Jag har haft ett antal idéer och tankar om vad jag borde bygga att ha under pelarborren. Eller mitt i borrmaskinen kanske är bättre beskrivet. Till min förra fick jag med ett koordinatbord som jag lärt mig tycka om, men jag vill ha något som bygger mindre på höjden, ger större yta och där det går att låsa fast ämnen mer flexibelt. Till slut tröttnade jag på funderandet och byggde ett första försök. Hjälp mig tänka rätt inför nästa version.

Bort med skruvstycket från bordet och på med en större platta. Stabilt och bra. Fräste dit ett antal spår för att kunna använda lite olika varianter av microjigprylar. Både tvingar för att hålla fast och rörliga ”saker” för att få repeterbarhet även med udda formade ämnen.
Ett modifierat borrmaskinbord med fastspända trädelar på en spårplatta, designad för flexibel fastspänning av olika arbetsstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett arbetsbord med koordinatbord och fastspänd träbit under arbetning, omgivet av klämmor och gröna fastspänningsanordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så långt funkar det bra, även om jag ska utveckla ”sakerna”. Jag tog ut ett hål i mitten för att kunna byta offerbit enkelt. Tyvärr glömde jag att fixa hörnen efter fräsningen, så det får jag roa mig med nu efter att jag limmat ihop den. Klantigt. Sedan inser jag tt jag nog inte ska ha offebitarna i HDF då det sliter onödigt på borrarna, så jag får ta fram en bunt i björk eller liknande.
Borrmaskinens arbetsyta med spår och en central urfräsning med en flyttbar bit. Borrens spets är synlig ovanför arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag är inte alls säker på att jag har kommit rätt, även om det funkar precis som jag tänkt mig. Det är bekvämt att enkelt kunna finjustera med koordinatbordet, men är det värt det? Det bygger en del på höjden och det är en bänkmodell på borrmaskin. När jag t ex längtar efter en rad hål på exakt samma avstånd är bordet kanon, men jag längtar väldigt sällan. Borde jag välja platta med spår eller koordinatbord, eller fortsätta med båda?
Pelarborren med ett trästycke fastspänt mellan två tvingar på en koordinatbordsplatta med spår, täckt av spån efter borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni smarta människor? Visa hur ni har gjort, så jag får inspiration och säg vad jag borde göra bättre.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Borrmaskin monterad på gammal bänkskiva med fastspänd list, träbitar och skruvar syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut just nu låst för en mindre serie.
Det är alltså bara en gammal bänkskiva jag fått gratis som jag byter ut efter behov som jag skruvar,spikar, spänner eller limmar fast saker efter vad jag behöver.
KISS!
(Sista S är jag och inte du 😉)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag har ju kraftig tourettes vad gäller infrästa tvingspår men just på pelarborrbordet har jag lite frångått det konceptet. Metall t-tracks som visserligen funkar för festooltvingar o den fasthållningen används ganska frekvent men är det småprylar som ska spännas fast nära chucken är tvingarna alltid i vägen, inte minst för handtaget man opererar maskinen ned, så där körs svetstänger, kopierat från andra på forumet. Då kommer man in och kan spänna nära chucken. Funkar nog inget vidare i frästa spår men kanske om man har en hyfsat lång dovetailform snarare än en kort spårmutter på undersidan.

https://www.byggahus.se/forum/threa...h-maskiner-idag.250889/page-1003#post-5088313
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kom på lite specialare. Mitt anhåll fästs inte i spår på ovansidan då jag tycker dom lätt fylls med skräp. Har genomgående spår o muttrarna på undersidan av bordet.

Anhållet med infräst metallskena är gjort för att förlora minimalt med tillgängligt "halsdjup".

[länk]
Ser spännande ut. Jag får läsa när jag är lite piggare.
 
Fint bord du gjort med många fastspänningsmöjligheter och jag kan definitivt se värdet av ett koordinatbord — men kanske inte så ofta…
Det jag främst skulle vilja se på ditt bord är ett anhåll att hålla ämnen an, så att säja. Behöver man borra flera hål i rad i ett ämne är det en stor hjälp.

Annars, som @Ola C skrev behövs oftast flexibilitet när man ska spänna fast ämnen och mitt bord tillåter både Festooltvingar och svetstänger samt diverse andra hemgjorda anordningar.

Självklart har jag snott hela idén från ett riktigt snickeri söderut; skulle aldrig kommit fram till det här på egen hand.

