R Rkarlsson skrev:
Det är såklart alltid vettigast att ha laddpunkter så långt från entren som möjligt vare sig det är sjukhus eller köpcenter. Pga att det blir en jävla soppa om det är mycket bilar, då kan de få kladda själva i en hörna långt från entren =)
Ja, och det verkar som om Ikea bygger så i deras nya snabbladdare (och andra kedjor med snabbladdare på parkeringen). Men av praktiska skäl hamnar långsamma laddare oftast nära byggnaden då det är där elen är framdragen eller billigast att dra fram.
 
S sjoelund skrev:
Ja, och det verkar som om Ikea bygger så i deras nya snabbladdare (och andra kedjor med snabbladdare på parkeringen). Men av praktiska skäl hamnar långsamma laddare oftast nära byggnaden då det är där elen är framdragen eller billigast att dra fram.
Helsingborg som exempel så får "snabbladdarna" komma en bit ifrån. Medans de långsamma (inte typ 2 utan schuko eller 3 fas finns en liten rad under butiken. Men det är ju inte ett problem då där är så många parkeringar.
 
R Rkarlsson skrev:
Helsingborg som exempel så får "snabbladdarna" komma en bit ifrån. Medans de långsamma (inte typ 2 utan schuko eller 3 fas finns en liten rad under butiken. Men det är ju inte ett problem då där är så många parkeringar.
Som jag skrev tidigare så är dessa uttag bortplockade.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
G Gott1 skrev:
Precis som jag misstänkte. På detta forum bestämmer man själv vilka lagar som skall följas och vilka man kan hoppa över. Exakt hur de kriminella gängen spekulerar.
Tar du inte i lite nu?

G Gott1 skrev:
Varför köra elektriskt när vi kan köra på kol och olja?
Det undrar jag med.

G Gott1 skrev:
200A anslutning exempelvis. På en gammal fotbollsplan kan solpaneler monteras. På avbetalning kan stora batteripaket inhandlas för att hjälpa samhället.
Tycker du verkligen att detta är ett realistiskt förslag till en ideell förening med sannolikt små ekonomiska muskler och noll behov av laddstolpar!
Jag ser tre möjligheter.

Skämtare
Troll
Rabiat medlem i partiet som bildades ett år efter avvecklingen av mentalsjukhusen.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Gör de ? Sjukhuset jag pratar om kostar det 4kr/kWh, nu används de stolparna knappt då det knappt ger något om man bara ska in på en undersökning. De många gånger jag varit där sista 2 åren har inte ens hälften varit belagda.

Annars kostar det 10kr timmen för parkering. Och minns jag rätt så tog de betalt för parkeringen också. Och det vill man nog inte chansa på då sjukhuset har egna vakter som går rondering hela tiden =)

Sen skiter majoriteten troligtvis i elbilarna på den parkeringen, Stolparna är en bit ifrån då det är handikapp och sen alla bilar och stolparna kommer en bit längre bort =)

Om det kostar runt 5,95 kr kWh så är diesel billigare i bränslekostnaden iallafall för min bil :p
Håller med dig att ingen vill betala överpriser.

Vid våran sjukhus "sunderby" Luleå.
Fanns många laddstolpar men där hade man just förstört nöjet att ta både parkering och en ockerpris på el! Tacka ett visst parti för det, de kan ni säkert klura ut själv vilket....var förut gratis parkeringen bara elen kostade.

Dessutom skulle man krångla med två olika appar.

Det slutade med att jag körde min elbil till vanliga parkeringen där man slapp bråka med appar! Hade ju el så jag klarade mig hem.

Men just hybrider behöver man ladda, ladda och åter ladda.....eller så kör man med bensin. Som vissa här tycks tycka är en lösning att folk köper en renare bil som man sen kör orent!

Nu har jag varit på en ännu längre resa. Var och snabbladdade på Okq8. Ca 200kr kostade det där dvs rätt så dyrt. Men det var ändå värt det i de stora hela. Då det var snabbladdare och ingen sölig destination. Dessutom var betalningen smidig betalkort fram "blipp" så börja laddning, sen betalkort fram "blipp" och allt var klart! Var faktist bättre laddare och enklareän finska Motonet. Dock var Motonet billigare ca 2kr när Ok tog över 5kr.

