Fortsatt förberedelse inför glidgjutning av två kanaler. Dragit renskrejs halva dagen. Många vändor blev det upp och ner för stegen. Andra halvan gick åt till att mura fast lite lösa stenar. Tyvärr tog jag ingen efter bild.

Bild av en renoverad vägg i ett rum med vit dörr. En svart hink och en dammsugarslang är placerade vid väggen. Verktyg och tejp ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en pepparkaksburk och dammsugare så blev det relativt renligt.

Bild på en tegelkanal med lösa stenar som förberedelse för glidgjutning. Synliga renskrejs och vissa skuggor faller från ställningen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rökkanal i en skorsten under förberedelser för glidgjutning, den uppvisar skador och smuts med synliga skiljeväggar och stenpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt gjordes inte bättre förr. Vet inte riktigt hur de har fått ihop det här, eller så har inte skiljeväggarna gått ända upp från början.

Förberedelse för glidgjutning med tegelstenar, byggverktyg, en pepparkaksburk, dammsugare och renskrejs på en byggställning med utsikt över ett tegeltak och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trångt på ställningen.

Edit:
Var uppe och tog en efterbild.
Bild av skorsten med nyligen murade skiljeväggar, sett ovanifrån. Nätet på toppen är uppsatt. Omgivande takplattor i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
Bytt kondensator i avfuktaren. Otroligt skön arbetstemperatur under huset, tyst och barnfritt är det också 😂
 
  • En person i handskar byter kondensator i en avfuktare, visar interna elektronikdelar. Elektromekaniska komponenter och verktyg synliga bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
4774 och 12 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Bytt kondensator i avfuktaren. Otroligt skön arbetstemperatur under huset, tyst och barnfritt är det också 😂
Mindfulness, inget är så bra för mindfulness som en krypgrund 😄
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Målning av plank till uteduschen åsså ska veden in
Målade plankor till en utedusch ligger på bockar i en grön trädgård med skog i bakgrunden, redskap och en vedhög syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedklyvning vid ett rött hus i lantlig miljö, en stor vedhög på marken, en skottkärra står i gräset samt plankor redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Frugan började jobba efter sin semester igår, barnen lämnades hos svärföräldrarna. Så det var bara att sätta igång och glidgjuta kanaler i dagarna två.
Vy från taket som visar en byggnadsställning med byggmaterial, en vinsch och en blandstation. I bakgrunden syns en trädgård med två solstolar, ett växthus och gröna gräsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smidigt med blandstationen en bit upp från marken.
Handvinsch monterad på en träkonstruktion ovanpå en skorsten, använd för glidgjutning av kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinchen har fått jobba, fick modifiera med en tyngd ovanför kroken, dels för att få bort en vass kant och dels för att lättare få ner kroken igen.
Ett halvfärdigt murarbete inomhus med håligheter för skorsten och kanal, en tom spackelhink, hink med grön lina, och diverse byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kanal i en vitputsad vägg med synlig grön rep, en träskiva och en blå hink nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanal nummer två var smidigare att dra än den första som går upp i taket på nischen. Större hål och bättre kanal.
Arbetsplats för takrenovering med en hink murbruk på en planka ovanför ett tegeltak, utsikt över trädgård med växthus och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ändå lite klättring på taket med 24 kg hink.
Insidan av en grov kanal med en ljus linje som löper längsmed väggarna, troligen en del av ett pågående glidgjutningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del blev nog bra.

Tyvärr tog bruket slut så jag har lite att komplettera. Dels de första två meterna på kanal två och en trixig passage på kanal ett samt den sista metern upp i skorstenen på båda kanalerna. Får försöka få tag i bruk tills nästa helg.
 
  • Gilla
4774 och 15 till
  • Laddar…
Satt lite panel och gröntjärat
Riktigt trevligt att jobba med tjäran luktar gott oxå
 
  • En nybyggd vägg med liggande träpanel som har blivit tjärbehandlad. En kap- och gersåg står på ett arbetsbord framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggnad med gröntjärad träpanel, diverse verktyg och material runtom, inklusive såg, kompressor och penslar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Nedplockade takskivor utspridda på golvet för torkning inför sprutmålning, med en tight passform mot väggarna för att undvika taklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockat ned det provmonterade taket i entrén och förberett för torkning. Snart dax för sprutmålning.
Målet är att inte behöva taklister. Så det är tight passform mot väggarna.
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Plockat ned det provmonterade taket i entrén och förberett för torkning. Snart dax för sprutmålning.
Målet är att inte behöva taklister. Så det är tight passform mot väggarna.
Är det för ljudet skull eller estetiskt?
Jag vet inte om jag älskar det eller hatar det.
En helhetsbild vore trevligt att se 😃
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Tycker det är riktigt snyggt. Udda men ändå lagom vanligt.

Själv gör jag en skärbräda till hela fiskar.
 
  • Tillverkning av en träsnidad skärbräda med tydliga spår efter en överhandsfräs, fixerad med två spänntvingar i en verkstad med verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Ett vardagsrum och kök med vita takplattor, trägolv och möbler. En lampa hänger från taket, och vita väggar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök och hall med vitmålade väggar och akustikplattor i taket. Svart kylskåp och gröna skåp. Trappa till källare syns och en dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest för ljudets skull. Men även för det estetiska. Jag såg det i @skydiver tråd om sitt husbygge och gillade hur det såg ut. Allt utom några kvm kommer få vara vitt. Taket i entrén ska målas i samma färg som väggarna.
Blev större skillnad i akustiken än jag förväntade mig. En härligt, behaglig känsla av tysthet när man kliver in huset nu.
 
  • Gilla
4774 och 14 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Tycker det är riktigt snyggt. Udda men ändå lagom vanligt.

Själv gör jag en skärbräda till hela fiskar.
”För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han får,
ja då skarvar han som han vill, då räcker armarna inte till”…….🦈
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Själv gör jag en skärbräda till hela fiskar.
Jagar du haj?
 
  • Wow
Immobil
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
[bild]
Mest för ljudets skull. Men även för det estetiska. Jag såg det i @skydiver tråd om sitt husbygge och gillade hur det såg ut. Allt utom några kvm kommer få vara vitt. Taket i entrén ska målas i samma färg som väggarna.
Blev större skillnad i akustiken än jag förväntade mig. En härligt, behaglig känsla av tysthet när man kliver in huset nu.
Vilken leverantör? Pris per kvm ungefär?
 
A Anderscurl skrev:
[bild]
[bild]
Mest för ljudets skull. Men även för det estetiska. Jag såg det i @skydiver tråd om sitt husbygge och gillade hur det såg ut. Allt utom några kvm kommer få vara vitt. Taket i entrén ska målas i samma färg som väggarna.
Blev större skillnad i akustiken än jag förväntade mig. En härligt, behaglig känsla av tysthet när man kliver in huset nu.
Jag tror att jag älskar det :)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Mer panel och gröntjära
Alla grannar har varit här och undrat vad jag gör luktar på en km håll😂
 
  • En husvägg täckt med grön panel som nyligen har behandlats med gröntjära, med en skugga av två personer mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett halvfärdigt trähus med gröntjära på ytterpanelen, ett vitt fönster som är täckt och en vit dörr. Verktyg och en burk med färg ligger på marken framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.