vet vi att när pengar är inblandat försvinner moralen. Under ww2 sålde Sverige glatt stål och kullager till båda sidorna 😇. När Ryssland testinvaderade Krim för att se vilka reaktionerna skulle bli, hände nästan ingenting. Vi stoppade lax och ostexporten samtidigt som vi importerade energi som aldrig förr, vilket "galningen" Putin såg som grönt ljus från EU.

Självklart skall vi prata med alla. Det var ju Obamas lovprisande motto. Ni vet. Han som fick Nobels fredspris innan han drog in USA i fyra nya krig. När Orban nyligen försökte "göra en Obama" genom att snacka med Putin. Ja, då var det tydligen inte längre på modet.
Jo och det som du kallar "testinvasionen" var då annekteringen av Krim som hände år 2014 och väst gjorde mnimalt eftersom Angela Merkel skulle ha sin fossilgas inkl Obamas välsignelse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation

Men man bör hålla isär det som händer inom Brics och Ukraina, hursomhelst så måste man börja prata med varandra i världen och inte bete sig som tjurskalliga grannar här i forumet.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Det finns många aspekter att ta i beaktning..
Visst kan det vara lockande att vara skuldfri 🙂 men om det innebär ett liv utan andra nöjen så kan man undra om det är värt det.
Det är ju oxå stor skillnad om man har någon som ärver en eller det man äger hamnar hos allmänna arvsfonden, dvs staten..
Själv har jag en äldre version av låneskydd som ersätter drygt 2 miljoner av min låneskuld om jag går bort innan jag fyllt 65..
Då jag har barn skulle jag hellre investera de pengarna än amortera, och låtit banken efterskänka bolånet då det gynnar barnen..
Sen kan jag ju amortera av skulden med besparingarna när jag fyllt 65 om jag vill.
Det är oxå bättre att ha besparingar + lån än inget av det, då det kan vara svårt att få lån som pensionär även om man sitter med en fastighet som är betald, tyvärr.
 
P paralun skrev:
Jo och det som du kallar "testinvasionen" var då annekteringen av Krim som hände år 2014 och väst gjorde mnimalt eftersom Angela Merkel skulle ha sin fossilgas inkl Obamas välsignelse.
[länk]

Men man bör hålla isär det som händer inom Brics och Ukraina, hursomhelst så måste man börja prata med varandra i världen och inte bete sig som tjurskalliga grannar här i forumet.
Ni som har bra koll och predikar "Bric".
Putin och Orban, amorterar dom?
 
H Heidelbeere skrev:
Ni som har bra koll och predikar "Bric".
Putin och Orban, amorterar dom?
Putin "äger väl allt" så vad ska han betala menar du? ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Putin "äger väl allt" så vad ska han betala menar du? ;)
Sant.
Putin utan mellanslag trollen som marknadsför Bric kan väl förklara hur och om Ryssland och Putin kommer ändå längre bort från behovet att amortera genom att gå in i Bric.
F.ö är det är ett fantastiskt forum🫣
 
D
Det är klart att det är oljan som kommer få väst på fall, alla stater toksatsar på oljeteknik med stora investeringar i allt från förbränningsmotorer till oljekraftverk.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är klart att det är oljan som kommer få väst på fall, alla stater toksatsar på oljeteknik med stora investeringar i allt från förbränningsmotorer till oljekraftverk.
Nyfiken, vad satsar Ryssland på?
 
D
H Heidelbeere skrev:
Nyfiken, vad satsar Ryssland på?
Statsterrorism.
 
  • Gilla
Heidelbeere
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Ni som har bra koll och predikar "Bric".
Putin och Orban, amorterar dom?
Ingen aning men ställer till "oro" i världen.

Sen den senaste "oron" från USA, kraftig sänkning av inköpchefsindex och högre arbetslöshet som ledde till en störra global börsnedgång kommer nog marknaden att noggrant analysera och bakomliggande orsaker.
https://www.dn.se/ekonomi/experten-oroliga-veckor-vantar-efter-borsraset/

Allt hänger ju ihop numera i en global värld.....
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.