Status
Tråden går ej att kommentera.
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har rivit många kaklade badrum under mina år i branschen och det är inte många som haft speciellt mycket skador...

Gör man tätskiktet ordentligt utan att tumma på noggrannheten så håller det bra.

Sen rek. jag dock fortfarande folk att fundera över plastmatta på ovanvåningar med träbjälklag men det handlar om att man har helt andra rörelser där som i min värld kan påverka hållfastheten.
Vi får ju inte glömma survival bias/överlevnadsbias - de värsta badrummen fick stora vattenskador på några få korta år och finns inte bland oss längre. Mina 40-talistföräldrar körde ett sånt vid nybygge på början av 80-talet. Men att duscha på våtrumstapet och matta satta på rörlig spånplatta i ett trähus var ingen bra idé. Vattnet tog sig in i skarvarna och sen svällde spånplattan. Försöket med klinker och kakel som renovering där på 80-talets slut var ingen höjdare heller...
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Kul, ska följa tråden o se vad man får för 280k! Tycker det låter som jäkla mycket pengar för 4kvm badrum.

Men priserna har dragit iväg och hantverkare är dyra.

Enda nymodigheten som jag inte gillar med nya badrum är dessa vägghängda toaletter, dom spolar så jäkla dåligt jämfört mot en "vanlig"
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kul, ska följa tråden o se vad man får för 280k! Tycker det låter som jäkla mycket pengar för 4kvm badrum.

Men priserna har dragit iväg och hantverkare är dyra.

Enda nymodigheten som jag inte gillar med nya badrum är dessa vägghängda toaletter, dom spolar så jäkla dåligt jämfört mot en "vanlig"
Eller hur! Dyrt 🤑

Dock var alla offerter på arbete mer eller mindre på samma kostnad. Snittar på ca 600kr/tim. Och alla offererade 4-5 veckor så i alla fall i Stockholm verkar priserna vara ganska lika för ett ”badrum” i denna storlek. Men de olika yrkeskategorier tar lite olika arvode, elektrikern tar inte samma rimligtvis som den som river.
 
Redigerat:
Globetrot Globetrot skrev:
På begäran från PM.

Här kommer en liten lista på nuvarande inköp vi gjort till badrummet:

Tak lampor 2 st. Pris 1,651 KR (se bild, IP44)
Mosaik 4,050 KR
Kakel och klinkers 26,102 KR (inkl fog o fix och metall hörn lister 6 st)
Fönster o plåt 12,000 KR
Vägghängd Toalettstol Ifö Spira Art 6,245 KR
Spolkanapp o sil (New York Tebo) 2,139KR
Innerdörr Swedoor 1,498 KR
Innerdörrhandtag 958KR (eg 2 då vi bytte till andra badrummet också)
Takduschset Hansgrohe 4,462 KR
Blandarfäste Tapwell 619 KR
Gerbeit modul 4,497 KR
Tvättställsskåp Björbo Badrum Mejda Kompakt Tvättställ Björbo Badrum Mejda Spira Spegelskåp Björbo Badrum Mejda = 19,307 KR

TOTAL = 83,000 KR.

Vi har lite saker kvar att köpa. Måttbeställd duschhörna och krokar tex.
Tack för listan. Det är bra för en sån som mig som vill göra om badrummen inom några år men inte har en aning om vilka saker som kostar mycket.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Elen från 79’ ….får mig osökt att tänka på att ”när klent håller så håller det”.

Men tillräckligt bra tydligen. 45 år senare….
Har du tänkt på att Golvvärme är( Komfortvärme)är det dåligt isolerat och du tar bort elelementet kan det bli lite kallt vid långvarig kyla.,Bara ett litet tips
 
S stefan57 skrev:
Har du tänkt på att Golvvärme är( Komfortvärme)är det dåligt isolerat och du tar bort elelementet kan det bli lite kallt vid långvarig kyla.,Bara ett litet tips
Ja, de ska lägga golvvärme.
 
