Fårull. Ta tussar av fårull på en halvmeter-en meter mellan så håller du rådjuren borta. Vet inte hur det funkar bara att det funkar. Gör samma bland blommor och knoppar på våren så håller rådjuren sig borta.
 
Det är antagligen rådjur. De kan också få för sig att repa av ”blad och grenar med sina tungor (har haft problem med detta med en nysatt idegranshäck).
Lösningen för oss var att spruta blodmjöl över häcken. Luktar inte mums när man gör det men håller rådjuren bort i 3-6 månader.
 
yonna yonna skrev:
Min tanke var att på billigaste sätt temporärt skydda plantor från skogssidan men nu ser jag att du har ett verkligt problem! Bockarna har ju tillgång till hela tomten.

Då blir det viltstängsel - inte bara för thujahäcken utan för allt som som du kommer att odla i trädgården. Rabatter och nya träd.

Hur har grannarna gjort?

Annars har du gjort en berömvärd plantering och snygg start för din Smaragdhäck!
En del säger att otvättad ull ska hålla både rådjur o harar borta. Kolla om det finns någon som har får i din närhet om du kan få lite att hänga upp i tussar lite här o där
 
B Bitte Lundblom skrev:
En del säger att otvättad ull ska hålla både rådjur o harar borta. Kolla om det finns någon som har får i din närhet om du kan få lite att hänga upp i tussar lite här o där
Läs hela tråden ... 😉 ... och välkommen till forumet!
 
Redigerat:
rådjur älskar thuja
 
Krikkan Krikkan skrev:
Trico garden heter ett fårfettsdoftande medel man brukar ha på tex blommande växter för att skrämma bort rådjur.
Har haft samma problem som TS. Har kört Trico ett par år nu. Var noga att följa instruktionerna på förpackningen. Upprepas någon gång per fejningsperiod och se till att medlet hinner torka innan nästa regn så det inte sköljs bort.
Fårull fungerar säkert också (luktar lika dant) men jag tänker att det är bökigare att ha att göra med.
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Har du provat tricogarden? Det håller rådjuren borta från mina plantor.
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Snacka med grannen, eventuellt har hen beskurit fel plantering.
 
Kan ju faktiskt vara nåt annat fenomen också. Så här såg tujahäcken på över 150 plantor ut i Östhammartrakten efter vintern i år. Inga spår av svamp, insektsangrepp eller torka. Råbockar är nog uteslutna. Nån som sett nåt liknande?
 
  • Tujahäcken i en trädgård med stora bruna partier efter vintern, utan synliga symptom på svamp eller insektsangrepp. En pool och gräsmatta syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Robris och 5 till
  • Laddar…
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Testa att rulla ut stängsel på marken. De vill ogärna gå på det.
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på att det inte har med fejning av horn att göra som vissa fått för sig. Råbocken markerar revir från våren till slutet av augusti. Det är revirmarkeringar de gör. Det är samma bock som går runt sitt revir dagligen och ser till att bockens markeringar är på plats. De lämnar doftmarkeringar i buskarna de markerar i.

Olika medel är meningslösa. Elstängsel eller någon form av metallnät är det som fungerar.
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Jag virade in lite hönsnät löst kring stammarna av de växter jag ville ha kvar. Efter det har jag inte haft nån åverkan. Man får dock förbättra allt eftersom de växer. När de blivit grövre är de inte intressanta för fäjning och då kan man avlägsna nätet.
 
S Siggethecat skrev:
Kan ju faktiskt vara nåt annat fenomen också. Så här såg tujahäcken på över 150 plantor ut i Östhammartrakten efter vintern i år. Inga spår av svamp, insektsangrepp eller torka. Råbockar är nog uteslutna. Nån som sett nåt liknande
Jag har inte sett något som ens kommer i närheten av detta men bilden lämnar en del svar faktiskt.

Sjukdom, torka, frostskador och insekter kan nog uteslutas, de lämnar inte en sådan jämn och perfekt skada efter sig. Då återstår ett djur eller flera i lämplig storlek som systematiskt har tuggat sig igenom hela sidan på häcken.

Det finns inte så många att misstänka så jag säger ett rådjur eller flera, kanske med kid som inte hittat föda på annat håll. Tuja är inte ett förstahandsval på vintern men om kylan är hård, snödjupet ställer till problem så kan en tujahäck vara skillnaden mellan liv och död.

Ni borde ju ha sett förövarna för kalaset har sannolikt pågått över flera nätter eller....?
 
Claes Sörmland
S Siggethecat skrev:
Kan ju faktiskt vara nåt annat fenomen också. Så här såg tujahäcken på över 150 plantor ut i Östhammartrakten efter vintern i år. Inga spår av svamp, insektsangrepp eller torka. Råbockar är nog uteslutna. Nån som sett nåt liknande?
Har ni dovhjort?

Annars, är detta södersidan? Tänker att senvinterns sol och sent kvarliggande snö kan skapa detta på södersidor.
 
F FE ML skrev:
Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
Hej, det där ser ut som Rådjur. När vi planterade vår nya Thuja häck hade vi besök av rådjur.
Fler blev så skadade att jag fick byta ut dem.
Köp Tricogarden och spreja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.