Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Toppenbra jobbat!
Tack för att du postar så många fina bilder och intressant text.
Jag gillar särskilt ditt arbete med granitmuren som blev jättefin och den fina ytan ni lyckades få till på betongplattan vid gjutningen, grattis!
Jag har gjort flera gjutningar med betongbilar som kommer en efter en i rask takt, det kan vara själva definitionen av ultrastress!
Tack för att du postar så många fina bilder och intressant text.
Jag gillar särskilt ditt arbete med granitmuren som blev jättefin och den fina ytan ni lyckades få till på betongplattan vid gjutningen, grattis!
Jag har gjort flera gjutningar med betongbilar som kommer en efter en i rask takt, det kan vara själva definitionen av ultrastress!
Jo det är sant. Dörrarna har jag nog bestämt mig för men efter lite fundering kanske jag skippar fönstren, iallafall till en början. Går ju att sätta in i efterhand om man ångrar sig.Y YuGi skrev:
Det är lite den uppfattningen jag får. Tabellen visar dock bara W-takstolar och med spännvidd 5m och uppåt. Jag har fastnat lite för iden att ha A-takstolar för att få lite högre höjd där man kan hissa upp saker i taket (kanot och takbox framförallt). Se skiss i nästa inlägg.N NoiseMaker skrev:
Tack! ❤️ Blev nöjd med granitmuren, lite roligare än en putsad lecamur, och "gratis" om man bortser från arbetstimmarna. Ja, dagarna innan och timmarna under gjutning är verkligen ultrastress!G Gillar att bygga skrev:Toppenbra jobbat!
Tack för att du postar så många fina bilder och intressant text.
Jag gillar särskilt ditt arbete med granitmuren som blev jättefin och den fina ytan ni lyckades få till på betongplattan vid gjutningen, grattis!
Jag har gjort flera gjutningar med betongbilar som kommer en efter en i rask takt, det kan vara själva definitionen av ultrastress!
Jag håller med om granitmuren, blev jättesnyggt!S Spannen skrev:Jo det är sant. Dörrarna har jag nog bestämt mig för men efter lite fundering kanske jag skippar fönstren, iallafall till en början. Går ju att sätta in i efterhand om man ångrar sig.
Det är lite den uppfattningen jag får. Tabellen visar dock bara W-takstolar och med spännvidd 5m och uppåt. Jag har fastnat lite för iden att ha A-takstolar för att få lite högre höjd där man kan hissa upp saker i taket (kanot och takbox framförallt). Se skiss i nästa inlägg.
Tack! ❤️ Blev nöjd med granitmuren, lite roligare än en putsad lecamur, och "gratis" om man bortser från arbetstimmarna. Ja, dagarna innan och timmarna under gjutning är verkligen ultrastress!
Nu har jag sökt, läst på svensktträ, byggbeskrivningar mfl. Men hittar inte exakt info angående takstolar.
Har fastnat lite för att det vore bra med "A"-takstolar med förhöjd hanbjälke, för att få utrymme att hissa upp min kajak och takbox i taket.
Här är en skiss med mått:
Någon vänlig själ som har ett beräkningsprogram eller erfarenhet som kan säga om det är rimligt? Snözon är precis på gränsen mellan 2 och 2.5.
Spännvidd: 3200mm
Förhöjning: 300mm
Tassar: 500mm
Vinkel: 27 grader
Längd på hus: 5900mm / 6st takstolar cc 1200mm.
Takbeklädnad: Helst betongpannor och då antar jag råspont och papp också (kanske skulle funka med bara duk och läkt också).
Har fastnat lite för att det vore bra med "A"-takstolar med förhöjd hanbjälke, för att få utrymme att hissa upp min kajak och takbox i taket.
Här är en skiss med mått:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon vänlig själ som har ett beräkningsprogram eller erfarenhet som kan säga om det är rimligt? Snözon är precis på gränsen mellan 2 och 2.5.
Spännvidd: 3200mm
Förhöjning: 300mm
Tassar: 500mm
Vinkel: 27 grader
Längd på hus: 5900mm / 6st takstolar cc 1200mm.