Jag menar har du Bara Golvvärme kan det bli lite kallt
 
H Hank_Ö skrev:
Tack för listan. Det är bra för en sån som mig som vill göra om badrummen inom några år men inte har en aning om vilka saker som kostar mycket.
Jag tror att om man aktivt letar efter billiga saker och sätter våtrumsmatta kan man säkert minst halvera kostnaden för bygg material. Det är nog också lättare konstruktion mässigt och billigare arbete.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Eller hur! Dyrt 🤑

Dock var alla offerter på arbete mer eller mindre på samma kostnad. Snittar på ca 600kr/tim. Och alla offererade 4-5 veckor så i alla fall i Stockholm verkar priserna vara ganska lika för ett ”badrum” i denna storlek. Men de olika yrkeskategorier tar lite olika arvode, elektrikern tar inte samma rimligtvis som den som river.
Jo lite dyrt är det, men senast jag renoverade badrum var det med matta och jag gjorde allt förutom mattan själv.

Men en snittkostnad på 600kr/h låter inte så blodigt men det blir ju rätt många timmar och antagligen lite "ställtid" nör det är en liten yta och flera grupper ska samordnas.

Tror mitt badrum tog ca 2-3 veckor men effektiv arbetstid var nog inte mer än 40-60h
 
L Lutte skrev:
Jo lite dyrt är det, men senast jag renoverade badrum var det med matta och jag gjorde allt förutom mattan själv.

Men en snittkostnad på 600kr/h låter inte så blodigt men det blir ju rätt många timmar och antagligen lite "ställtid" nör det är en liten yta och flera grupper ska samordnas.

Tror mitt badrum tog ca 2-3 veckor men effektiv arbetstid var nog inte mer än 40-60h
Jag tycker dock priserna i Stockholm gått ner lite. Vi hade tänkt köra under Covid perioden. Då drog vi in offerter, men då låg de i snitt ca 50kkr högre. Vi tyckte det var dyrt och valde att vänta nått år. Nu tog vi in offerter under ”ränte/inflationschock” så vi hade något företag vi inte valde men som återkom med rabatt efter vi valt bort dem. Kändes dock inte så seriöst.

Men vi är ganska noga o petiga. Kollade upp likviditet och sådant på företag innan. Vill helst inte välja ett företag utan pengar i kassan. Men då betalar man ju såklart också för deras vinst.
 
Redigerat:
Vi har ett Hantverksformuläret avtal (normalt för privatperson), fastprisavtal och vite 3% efter vecka 5. Men de jobbar på bra (syftet med vitet är ju ffa att man som kund inte ska bli nedprioriterad av de som har vitesavtal…).

Även om vi har erfarenhet av 3 badrumsrenoveringar på ett par år så skulle jag inte våga löpande. Eventuellt med uppskattat pris. Men det skulle nog inte bli billigare. Tänker att man lätt kan snurra upp mycket tid. Någon här på forumet hade ju fått 160tim tror jag för 30kvm kakling. Att bråka om sådant skulle jag inte orka. För mig är det ju tydligare o bättre underlag o pris mm ju bättre. Färre överraskningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Tack för listan. Det är bra för en sån som mig som vill göra om badrummen inom några år men inte har en aning om vilka saker som kostar mycket.
Det är precis av denna anledning jag startade tråden.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Enda nymodigheten som jag inte gillar med nya badrum är dessa vägghängda toaletter, dom spolar så jäkla dåligt jämfört mot en "vanlig"
Nej, det är en nackdel. Man får spola två ggr, dåligt för vattenförbrukning. 😂 Jag tycker dock att de är snyggare och mer lättstädat. Men ja, helt klart en nackdel.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, det är en nackdel. Man får spola två ggr, dåligt för vattenförbrukning. 😂 Jag tycker dock att de är snyggare och mer lättstädat. Men ja, helt klart en nackdel.
Jo det är jäkligt lättstädat med en vägghängd men ibland får man fasiken övertala pappret med borsten för att det ska gå att spola ner.

Hade det varit en S-böj istället för en tvär 90° i fixturen hade det funkat jäkligt mycket bättre!

Våran lilltoa som har en regelvidrig wc anslutning med P-lås och stos ner till 75mm och två långradie 90° på 1 meter spolar bättre än våran vägghängda, det säger en del om hur dåliga vägghängda är, men det är lättstädat!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Idag har de rivit taket, inte så mycket mer.

Jag ser fram emot fredag och besiktning. Tills dess skall all konstruktion och rör i vägg och avlopp vara klara.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.