Råkade se i deras fönster en sån här lapp, undrar dock hur dom räknat 🤔 måste vara hemmaladdning priset man räknat? Men får ändå inte ihop den matten heller då jag räknat att det blir billigare hemma.




Jämförelse av drivmedelskostnad för olika bränslen per 100 km, inklusive bensin, E85, diesel, HVO100, el och fordonsgas, på en affisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Själv gillar jag också diesel bättre än bensin :)
Skulle också säga att bensinbilens och elbilens svaghet är att dessa drar betydligt mer än diesel beroende på hur man kör.

Har själv dock blivit en lugnare förare. Mest tackvare hybridens som jag ägde tidigare förbrukning.

Dieselns dagar är dock räknade, hög skatt alternativ 2: dyra att underhålla, för de med billig skatt har dyr partikelfilter och annat krafs som dyrt laga.

Bortsett att man nu inte äger en skattebefriad 30år plus!

Annat var det dock för ca 15år sedan när man körde med finsk löpö 3-4kr litern. Då spelade en skatt på 5000-8000kr ingen roll.

Men där var det också avundsjukan som förstörde det nöjet! Finnar som var avis på svenskreggade bilar minsann också skulle få betala och svenska bensinbilister....likadant som snacket går idag om elbilar att det är såååå fel att dom åker billigt.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Råkade se i deras fönster en sån här lapp, undrar dock hur dom räknat 🤔 måste vara hemmaladdning priset man räknat? Men får ändå inte ihop den matten heller då jag räknat att det blir billigare hemma.
15 kWh/100 km ; 40 kr ger ett pris / kWh på 2.66. Hemma kostar det idag runt 0 öre/kWh klockan 13 (med alla skatter och avgifter som mest 1.29 för mig i augusti). Hos OKQ8 kostar det 5.34...
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
15 kWh/100 km ; 40 kr ger ett pris / kWh på 2.66. Hemma kostar det idag runt 0 öre/kWh klockan 13 (med alla skatter och avgifter som mest 1.29 för mig i augusti). Hos OKQ8 kostar det 5.34...
Precis det jag menar! Eller är det nån genomsnitt?

Nu hade jag inte så mycket val när man var på långresa och allt skulle gå snabbt. Hade en otålig person med mig dessutom 😁 som dock blev mer positiv till elbil "va gick det ändå såhär fort" "bara 200kr" 😂 hemma lägger man kanske 200kr på en månad 😂

Förstår dock att dessa snabbladdare kostar säkert bygga och har inget emot betala då och då. Men om det här var enda alternativet så då förstår man debatten om vilken bil som lönar sig....

Edit nu ljög jag lite:

Mätargrafik som visar elbils laddkonsumtion under juli månad, totalt 154,46 kWh och en kostnad på 231,68 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock haft en vän på besök som laddat sin pluginhybrid nån gång.

Sen är elen nog ändå lite billigare just nu och dyrare på vintern. Jag har satt in priset 1.5kr om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Precis det jag menar! Eller är det nån genomsnitt?
Det kanske är en större Mercedes de räknar med. De drar typ 28 kWh/100. Men det står ju att de räknat på de mest sålda. Hur som helst är det ganska billigt och man kommer långt på en laddning.
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Det kanske är en större Mercedes de räknar med. De drar typ 28 kWh/100. Men det står ju att de räknat på de mest sålda. Hur som helst är det ganska billigt och man kommer långt på en laddning.
Så är det kanske, fast dom kanske räknat ett genomsnitt som jag nu laddade dyrt. För jag var tvungen. 99% laddar jag hemma billigt. Är nog många som just beroende mer att ladda dyrt på macken och dyrt på destination. Många verkar inte ens bry sig vad de kostar när man frågat sina "kollegor".

Min bil drar för övrigt ca 15kw, har dock testat och rivköra bilen på sport och 150km/h då drog den ca 25kw. Det är här som skillnaden är mot dieseln där förbrukningen inte märks nämnvärt. Men sen är det ju inte okej köra så!
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med dig att ingen vill betala överpriser.

Vid våran sjukhus "sunderby" Luleå.
Fanns många laddstolpar men där hade man just förstört nöjet att ta både parkering och en ockerpris på el! Tacka ett visst parti för det, de kan ni säkert klura ut själv vilket....var förut gratis parkeringen bara elen kostade.

