T TypRätt skrev:
uppkörning för A-kort om några dagar.
Lycka till! ❤️
 
Jag körde av mig mc-suget innan jag fick mitt körkort med A bonus 1974.

Jag körde supertrimmad moppe, zündapp ks50 och ks100 som 15-17 åring och det var nog för mig.
 
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
MC tråd vore kul, uppkörning för A-kort om några dagar. Ja… passerat 40 med några år. Vet inte om det är genetiskt betingat att 50% av alla män tycker att MC är svaret på alla saknade bitar i livspusslet eller om det bara är youtube som tycker att jag verkar gilla sånt som 40+ uppskattar och därför matat mig med sånt content tills det känns som det naturliga svaret.
Var kör du upp?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har vi ingen MC tråd. Känner mig inte riktigt hemma här… 😂
Välkommen till MC tråden
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Har visserligen ett v&h system på hojen men har även kompletterat med ett lite vassare horn på 139db. Brukar få bilar att se upp😄
Svart kompressordrivet tuta med texten "Stebel" och "Made in Italy", lämpligt för motorcykel med en ljudnivå på 139 decibel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Välkommen till MC tråden
Tror en duktig moderator gav mig ett hem. 👍
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror en duktig moderator gav mig ett hem. 👍
Tur man kan anmäla inlägg så det skapas nya trådar ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
tycker det är bilistens fel när den ”kör ut framför” när de kommer i 160km/h på 70 vägen
Det ÄR bilisten som gör fel om denne inte uppfyller sin väjningsplikt!

Att motorcyklisten också gör fel förändrar inte detta.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det är när 2 gör fel samtidigt som det blir en olycka
 
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Faktum är att tex Yamaha jobbat på att göra ljudupplevelsen mer lokal - dels leder man insugsljud rakt upp (genom ”tanken”) och avgasröret pekar rakt ner för att minska spridningen. Bra va?
I ny egen tråd känns det mer motiverat att svara.

Om det minskar andelen rakarör varianter som bara sprider oljud i hela området så är det bra.

Personligen skulle jag hellre ha en hoj som gick snabbt och tyst än det motsatta. Men tyvärr har jag för dålig vägdisciplin för att skaffa ett buskörningsfordon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.

Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.

 
  • Gilla
  • Älska
Gimp och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det ÄR bilisten som gör fel om denne inte uppfyller sin väjningsplikt!

Att motorcyklisten också gör fel förändrar inte detta.
Jag är inte ens säker på att det stämmer, i många fall är det en kurva och du kan inte se längre från utfarten än säg 70-100m, ser du då någon väntar man, är det fritt så kör man. Väjningsplikten kan inte vara oändlig. Kommer det då något susande runt hörnet är det ju synd för dennes anhöriga men jag lägger det inte på mitt samvete och jag ser det på samma vis vid mindre dolda utfarter. Jag kör givet vis inte ut framför någon som jag ser kommer i hög fart men i många fall gäller det att vara kvick om man ska komma ut i en vänstersväng utan att sitta hela dagen dvs man kan inte sitta o räkna stolpar på ankommande trafik utan är lucka stor nog bränner man ut. Kommer någon i tredubbla hastigheten är det utanför det jag tar höjd för. Kommer någon i 90 om det är 70 behöver de på sin höjd lätta på gasen om de inte vill kramas jag har rätt mycket blyfot själv så ligger inte o fisgasar.

Alltså scenariot i mitt huvud är du står i en T-korsning och ska ut på stora vägen vänster. Mycket trafik från höger så man letar lucka o kollar om det blir fritt vänster samtidigt. Den farliga ghostridern kommer då främst från vänster där det är mindre trafik och mer möjlighet för hög fart.

Hade det bara varit en högersväng det är frågan om är det ju inte mycket att fundera på bara att vänta tills det blir en nog stor lucka, är det så mycket trafik att det är svårt att komma ut brukar farten inte vara så hög heller.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Jag är inte ens säker på att det stämmer, i många fall är det en kurva och du kan inte se längre från utfarten än säg 70-100m, ser du då någon väntar man, är det fritt så kör man. Väjningsplikten kan inte vara oändlig. Kommer det då något susande runt hörnet är det ju synd för dennes anhöriga men jag lägger det inte på mitt samvete och jag ser det på samma vis vid mindre dolda utfarter. Jag kör givet vis inte ut framför någon som jag ser kommer i hög fart men i många fall gäller det att vara kvick om man ska komma ut i en vänstersväng utan att sitta hela dagen dvs man kan inte sitta o räkna stolpar på ankommande trafik utan är lucka stor nog bränner man ut. Kommer någon i tredubbla hastigheten är det utanför det jag tar höjd för. Kommer någon i 90 om det är 70 behöver de på sin höjd lätta på gasen om de inte vill kramas jag har rätt mycket blyfot själv så ligger inte o fisgasar.

Alltså scenariot i mitt huvud är du står i en T-korsning och ska ut på stora vägen vänster. Mycket trafik från höger så man letar lucka o kollar om det blir fritt vänster samtidigt. Den farliga ghostridern kommer då främst från vänster där det är mindre trafik och mer möjlighet för hög fart.

Hade det bara varit en högersväng det är frågan om är det ju inte mycket att fundera på bara att vänta tills det blir en nog stor lucka, är det så mycket trafik att det är svårt att komma ut brukar farten inte vara så hög heller.
Du verkar behöva göra enbart högersväng ut på vägar, sedan ta bättre beslut om när du minsann ska ut och hindra kommande trafik. Do better!
 
S Sernando skrev:
Du verkar behöva göra enbart högersväng ut på vägar, sedan ta bättre beslut om när du minsann ska ut och hindra kommande trafik. Do better!
Hu? Jag skrev ju tydligt att exemplet är vänstersväng i T-korsning. Du verkar ha fastnat vid något scenario själv. I mitt första inlägg åsyftade jag inte ens en MC som kommer ikapp utan den som blåser in i sidan på bilen som åker ut för att korsa dess bana (tex för att svänga vänster).
 
T TypRätt skrev:
ser du då någon väntar man, är det fritt så kör man. Väjningsplikten kan inte vara oändlig.
Nej här är vi helt överens. Man kan givetvis inte ta hänsyn till det man inte ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.