Takbeklädnad: Helst betongpannor och då antar jag råspont och papp också (kanske skulle funka med bara duk och läkt också).
Hittade den här på nätet - https://uppsalatra.se/a-takstol/S Spannen skrev:Nu har jag sökt, läst på svensktträ, byggbeskrivningar mfl. Men hittar inte exakt info angående takstolar.
Har fastnat lite för att det vore bra med "A"-takstolar med förhöjd hanbjälke, för att få utrymme att hissa upp min kajak och takbox i taket.
Här är en skiss med mått:
[bild]
Någon vänlig själ som har ett beräkningsprogram eller erfarenhet som kan säga om det är rimligt? Snözon är precis på gränsen mellan 2 och 2.5.
Spännvidd: 3200mm
Förhöjning: 300mm
Tassar: 500mm
Vinkel: 27 grader
Längd på hus: 5900mm / 6st takstolar cc 1200mm.
Takbeklädnad: Helst betongpannor och då antar jag råspont och papp också (kanske skulle funka med bara duk och läkt också).
Verkar tyvärr inte ge någon dimensionering utan mer ett beställningsformulär.D Dublin skrev:
De tabeller jag hittar börjar på 5m spännvidd och uppåt. Hittade dock nu att "enkelboden" från svenskt trä har liknande takstolar jag är ute efter, men kortare spännvidd och 195.or
Fortfarande inte lyckats komma fram till tak-konstruktion.
Står just nu mellan A-takstolar (enligt ovan) eller en nockbalk med takåsar.
Målet är som sagt att få 2-3dm extra takhöjd för att kunna hissa upp skrymmande (men inte så tunga) saker i taket.
För att underlätta lutar jag åt att skippa betongpannor och köra plåt.
A-Takstolar
Blir inte klok på hur mycket "sämre" det blir av att flytta upp den horisontella bjälken en bit. Som jag tolkat dimensioneringstabellerna så hade jag klarat mig med 45x120 C24 om jag kört med en "vanlig" takstol, dvs underram vilar direkt på väggarna.
En möjlighet är följande konstruktion, men verkar omöjligt att hitta dimensioneringsinfo om denna på nätet.
Vad tros om detta:
Använt mig av byggbeskrivningar och testat lite olika konfigurationer, men ska det inte bli jättegrova dimensioner verkar det som jag får köra med 3st balkar (som ändå blir rätt grova). Blir ju också över 6000kr bara för limträt. Har jag tänkt rätt här eller är det overkill?
På något sätt känns det som att jag överanalyserar detta? Eller är det så svårt att bygga ett tak som håller med lite högre takhöjd invändigt?
Står just nu mellan A-takstolar (enligt ovan) eller en nockbalk med takåsar.
Målet är som sagt att få 2-3dm extra takhöjd för att kunna hissa upp skrymmande (men inte så tunga) saker i taket.
För att underlätta lutar jag åt att skippa betongpannor och köra plåt.
A-Takstolar
Blir inte klok på hur mycket "sämre" det blir av att flytta upp den horisontella bjälken en bit. Som jag tolkat dimensioneringstabellerna så hade jag klarat mig med 45x120 C24 om jag kört med en "vanlig" takstol, dvs underram vilar direkt på väggarna.
En möjlighet är följande konstruktion, men verkar omöjligt att hitta dimensioneringsinfo om denna på nätet.
Vad tros om detta:
- 45x120 överram (3-10, 3-12)
- 45x120 underram, uppflyttad 200mm (1-5)
- Förstärkning med 45x95 mellan upplag och underram (1-9, 5-11)
Använt mig av byggbeskrivningar och testat lite olika konfigurationer, men ska det inte bli jättegrova dimensioner verkar det som jag får köra med 3st balkar (som ändå blir rätt grova). Blir ju också över 6000kr bara för limträt. Har jag tänkt rätt här eller är det overkill?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På något sätt känns det som att jag överanalyserar detta? Eller är det så svårt att bygga ett tak som håller med lite högre takhöjd invändigt?
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Proportionerna på ditt konstruktionsförslag ser inte helt rimliga ut i mina ögon.