Dessutom skulle man krångla med två olika appar.

Det slutade med att jag körde min elbil till vanliga parkeringen där man slapp bråka med appar! Hade ju el så jag klarade mig hem.

Men just hybrider behöver man ladda, ladda och åter ladda.....eller så kör man med bensin. Som vissa här tycks tycka är en lösning att folk köper en renare bil som man sen kör orent!

Nu har jag varit på en ännu längre resa. Var och snabbladdade på Okq8. Ca 200kr kostade det där dvs rätt så dyrt. Men det var ändå värt det i de stora hela. Då det var snabbladdare och ingen sölig destination. Dessutom var betalningen smidig betalkort fram "blipp" så börja laddning, sen betalkort fram "blipp" och allt var klart! Var faktist bättre laddare och enklareän finska Motonet. Dock var Motonet billigare ca 2kr när Ok tog över 5kr.

Råkade se i deras fönster en sån här lapp, undrar dock hur dom räknat 🤔 måste vara hemmaladdning priset man räknat? Men får ändå inte ihop den matten heller då jag räknat att det blir billigare hemma.




[bild]


Själv gillar jag också diesel bättre än bensin :)
Skulle också säga att bensinbilens och elbilens svaghet är att dessa drar betydligt mer än diesel beroende på hur man kör.

Har själv dock blivit en lugnare förare. Mest tackvare hybridens som jag ägde tidigare förbrukning.

Dieselns dagar är dock räknade, hög skatt alternativ 2: dyra att underhålla, för de med billig skatt har dyr partikelfilter och annat krafs som dyrt laga.

Bortsett att man nu inte äger en skattebefriad 30år plus!

Annat var det dock för ca 15år sedan när man körde med finsk löpö 3-4kr litern. Då spelade en skatt på 5000-8000kr ingen roll.

Men där var det också avundsjukan som förstörde det nöjet! Finnar som var avis på svenskreggade bilar minsann också skulle få betala och svenska bensinbilister....likadant som snacket går idag om elbilar att det är såååå fel att dom åker billigt.
Den skylten är sjuk. Vilken v6 v8 räknar de med på dieseln?
Jag körde över 140 mil torsdag-lördag.
Exakta kostnaden för diesel dock beräknat på 79 mil då jag tog kvitto (de andra kvittot blev blött av nån anledning och jag råkade ha med det när jag cyklade) blev 8,63 kr milen. Alltså 60 spänn mindre än den.

Elbilen jag hade drog sommartid vid fin körning 1,4kWh och på vintern 1,7-1,8
Dvs inte ens slöladdning för 4 kr kommer ner i 39,76 kr per 100km. Om snittet hade varit 6 kr eller vad de ligger på ute nu så är det knappt lönt rent tidsmässigt.

Jag hade än mindre ens stannat och laddat på en förenings stolpe.
Jag kan inte riktigt se logiken heller om vasaloppen skulle sätta stolpar i starten hur det skulle fungera logiskt då parkeringen är ute på typ äng. =)

Alla dieslar utom en jag haft har partikelfilter och billig skatt. Inga partikelfilter har krånglat, de renar sig själva. De har varit billiga att underhålla dessutom. Nu har jag inga med ad-blue så kan inte uttala mig om de bilarna.

Jag hade aldrig gjort resan jag gjorde i torsdags-lördags med en elbil. Jag äter halvvägs och står still 15 minuter max på en resa av 60 enkelmil. Och nej jag behövde inte pissa faktiskt. =) Men där fanns inga laddstolpar alls halvvägs vid maten.

Däremot en jävla massa mackar precis bredvid vägen. Så där har elomställningen mer att jobba på med en av Sveriges mest trafikerade vägar vintertid och ja för den delen sommar med.
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag hade aldrig gjort resan jag gjorde i torsdags-lördags med en elbil. Jag äter halvvägs och står still 15 minuter max på en resa av 60 enkelmil. Och nej jag behövde inte pissa faktiskt. =) Men där fanns inga laddstolpar alls halvvägs vid maten.
60 mil är nog inga problem med elbil, men det finns inte så många mål så långt bort för mig i mitten av befolkade delen av landet (så det blir mer 30 mil för mig och då behövs inget stopp; bara ladda när man kommit fram). Att stanna med barn och äta tar så lång tid att jag skulle klara mig med ett stopp.
 