Arbetsbänk i trä med fastspänningstvingar används vid borrning; grå metallklämmor håller arbetsstycket på plats. Verktyg och utrustning synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden är offerbiten något utdragen i ”pedagogiskt” syfte.

Post nr 877 på den här sidan visar hur mitt bord funkar:

https://www.byggahus.se/forum/threa...rkstad-en-riktigt-seg-byggtrad.283552/page-59

Utöver friheten när det gäller fastspänning av ämnen måste jag säga att hur offerbiten är löst är ett genidrag. Återigen — inte min idé men ger mer material att borra i, man behöver inte vara särskilt noggrann när man gör den (runda roterbara är ju riktigt dumma) och det går fort att batcha fram ett gäng.

Eftersom jag är som jag är har jag då och då snuddat vid tanken om man skulle ha ett bord som är hålat som ett mft; ser vissa fördelar med det utan att ha testat men för nu är jag jättenöjd och kommer att fortsätta utveckla annat i verkstaden.

Ser mycket fram emot att få veta vad du kommer fram till utifrån dina behov!
//Ronnie
 
Originalbordet har fortfarande ett skruvstycke på sig för de gångerna det behövs, det här är enkelt byggt av dubbla lager mdf med genomgående hål så spånen inte kan orsaka lika mycket problem.
Sitter i pelararmen med en hemmagjord adapter (järnrör + platta)

En tankemiss är hålen för att få upp offerbiten i mitten, det skulle varit ett i varje hörn för där samlas skräp som ställer till det... Lösningen med en längre bit kommer också runt det!

Utöver det är jag nöjd, enkelt att sätta fast ett stopp på anhållet och lätt att justera tillräckligt bra :)
 
  • Hemmagjord borrpressadapter med järnrör och platta håller fast MDF-bordet. En kvadratisk bit med centrerat hål är fäst under borren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Är i sommarstugan och har inga bilder på telefonen.
Men jag har tagit bort koordinatbordet, kör med materialstopp på anhållet och distansklossar eller passbitar för att få avstånd när jag gör hålbilder/-rader.
 
Läst och inspirerats av en massa byggen och kloka tankar i den tråd @Ola C länkade och jag borde fortsatt i, om jag vetat om den. Där står förresten att @Daniel_N ska återkomma med bilder. Nu har det gått några år - har du hunnit fota än?

I dag har jag gjort en del småförbättringar på mitt experimentbord och bland anat bytt offerbitarna mot björk och snyggat till hålet för dem. I dag har jag använt borren rätt flitigt för lite olika saker och fixat lite nya ”mothåll” varefter behoven dök upp. Den vinklade med inbyggt stopp var väldigt enkel och användbar för ett antal hål på samma ställe i hörn. Att kunna sätta de vanliga raka i ett spår i varje riktning, så att de kan vridas och placeras helt fritt, var en annan sak jag gillade.

Koordinatbordet är kanske onödigt de flesta dagar, men rätt smidigt att dra ett par varv och få en oskadad offerbit igen. Bordet får vara kvar tills höjden blir ett problem på riktigt.

@Pysslarn Jag fixade också en lite grövre bit björk som fått namnet Anhållet.

Experimentbord med björkofferbitar och nya mothåll, inklusive en vinklad hållare med inbyggt stopp, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där med tänger för att hålla i nära chucken utan att vara i vägen. Mina spår är som Ola var inne på kanske väl ömtåliga för en enda fästpunkt, men skulle en sån här nedhållare fäst på en längre träbit med microjiggfästen funka? Det borde inte vara så farligt om jag sprider ut kraften på en längre sträcka. (Länge sedan jag läste fysik och hållfasthet känner jag - alla rätta ord och termer är helt borta.)

Snabbtving med röd spak och stålbas med hål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånet har jag inte ens kommit till, men det borde vara nästa steg. Ni som har en lösning ni är nöjda med - är det spånsug eller dammsugare som funkar bäst?
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker svetsängerna är bättre än dom där snabbspännarna. Även om det finns de som ska "autojustera" för ny höjd tycker jag de är omständiga o skapar lätt en sned kraft om gängade pinnen inte träffar rakt ovanifrån. Svetstängerna är väldigt snabbrattade för olika höjder o du kan på liknande sätt som du tänkt sätta dom på en platta för att få långt innerface.

Vad gäller spåret kör "vi" nog alla med dammsugare. Här är lite idéer.

https://www.byggahus.se/forum/threads/utsug-pelarborr.275832/

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-536#post-3551749
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.