Är ritningen på detta skalenligt?
Är ritningen på detta skalenligt?
Du skulle kunna prova att bryta ut den här frågan och posta den i forumets del för byggmaterlai&byggteknik, det är inte säkert att de som är duktiga på konstruktion följer den här delen av forumet.S Spannen skrev:Fortfarande inte lyckats komma fram till tak-konstruktion.
Står just nu mellan A-takstolar (enligt ovan) eller en nockbalk med takåsar.
Målet är som sagt att få 2-3dm extra takhöjd för att kunna hissa upp skrymmande (men inte så tunga) saker i taket.
För att underlätta lutar jag åt att skippa betongpannor och köra plåt.
A-Takstolar
Blir inte klok på hur mycket "sämre" det blir av att flytta upp den horisontella bjälken en bit. Som jag tolkat dimensioneringstabellerna så hade jag klarat mig med 45x120 C24 om jag kört med en "vanlig" takstol, dvs underram vilar direkt på väggarna.
En möjlighet är följande konstruktion, men verkar omöjligt att hitta dimensioneringsinfo om denna på nätet.
[bild]
Vad tros om detta:
Nockbalk
- 45x120 överram (3-10, 3-12)
- 45x120 underram, uppflyttad 200mm (1-5)
- Förstärkning med 45x95 mellan upplag och underram (1-9, 5-11)
Använt mig av byggbeskrivningar och testat lite olika konfigurationer, men ska det inte bli jättegrova dimensioner verkar det som jag får köra med 3st balkar (som ändå blir rätt grova). Blir ju också över 6000kr bara för limträt. Har jag tänkt rätt här eller är det overkill?
[bild]
På något sätt känns det som att jag överanalyserar detta? Eller är det så svårt att bygga ett tak som håller med lite högre takhöjd invändigt?
Jag gjorde såhär på landet.
Spännvidd 4 meter, 50x125 bonnsågat virke, Söderhamn så potentiellt mycket snö.
Jag la dem CC 900 istället för 1200 som jag tycker i regel är för brett.
Gör som du tänkte med 45x120 virke, det kommer hålla fint, speciellt med takplåt.
Spännvidd 4 meter, 50x125 bonnsågat virke, Söderhamn så potentiellt mycket snö.
Jag la dem CC 900 istället för 1200 som jag tycker i regel är för brett.
Gör som du tänkte med 45x120 virke, det kommer hålla fint, speciellt med takplåt.
Stödmur i leca
Har pulat vidare mellan bad och utflykter och nu var det en bakre stödmur som skulle byggas.
Ursprungligen var planen att köra skalblock och fylla med betong, men insåg att det skulle krävas rätt mycket betong för att fylla dessa vilket både blivit dyrare och mer jobb (eller ännu dyrare med en betongbil till).
Så efter lite övervägande valde jag istället att göra en lecamur. Som kompensation kommer jag återfylla med 8-16 i botten och sen övre delen med lecasten för att minska vikten som ligger mot muren.
Som nämnt tidigare satte jag första skiftet med block i betongplattan innan den hade torkat. Dessa sögs fast och verkar sitta som berget. Köpte "Finja fördel eco" murblock som har hål i sig och i dessa tryckte jag ner vertikala armeringsjärn i plattan. Dessa vertikala hål fylldes sedan med murbruk.
Murade med "Gullex B".
Att mura 2 skift tog längre tid än jag hade räknat med. Höjden på plattan visade sig skilja nån centimeter i höjd mellan ändarna så fick kompensera lite successift i fogarna.
Armerade med dubbla bistål i 2a och 4e skiftet. Slängde i några överblivna 8mm armeringsjärn i 1a och 3e.
Valde 2a istället för 1a skiftet eftersom 1a skiftet redan sitter som berg i plattan.
Ett skift kvar. Fick åka och köpa mer murbruk då åtgången var lite större än jag tänkt mig.
Klart!
Nu blir det semester nån vecka innan själva byggandet äntligen kan börja.