S sjoelund skrev:
60 mil är nog inga problem med elbil, men det finns inte så många mål så långt bort för mig i mitten av befolkade delen av landet (så det blir mer 30 mil för mig och då behövs inget stopp; bara ladda när man kommit fram). Att stanna med barn och äta tar så lång tid att jag skulle klara mig med ett stopp.
Det är ett problem den vägen jag kör upp. Det fanns inte vettiga stopp längs vägen vid matställen. Att avvika bra bit från rutten kallar jag inte för smart =)
Den som låg bäst till var i Markaryd, men då har man kört en drygt 40 minuter av 60 mil.

Hade staten/regeringen/miljömupperiet fokuserat på att sluta tvinga föreningar att sätta upp meningslösa boxar och tvingat till en infrastruktur vid stora viktiga vägar så hade det ju varit vettigt. Kommer ta dieseln nästa gång igen även om jag kanske har elbil. Det måste vara praktiskt vettigt. Jag vet att där finns folk som offrar sig själva och lägger onödigt mycket tid och avviker från rutten. Sån är inte jag.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag hade aldrig gjort resan jag gjorde i torsdags-lördags med en elbil. /…/ Men där fanns inga laddstolpar alls halvvägs vid maten.
Svårt att uttala sig om när du inte skriver vad det är för sträcka, men en enkel gissning: du är villig att göra noll anpassning till hur du alltid gjort. Då är diskussionen faktiskt rätt ointressant.

Det finns gott om elbilar som man utan problem kör 60 mil med med relativt liten anpassning jämfört med att köra avgasbilar. På samma sätt som det finns många sträckor man kan ersätta en elbil med en avgasbil på så länge som man är villig att acceptera den högre milkostnaden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att uttala sig om när du inte skriver vad det är för sträcka, men en enkel gissning: du är villig att göra noll anpassning till hur du alltid gjort. Då är diskussionen faktiskt rätt ointressant.

Det finns gott om elbilar som man utan problem kör 60 mil med med relativt liten anpassning jämfört med att köra avgasbilar. På samma sätt som det finns många sträckor man kan ersätta en elbil med en avgasbil på så länge som man är villig att acceptera den högre milkostnaden.
Väg 26+66 alltså den stora pulsådern till sälen från skåne.

Nej jag är inte med på anpassning när man måste avvika från sin rutt.
Det finns såklart på cirkle k i skövde. Men är det mat att tala om när man kör 60-70 mil?
Den som finns någorlunda nära vägen med "mat" bredvid blir i Mariestad, alltså skithak som kan funka . Då har jag 33 mil. Chansa med cyklar på och alla backar upp dit inkl ca 15 mil motorväg? Eller vintertid?

Vilken av bilarna var det nu som gick 60 mil som kostar runt 500 000 med 50000 kr spann upp och ner?

Dyrt blir det, utan tvekan vare sig elbilen kostar 400 eller 1,4.

Det är dock rätt ofattbart att de nu efter ändå rätt många år inte satsas mer på en sådan sträcka, det finns hur många vägkrogar som helst på vägen. Tex rasta ligger i princip på vägen men där var inga stationer :p

Lite krut på det så blir det vettigt. Mackar ligger längs vägen, knappt laddstolpar.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är dock rätt ofattbart att de nu efter ändå rätt många år inte satsas mer på en sådan sträcka, det finns hur många vägkrogar som helst på vägen. Tex rasta ligger i princip på vägen men där var inga stationer :p

Lite krut på det så blir det vettigt. Mackar ligger längs vägen, knappt laddstolpar.
Om något av matställena har 20 platser blir det ju krav på stolpe och då kanske någon/några fixar en 50 kW eller någonting som är hyfsat. Upp till fjällen kanske det inte finns bra ekonomi i att ha 20 platser med supersnabbladdare på 350 kW. Föga troligt att kunderna kan tänka sig betala 5x pengarna när de är vana vid en viss prisnivå.

Men längs småvägarna i Sörmland finns det ganska gott om orter med laddare. Oftast mindre omväg att ladda än att få sig en bra bit mat. Så det kommer nog upp mot Sälen om några år.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.