Virke, spik och förhoppningsvis allt annat som behövs för att bygga stommen är beställt och dyker förhoppningsvis upp i god tid innan byggveckan!
Har pulat vidare mellan bad och utflykter och nu var det en bakre stödmur som skulle byggas.
Ursprungligen var planen att köra skalblock och fylla med betong, men insåg att det skulle krävas rätt mycket betong för att fylla dessa vilket både blivit dyrare och mer jobb (eller ännu dyrare med en betongbil till).
Så efter lite övervägande valde jag istället att göra en lecamur. Som kompensation kommer jag återfylla med 8-16 i botten och sen övre delen med lecasten för att minska vikten som ligger mot muren.
Som nämnt tidigare satte jag första skiftet med block i betongplattan innan den hade torkat. Dessa sögs fast och verkar sitta som berget. Köpte "Finja fördel eco" murblock som har hål i sig och i dessa tryckte jag ner vertikala armeringsjärn i plattan. Dessa vertikala hål fylldes sedan med murbruk.
Murade med "Gullex B".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att mura 2 skift tog längre tid än jag hade räknat med. Höjden på plattan visade sig skilja nån centimeter i höjd mellan ändarna så fick kompensera lite successift i fogarna.
Armerade med dubbla bistål i 2a och 4e skiftet. Slängde i några överblivna 8mm armeringsjärn i 1a och 3e.
Valde 2a istället för 1a skiftet eftersom 1a skiftet redan sitter som berg i plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skift kvar. Fick åka och köpa mer murbruk då åtgången var lite större än jag tänkt mig.
Klart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blir det semester nån vecka innan själva byggandet äntligen kan börja.
Virke, spik och förhoppningsvis allt annat som behövs för att bygga stommen är beställt och dyker förhoppningsvis upp i god tid innan byggveckan!
Kunde inte hålla mig, utan smygjobbade lite nu på semesterveckan 🫣
Har grovputsat muren, rullat ut platonmattan och fyllt upp en bit med McAdam.
Staplade upp en "kallmur" av sten som fanns kvar för att hålla emot den lecasten som senare kommer fylla upp resten.
Jag har också börjat fundera lite på taket. Var helt inne på ett plåttak, men när jag började kika på vad som finns och vad det kostar så har jag börjat vela. Levde under villfarelsen att plåttak skulle vara billigare än läkt + pannor, men det är ju snarare minst dubbelt så dyrt.
Just nu lutar det åt att bara lägga underlagsduk och skjuta upp beslutet till "sen". Vet inte riktigt vart jag vill komma med all denna text, men kloka synpunkter mottas gärna!
Har grovputsat muren, rullat ut platonmattan och fyllt upp en bit med McAdam.
Staplade upp en "kallmur" av sten som fanns kvar för att hålla emot den lecasten som senare kommer fylla upp resten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också börjat fundera lite på taket. Var helt inne på ett plåttak, men när jag började kika på vad som finns och vad det kostar så har jag börjat vela. Levde under villfarelsen att plåttak skulle vara billigare än läkt + pannor, men det är ju snarare minst dubbelt så dyrt.
- Korrugerad plåt är billigt och enkelt men det ser också billigt/tråkigt ut.
- "Fakepanneplåt" är dyrare och verkar meckigt att lägga om man inte beställer exakta längder som verkar ha lång leveranstid. Också verkar det inte helt lätt att få till alla beslag och plåtar på ett snyggt sätt.
- Läkt och pannor är ju billigare och blir snyggt, men jag drar mig lite för arbetsinsatsen med pannorna samt tankeverksamheten som verkar krävas för att lyckas montera läkt och plåtar rätt.
- Falsat plåttak är ju väldigt snyggt men orimligt dyrt för ett förråd.
- Klickfals är extremt lockande att beställa då man kan få ett "färdigt" tak levererat med allt man behöver i rätt längder. Verkar lätt att lägga också direkt på underlagsduk och allt är "färdigtänkt".
Just nu lutar det åt att bara lägga underlagsduk och skjuta upp beslutet till "sen". Vet inte riktigt vart jag vill komma med all denna text, men kloka synpunkter mottas gärna!